poster

Náruživost

  • Švédsko

    Passion, En

  • Švédsko

    L 182

    (Švédsko)
  • slovenský

    Náruživosť

  • anglický

    The Passion of Anna

Drama

Švédsko, 1969, 101 min

Režie:

Ingmar Bergman

Scénář:

Ingmar Bergman

Kamera:

Sven Nykvist

Producenti:

Lars-Owe Carlberg

Scénografie:

P.A. Lundgren

Kostýmy:

Mago
(další profese)
  • Elfias Dóže
    ****

    Subjektivně vrchol ostrovní trilogie. Tečka. Uvedl bych důvody, ale přiznávám, že je neznám, zkrátka neumím racionálně vysvětlit, proč mne Náruživost na rozdíl od předchozích dvou části výše zmíněné trilogie zaujala až tak, že jsem chvíli váhal nad absolutním hodnocením. Nebudu po tom ale pátrat, stačí říct, že Náruživost je filmem, který si zaslouží divákovu pozornost. ___ Jen ještě malá zmínka o civilním výstupu jednotlivých herců, tento Bergmanův tah je skutečně zajímavý. Proto si zaslouží, abych ho alespoň takto zaznamenal ve svém komentáři. 80%(27.5.2013)

  • Amarcord_1
    ****

    84% - Opět... Opět Bergmanovské moudro, opět výtečná studie postav, opět skvělé výkony čtyř autorových dvorních hereckých hvězd, opět Nykvistovy úžasné záběry, opět absence hudby s výjimkou v pozadí znějícího Bacha, opět opět opět... Kdyby to byl můj první Bergman, asi by plný počet tomuto filmu neunikl. Takto jsem bohužel místy cítil svou vlastní ironii, vždy, když nějaká postava opakovaně pronáší dlouhý a chytrý monolog, jakoby přebírala Nobelovu cenu... Passion je rozhodně skvělý film, ale fanouška Bergmana překvapí pouze interaktivními hereckými zpovědmi a magickými kontrasty v podobě Anniných snů... Když to tak po sobě čtu, je mi fakt líto, že jsem tu pátou hvězdu nedal. Měnit to ale nebudu!(5.11.2006)

  • sportovec
    ****

    Film představuje bergmanovský standard. Standard - měřeno ovšem výhradně bergmanovskýma očima - lehce opotřebovaný. Mnohé z toho, co je tu řečeno, jsme již určitě slyšeli. Způsob, kterým se přechází z flirtu (byl to opravdu jen chvilkový flirt ?) mezi Andreasem a Evou do vleklého Andreova soužití s Annou, je vysvětlen velmi vnějškově (opět s ohledem na Bergmanovu dimenzi). Že se i tak jedná o vrcholné dílo mistra světové kinematografie, zůstává zřejmým. Stejně tak jako skutečnost, že kdesi v pozadí slyšíme plačící či jinak strádající autorovo srdce. Poznání, že Bergmana - právě proto, že je to Bergman - nikdy není dost, rozhodně nezarmoutí. A to i v případě NÁRUŽIVOSTI.(23.5.2011)

  • Flakotaso
    ****

    Pro mne nejkontroverznější Bergmanův film, u kterého se nemůžu rozhodnout jestli se mi líbil nebo nelíbil a jestli je opravdu dobrý a funguje jak má nebo je správný pocit, že něco je špatně. Hodně mě překvapil naturalismus obrazu, kdy se Nykvist s Bergmanem často ani nesnažili o nějakou stylizaci či změkčení, což má kromě syrovosti za následek i občas lehce laciný look. Ta rudá tam sice účinkuje dobře (zkrvavený prostor kolem ovcí, šátek Ulmannové v nejvyhrocenější scéně, kabát Bibi, oheň), ale celkově mi barevný Bergman jaksi nesedí, není to ten Bergman, jistý a sebevědomý v každičkém černobílém záběru jako nikdo jiný. Něco tam drhne, je cítit tápání (to ostatně koresponduje s režisérovou tvůrčí krizí), což možná zapříčiňuje i množství zbytečných střihů, prostřihů a sebeuvědomělých vložek, kterými jako by Bergman, ať už chtěně či nechtěně, podlehl módě typické pro introspektivně-esejistickou odrůdu filmů konce 60.let. Ale možná právě takový ten film má být - neklidný, přerývaný a rozrůzněný jako povrch zobrazovaného ostrova a nitro tvůrce. Ve svém osobním žebříčku si jej však zařazuji spíše na spodní příčky. 3,5*.(18.3.2014)

  • GodComplex
    *

    Tuhle temer odpadni nudu odmitam respektovat a nebudu tomu nadrzovat jen proto, ze to natocil Bergman. Naopak, reziser, ktery je schopny natocit vyborne umelecke filmy ala Sedma pecet, by se mel o to vice stydet za podobny trapas. Naruzivost je v porovnani s tim pouhym filmovym cvicenim nekde na vesnici. Vizualne je to osklive, zvukove amaterske a hudba? S tou se Bergman ani neobtezoval a pro jistotu zde vubec zadna neni. Elitni SWE herecke obsazeni v cele s Max Von Sydowem a blondynama, kterym oci zari az neprirozene modre je zbytecne, protoze scenar je o nicem a udajne skvely charakterovy rozbor vas nedokaze prinutit ke spetce zajmu ani kdyby vam za to Bergman zaplatil. Oficialni text distributora “Umění Ingmara Bergmana dosahuje svého vrcholu” je pomerne povedena parodie. Docela zacinam chapat tu nudu ve filmech Woodyho Allena - Bergman byl jeho vzorem a pokud Woody vzhlizi ke kusum jako tenhle, pak mozaika zacne zapadat a vse zacne davat vyssi smysl ultimatni nudy. Krome vtipneho zjisteni, ze "konec" se ve svedstine rekne "slut" vas na tomhle filmu nema sanci zaujmout vazne skoro nic. 1/10(21.6.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace