Režie:
Albert LewinScénář:
Albert LewinKamera:
Harry Stradling Sr.Hudba:
Herbert StothartHrají:
George Sanders, Hurd Hatfield, Donna Reed, Angela Lansbury, Peter Lawford, Lowell Gilmore, Richard Fraser, Douglas Walton, Miles Mander, Mary Forbes (více)Obsahy(1)
Jedno z nejznámějších zpracování slavného románu Oscara Wildea. Obraz krásného šlechtice Doriana Graye (Hurd Hatfield), který namaloval Basil Hallward (Lowell Gilmore), postupem času odkrývá jeho vnitřní ohavnost. Gray vyměnil svoji duši za stálé mladí a krásnou tvář - stala se z něj amorální zrůda, která neváhá ničit životy lidí kolem sebe - těch které miloval a kteří ho měli za přítele. Po letech si však začne uvědomovat prázdnotu a zlo, které způsobil. (mahler)
(více)Videa (1)
Recenze (24)
,,KAŽDÝ Z NÁS NESIE V SEBE ČASŤ NEBA A PEKLA.“ __ Prvá polhodina má pre vrzgajúce kolečká trocha pomalší rozbeh, avšak akonáhle začne Dorian zisťovať, že z jeho podobizňou nie je niečo v poriadku a kamera (vytvárajúca veľmi symbolické obrazy) začne všetko zaberať z pohľadu za obrazom, atmosféra príjemne hustne, postupne naberá na gradácii idúc pritom v zabehaných koľajách obdobných filmov nakrútených v najlepšej tradícii 40. rokov, v období pre ktoré boli takéto adaptácie rôznych mysterióznych príbehov ako stvorené. V tomto zmysle sa prirodzene očakáva, že najpôsobivejšou scénou bude odkrytie obrazu. Skutočným majsterštikom je však vražda Basila, ktorá vďaka kompozícii nasnímania a nasvietenia len rozkymácanou lampou vytvára fascinujúce husárske kúsky, akých je schopná len čiernobiela kamera. Hudba má miestami herrmannovské razenie, cynický George Sanders všetko vyzdobuje svojimi bonmótmi. (55. hodnotenie, 6. komentár k filmu) ()
Je tak těžké natočit film podle jednoho z nejlepších románů vůbec? Zdá se, že asi jo. Tento film mi připomínal český pokus o jinou perlu irského génia Wildea Jak je důležité míti Filipa - skvělé dialogy, brilantní jednotlivé repliky, ale dohromady strašně bez života, jako by to herce ani nebavilo. Totéž zde: bonmoty skvělé, ale tak nějak utahané, neživotné (s výjimkou lorda Wottona, ten jediný působil jako živá postava, i když to nebyl ten cynický požitkář, jak ho Wilde napsal). Už vůbec nemluvím o "krásné Sibyl Vaneové", když je Lansburyová tak srostlá s Jessikou Fletcherovou, těžko ji vnímat vážně. Na druhou stranu: filmařské postupy se začínají blížit těm moderním, dovedu pochopit, proč je tu v kolonce i "horor" - první záběr na znetvořený odporný obraz Doriana Graye ve vyšším stupni rozkladu mě parádně vytrhl z letargie, je udělaný přesně podle moderních metod, jak diváka donutit se leknout. ()
Neporozumivá hororová adaptace úžasného Wildeova románu, pomíjející jeho stylové bohatství a mnohotvárnost a akcentující jen některé – magické, tajemné, hrůzostrašné – prvky na úkor těch ostatních – především esteticistních a dandyovských, jež mylně převádí na dobová, dobově příznaková klišé. S takovýmto naivním přístupem, tvrzeným mdlou mizanscénou a nevěrohodným herectvím, by selhala filmová ztvárnění i „strašidelnějších“ Machenových próz či antikvářských hororů Montagua R. Jamese, natožpak tohoto kanonického moderního díla. Zapomenutelný digest hodný prudšího seškrtání. ()
Na dobu vzniku je to docela slušný, hororově laděný film. Předlohu neznám, proto nemohu soudit, jak se jí přiblížil či vzdálil. Ale více než 70 let starý film a ani chvíli nenudil, dokonce se dostavil i úlek. Mladá Angela Lansbury aneb slavná Jessica Fletcherová z To je vražda, napsala, byla velmi krásná. A ještě více Donna Reed, Dorianova druhá snoubenka. Představitele hlavní role, Hurda Hatfielda, vůbec neznám a myslím si, že se na temnou roli věčně mladého zloducha hodil. Upozorňuji všechny potenciální diváky, že ve filmu se hodně, ale opravdu hodně mluví, je tudíž náročný na uši, případně oči. ()
Šílený nefilm. Líná adaptace, kde lidé přeříkávají věty z knihy a vypravěč předčítá, co nedokáže režisér ukázat. A pokud k nějaké změně došlo, nejspíš kvůli ušetření času, jde o výrazné rozmělnění smyslu Wildea. Učebnicová ukázka tragicky špatného uchopení literární předlohy, které není dost odvážné, aby se vydalo vlastní cestou, tak u něj vadí jak věrnost, tak i odklony. Jediný zajímavý nápad je zahrnout v černobílém filmu pár úderných barevnách záběrů, ale to je velmi málo. ()
Galerie (51)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Reklama