poster

Pohár

  • Bhútán

    Phörpa

  • Slovensko

    Pohár

  • USA

    The Cup

Komedie / Sportovní

Bhútán / Austrálie, 1999, 93 min

Režie:

Khyentse Norbu

Scénář:

Khyentse Norbu

Kamera:

Paul J. Warren

Producenti:

Raymond Steiner

Střih:

John Scott

Scénografie:

Raymond Steiner
(další profese)
  • Pirkaf
    ****

    Zajímavá a velmi autentická (tedy až na ty mongolské aliktvótní zpěvy) sonda do života tibetských mnichů žijících v nedobrovolném exilu v Indii, a to zejména díky hlavnímu hrdinovi, který svým nadšením pro fotbal nakazí i ostatní mnichy. Vábením moderní společností se holt těžko vzdoruje, i když jste budhistický mnich (nebo možná právě proto). Příjemný film.(1.6.2008)

  • easaque
    ***

    3* v mém buddhistickém období jsem si našel i tento nejznámější (ne-li jediný ;) bhutánský film. Nejvyšší devizou filmu je představení chodu buddhistického chrámu a lidský pohled na jeho osazenstvo. Příběh je jednoduchý a pomalým dějem plyne nekonfliktně dál a dál... Jemný úsměv na tváři se Vám objeví maximálně při vnímání kontrastu civilizačních rozdílů mezi východem a západem. Doporučil bych film spíš artovým vyznavačům nebo alternativním hledačům. [ PŘÍBĚH: 1 /// ATMOSFÉRA: 1 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 1 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 1 (3*MAX) ](9.10.2016)

  • Aky
    ****

    Zajímavý film, který na pozadí atmosféry kolem mistrovství světa ve fotbale dovoluje nahlédnout do podivného světa exilového tibetského kláštera v Indii. Izolace a staletími prověřené tradice v konfrontaci s technikou "vůdčí" civilizace jsou zde podávány velmi civilně, zdánlivě nedramaticky, srozumitelně - a hlavně smířilivě.(27.11.2010)

  • Matty
    ****

    „Když můžeme problém řešit, tak to udělejme a pokud jej řešit nemůžeme, má smysl být nešťastný?“ Na začátku si skupinka mnichů čutá se symbolem konzumní společnosti – plechovkou coca-coly –, následuje pěkná prolínačka na sochu Buddhy, rovněž symbolu, ke kterému mnozí vzhlížejí. A o těchto dvou věcech celý Pohár je – o poznávání kapitalistických poměrů, o uplatňování metody cukru, nejen metody biče a také o obyčejné lásce k tomu výstřednímu běhání za jakousí kulatou věcí. Není to žádný Shaolin Soccer, ti mniši vědí, že nikdy nebudou blafovat jako Beckham, což jejich snu, jejich skromnému přání, přidává na dojemnosti. Je to film smutný skutečností, že komerce má moc ovládnout skutečně každého, zároveň však plný naděje a s nebývalým optimismem popírající oblíbenou větu všech slabětí, není v něm ani děj v typickém slova smyslu, ale nese pěkné poselství a jistě potěší nejen všechny (všechny dva) milovníky Bhútanské kinematografie a osoby vyznávající (ochů „to nejde“. Jde to, všechno jde, když se chce, jen se toho nesmí chtít mnoho. Politických otázek se dotýká pouze okrajově (trpký závěrečný titulek „a rýže v Tibetu je stále čínská“), věrný buddhistické filozofii upřednostňuje mírumilovné soupeření na fotbalovém hřišti. Jde o extrémně asketický film, není v něm mnoho humoru, není v něm mnoho napětí, není v něm ani děj v typickém slova smyslu, ale nese pěkné poselství. 75%(14.10.2007)

  • Marigold
    ****

    Fotbal, to není jen hra, fotbal, to je posedlost. A tahle komedie to výtečným způsobem ilustruje. Vidět tibetské mnichy, jak jsou zcela posedlí hrou, která je jejich uzavřenému světu tak vzdálená, je náramná pokoukaná. Našinec zpruzený častým sledováním televize si už ani neumí představit, jaké by to bylo v den finále mistrovství svět nemít tu kouzelnou bedýnku na stolku a muset si ji stůj co stůj opatřit... Dobrá, odpočinková komedie, která má hlavu i patu a je především oslavou fenoménu fanouškovství. Pro spolek přátel kulatého nesmyslu, Tibetu a dobrých komedií správná volba.(25.1.2004)

  • - Film je založen na skutečné události, kdy se v roce 1998 mladí mniši zbláznili do MS ve fotbale. (Cheeker)

  • - Jedná se o první bhútánský film, který se dočkal mezinárodní distribuce. (Cheeker)

  • - Ceny (výběr): MFF Amiens 1999: Zvláštní cena poroty, MFF Pusan 1999: Cena FIPRESCI. [LFŠ 2010] (Jeremy.jk)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace