Reklama

Reklama

Muž s kinoaparátem

  • Sovětský svaz Čelověk s kinoapparatom (více)
Trailer
Experimentální / Dokumentární
Sovětský svaz, 1929, 68 min

Na začátku filmu Muž s kinoaparátem vyleze kameraman z „hlavy“ kamery. Film pak diváka vezme na humornou, kaleidoskopickou projížďku po sovětských městech a zároveň ukazuje paralely mezi filmařem a dělníkem v továrně a odhaluje proces vzniku filmu. V jednu chvíli nám Vertov představí muže jedoucího na motorce a pak nám překvapivě ukáže záběry kameramana, který motorku natáčí, a následně záběry střihače, který tyto záběry stříhá. Film, který je zčásti dokumentem a zčásti filmovým uměním, sleduje město v Sovětském svazu 20. let 20. stoletní v průběhu celého dne, od rána do večera. Film režírovaný Dzigou Vertovem, s řadou složitých a novátorských kamerových záběrů, zachycuje scény běžného každodenního života v Rusku. Vertov oslavuje modernost města s jeho rozlehlými budovami, hustým osídlením a rušným průmyslem. Ačkoli ve filmu nejsou žádné titulky ani vyprávění, Vertov přesto přirozeně zprostředkovává zázraky moderního města. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (241)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Fascinující záležitost, která i na druhé zhlédnutí uhrane. Sledování tohoto nadčasového (či spíše nečasového) filmařského experimentu v člověku probouzí nevídané množství asociací - tvůrce zde nechává nahlédnout do dynamického života tehdejší sovětské společnosti, ale na svou dobu rovněž udivuje i nebývalou šíří svých experimentálních postupů. Uvážíme-li, v jakém roce to bylo natočeno (ze stáří snímku mj. plyne rozrušující vědomí toho, že nikdo ze zachycených účastníků tohoto filmu již dávno nežije), můžeme jen žasnout, jak vzrušující zprávu o své době nám tento milník kinematografie zanechal. Spousta záběrů je zcela fascinujících - nesmírně zalidněné ulice a pláže, dopravní ruch zcela srovnatelný s dnešními poměry, dobová móda, zvyky, obchody, veřejná doprava, nejrůznější lidské profese, architektura, dopravní prostředky... vše je zde zachyceno s nebývalou mírou autenticity a bezprostřednosti. Dziga Vertov natočil velkolepou oslavu filmového voyerismu - a já bych si strašně přál, aby někdo natočil něco podobného i v naší současnosti, byl by to skoro jistě můj oblíbený film. ()

Freemind 

všechny recenze uživatele

Asi rok byl mým zcela bezkonkurenčně nejoblíbenějším albem soundtrack Cinematic Orchestra. Znal jsem zpaměti každou vteřinu, každý tón. A zoufale jsem sháněl kopii filmu. Pak jsem ji získal, pelášil do pokoje, zatáhnul závěsy, řekl všem, aby mě hodinu a půl nerušili ani kdyby hořel barák. A pak jsem zmáčkl play ... Co říci - byl jsem v naprostém šoku! Tohle výsostně experimentální dílo je již skoro sto let staré a přesto je více svěží a neotřelé, než většina současné "experimentální" produkce. Oděssa, kterou jsem viděl na plátně, je mi bližší, než kdybych o ní nastudoval všechny dobové materiály, vše dýchá, tepe a pulzuje a já chrochtal blahem jako v poslední době málokdy. Ryzí radost ze života, ryzí krása filmu. ()

Reklama

Pierre 

všechny recenze uživatele

Tady se prostě nedá normálně říct dobrý/špatný, líbí/nelíbí (nebojte,  zbytek komentu se nese ve stejně odborném duchu jako tato věta.) Je to nejenom mimořádně starý němý film, ale i mimořádný experiment bez použití příběhu, herců a kostýmu, který jenom zachycuje obyčejný život, banální situace a lidské hemžení (já vím, všichni to víte.) Takže má ale  i svou dobovou dokumentární hodnotu a je zajímavé, že se v takovém encyklopedidním díle objevují pouzí obyčejní lidé. Je fascinující, že vlastně asi ani pořádne nevěděli, čeho se stávají součástí. Taky je zajímavé se zamyslet, jaká to je vlastně památka na hned několik obyčejných lidských životů během jednoho dne.:o A při pohledu na ty zběsilé střihové montáže z roku 1929 může člověka až napadnout, že dnešní tvůrci moderních videoklipů vlastně už nedělají nic tak objevného.:o Trochu jsem se bál jestli mám vůbec šanci jako obyčejný jouda v tom objevit něco přelomového. Ale  některých triků jako obrazovka v zrcadle, upravené rychlosti při sportování nebo vzlétnutý plakátek si všimne snad každý. Někdy  mě až donutily zdvihnout obočí. Některé další jsem zapomněl už teď, ale taky jsem mohl být pozornější.:o   Pro filmové školy, teoretiky a kameramany naprosto z pochopitelných důvodů ceněný a obdivovaný materiál. Pro mě jen hlavně exkurs. Ale bylo zajímavé to vidět na velkém plátně stejně tak jako trochu vyčerpávající.  Asi mě  nejvíce strhl závěr, kdy tam těch vychytávek bylo najednou snad nejvíce a začalo se hodně propojovat plátno i dění v hledišti, objevila se dokonce i animace (!) se stojanem a kamerou apod. . Až mě najednou trochu  zarazilo, že už je konec. I když místy jsem se předtím přistihl, že na něj už trochu čekám.  Docela by mě zajímalo, jestli se k Muži ještě někdy vrátím a objevím v něm teprve naplno  i pro sebe tu genialitu jako někteří ostatní komentující. Ale jedno vím jistě, zítra to nebude. A není to jenom kvůli zítřku. ()

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Jedno z najzásadnejších diel svetovej kinematografie, manifest ruskej montážnej školy a dokonalý filmársky experiment, ktorého natočenie a "poskladanie" musela byť strašná fuška, ale plný počet nedávam "len" preto. 10+ / 10 si to zaslúži aj preto, lebo aj dnes, 80 rokov po natočení, je to ešte stále NESKUTOČNÁ PECKA! ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Dost by mě zajímalo, co by Vertov řekl na tu moderní hudbu, ale novátorovi v něm by se zřejmě líbila. Nebudu psát, to nejen zde mnohokrát zaznělo, že je to skvělý dokument. Jen podotknu, že na obě fáze balení cigaret bych dokázala koukat i mnohem déle, to bylo téměř fascinující. Ten záběr na kola ujíždějící lokomotivy je hodně frajerský. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (10)

  • Film do značnej miery kritizuje alkoholizmus vo vtedajšom Sovietskom zväze. Prvé zábery zobrazujú ľudské trosky spiace na uliciach a tento záber sa strieda so záberom na obrovskú fľašku propagujúcu reštauráciu. Reklamy v snímke propagujú aj víno a vodku. Neskôr v snímke kameraman navštívi bar. Počas 20. rokov 20. storočia komunisti zaviedli politiku, ktorej cieľom bolo využiť kinematografiu a robotnícke kluby k odstráneniu krčiem i kostolov zo života občanov. Najväčší zdroj príjmov bol z monopolu na vodku, no zámer bol urobiť aj z kinematografie dôležitý finančný zdroj. Film túto politiku podporuje keď využíva neopozerané postupy čo sa týka použitia kamery, aby sa kinematografia i robotnícke kluby stali atraktívnymi pre bežný ľud. (Biopler)
  • Film nastiňuje řadu technik, které byly o 50 let později použity ve snímku Koyaanisqatsi (1982). (džanik)
  • Britské uskupení "The Cinematic Orchestra" vytvořilo pro film soundtrack uvedený v roce 2003 na albu s názvem "Man With a Movie Camera", které se pak hrálo naživo na řadě festivalů po celém světě. (džanik)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama