Režie:
George A. RomeroScénář:
George A. RomeroKamera:
Michael GornickHudba:
Donald RubinsteinHrají:
John Amplas, Lincoln Maazel, Christine Forrest, Tom Savini, George A. Romero, Roger Caine, Michael Gornick, Nicholas Mastandrea, Sara Venable (více)Obsahy(1)
Tento málo známý a jen vzácně uváděný film je pronikavým portrétem odcizení a zároveň důmyslnou dekonstrukcí žánrových konvencí spojených s filmovými upíry. Je Martin jen sexuálně narušený mladík, anebo, jak tvrdí jeho pověrčivý bratranec, bájný Nosferatu? To je jen jedna z provokativních otázek, se kterými si Romero pohrává. Reprezentují černobílé pasáže Martinovu minulost, anebo jen jeho médii živené představy? I tato otázka zůstává otevřená. Ovšem ať už je Martin mytickým netvorem, nebo současným psychopatem, cítí potřebu zabíjet a pít krev. Nemaje upíří zuby ani nadpřirozené schopnosti, musí se spoléhat na vlastní vynalézavost a speciální nástroje, jako jsou injekční stříkačky a žiletky. Scény, ve kterých sleduje svou kořist, evokují extrémní napětí, které uvolní až ironický humor v pasážích, kdy se se svými sklony svěřuje rozhlasovému hlasateli. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (47)
Netradiční drama o málomluvném mladíkovi Martinovi. Martin je divný. Martin je Nosferatu - asi. Romero rozsekal pravidla pro upírský horor na cucky. Ve skutečnosti ani není jasné, zda je Martin upír. Nojo, vadí mu se dívat dlouho do slunce, ehm, normální člověk se do něj dívat nemůže, jinak oslepne. Výborně natočené násilné scény, když Martin přepadává své oběti, jsou tak civilní, až z nich jde chlad. Spíše pro okrajové publikum, kterému nevadí pomalejší tempo vyprávění. Čtvrtou hvězdu dávám za konec. Nejhorší je mít dědka větším maniakem, než jsem sám... ()
Rok pred Usvitem natocil Romero komorni pribeh o chlapci, ktery si mysli, ze je upirem...nebo si to jen nemysli? Pribeh je pomerne jednoduchy, ozvlastneny predevsim cernobilymi flashbacky, ktere jsou do filmu skvele vkladany. Postavy jsou celkem nezajimave, samozrejmne krom Martina a predevsim jeho silne vericiho strycka, ktery se vsemozne snazi ze sveho synovce dostat zlo. Moje vytky smeruji predevsim k hodne rychlemu, i kdyz skvelemu konci, je trochu skoda, ze to Romero tak uspechal. Uvodni titulkova scena ve vlaku je naproti tomu nadherna. Rozhodne zajimava a netradicni upirina. ()
Romero sa preslávil zombíkmi, no na svojom konte má aj málo známy, no veľmi dobrý a hlboký zárez do témy upírov - tým je Martin, comming out dráma šmrncnutá gialom, hororom a trochou romerovsky svojskej psychológie: takto nejako by mal vyzeraž dobrý žánrový synkfetizmus, takto nejako sa posúvajú hranice hororu (prenikajú) aj do "vážnejších" filmov/tém; ()
Neviem to vysvetliť, ale ja som sa od tohoto filmu nevedel odtrhnúť. Upírskej tématike som nikdy veľmi nepodliehal a tiež nie som skalným fanúšikom Romera. Asi je to jeden z tých fakt dobre natočených filmov. Hlavne scény s vraždami. V každej je napätie vygradované tak vysoko, že som ledva dýchal. Ale je to aj dobre zahrané, so zaujímavým vývojom postáv. Našťastie sa nejedná o klasickú upírčinu. Film je veľmi čudný. Prevláda skôr depresívna, smutná atmosféra. Občas tu vidíme čiernobiele fleshbacky z minulosti Martina. A k tomu to bolo aj vymietanie, čo mám veľmi rád. Proste musím ohodnotiť takto. ()
Pubertální deviant Martin trpí zvláštní úchylkou: vyhlídne si náhodnou oběť, většinou starší ženu, přepadne jí, oblbne sedativy a pak jí vysaje krev. Že by mladík byl novodobým upírem zvyklým na česnek i denní světlo? Jeho věřící strýc si myslí své... Romero natočil hodně jinou upířinu, která i v dnešní době nahlodává určitá sociální témata. Sice tu chybí souvislý děj, ale její zpracování a nejednoznačné vyznění pomáhá navodit zvláštní atmosféru, nezvykle syrovou a občas až nepříjemnou. Jak už zde několikrát zaznělo, závěr je nečekaně rychlý, ale o to údernější. Rozhodně stojí za zhlédnutí. ()
Galerie (47)
Photo © Anchor Bay Entertainment
Zajímavosti (7)
- George A. Romero označil tento film za svůj nejoblíbenější. (Chatterer)
- Na speciálních efektech filmu se podílel také Tom Savini. (Chatterer)
- Scéna ve vlaku, při které Martin (John Amplas) podřezává zápěstí své oběti, obsahuje ve skutečnosti nepovedenou scénu, kterou tvůrci nakonec ve filmu ponechali. První řez do falešné ruky nebyl dostatečně hluboký, a proto nezačala téct žádná krev, a tak musel být proveden druhý řez, při kterém se už krvavý efekt zdařil. (oje)
Reklama