poster

Byt

  • anglický

    Flat, The

Animovaný / Krátkometrážní / Fantasy

Československo, 1968, 13 min

Režie:

Jan Švankmajer

Scénář:

Jan Švankmajer

Kamera:

Svatopluk Malý

Střih:

Hana Walachová
(další profese)
  • Adman
    ****

    Jedná se zde o kombinovanou animaci. Kombinuje se tu pixilacea animace předmětu. Celé je to točeno na černobílý materiál v hlavní roli s Ivanem Krausem. Do bytu se po šipkách směřujících ke klice ze zvědavosti dostane neznámý narušitel. Jen co mu zvědavost nedá a vstoupí dovnitř, brzy zjistí, že udělal velikou chybu. Všechna fyzika a základní pravidla na Zemi jsou tu totiž úplně naopak. Když se snaží najíst, má místo lžíce cedník - nic mu nejde sníst, postel ho otravuje, nic mu nejde a všechno si z něj dělá srandu. Vší působí bezmocně až depresivně.(5.12.2007)

  • Adam Bernau
    *****

    Podobně jako Dalí si Švankmajer po celý tvůrčí život vystačí s omezeným počtem oblíbených motivů. A znáš-li kontext jeho tvorby, působí přízračně pohled na připravené jídlo na stole. Ve finále je přinesena živá slepice... Po Rakvičkárně a Historii naturae do třetice analogie s jedním z předešlých snímků, tentokrát spíše formální než obsahová: po Fantasii druhý film s živým člověkem, druhý černobílý a opět jde o nemovitost. Ale tohle je trochu jiná káva. Ve fantasii zpodobňují domy a jejich podstatné prvky jednak magii životního prostoru, jednak jsou nositeli přetrvávání a zanikání. SPOILER Ale Byt je prostorem hrůzy – horor. Nikoli „vzpoura věcí“, nýbrž vzpoura reality (a to doslova: „reality“); když nic není tím, čím má být a všechno funguje přesně naopak. Uvězněn v tom, co se zdálo být domovem a ukázalo se být cizotou. Šílená past vybudovaná vlastním utvářením světa. Kouzelník se slepicí přináší záchranu v podobě staré dobré sekyry k rozsekání dveří, jimiž vstoupil. A ukazuje se, v čem záchrana spočívá: Nakonec se tu můžeš jen podepsat; aspoň podepsat. Sám. Sám ve svém bytě. Ve svém bytu. Ti před tebou měli týž a ti po tobě budou mít opět týž. Každý sám.(16.9.2011)

  • mohamedsfinger
    *****

    Surrealistický horor nebo snad groteska? Nejsem si jist kterým směrem ve snaze pochopit tento film se mám vydat, protože absurdna jsou tu dvě, ale dokonale propojená. Tím prvním je absurdno groteskní, kdy se bavíte tím, co muže ještě potká. Ale tím druhým je absurdno děsivě existenciální, kterého se nám dostává stále více s blížícím se bezvýchodným koncem, jenž můžeme považovat za opravdu kafkovský. Dalším důležitým prvkem, který asi drží celý snímek i pohromadě je výborná hudba, který ještě více podpoří atmosféru. A samozřejmě výběr Krause do hlavní role a nepřeberné množství nápadů si zaslouží poklonu.(25.5.2010)

  • Deimos
    ****

    Google/// Obsazení 6/10 Děj 8/10 Hudba 6/10 Efekty 8/10/// +animace, myšlenka, závěr -hudba, než si zvyknete, černobílé/// No tak to je mazec. Osobně bych se nechtěl nacházet na místě onoho muže, ale pro diváka je to báječný pohled s mrazivou atmosférou a mnoha hustými scénami. Fakt dobře vymyšlené a i v dnešní době dokáže snímek překvapit./// Celkem 72%///(24.11.2006)

  • MarekT
    ****

    Kdyby mě takový Švankmajer pozval k sobě domů, asi bych se trochu obával. Proč? Po shlédnutí tohoto filmu bych měl strach, abych se například vůbec občerstvil nebo aby se mi nestala nějaká další zapeklitá lapálie. Jinak to asi vypadá, že si začínám k Švankmajerovi hledat cestu (aby ne, když na surrealistické umění se vždy rád podívám), oproti Mužným hrám patrné zlepšení. Jen tak dál.(12.5.2009)

  • - Na betonové zdi plné vzkazů je napsáno jméno I. Kraus, tedy pravé jméno hlavního představitele neznámého muže (Ivan Kraus). (JoranProvenzano)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace