Režie:
Dziga VertovScénář:
Dziga VertovKamera:
Michail KaufmanHrají:
Michail KaufmanVOD (1)
Obsahy(2)
Na začátku filmu Muž s kinoaparátem vyleze kameraman z „hlavy“ kamery. Film pak diváka vezme na humornou, kaleidoskopickou projížďku po sovětských městech a zároveň ukazuje paralely mezi filmařem a dělníkem v továrně a odhaluje proces vzniku filmu. V jednu chvíli nám Vertov představí muže jedoucího na motorce a pak nám překvapivě ukáže záběry kameramana, který motorku natáčí, a následně záběry střihače, který tyto záběry stříhá. Film, který je zčásti dokumentem a zčásti filmovým uměním, sleduje město v Sovětském svazu 20. let 20. stoletní v průběhu celého dne, od rána do večera. Film režírovaný Dzigou Vertovem, s řadou složitých a novátorských kamerových záběrů, zachycuje scény běžného každodenního života v Rusku. Vertov oslavuje modernost města s jeho rozlehlými budovami, hustým osídlením a rušným průmyslem. Ačkoli ve filmu nejsou žádné titulky ani vyprávění, Vertov přesto přirozeně zprostředkovává zázraky moderního města. (Film Europe)
(více)Zajímavosti (11)
Michael Moore
- V roce 2022 se zúčastnil slavné ankety, kterou každých deset let připravuje britský časopis Sight and Sound. Přední světoví odborníci v ní sestavují žebříček stovky nejlepších filmů všech dob. Michael Moore dal své hlasy těmto deseti snímkům: Mechanický pomeranč (1971), Hearts and Minds (1974), Taxikář (1976), Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu (2006), Na pokraji slávy (2000), Český sen (2004), Eso v rukávu (1951), Stezky slávy (1957), Muž s kinoaparátem (1929), Lesní jahody (1957). (NIRO)
Béla Tarr
- Mezi jeho 10 nejoblíbenějších filmů patří Muž s kinoaparátem (1929), Utrpení Panny orleánské (1928), Alexandr Něvský (1938), Vrah mezi námi (1931), A co dál, Baltazare (1966), Žít svůj život (1962), Zběsilost (1972), Příběh z Tokia (1953), Beznadějní (1966), Berlín, Alexandrovo náměstí (1980). (orkadimenza)