Reklama

Reklama

Manželské etudy: Nová generace

(seriál)
Trailer

VOD (1)

Epizody(5)

Obsahy(1)

Jaká je podoba partnerského soužití v 21. století, proč se v dnešní době lidé berou a co je v prvních letech manželství čeká? Do soukromí vybraných manželských párů nahlédne nová série dokumentů Manželské etudy: Nová generace... Autentický pohled na sny a překážky, se nimiž se potýká současná mladá generace, je zachycen známou časosběrnou metodou, kterou proslavila režisérka Helena Třeštíková. „Časosběrná metoda, kterou jsem převzala z původní série, poodkryje při dnešním zrychleném stylu života mnohem víc, než by se mohlo zdát. Zdánlivě banální situace a zachycení všednodenního života se ve střižně proměňují v cennou výpověď doby o jedné generaci,“ vysvětluje režisérka Hana Třeštíková. Zásadní rozdíly mezi začátkem původních etud a dneškem potvrzuje i dokumentaristka Helena Třeštíková: „V osmdesátých letech se mladí brali kvůli ekonomickému tlaku, byla to šance na byt. Dnes to zkoušejí nanečisto, jsou váhavější a volí soužití na hromádce. A potkávají se nyní s dost odlišnými, avšak často fatálními problémy.“ Úvodní epizodu s názvem Mirka a Kuba vystihuje popis „láska z technopárty aneb sedm let mladého páru“. Režisérka zachytila příběh vztahu od svatby, narození syna a stěhování za město až po krize a konflikty, které lze překonat jen stěží. Druhou epizodou je Irena a Petr, „klasický pražský pár“. Oba pocházejí z centra a chodí spolu již devět let. Jako důvod ke svatbě shodně uvádí, že chtějí vztah posunout, a také udělat velký mejdan pro sebe a své přátele. Svatbu berou jako zábavu. Třetí pár – Alena a Bernard – patří mezi ty nejklasičtější. Zkusili si spolu několik let chodit a pak i bydlet, mají se rádi, oba pracují a tak nic nebránilo, aby se vzali. Během natáčení se jim narodily dvě děti. Režisérka sledovala i učitelku Petru a zaměstnance Památkového úřadu Viktora. Pocházejí z Brna, brali se na Staroměstské radnici a společně bydlí na Vysočině. Oba touží po druhém dítěti a přiznávají, že pro bezproblémové početí se asi poznali příliš pozdě. Posledním párem je majitel firmy Lukáš a marketingová manažerka Zuzana. V době, kdy s nimi štáb začal točit, se jednalo o pár, který představoval generaci zlaté a úspěšné „mládeže". Život jim ale přinesl různá překvapení a úskalí… (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele Awer k tomuto seriálu (5)

Mirka a Kuba (2019) (E01) 

Z Nové generace asi zatím nejblíž "originálu" - i když jen zopakuju, srovnání je za mě převážně zbytečné, prostě jeden dokonalý formát ve dvou podobných provedeních. Břitký střih, příběh zachycený v přiléhavých rozestupech. Velmi autentičtí, "inteligentní" (ona edukovaným rodičovstvím, on min. pracovně, kde je jako vedlejší účinek zachycený ten zajímavý kariérní vývoj) i "běžní" (vztahově konzervativní, vědomě živící mnohé stereotypizace muži/ženy, město/venkov, Čechy/Morava) lidi a jejich snaha operacionalizovat rok za rokem, situaci za situací dlouho ani z jedné strany nezpochybňovanou vzájemnou lásku. Dost intimní a silné na to, aby to jednoho až dojalo. (P.S. Všem, kterých se potenciálně týkají domovy důchodců, tj. všem, bych velmi doporučil tu minutu působení Mirky v něm. To mě taky dojalo, protože takhle basic lidský přístup bohužel vůbec není samozřejmost.) ()

Irena a Petr (2019) (E02) 

Tyhle hodnocení fakt hodně nechápu a nebudu si je číst, abych je "pochopil", páč kdo nevidí, že tohle je fakt awesome portrét fakt awesome lidí, kteří jsou hrdou reprezentací blízké budoucnosti všech dělníků, kdyby se opravdu mohli dostat na úroveň Marxe, je prostě slepej a blbej a nemusím plýtvat zrakem, abych viděl, co poslepu čmárá na internety. (Pro neustálé dotazování "co děti?" u toho vzácného páru, který na nich zcela ultimátně [in the end "jen" téměř ultimátně] nepostavil své soubytí, pouze nedoporučuji antinatalistům. Z hlediska diváka je nicméně to, že i sám pár začíná v době natáčení toho komára slyšet, jedině dobře. Protože i když deset let nerušeného štěstí a indviduálních portrétů by poskytovalo zážitek, jako "manželská etuda" je zajímává ta transformační pětiletka. Právě proto, že tady je co transformovat a je to velmi uchopené. Z tohoto důvodu by se také naopak povinně měli dívat ti, jejichž odpovědí životním výzvám je "nemám čas"; aby viděli, co to reálně znamená. Ale to je asi holt ta slepota...) ()

Alena a Bernard (2019) (E03) 

Velmi průměrný portért velmi průměrných (byť ekonomicky nadprůměrných - to jim dokonale umožňuje i přikazuje jimi preferovaný životní styl) lidí. Opravdu vůbec nic zajímavého, ale zdařilá společenská sonda a řekněte sami, kdy byste jinak dostali šanci 50 minut sledovat v televizi takovéhle šedé rodinné album? ()

Petra a Viktor (2019) (E04) 

Uznávám, skoro až čtyřhvězdičkové - i pro mě, skalního fandu. Akce nula, skok dva roky působí jako tak nějak přiléhavá rezignace na to, že by se snad něco dít mohlo. Nicméně je to férová sonda do života, který zvlášť na vesnicích (ještě mnohem, mnohem neakčněji) žila a žije spousta lidí. Tohle by asi býval byl dost jiný matroš, ale holt nejde antedatovat dokument 15 let zpátky. A tak sledujeme ty dva lidi s přiměřeně ctnostným/originálním náhledem na bytí, kteří působí, že pro sebe dozráli, a shodnou se, že mají téměř italskou domácnost, zatímco se smějí do kamer a po krizkách (zatím) ani s rostoucím věkem neztrácí elán a optimismus. ()

Zuzana a Lukáš (2019) (E05) 

Tak trochu telenovela a polárně odlišný obraz oproti původním normalizačním etudám. Dvě osobnosti, které od začátku vědí, že chtějí zůstat samy sebou. Za mě ale i dva úžasné rodičovské vzory, i když vzájemně nekompatibilní. Taky báječně otevření (nechali byste se kontinuálně natáčet v těch krizích?) a připadá mi, že Ha.Třeštíková tu maximálně využívá "peer-to-peer" přístup, který může inovovaným etudním příběhům přinést. ()

Reklama

Reklama