Reklama

Reklama

Tetsuo

(festivalový název)
  • Japonsko Tecuo (více)
Trailer
Japonsko, 1989, 67 min (Special Edition: 69 min, Director's Cut: 77 min)

Obsahy(1)

Čiernobiely príbeh dvoch mladých mužov, ktorých osudy spojila nešťastná náhoda. Japonský kultový režisér Shinya Tsukamoto vytvoril na základe celkom jednoduchej myšlienky pôsobivý, ale predovšetkým kontroverzný film, v ktorom sa muž začne meniť na kovové monštrum. (Furmi)

Videa (1)

Trailer

Recenze (338)

Jordan 

všechny recenze uživatele

k filmom ako TETSUO môžete pristupovať iba dvoma spôsobmi - vyjadrené čsfd hodnotovým rebríčkom: 5-hviezdičkovým alebo odpadovým - a to čisto na základe subjektívneho pocitu a toho, či s ním "nastúpite" na palubu, budete hrať hru podľa jeho pravidiel, prijmete ho a akceptujete, alebo vám nesadne a vaše vedomie i podvedomie sa k nemu začnú správať ako imunitný systém k vírusu, biele krvinky k cudzopasníkovi... pretože tento film je náročný na sledovanie, počúvanie i chápanie, lebo porušuje takmer všetko, čo sa porušovať dá, je to taký cyberpunkový industriálny surový kovový heavymetalový experiment, je to také japonské priemyselné begotten šmrncnuté cronenbergom, ešte menej dejové ako eraserhead a neviem prečo, ale v niečom mi to pripomínalo aj aronofskeho pi... každopádne by som rád v jednom filme pokope videl robocopa, iron mana, terminátora a tetsua - či už bojujúcich proti sebe alebo spolu... ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Ultimatni industrialni masakr! Audio/vizualni hody, po kterych vam budou z oci vylezat draty, z prstu britvy a z prirozeni vrtacka. Iron Man je nefalsovany brutalni cyberpunk jak svine. Nepamatuji se kdy jsem naposledy slysel takhle genilalni electro-industrialni soundtrack, ktery vas i v momentech nejvetsiho teroru nuti pachat nadseny headbanging. Tohle je kousek u ktereho kdyz se naladite na spravnou vlnu muzete zazivat nekontrolovatelnou euforii. Pribuzne filmy, ktere jsou Tetsuovi podobne bud vizualne, nebo tematicky me behem sledovani napadly Lynchuv Eraserhead, Aronofskyho Pi a hlavne Cronenberguv Videodrome se svou New Flesh teorii. V porovnani s Iron Manem jsou ale i Cronenbergovy biomechanicke mutace velmi slaby odvar. Nadcasova zalezitost, ktera zpracovanim i svou myslenkou drti snad vsechno v teto kategorii. Nizke hodnoceni takovemu skvostu muzou dat jen ti nejvetsi noobs! "And we can rust the whole world and scatter it into the dust of the universe. Our love can put an end to this fucking world! Let's kill them all!" 10/10 ()

