VOD (1)
Obsahy(1)
V roce 1970 procestoval filmař Luchino Visconti Evropu hledaje dokonalého chlapce, který by zosobnil absolutní krásu v jeho filmové adaptaci románu Thomase Manna Smrt v Benátkách. Ve Stockholmu objevil Björna Andrésena, stydlivého 15letého teenagera, kterému přes noc získal mezinárodní slávu, díky čemuž strávil krátkou, ale intenzivní část svého bouřlivého mládí mezi Lidem v Benátkách, Londýnem, filmovým festivalem v Cannes a vzdáleným Japonskem. Padesát let po premiéře filmu Smrt v Benátkách nás Björn vezme na pozoruhodnou cestu složenou z osobních vzpomínek, historie kinematografie, slávy a tragických událostí, která by pro něj mohla být posledním pokusem vrátit svůj život do starých kolejí. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (8)
Až jsem byl překvapený jak mě dokument ve zasáhl a dostal se mi pod kůži. Paradoxně samotnému natáčení a následné mediální masáži se film ve výsledku věnuje jen okrajově a opravdovou náplní se stane sonda do duše stárnoucího muže, který se dívá zpět na svůj život a čelí své minulosti. Děj je tak členěn na úseky odhalující různé aspekty jeho života a film k tomu prostřihává mezi 'nejkrásnějším chlapcem na světě' a samotářským starcem. Jednotlivé části však nejsou nijak spojeny a často na sebe nenavazují (ani chronologií si nemůžu být úplně jistý). Co tak zbývá jsou různé fragmenty, některé zajímavější, jiné méně, které úplně nedostávají názvu filmu (samotnému 'chlapci' jsou vyčleněny zhruba dvě nebo tři kapitoly). Pokud podle toho upravíte svá očekáváním, čeká na vás pak nesmírně silný zážitek, který je vtahující a velice dobře nasnímaný. ()
,,BOL SOM SEXUÁLNY OBJEKT." __ O dokumente som sa dozvedel absolútne náhodne z reportáže v správach. Najväčšmi navnadený som bol pritom, že toho mĺkveho, záhadného chlapca zo Smrti v Benátkach budem konečne počuť rozprávať. Osobne ma viacej zaujímala jeho popularita v čase uvedenia filmu, pretože pri ukazovaní neskorších (pomerne bežných) životných peripetií, sa mi dokument javil miestami zdĺhavý. Veľmi rád som ho videl v artovej atmosfére. (Pistoriho palác, SCANDI 26. 1. ´22; 31. hodnotenie, 2. komentár k filmu) ()
Já teda nepochopil jaká je pozice dokumentu. Jestli vnímá svého protagonistu jako poškozenou oběť nebo naopak obdivuje jeho neokázalou svébytnost. Působí to nakonec trochu komicky, protože to vypadá, jako kdyby tvůrci dokumentu byli šokovaní jaký je Björn uzavřený bordelář a začali tak zjišťovat, zdali za to může jeho zneužívání tehdejší uměleckou smetánkou nebo smrt matky. Přičemž samotný Andrésen celou dobu působí akorát, že nemá v sobě dost neomalenosti, aby je vyrazil z baráku a šel si třeba číst, což by dělal tisíckrát radši. ()
V celovečernom dokumente - Najkrajší chlapec na svete - prechádza režisér v roku 1970 školami , stretáva a rozpráva sa so stovkami chlapcov po celej Európe a hľadá - svoju predstavu románovej chlapčenskej krásy - pre kľúčovú postavu pripravovaného filmu. Prirodzenosť a dokonalú krásu nakoniec najde vo Švédsku. Pri uvedení filmu na festivale v Benátkach zažiari neznámy pätnásťročný Bjorn Andrésen ako jasná hviezda na nebi a svojou plachou krásou oslní svet. ()
Prekvapivo výživný a emocionálne vypätý dokument o hľadaní minulosti a samého seba. Björn Andrésen vtrhol do filmového sveta nečakane a náhle, čo mu síce prinieslo slávu, ale zároveň aj zatratenie. Zaujímavý dokument, ktorý citlivým spôsobom vníma zmenu myslenia mladého pohľadného chlapca a životom ošľahaného starca v jednej a tej istej osobe. Podobných dokumentov by sa mohlo točiť aj viac a tú štvrtú hviezdu si bezpochyby zaslúži. 75 % ()
Reklama