Biografie
Billy Bevan (rodným jménem William Bevan Harris) byl estrádní umělec původem z Austrálie, který se v letech 1916 až 1950 objevil ve více než 250 amerických groteskách a filmech.
Na jeviště se postavil brzy, odjel do Sydney a osm let strávil s operetní společností „Australian light opera“, kde vystupoval pod jménem Willie Bevan (čti „bevn“). V roce 1912 odcestoval s „Pollard’s Lilliputian Opera Company“ do Ameriky a později objížděl Kanadu. K filmu se dostal přes studio Sigmunda Lubina v roce 1916. Když se společnost rozpadla, začal se Bevan objevovat ve vedlejších rolích filmových grotesek „krále komedie“ Macka Sennetta. Coby znamenitý mim si scénky pravidelně kradl pro sebe, přitahoval pozornost a v roce 1922 se již zařadil mezi Sennettovy hvězdy. Příjem si nicméně vylepšoval výnosem z citrusové a avokádové farmy, kterou založil v kalifornském Escondidu.
Jeho atributy byly malý vzrůst, buřinka, povislý mroží knír a již zmíněná výrazná gestikulace. I když se snad svojí postavou do historie nezapsal tak nesmazatelně jako Charlie Chaplin, vytvářel ve ztřeštěných groteskách Maxe Sennetta přátelské, veselé postavičky. Hodně komiky vycházelo z Bevanova umného načasování a reakcí; slavný „ústřicový“ gag, který na plátnech předvedli Curly Howard, Lou Costello a Huntz Hall – mísa „čerstvé ústřicové polévky“ vykazuje znepokojující známky života a zápasí s mužem, který se jí snaží sníst – má původ právě v Bevanově výstupu v krátkometrážním Wandering Willies (1926). Ve 20. letech se na plátně často objevoval spolu s Andy Clydem a Vernonem Dentem; Clyde brzy začal dělat kariéru v hlavních úlohách vlastních filmů. Koncem 20. let to zase byly divoké manželské frašky.
K nejznámějším Bevanovým groteskám patří The Duck Hunter (1922), Ma and Pa (1922), Nip and Tuck (1923), The Lion’s Whiskers (1925), Super-Hooper-Dyne Lizzies (1925) a A Sea Dog’s Tale (1926).
Nástup zvuku (1927) si vybral daň v podobě vyhasínání kariéry mnoha hvězd němého filmu včetně Billyho Bevana. Jeho druhý filmový život, to byly charakterní role a roličky jako např. řidič autobusu v krimi High Voltage (1929), hotelový zaměstnanec v Peacock Alley (1930) s Mae Murray a vedlejší role podporučíka Trottera v dramatu Konec cesty (1930), ve kterém debutoval Colin Clive. S hlavními úlohami byl však konec, dalších dvacet let často ztvárňoval neurvalé Londýňany (válečná komedie Pack Up Your Troubles, 1939) nebo vlídné Angličany (muzikál Tin Pan Alley s Betty Grable či Strach v nočním vlaku s Basilem Rathbonem v úloze Sherlocka Holmese). Přátelského autobusového průvodčího si střihnul vedle Greer Garson v úvodní scéně multioskarového dramatu Paní Miniverová (1942).
Billy Bevan umírá v roce 1957, krátce předtím, než ho začalo objevovat nové publikum v dokumentech Roberta Youngsona: Zlatý věk grotesky (1957), Když komedie byla králem (1960). Pohřben je na hřbitově Oak Hill Memorial v kalifornském San Diegu.
Herec
Seriály | |
---|---|
1952 |
Your Jeweler's Showcase |
Dokumentární | |
---|---|
1982 |
Hollywood: The Gift of Laughter (TV film) - a.z. |
1980 |
Hollywood (seriál) - a.z. |
1962 |
Nickelodeon Days - a.z. |
1961 |
Hollywood: The Golden Years (TV film) - a.z. |
1960 |
Když komedie byla králem - a.z. |
1957 |
Zlatý věk grotesky - a.z. |
1943 |
Happy Times and Jolly Moments - a.z. |
The Armless Dentist - vypravěč |
|
1942 |
Jail Hostess - vypravěč |
1930 |
Screen Snapshots Series 9, No. 20 |
Voice of Hollywood No. 11, The |
Host
Pořady | |
---|---|
1961 |
Es darf gelacht werden |
1948 |
Toast of the Town |
Režisér
Krátkometrážní | |
---|---|
1920 |
The Quack Doctor |