Režie:
Elia SuleimanScénář:
Elia SuleimanKamera:
Sofian El FaniHrají:
Elia Suleiman, Ali Suliman, Grégoire Colin, Gael García Bernal, Vincent Maraval, Robert Higden, Sebastien Beaulac, Gabrielle Mankiewicz (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Elia Suleiman, hlavní postava a vypravěč, utíká z Palestiny a hledá alternativní domov, jen aby si uvědomil, že Palestina je vždycky s ním. Příslib nového života se brzy promění v komedii omylů. Ať se vydá jakkoliv daleko, od Paříže po New York, něco mu připomíná domov: policie, hraniční kontroly a rasismus nejsou nikdy daleko… A zatímco dělá vše, aby se začlenil do nové společnosti, každý mu neustále připomíná, odkud pochází. Jak se toulá, táže a hledá sám sebe, Elia Suleiman pokládá základní otázku: co můžeme skutečně nazývat domovem? Film je burleskní ságou zkoumající identitu, národnost a sounáležitost, v níž humor přináší novou naději pro ostatní a pro samotného Suleimana. (Film Europe)
(více)Videa (8)
Recenze (20)
Je to snímek pro vnímavého diváka. Už úvodní scéna je vtipná, když kněz vykopne dveře. Občas si hrdina dělá legraci sám ze sebe. Většinu času mlčí. Vidíme všední i fantazijní scény. Co je ve filmu všudypřítomné je až koronavirová prázdnota. Režisér Suleiman nesoudí, nekomentuje , je vyrovnaný, nevměšuje se, nevysvětluje, neobhajuje. Palestina snímek vyslala do soutěže o Oscary. Kouzelná scéna rvačky o židle u fontány. jako kdyby vzdával poctu klasické grotesce. Časem pro mě začalo být vyprávění únavné, protože postrádalo vývoj. ()
Na sebeprezentaci Eliy Suleimana coby člověka, který se tváří, že mu svět něco dluží, mi je něco krajně nesympatického. Celý film tráví tím, že neslovně soudí karikatury, které sám vymyslel (mimochodem poměrně obstarožní a povrchní karikatury), aniž by vyjádřil zájem o cokoliv krom okukování ženských zadků, což ve mně evokuje něco, co by natočil Jiří Menzel někde mezi Králem a Donšajny. ()
Toto je jeden z ďalších snímkov, u ktorých síce na jednej strane musíte oceniť akýsi myšlienkový autoportrét samotného režiséra v hlavnej úlohe, avšak na strane druhej sa to bije s ťažkým artovým kŕčom. A to hlavne preto, že v zásade celý čas čakáte, kým sa stane niečo zásadné a zapamätateľné, aby ste zistili, že už je koniec a vy sa len zamyslíte a poviete si fajn. To je jednoducho málo a aj v rámci artového žánru by som tu očakával trošku viac. 45 % ()
Utekl z Palestiny do Paříže a později do New Yorku aby nakonec zjistil, že lidi jsou všude stejní a doma je prostě doma. Ta stěžejní (nakolik se dá označit za stěžejní) se mi líbí, ale se zpracováním je to horší. Ona ta myšlenka z toho sotva vůbec vyplyne, jelikož Suleiman, režisér filmu, který zde ztvárnil neustále mlčenlivou hlavní postavu, má celý film neustále ten stejný lehce utrápený výraz, jak na začátku, tak na konci, proto jsem měl problém mu to závěrečné uvědomění uvěřit. Spíš jsem měl pocit, že sám neví co ho dělá šťastným a kdy by mohl být vůbec šťastný, takže si ani nejsem jistý, jestli to je šťastný, neutrální nebo špatný konec. Asi si z toho mám vybrat podle sebe. Těžko pak v tom filmu můžu nějak pořádně najít psychiku režiséra samotného, když se o něm za celou dobu dozvím jen to, že je Palestinec, rád okukuje mladým ženám nohy (což mu ale do jisté míry rozumím, většina z těch ukázaných se mi líbila taky), nemá rád policii a nemá rád Izrael a Židy. Na hlavní postavu je to celkem málo, navíc když se tu nepovedeně snaží něco rozvíjet. Třeba ty absurdní scénky s policií, která svoji práci vykonává jako nějaký robot, můžou sice být fajn, ale pořád se jen opakují dokola a aby to občas vypadalo jakože jinak, objeví se zde třeba anděl, kterého honí. Ty absurdní scénky zobrazující realitu navíc jsou někdy úsměvné, ale že bych se u nich bavil, to taky říct nemůžu. Navíc některé sice jsou symbolistické, ale jiné jsou spíš jen pouze groteskní - a nebo jsem jejich význam nepochopil. O to horší ale je, že nemám náladu zjišťovat to znova, protože ten film je absolutně bez děje, ani z bodu A do bodu B nejde a atmosféru ty mlčenlivé návštěvy různých (někdy i liduprázdných) míst fakt neměly, takže jsem se celkem rychle začal dost nudit. Navíc mi přišlo, že Suleiman nemá cit pro tempo, takže i ty záběry samy o sobě většinou trvají zbytečně dlouho. Každopádně ale musím pochválit dost slušnou kameru a zajímavou koncepci záběrů, když už jsem se u toho tak nudil, tak aspoň tohle mé dojmy o něco zlepšilo. Takže ve zkratce celkově: záměr dobrý, ale jeho zpracování bohužel nepovedené a nezáživné. 2* ()
Vedle sebe tu rozkvétají groteskní absurdity, nicotnosti i poetické obrazy, ale samotný děj působí poněkud jednotvárně a zdlouhavě. Škoda, že některé situace nejsou trochu lépe vygradované. Pochválit bych však chtěla závěr plný mladistvého elánu a energie. Ta písnička, na kterou omladina tančila, se mi moc líbila. Hudební složka filmu mě celkově dost oslovila. (65%) ()
Galerie (16)
Zajímavosti (3)
- V produkčním studiu v Paříži, kde Eliovi zamítnout produkovat jeho snímek o Palestině, visí na zdi plakát s českým titulem „Sněženky“. (Candice)
- Celosvětová premiéra proběhla 24. května 2019 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
- Hlavní postava, Elia Suleiman, za celý film promluví jen v jedné scéně, a to, když newyorskému taxikáři vysvětluje, že Palestinec z Nazaretu. (Candice)
Reklama