Reklama

Reklama

Neznámý

Akční / Krimi / Thriller
Rumunsko / Česko / Lotyšsko, 2020, 123 min (Alternativní 118 min)

Drsná a složitá detektivka z malého města na severu Rumunska. Navzdory narůstajícím dluhům a komplikovanému osobnímu životu je detektiv Florin Iespaș odhodlán vyřešit obtížný případ, který nikoho nezajímá. Přestože má policista nařízeno dát od případu ruce pryč, pokračuje v neoficiálním vyšetřování a brzy objeví stopu vedoucí ke dvěma hotelovým požárům, které zapříčinily několik úmrtí. Podezřelým je romský člen ochranky Bănel, který však všechno popírá. Přestože Florin naráží na odmítavý postoj policejního šéfa k jeho vyšetřování, nedůvěru kolegů i vlastní démony, je nucen sestavit složitý plán a přijmout drastická opatření, aby případ vyřešil. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (3)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitně vystavěná zápeltka. Občas jsem na počínání hlavního hrdiny jen nechápavě koukal, ale na konci to všechno nádherně sedlo. Výborný herectví páně Bogdan Farcase. Rumunsko je u mě součásná evropská jednička bez debat, tak jako mělo dekádu Polsko, pak Maďarsko, tak teď je to Rumunsko. ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

[FEBIOFEST] Zase dlouze, zase ale zajímavě. Rumuni trochu mají určité škatulky i skrze Judeho, ale zde máme trochu jiný případ. Je to rozehraná symfonie policisty, který má geniální plán. Ale na co vlastně? Na pomstu. Oukej. Film hodně dlouho vede směrem, u kterého si nejsme jisti, o co jde. To je právě dost zmatené, jelikož přehlídneme důležitosti na začátku, které jsme měli za nedůležité. O to více jsme ovšem překvapeni, že tu byl celou dobu nějaký plán na pozadí. Za mě dílo, které posouvá žánr někam dál, až na to, že občas máme dlouhé záběry ažaž, zbytečné scény nikam neposouvající děj (celá anabáze s autem) a divné mini blbosti, kdy chlápek je ochoten zapálit svět kvůli přítelkyni a zastavuje kvůli kočičce. Obecně je film hodně zajímavý tou pointou a vyprávění. I když nás hodně vede zbytečně na zcestí a obsahuje divné pasáže. Hlavně je tak komplexní, že pochopit ho na první dobrou a spojit si vše je skoro nemyslitelné. Tam tvůrci si mohli dát asi, co chtějí, jen aby to vypadalo cool a i tak nedávalo smysl. Nicméně stále je zde ten celek. Na závěr Febiofestu hustá tečka. ()

Reklama

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Film, který chce být chytřejší než divák, ale zase tak geniální není, takže výsledkem je nesympatické sebeopájivé dílo, z kterého čiší trochu psychopatická potřeba mít navrch která se z obsahu filmu prolíná i do formy a nerovného vztahu s divákem, který si musí pasivně počkat, až si film usmyslí dát mu víc informací. Nepříjemné ale je, že stejně jako osud snoubenky Stely je v rukou průměrně kalkulujícího, chyby dělajícího magora, ohýbajícího realitu i policejní aparát podle své potřeby pomsty a touhy ovládat a nenechat se ovládat, i osud diváka je v rukou režiséra, který není tak zdatný, jak by se asi rád viděl. A tak je film sestavený z osvědčených klišovitých ingrediencí žánru - hlavní postava posedlého detektiva musí být frenetická, vyhublá, s pichlavýma očima, pálit jednu od druhé, nezvládat výbuchy vzteku, každého mít machisticky na háku a s nikým nekomunikovat, a navíc je ušitý horkou jehlou a plný povrchních ingrediencí (proč ty pravidelné přelety dronem nad městem a krajinou, které nenesou žádnou informaci, proč vůbec vážná hudba a ty tuctovité přehrávky klasiky, které ve filmu pořád zní? Ano, ano, Stela hraje na klavír, no a? proč to musíme pořád poslouchat?) a chyb: je např. trochu trapné, když se ve filmu tohohle žánru nevyřeší, a hlavně nakonec vůbec neřeší, že ty hotely musel někdo zapálit - že nějaký reálný viník existuje, a možná bude zapalovat dál, z příběhu jaksi vypadlo. A pak se taky dost rozpadá, o čem chce film ve finále být. O psychopatovi, který se inspiruje fotkami zuhelnatělých obětí požárů, aby se pomstil ženě, kterou si neudržel, protože (evidentně) není schopen lásky? A který využije rasistických předsudků policejních kolegů (a asi i svých?), aby nastražil celkem průhlednou a pohromadě mizerně držící past na podezřelého cikána? O šovinismu? O zmanipulovatelnosti policie? Film nejde nijak do hloubky, a smysl sdělení mi uniká. Není jasné, proč Florianovi vůbec pomáhá "kamarád" z banky, ke kterému se Florian taky chová jako vzteklé a vyděračské prase, není jasné, proč mu nakonec pomáhá šéf oddělení, není jasné, proč ho tolerují kolegové, kterým dluží prachy, chová se arogantně a nic jim nesděluje, není jasné, proč je Stela, koncertní klavírní umělkyně, vystižena jen skrze velice povrchní hotelovou aférku s ženatým mužem - pakliže s Florianem není proto, že je to evidentní psychopat, neschopný empatie, navázání citové vazby, pak se nám tu dost kříží, do čeho to chce film přesně tepat a co si chce vzít za téma, když Stelu hodí do postele nějakému ženáči... Další nedotažený motiv jsou chapadla banky - nedá se přistoupit na to, že Florian se dostal do dluhů kvůli Stele, spíš proto ,že je arogantní, prudký, že má sám potřebu dokazovat penězi, že mu na někom záleží, protože mu chybí schopnost navázat citový vztah - kvůli čemuž Stela taky odchází, a jeho dostihují dluhy, které zase arogantně neřeší včas, a tak se vzteká o to víc... Ale dost možná to mělo být o tom, že chudák chlap má dluhy kvůli ženské, a tak se jí pomstí - až na to, že pak by musel být psychopat i režisér, pokud by tohle byla jeho představa milujícího muže, kolegy, kamaráda... Takže kolem a kolem tu ve finále máme film plný nejasných motivací, potřeby ovládat diváka stejně (a stejně mizerně), jako Florian ovládá lidi kolem sebe,  film ušitý horkou jehlou z audiovizuálních a dalších žánrových klišé, který nenabízí jasné rozuzlení, katarzi, a po kterém zůstává jen bordel. Všechen další smysl a hodnoty by si divák do filmu musel dosadit sám od sebe, aby ho mohl hodnotit kladněji.  (Febiofest, Slovanský dům). *~ ()

Galerie (18)

Reklama

Reklama