Reklama

GigaPudding 

všechny recenze uživatele

Dělník se motá kolem nějakých dílen dokud nezasedne do své budky, kde si zcela nečekaně rozřízne nohu, do které nacpe zrezivělý šroub a diváka bez řečí a průtahů nacpe do šíleného industriálního pekla. Tetsuo je prakticky bezdějový film se zběsilým střihem, šílenými obrazy a hlavně s tunou kovu, drátů, rzi, krve a sexu, ale narozdíl od prapodivných videoartových nebo experimentálních filmů, které jsou vesměs jen exhibicí nebo rovnou něčím nekoukatelným, se Tetsuo prožene obrazovkou jak tornádo zběsilosti a tlačí diváka do extrémních obrazů a scén, které nejdřív zdánlivě nenavazují, pak se nějakým způsobem smyčkovitě propojí s předchozími scénami, aby se v poslední části filmu úplně roztříštily v úplný kovový běs. Hlavní na filmu je ale bolestivý a nekontrolovaný přerod ústřední postavy, typického kravaťáka s brejlema a padesáti kilama i s postelí, v nezvladatelné kovové monstrum prolezlé dráty a s rotujícím vrtákem místo penisu. Tento přerod je prokládán všemožnými halucinacemi a sny, ale taky úplně reálnými událostmi, které hlavní hrdina prožívá, ale které jsou taky tak bizarně surreálné, že realita a sen pro diváka i pro hlavní postavu splývají do jednoho. V těchto "mezihrách" vyniká především adrenalinová a až překvapivě strašidelná honička v podchodech se šílenou ženskou a jejím kovovým pařátem, která je výborně natočená a působí mnohem děsivěji než leckterý čistě hororový film, a pak taky spousta obrazů má výrazný erotický charakter až nakonec vyvrcholí v té známé scéně s vrtákem. Možná že by se dal celému filmu připsat určitý erotický náboj, zvlášť když si člověk všimne, že finální kovové monstrum vypadá nápadně jako obří penis :). Každopádně monstrózní kovový penis se dle vlastních slov cítí skvěle, takže přinejmenším pro něj je to dobře. Pro diváka ale určitě je dobře, že je ve filmu zapracován úplně super industriální soundtrack, bez kterého by Tetsuo byl jen poloviční, protože každou scénu dotváří mocně a jsou to pecky i na poslech bez filmu. Netuším jaká měla být myšlenka filmu podle jeho autora, ať už tím obřím pérem na cestě do světa chtěl říct cokoli, ale docela určitě je to jeden z nejsilnějších cyberpunkových zážitků, co se dá ve filmu vidět a to nejen proto, že se cyberpunk v jakékoli podobě téměř netočí, ale hlavně proto, že v Tetsuovi se s tím nemažou a sypou tam to železo jedno za druhým i do sexu takovým způsobem, že by se za něco takového v západním světě pořádaly petice za přinejmenším proliskání autora :). ()

Jansen 

všechny recenze uživatele

Neskutečně působivý film. Zvlášť s přihlédnutím k mizivému rozpočtu. Tetsuo je snad první film, u kterého mám pocit, že každá koruna navíc by výsledný dojem srazila o stupínek níže. Kamera je neuvěřitelně efektní ať už zabírá celou scénu nebo se soustředí pouze na detail. Místy se zcela ztrácí v nánosech cyberpunkového fetiše, proplétá se mezi spletí drátů, šroubů, kusů plechů a všemožných hadiček, aby poté šokovala dalším zřetelně čitelným záběrem. Směs tohoto převážně kovového odpadu, ve kterém jsme nuceni se orientovat, podněcuje zneklidňující pocit neidentifikovatelného. Často totiž nevíme, který kus plechu se projeví jako součást živé tkáně. Bravurně se tak vypořádává s handicapem trikové nedokonalosti, který dokonale zakrývá a přebíjí oním pocitem dezorientace. Industriální hudební podkres se vryje pod kůži snad ještě víc než tetsuúv vrtákovitý penis a epileptický klipovitý střih na klidu taky nepřidá. Tetsuo působí jako šílená surrealistická symfonie cyberpunkového skladatele složená z kusů hadic, drátů, plechů, zvuků a několika málo slov. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Je to jistě pozoruhodná vzpoura konvencím tradičního vyprávění, která zejména prvních patnáct minut, ve strhujícím rytmu cyberpunkové muziky a nesvázaného časoprostoru, slibuje velké extravagantní věci. Jak se ale zpočátku jedná o formálně zábavnou hovadinu, postupně Cukamotův bizarní surrealismus zcela vzdává snahy o zajímavé vedení pozornosti a film se stává ultrabéčkovým shitem vhodným leda pro jedince s úchylnými sexuálními choutkami nebo s velmi zvláštním smyslem pro humor. Kdyby nám bylo v podobném stylu servírováno hororové komornější drama o člověku, který se musí se svým železným osudem sám vyrovnávat, mohla to být perla nezávislého filmu, takhle je Tetsuo neskutečně tupý a pouze falešně rafinovaný, vyloženě zmrvený formální i příběhový potenciál. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (4)

  • Významný spisovatel a filmový kritik Stephen Holden z New York Times popsal film jako snímek s hyperkinetickým tempem a divoce zkresleným herectvím, rovněž se zvráceným smyslem pro humor. Dospěl k závěru, že tento film je pouze pro milovníky podivných filmových žánrů a klasické obecenstvo může hodně pobouřit. (Emo-haunter)
  • Film odkazuje na společnost, která více a více využívá elektroniku, jenž ji mentálně ničí. (Emo-haunter)
  • Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel s většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. (Zdroj: Letní filmová škola)

Související novinky

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

22.01.2020

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate divákům přinese řadu nových oceňovaných snímků (Malý Joe, Vivárium, H0use), které budou soutěžit o hlavní cenu festivalu, ale i nesmrtelné… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno