poster

Byt

  • angličtina

    The Flat

Animovaný / Krátkometrážní / Fantasy

Československo, 1968, 13 min

Režie:

Jan Švankmajer

Scénář:

Jan Švankmajer

Kamera:

Svatopluk Malý

Střih:

Hana Walachová
(další profese)
  • Adman
    ****

    Jedná se zde o kombinovanou animaci. Kombinuje se tu pixilacea animace předmětu. Celé je to točeno na černobílý materiál v hlavní roli s Ivanem Krausem. Do bytu se po šipkách směřujících ke klice ze zvědavosti dostane neznámý narušitel. Jen co mu zvědavost nedá a vstoupí dovnitř, brzy zjistí, že udělal velikou chybu. Všechna fyzika a základní pravidla na Zemi jsou tu totiž úplně naopak. Když se snaží najíst, má místo lžíce cedník - nic mu nejde sníst, postel ho otravuje, nic mu nejde a všechno si z něj dělá srandu. Vší působí bezmocně až depresivně.(5.12.2007)

  • honajz2
    ****

    Podle mě je celkem jasné, o čem celý Byt je (a stačí vám k tomu jenom vědět, že chlap je uvězněný v hnusné místnosti a že to vzniklo v roce 68) - o komunismu a tehdejší době. Je tam znát spousta náznaků - 1. Díra ve zdi, za kterou je světlo symbolizuje hranice, za kterými je líp, jenže následná pěst, co z té díry vyletí, hlavního hrdinu praští do obličeje, to zase symbolizuje že se za hranice nemohlo. 2. Hl. hrdina strčí ruku do zdi, ale uvízne mu tam a tak si ji musí vykopat (symbolika toho, že když jste tehdy něco udělali proti režimu, šli jste do dolů, kde jste se museli vykopat na svobodu - jestli mi rozumíte. Možná prokopat ke svobodě zní líp). 3. Celá pasáž s příchodem boháče/ďábla a následným činem hlavního hrdiny, kdy se upíše na zeď, aby měl lepší bydlo, než má teď, symbolizuje zase to, že jste se museli stát členem KSČ, abyste se měli líp, než dosud. Je tam těch symbolů mnohem víc, ale nechci je tady vypisovat všechny, tyhle jsem napsal jenom pro nastínění toho, o čem to celé je. 4*(26.11.2019)

  • Devils_PIMP
    **

    Tak koukám, že si pod pojmem horor představujeme každý svoje. Já osobně nejsem nijak nadšen po shlédnutí Světlonoše jsem přecej en očekával mrazivý příběh - konec byl sice dobrý - ale to bylo taky tak asi vše - to se raději podívejte na pokoj 1408 http://www.csfd.cz/film/224788-pokoj-1408/ nebo na o něco horí snímeček než je 1408 - pokoj 205 http://www.csfd.cz/film/248947-pokoj-205/ - každopádně se budete třást o dost více. Musím říci, že mám už shlédnuto přes stovku různých hororů a trilerů - takže se se skromností a klidem můžu prohlásit za znalce - Takže - tohle dle mého není horor a ani to k němu (kromě závěru) nečuchlo,(28.5.2011)

  • mchnk
    *****

    Měl bych tu byt. Chceš se podívat Od nějakýho Švankmajera. Ale jo, proč ne. Na jmenovce je jméno takové, jaké tam je, a proto je každému jasné, že rutinní činnosti, jako pohled do zrcadla či pověšení obrázku, se zde budou rovnat souboji s fyzikálními zákony a co teprve ty nenasytné zdi. Ale světlo nám ukazuje světlo....ho*no světlo, sedni a žer. Zdeněk Liška se sice předchozího Pikniku nezúčastnil, ovšem zde si to vynahradil neskutečně. Epické vokály nejvyšší kvality jen tak zasadit do krátkometrážního snímku, si může dovolit opravdu jen on. K tomu nádherné surrealistické absurdno a je tu slastná podívaná na to, jak mistr vnímá film s živými herci, jako umění.(22.7.2013)

  • Arach.No
    *****

    Pro mě je Byt téměř stejným symbolem surrealismu jako Andaluský pes. Mnoho mají společného, i když je dělí téměř 40 let, je na první pohled možné vidět spoustu podobných prvků. Výhodou mladšího bratříčka je že má děj, čímž se stává stravitelnější i pro obyčejného diváka. Španělé měli Luise Bunuela, svět měl Salvatora Dalí a my máme Švankmajera, kdo je na tom líp?(30.10.2007)

  • - Na betonové zdi plné vzkazů je napsáno jméno I. Kraus, tedy pravé jméno hlavního představitele neznámého muže (Ivan Kraus). (JoranProvenzano)