VOD (1)
Obsahy(1)
Při natáčení pod mořskou hladinou naváže filmař nečekané přátelství s chobotnicí, která mu poodhalí tajemný svět chaluhového lesa u břehů jižní Afriky. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (143)
Je mi nějak úplně jedno, jestli to má dokumentaristické rezervy (jakože má - je to sladký sentiment). Tohle může neoslovit vážně jen někoho, komu ukradla srdce spolužačka Maruška ve čtvrté třídě, a zapomněla ho vrátit. Neotřelé, krásně natočené a ukazující, že spojení hnusných lidí s krásnou přírodou prostě je možné. ()
První třetinu jsem si při sledování říkal, že podmořské záběry jsou sice nádherné, ale toť vše. No a posléze se přistihnu, že mi denní harmonogram té osmichapadlové potvory není úplně putna a těším se na její další průzkum mezi korály a podmořskou havětí. Závěrem můžu také podotknout, že budoucí filmaři se můžou snažit sebevíc, ale napínavější souboj žraloka s chobotnicí už nejspíše nenatočí. ()
Hmm, tak chobotnici si asi dlouho k jidlu nedam. Spousta zajimavých faktů o chobotnicich samotných, je to hezky dokument, ale nedostavuje se žádné wau, i když je vždy obdivuhodné, jak blízko se dokázal Craig k chobotnici dostat a ještě to natočit, navíc bez dýchacího přístroje. Bohužel z Craiga jsem měla pocit, že celým tím vztahem k chobotnici si něco kompenzuje, léčí, že za jejím obyčejným chováním někdy vidí víc než je, protože to tam chce vidět. ()
Za mňa nie len jeden z najlepších dokumentov z podmorského sveta, ale v roku 2020 by tento film mohol v kľude súťažiť aj s akčnými filmami o najlepšiou naháňačku, oscara za drámu alebo o ocenenia za kameru a herecký výkon hlavného hrdinu - chobotnice. Za 85 minút si dokáže získať srdce každého diváka. Škoda pár slabších momentov v strede dokumentu, ale to je v podstate to čo sa takmer celý čas na morskom dne deje - nuda. Však aj preto musel Craig Foster stráviť viac ako rok pod vodou aby zozbieral dosť materiálu na tento dokument. ()
Vzhledem k tomu, že můj nejoblíbenější dokument je Grizzly Man, můžu jen stěží docenit film, který vypadá, jako by ho natočil Timothy Treadwell. Chlápek jediný rok chobotničina života toho chudáka neúnavně stalkuje a dělá jí ze života peklo neustálého úprku a ostražitosti, zatímco si do ní projektuje lidské emoce, blouzní o nějakém vzájemném přátelství a vypráví příběh o sobě, který by mohl vyprávěk kdykoliv, ale od stolu by byla jeho banalita a nesnesitelnost mnohem patrnější. A možná kdyby u toho vyprávění nezněla tak teskná hudba, tak by divák nebyl tak moc na lodi, když mluví o tom, jak kvůli svojí krizi středního věku na rok opustil svou rodinu, včetně dospívajícího syna, aby se potápěl na druhé straně světa a točil si fetišistický autoportrét. Bez jakékoliv sebereflexe využívá to zvíře k zarámování sebe jako něžného dobrodruha, který chrání mořský život, přitom té chobotnici by bylo mnohem lépe, kdyby ji nechal jednoduše na pokoji a možná se radši věnoval svému synovi víc než jeden víkend, na který ho přizve. Arogance a ignorance sloužící autorovi a zástupu rozněžněných diváků k sebedojímání, za maskou úžasu a respektu je ale jen konzumace a spotřeba přírody pro vlastní sobeckou potřebu - režisér nemohl spát a byl otrávený ze svojí rodiny, tak jednu bezbrannou chobotnici stálo celý život, aby se mu udělalo zase líp a mohl si vyfantazírovat příběh o navázání vzájemného vztahu s přírodou, který ve skutečnosti nikdy neexistoval. Jediné zajímavé, co ten film vyprodukoval, byla jedna esej o tom, jak ten film slouží jako trefná nezáměrná alegorie fetišizujícího post-imperializmu, což by mě samotného asi nenapadlo, ale teď to nemůžu dostat z hlavy. Jinak to může být užitečné jen jako ukázka toho, jakou moc má v dokumentu vypravěč - zajímavé cvičení je představit si dojem z filmu bez neustálé snahy velmi násilně záběry nějak rámovat a přikládat jim specifický význam, často odporující tomu, co ve skutečnosti vidíme, který režisér předvádí. ()
Galerie (14)
Photo © Netflix
Zajímavosti (10)
- Pro tento film byly natočeny stovky hodin a terabajty materiálu a první hrubý sestřih filmu trval celý rok. Další roky se film finalizoval a několikrát přestříhával. (Muffino)
- Film se začal formovat v roce 2017, ale začal vznikat mnohem dříve díky setkání Craiga a chobotnice při natáčení jiného projektu. Na tomto jiném projektu Craig roky pracoval sám, ale pro filmování Moji učitelky chobotnice jako prvního přizval Rogera Horrockse. Z jejich filmování vznikly některé záběry pro BBC dokument Modrá planeta (od r. 2017). Jako druhou přizval Pippu Ehrlich, která s Craigem strávila v podmořském světě 6 měsíců a pomohla také s filmovým příběhem. (Muffino)
Reklama