foto

Bořivoj Zeman

  • nar. 6.3.1912
    Praha, Čechy, Rakousko-Uhersko
  • zem. 23.12.1991 (79 let)
    Praha, Československo

Biografie

Bořivoj Zeman se narodil v Praze, kde také prožil své dětství a dospívání. Po ukončení středoškolského studia začal pracovat ve státní správě. Jako řadový úředník prožil v kanceláři osm let. Nudu kancelářské rutiny zaháněl psaním námětů a scénářů ke krátkýcm filmům, které tehdy ještě nenacházely uplatnění. Filmový svět ho přitahoval a v roce 1936 se zúčastnil s úspěchem scénáristické soutěže filmového studia na jejímž základě byl přijat jako scénárista do filmových ateliérů v Hostivaři. Zároveň se začal věnovat i filmové žurnalistice. Později přešel do Zlína, kde pracoval až do konce 2. světové války jako scénárista, ale i jako režisér krátkých filmů. Vyrobil několik náborových a instruktážních snímků, mimo jiné se podílel jako scénárista a režisér hraných částí na kombinovaném krátkém filmu Karla Zemana VÁNOČNÍ SEN.

V roce 1946 natočil samostatně první krátký hraný film s okupační tématikou MALÁ HISTORIE a jeho úspěch znamenal definitivní průnik do světa hraného filmu. Debutoval v roce 1947 psychologickým dramatem s kriminální zápletkou MRTVÝ MEZI ŽIVÝMI podle románu Sigurda Christiansena. Hlavním hrdinou ztvárněným Karlem Högerem byl poštovní úředník, který během loupeže vydá lupičům pokladnu a veřejné mínění ho ocejchuje jako zbabělce. Zeman poté přešel k veselohernímu žánru, který si oblíbil a zůstal mu až na výjimky věrný. Komedie NEVÍTE O BYTĚ? pojednávala o bytové krizi v poválečné ČSR. Následně se pustil do práce na scénáři a na natáčení polského dramatu NÁVRAT, který nicméně nebyl dokončen.

Koncem 40. let se spoluprací na scénáři a režií veselohry PAN NOVÁK zapojil do budování socialistické kinematografie. Hlavní postavou filmu se stal úředník pojišťovny výborně zahraný Jindřichem Plachtou, který je přeřazen do tovární výroby a během krátké doby se se svým údělem nejen smíří, ale dokonce si své povolání zamiluje. Bořivoj Zeman měl schopnost ryze schématické budovatelské příběhy vyprávět a režírovat s nadhledem, takže narozdíl od svých kolegů vyráběl filmy, které i přes nespornou naivitu přežily a vysílaly se i v následujících desetiletích. Patřily mezi ně i veselohry s populárním hercem Jaroslavem Marvanem DOVOLENÁ S ANDĚLEM a ANDĚL NA HORÁCH. Jejich hrdinou se stal nabručený revizor pražských dopravních podniků pan Anděl. V další komedii PÁTÉ KOLO U VOZU věnované lidským vztahům v rodině a postavení starých lidí ve společnosti využil režisér zralého herectví Zdeňky Baldové.

V 50. letech se stal jedním z nejvýznamnějších režisérů. Jeho největší zásluhou se stalo založení tradice žánru filmové pohádky. Zeman adaptoval klasickou pohádku Boženy Němcové Potrestaná pýcha a uvedl jej do kin pod názvem PYŠNÁ PRINCEZNA. Pohádka se stala divácky nejúspěšnějším československým filmem všech dob. Zeman vytvořil nadčasovou, romantickou, dobrodružnou a výtvarně zajímavou podívanou, podpořenou výbornými hereckými výkony V. Ráže a A. Vránové, jakož i řady herců ve vedlejších rolích. Později natočil další pohádky - adaptoval pohádku Boženy Němcové Sůl nad zlato pod názvem BYL JEDNOU JEDEN KRÁL. Při jejím natáčení se poprvé a naposledy sešli před kamerou Jan Werich a Vlasta Burian. Pokus o překonání úspěchu PYŠNÉ PRINCEZNY vzhledem k méně kompaktnímu scénáři sice nevyšel, ale i tak šlo o slušný úspěch. V roce 1968 natočil Zeman původní pohádku v muzikálovém provedení ŠÍLENĚ SMUTNÁ PRINCEZNA. Využil v ní popularity zpěváků Neckáře a Vondráčkové, kterou získali v účinkování v popovém triu Golden Kids. Zeman se k žánru pohádky vrátil i v roce 1976, kdy vyrobil svůj poslední snímek HONZA MÁLEM KRÁLEM. Na námětu a scénáři spolupracoval jeho někdejší spoluscénárista PYŠNÉ PRINCEZNY Oldřich Kautský. Představitelem hlavní role se opět stal populární zpěvák, tentokrát Jiří Korn.

I tak významný režisér, jakým byl Zeman, poznal hořkost neúspěchu a ztráty přízně vedení československé kinematografie. Za komedii SLEČNA OD VODY, která se zabývala absentérstvím, získal od dobové kritiky nálepku podbízivého tvůrce, který kazí divákům vkus. Ironií osudu tedy nevadil naivní angažovaný námět, ale jeho provedení. Z oblasti hraného filmu se poté Zeman dočasně stáhl a věnoval se pedagogické práci jako docent pražské FAMU a umělecký vedoucí jejího studia. Z této pozice napomáhal přípravě nové filmařské generace.

K hranému filmu se vrátil parodií na podřadné romantické kriminální příběhy FANTOM MORRISVILLU. Hlavní roli majitele anglického zámku, který čelí záhadnému protivníkovi, svěřil zkušenému Oldřichovi Novému, který byl tehdy opomíjen. Následovala veselohra ze sportovního prostředí ŽENY V OFSAJDU, která svým názvem úmyslně navazovala na Innemannovy MUŽE V OFSAJDU podle slavné Poláčkovy předlohy. Zápletka se rozvíjela kolem fotbalového rozhodčího ztvárněného Lubomírem Lipským a vdavekchtivé paní, kterou si zahrála Jiřina Bohdalová. Bořivoj Zeman byl výrazným režisérem své doby, byť jeho jméno dnes upadlo poněkud do zapomenutí.

Milan "gudaulin" Černý

Režijní filmografie

Scenáristická filmografie

Herecká filmografie

Dokumentární

2017 Bořivoj Zeman (TV film) - a.z.

Fanoušci tvůrce

<< 1-20 >>
všichni fanoušci
(139)