VOD (5)
Obsahy(1)
„Poctivě tu šlapu dobrejch dvacet let a čím dál míň to hodí.“
Nový časosběrný dokument Heleny Třeštíkové sleduje příběh stárnoucí prostitutky Anny. Film ji sleduje od konce syrových devadesátých let v kulisách nočních pražských ulic a veřejných záchodků. Přestože žije na společenském dně, ona sama nikdy neztrácí svou lidskou důstojnost, humor nebo víru ve štěstí. Anny není nikdy na dně. Má tři odrostlé děti, je dvakrát rozvedená a pracuje jako toaletářka. Ve 46 letech chce na Vánoce přilepšit vnoučatům, a proto se dobrovolně vydává na dráhu příležitostné pouliční prostitutky. Film Anny zachycuje 16 let životního příběhu svérázné ženy, která vždycky vidí raději nebe nežli dno. Hledá lásku, vzdoruje smůle i nemocem, ale všechny své životní obtíže bere s jadrným humorem a praktickým nadhledem. Nikdy nehodlá fňukat. Navíc se seznámí se společností Rozkoš bez rizika, která prostitutkám na ulici pomáhá a hraje s nimi originální divadelní hry, v nichž Anny nachází svůj další talent.
(Bontonfilm)
Videa (1)
Recenze (75)
Nejslabší story vzešlá z časosběrů paní Třeštíkové. Kde nic není…smrt přesto nepohrdne. P.S.: Těžko říct, jaká je paní Třeštíková ve skutečnosti, jestli by se podobala představě, kterou jsem si o ní vytvořil. Otázka, kterou položila vnučce, o které jí Anny říkala, že už dvakrát skočila z balkónu, způsob, jakým s ní vedla rozhovor…tou mojí představou otřásly. Ale třeba jen paní režisérka neměla svůj den, nevím…P.S.2: U Anny je k dnešnímu dni 47 recenzí, pouze jedna z nich vyznívá nadšeně- přečetl jsem si všechny. Mám za to, že problém tohoto časosběru je chybějící začátek, tím pádem chybějící moment překvapení. Anna už měla ve společnosti jasně danou pozici, když o ní začala paní Třeštíková točit. Kdyby byla součástí Manželských etud a my se s ní seznámili v jejích 18-ti před oltářem, to by byla panečku jiná jízda, kdyby pak skončila v Perlovce. Paní režisérce se vymstil jiný styl práce, pokud jsme se shodli na tom, a zdá se, že ano, že je Anny jejím nejslabším filmem. ()
Tentokrát se mi film Heleny Třeštíkové moc nelíbil. Vím, že úkolem recenze je hodnotit film a ne život a osud hlavní postavy. Přesto si myslím, že film postrádal takovou tu dokumentaristickou šťávu a spád. Jinak je film o posledních 16 letech prosté stárnoucí ženy, která se nedokázala vhodně začlenit do nových poměrů ve společnosti po změně v roce 1989. Peníze pro obživu získávala jen jako „hajzlbába“, uklízečka železničních vagónů a příležitostná prostitutka. Bláhově se snažila najít štěstí v manželství s cizincem, které se samo sebou brzy rozpadlo. Od zlozvyku kouření ji nedokázalo odradit ani varování lékaře, ani vážný lékařský zákrok. ()
Hmmm, cítím tu klasickou čpavou, leptající nosní dutinu a dveře, vůni hajzlů z devadesátek. Na Heleně Třeštíkové je vidět, že né vždy ji někdo zaujme a né vždy má chuť do někoho investovat svůj čas. Vím, že projektů má mnoho, nicméně Anny je sice natočen tak, že ve finále vidíte sešlou chudou trosku, ale ten přerod je tak rychlý, že divák dostává velmi málo informací. Režisérka bohužel natočila informačně chudý dokument, který nikterak nešokuje. Také je fakt, že natáčení neprobíhalo nijak dlouho, a mezi časovými úseky jsou obrovské skoky, vyprávění vůbec nepomáhá. Z hodné babičky pracující na hajzlech se stává prostitutka. Z této éry se dozvídáme asi nejvíce zajímavostí, než se z Anny stane smrti se bojící umírající kuřák. Jsou však místa, kdy mě zamrazilo a donutilo se zamyslet, jak dobře si žiji a jak nedobře si žijí jiní. Nezvládla přerod ze socialismu do kapitalismu. Aby mohla žít v bytě, musela si přivydělat šlápotctvím. I přes to všechno usměvavě hrála v ochotnickém spolku nebo si dokonce vdala. Ovšem její dcera s vnučkou s prokletím jménem "životní neúspěch" také trpěly a scéna, kdy dívčí zjev s pedokníratým chlapcem postávají u Anny a pohlouplá nevyzrálá slečna s naprostou lehkostí řeší, jak je pro společnost úplně zbytečná, mi vyloženě neudělalo dobře. Scéna, kdy vyzrálá prostitutka sleduje vyhánění feťačky z defekační síně, je naprosto zbytečná a pro vyprávění příběhu hlavní protagonistky naprosto zbytečná. Takových momentů je tam více, a to, co je zajímavé, konfliktní a důležité pro pochopení jejího života, je docela brzy střihnuto. Dokument je jednoduše kusý ba informačně prázdný. Hvězdičky jsou za Anny, která na počátku natáčení byla docela charizmatická žena, která se docela dobře pere se životem, jen jí nebylo dáno. Z počátku sebejistá Anny střídá stařecká podoba ženy, který v televizi vystoupí nejistým a unaveným zpěvem. Nedlouho na to si divák může povšimnouti, jak s pocitem blížící smrti jde průvodem... po té umírá. Dokument byl pro mě nepříjemným i z toho důvodu, že na Anny šlo vidět, že se velmi bojí smrti, a to hlavně proto, že na tomto světě chtěla být déle. Připomnělo mi to mou bábu, která křičela přes celou nemocnici, sama několik hodin na lehátku v chodbě, že nechce umřít. Celých několik měsíců, kdy cítila blížící se smrt, opakovaně brečela, že chce od života ještě více času, a to jí bylo 85 let. A to mě děsí už teď, je mi 27 a nechci vůbec umřít. Jestli se mi na dokumentu něco líbilo, bylo to uvědomění své smrtelnosti a toho, že nemusí být příjemná a nemusí přijít najednou. ()
Asi jsem čekala, že se o Andule dozvím víc jako o člověku. Nadávala na politiku, pracovala jako toaletářka, hledala zákazníky v ulicích, ale stále bylo vidět, že nejstarší řemeslo bere jako přivýdělek. Při oslavě padesátých narozenin hláška: " A pohlavní svěžest mi nepopřejete" a historka o zákazu vjezdu. ()
Ne že bych to nesledoval celkem se zájmem, ale nemá to už tu sílu, jaké některé starší dokumenty Třeštíkové. Ačkoli protagonistce nejde upřít jistou specifickou charismatičnost (hlavně na začátku, dokud byla ještě relativně mladá - když začala později nečekaně rychle chřadnout a vyloženě scházet před očima, pravděpodobně vlivem silného kouření, byl pohled na ni už jenom dost neútěšný), nemohl jsem se ubránit dojmu, že podobných chudých lidí s těžkým životem je tady spousta, a nejsem si úplně jistý, jestli jejich smutné osudy vlastně stojí za zdokumentování - a to jak ve smyslu toho, zda je správné jim narušovat soukromí, tak kvůli tomu, zda to vlastně dá něco divákovi (v diskusi na iDnesu jsem jako nejčastější reakce zaznamenal buď přezíravost těch, kteří jsou na tom líp než Anny, nebo fascinaci nad tím, že někdo byl ochotný mít placený sex se starou neatraktivní ženou) - nejenže jsem si v některých scénách připadal téměř až nepatřičně, když například kamera sleduje Anny šlapat chodník nebo dohadovat se na veřejných záchodech s mužem o výši poplatku, ale mrzelo mě také, jak je film relativně informačně skoupý, a vlastně toho příliš o Anny neprozrazuje, ať už co se týká její minulosti, tak třeba toho, nakolik "úspěšná" byla její "kariéra" v prostituci. Takže možná než sledovat tu její smutnou story, jsem asi víc stál o to, vidět třeba, jak by jí někdo podal pomocnou ruku, a bylo mi jí prostě jen líto a určitě ji nechci soudit, zvlášť když už není mezi námi (což mě vlastně i poněkud překvapilo, že natáčení skončilo už v r. 2012, kdy protagonistka zemřela, ale dokument šel do kin až o 9 let později). ()
Galerie (7)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (4)
- Snímek měl světovou premiéru na Mezinárodním dokumentárním filmovém festivalu IDFA v nizozemském Amsterdamu na podzim roku 2020. (SimpanzJi)
- Anny sleduje v televizi pohádku Princ a Večernice (1978). (griph)
Reklama