Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1942 vytvářela skupina mnichů propagandistický film La Vocation suspendue o problematice cesty k víře. Po natočení 2 600 metrů materiálu se však ve scénáři začaly vyjevovat takové rozpory se základními řádovými pravidly, že byl projekt opuštěn. Dvacet let na to, v roce 1962, byl projekt na doporučení řádu v H… oživen profesionály, kteří však měli k myšlenkové výslednici původního snímku zcela opačný postoj. Měli však také více peněz na realizaci a natočili barevnou variantu příběhu. Kromě původních herců souhlasili tehdy s účastí na projektu i někteří řádoví bratři, kteří tvořili první verzi filmu. Nakonec, i při vědomí možnosti konfuze, souhlasili po deseti letech představení řádu v A… s tím, aby se oba filmy sestříhaly do koherentní podoby.
Autobiografický román francouzského filozofa polského původu Pierra Klosowského La Vocation suspendue traktuje skrz portrét interního církevního boje a skrz formu několikanásobné mystifikace problematiku proměňující se identity jedince uprostřed institucí. Mottem filmu je, že v obležené citadele je jakákoliv forma disidentství zradou. Protiargumentem k němu však vzápětí je, že aby jakákoliv instituce přežila, musí se chovat jako obležená citadela. (garmon)

(více)

Recenze (1)

garmon 

všechny recenze uživatele

Kdo si dá Hypotézu ukradeného obrazu, už zjevně většinou vynechá Vocation suspendue: není se čemu divit, "jednou stačí". A přitom mi přijde, že ve Vocation najdeme sice podobné motivy, ale ne už tak holé a vyšponované, zato organicky začleněné do relevantního celku, který odpovídá atributům hraného filmu, a především Ruizovu světu tak, jak ho budoval až do pozdních prací. Vidím tu vliv Bressona a samozřejmě Buñuela. Ale narozdíl od Bressona toto není asketické pro askezi (anebo pro to, aby askeze chytala jiný díl reality), a narozdíl od Buñuela je výraz filmu velmi vážný, ba řekl bych potemnělý. Úžasná kamera! Jako vždy od Viernyho. A François Simon je tu jak drahokam v kartuši. Ruiz do filmu vkládá i svou deziluzi z revoluce v Chile: "dominance jedné třídy rozvíjí průmysl, ten však plodí proletariát. Proletariát s sebou nese vandalství, rozvrat rodiny, bídu a vzápětí revoluci. Kdokoliv souhlasí s revoltou davu, musí vzápětí souhlasit i s neúprosným útlakem, s diktaturou proletariátu. Přílišná mužnost rozpoutaná ve světě takto ohrožuje spiritualitu v zásadě matriarchálního charakteru církve: stejně jako když v Apokalypse Drak pronásleduje Ženu, která porodila Syna. Nezřízená mužnost pak ve smyslu růstu produkce a sociálního neklidu uzavírá svůj vlastní kruh hříchu. Sociální kalvárie je jeho posledním stupněm. Mučící komory jsou pak posledním vynálezem těchto „mužných hodnot“. Ve vztahu mezi podezřelým a zrádcem, mezi obětí a katem zakládají hluboké tajemství sodomie." ()

Reklama

Reklama