poster

Samsara

  • Česko

    Sansára

  • Itálie

    Samsara

  • Francie

    Samsara

  • Německo

    Samsara - Geist und Leidenschaft

  • Slovensko

    Samsara

Dobrodružný / Drama / Romantický

Itálie / Francie / Indie / Německo, 2001, 138 min

Režie:

Nalin Pan

Hudba:

Cyril Morin
(další profese)
  • Merkin
    ****

    Dokonalá myšlenka v závěru. Manželka jde za ním do kláštera a mluví o ženě Buddhy. Když on odešel rozjímat, nikdo tu nebyl a neptal se, co bude s ní, s jeho ženou a s jeho dětmi. Nikdo jí nepomohl, nikdo se neptal na její názor a její city. A stejně tak se chová i hlavní hrdina, buddhistický mnich, který se nechal svést svými lidskými touhami, vzal si dívku z vesnice, měl s ní děti a pak se jednoho dne rozhodl, že se vrátí ke svému rozjímání. Zjednodušuji, ale já hlavní sílu snímku vidím právě v té myšlence, že stejně tak jako Buddhovy ženy, ani hrdinovy manželky se nikdo na nic neptal. On bude filosofovat a ona má na starosti rodinu. Zní to trochu feministicky, ale na mě to tak zapůsobilo a upřímně - hrdina je tak vnitřně rozpolcený, že je úplně jedno, jestli bude žít v klášteře nebo mimo něj. Spokojený nebude nikdy.(7.12.2010)

  • Skip
    *****

    Především skvělá kamera, dělá z tohoto filmu vizuálně jedinečný zážitek. Divákovi se dostane nádherných záběrů přírodních scenérií severoindického Ladakhu, ale také je vtažen do života mnichů v kláštěře i obyčejných lidí ve vesnici. Prosté oděvy vesničanů jsou stejně krásné jako jejich slavnostní kroje a masky používané při slavnostech. Odvěký souboj těla, srdce a mysli nakonec vyústí v podobenství o princi Sidhártovi, který opustí svou ženu Jašódaru a syna Ráhulu, aby dosáhl probuzení a stal se Buddhou, jehož budou následovat miliony lidí. Avšak každá mince má dvě strany!(13.1.2007)

  • kinej
    ****

    I přes velice pomalý rozjezd má Samsara co nabídnout. Ale divák musí mít trpělivost si smysl filmu musí v jeho velice pomalém tempu vyčekat. Pakliže mu film sedne, získá představu nejen o odříkání mnichů, ale i inspiraci k přemýšlení o životní cestě. Naštěstí vám toto čekání může zpříjemnit krásná kamera a podmanivá hudba. Osobně mám o důvod víc obdivovat muže, jež žijí prosti od všech životních slastí, musí to výt velice těžké, na druhou stranu asi nejsem dost duchovně založený člověk, protože v jejich životním stylu nevidím smysl. A v závěru mě napadlo, že i volba duchovního života může být vlastně velice sobeckým aktem.(2.9.2011)

  • Koryntos
    ****

    Tento film můžeme hodnotit z více hledisek. Můžeme se nechávat unést dlouhými scénami, kochat se krajinou a rozmanitou kulturou lidí Tibetu. Na akční vypjetí scén, nebo složitý děj, můžeme rovnou zapomenout. Film je svým dějem předvídatelný od počátku až do konce. OBSAHOVĚ V SOBĚ FILM VŠAK NESE URČITÉ POSELSTVÍ. Na začátku filmu jsem si opravdu myslela, že se budu jen kochat, vypnu mozek a budu příjemně relaxovat, vydrželo mi to až do závěru filmu. Na film jsem se dívala s blízkým člověkem a právě obsah filmu v nás rozpoutal značně vyhrocenou genderovou rozepři. Nějak nás právě tento film rozdělil na dva tábory, stejně jako ve filmu bývalého mnicha a jeho manželku. Z mužského pohledu převládal názor, že je lepší opustit všechno, co si bývalý mnich vybudoval prakticky z ničeho, hmotné zaopatření, ba dokonce i rodinné zázemí svou ženu a syna, přetrhat všechna tato pouta a vrátit se opět k meditaci, která má hlubší význam, než povrchní lidský život. Když se nad tím tak zamýšlím, vlastně to samé udělal i sám Buddha, opustil ženu, aby se věnoval hlubšímu smyslu. Z ženského pohledu jsem soucítila s jeho zhrzenou manželkou. Na začátku čelila výsměchu celé vesnice, když jí s mnichem nachytali, tolerovala mu nevěru, nežádala vysvětlení, starala se o něj a jejich syna a nakonec měla opět čelit výsměchu celé vesnice, protože ji opustil, bez jediného slova. Z ženského pohledu v tom, ale není vidět ten hlubší smysl spasit celý svět. Odráží se v tom zodpovědnost, kterou žena má nejen za sebe, ale především za svoji rodinu. Oproti mužské ješitnosti a nezodpovědnosti, bylo tam krásně zachyceno, že sice mnich jde za hlubším smyslem (podle něho hlubším), ale sám je povrchní a nezodpovědný floutek, který nechá svou manželku napospas okolnostem, děj se, co děj. Takže nadále otázkou zůstává, co je povrchní. Jestli je povrchní obyčejný lidský život (mnichova teze), nebo jestli naopak vidíme, jako povrchnost, snažit se spasit celý svět na úkor svých bližních. ( Pemina a moje teze).(4.3.2012)

  • meave
    ****

    Viera s túžbou sa v kláštore lámov rozlúčia, keď sa Tashi rozhodne hľadať sa mimo kláštorných múrov. Otec ho priviedol k lámom, ako mnoho iných 5-ročných chlapcov, a dal mu možnosť rozhodovať sa samostatne. Čo je dôležitejšie? Fascinúca zdanlivá jednoduchosť života na náhornej plošine, akoby odrezanej od okolia, obsahuje všetky základné životné pravdy, ktoré sa v huriavku sveta strácajú. Uvítala som možnosť vložiť sa do jednoduchého príbehu a obyčajného života, krásnej prírody a hudby ako do voňavého stohu trávy, kde láska vonia, zrada pichá, pravda je v oblakoch a všetko ma svrbí, aj keď som už z neho vyliezla a vrátila sa späť medzi autá, chaos a hluk. Možno to mohlo byť všetko rýchlejšie, akčnejšie či menej ospalé, ale dokázali by sme potom pochopiť 3 roky, 3 týždne a 3 dni v meditácii? Myšlienkou mi trochu pripomenul Jar, leto, jeseň, zimu a jar... i keď je v ňom viac "obyčajného života".(19.11.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace