CiTrus007

CiTrus007

Petr Mánek

okres Praha
Nekonvenční ajťák, občasný jazz pianista a ukecaný milovník filmu

homepage
Skype: petr_manek
Twitter: petrmanek

45 bodů

Moje komentáře

od nejnovějšíchpodle abecedypodle hodnocenípodle roku vzniku filmu
    • 30.4.2013  15:52
    Red (2010)
    *****

    Hvězdné obsazení, vtipně pojaté téma přestárlých avšak stále funkčních agentů a pořádná akce dohromady v jednom balení. Tohle zkrátka nemá chybu. Red mi svojí konstrukcí i provedením připomíná Vesmírné kovboje. Zde ale byl ponechán větší důraz na samotnou akci a postavy představují spíše zajímavé figurky, které navzdory vzájemné rozdílnosti utvoří elitní tým. 8/10

    • 27.4.2013  21:33
    Thor (2011)
    ***

    Kromě Natalie a krásného CGI Asgardu, na kterém si designéři vyhráli víc než je zdrávo, tu není moc k vidění. Komiksová předloha totiž nebyla do filmu přetavena příliš šťastně, a tak vše působí hodně ploše a neosobně. Překvapivě ani herecké výkony hlavní dvojky nedosahují úrovně, která by jim příslušela. A fantastický příběh, jakkoliv může být originální, vyznívá spíše úsměvně. Tento film měl potenciál i prostředky, bohužel ale má očekávání nenaplnil. Přesto se ale na něj dá dívat, místy je to doopravdy pastva pro oči... Za úžasný vizuál a částečný fail dávám 6/10.

    • 26.4.2013  20:44
    Nevědomí (2013)
    *****

    Tak tohle je tedy síla. Kdybych to měl brát jako originál, fakt bych tomu neměl co vytknout. Příběh vám zamotá šišku, překvapí i pobaví. Dynamika dokonale vyvážená, spád nechybí a divák se rozhodně nenudí. Cruise a Freeman jsou zkrátka úžasní. A hudba s vybranými exteriéry a designovými interiéry oslní. Protože jsem ale už pár sci-fi viděl, musím si přece jen trochu dloubnout. Nevědomí je totiž ve skutečnosti Tom Cruise + Terminátor + Matrix + Den nezávislosti + Vesmírná odysea + Vetřelec + Star Wars dohromady. Tím narážím nejen na věci na obrazovce, ale i v příběhu - jako byste nejlepší scény a prvky z těchto filmů strčili do mixéru a přidali Cruise. Nevím, čí to je zásluha, ale ten člověk v mých očích povýšil kopírování/inspiraci na umění, protože jednotlivé střípky jsou do filmu zapouzdřeny tak dobře, že nijak nedrhnou ani nevyčnívají, a film díky nim jenom získá na kvalitě. Už dlouho jsem neviděl sci-fi, které by mě takto strhlo. 9/10

    • 23.4.2013  11:04
    G. I. Joe (2009)
    ***

    Co naplat, je to prostě ptákovina, možná bych měl doplnit: americká blockbusterová ptákovina. Na druhou stranu se na to zase dá souvisle dívat... Stačí vypnout mozek, fandit hrdinům, nenávidět padouchy, nevyhledávat věcné souvislosti a těch 113 minut uteče jako voda. Dalšího hodnocení nejsem schopen. 3/10

    • 23.4.2013  10:34
    Konečná (2013)
    ***

    Extrémně kýčovité, předvídatelné a prošpikované filmovými klišé od začátku do konce, přesto si nalézá svou cestu k divákům. Schwarzenegger samozřejmě hraje prim; sice zestárl, přesto sype hlášky z rukávu a střílí jak zamlada. Zahrát normální postavu ale stále moc nedovede, i když se o to hodně snaží. Na to jsou tu ostatní herci, jejichž úkolem je zasadit vykořeněného guvernéra Kalifornie do děje a udržet ho tam za každou cenu. Je jim ale na můj vkus přenecháno až příliš mnoho času. Scénář je napsán béčkově dle očekávání, někdy je trochu plochý, někdy vyloudí úsměv a v několika situacích máte nutkání říct si WTF?! (třeba v té finální bitce, která vypadá spíš jako mačkárna v domově důchodců) Vizuál neurazí, taky toho u hranic s Mexikem není moc k vidění, film je ale o dost krvavější než dřívější Schwarzeneggerovky. Řada scén se vyplácá hned v upoutávkách, zklamáni ale z kina neodejdete... Za ucházející akci, pár vtipných momentů a nostalgické narážky na vše možné dávám 5/10 a 3*.

    • 20.4.2013  21:49

    Reacher mě zaskočil. Čekal jsem nablýskanou mainstreamovou detektivku ražení Mission Impossible, dostal jsem mírně natažený, nízkorozpočtový a tak trochu zadumaný remake Sherlocka Holmese poamericku. Cruise za ta léta rozhodně nezapomněl, jak hrát drsňáka. Jako Reacher ale navíc chce získat titul mistra dedukce, improvizace a vypočítaného rizika (jako Holmes). O to se snaží při odhalování spletité sítě náznaků, stop a slepých uliček (také jako Holmes). A nemohu zapomenout na Cruisovo oblíbené "do what's right" (opět jako Holmes). Po technické stránce toho nelze moc vytknout. Je to dobře napsané a McQuarrie si dal záležet, aby to vypadalo, jak zamýšlel. Scénář pobaví a neurazí. Kamera, hudba i herci jsou průměrní až mírně nadprůměrní. Dle očekávání, celý film táhne především Cruise a sekunduje mu Rosamund Pike (která od bondgirl dost přibrala), příjemným překvapením pro mě byl postarší Duvall jako emeritní dědeček. Má hlavní výtka celému tomuto dílku se týká dynamiky. Je to sice detektivka, mohla by ale gradovat přece jen trochu rychleji - prvních 20 minut je opravdu porod. Přesto je to ale ucházející podívaná. Jack Reacher nepřináší nic nového, částečně kopíruje zavedenou šablonu, dělá to ale zatraceně dobře a rozhodně nepůsobí kýčovitě. Navíc si člověk z kina odnese pár scén, které jen tak nezapomene (zmíním třeba všemi opěvovanou koupelnu). Za to všechno mu dávám 80% a 4/5.

    • 19.4.2013  22:56
    Hostitel (2013)
    ****

    Hodně lidí tu píše, jak se to nepovedlo; nemůžu zcela souhlasit. Můj největší strach u tohoto dílka byl, že to bude jako Twilight, který (taky) nesnáším - to se podle mě naštěstí nestalo. Díky lepším hercům je konečně vidět nějaký výkon i před kamerou a sci-fi rip-off tolikrát recyklovaného klišé symbiózy dvou myslí v jednom těle vůbec není špatně napsaný. Několikrát se publikum i pobaví. Kromě toho však zde najdete všechno, co byste očekávali. Knižní předloha způsobila, že Niccol stál před nemožným úkolem vyvážení akce a psychologie; to se samozřejmě nepovedlo, a tak se divák často nudí a místy dostane menší infarkt, když někdo vytáhne pistoli. A abych nezapomněl, i sem Meyerová zatáhla své oblíbené dilema dvou mužů a jedné ženy (vlastně dvou). Kamera se mi vesměs líbila, i když bych asi ocenil méně krajinek a více úhlů. Herci jsou béčkoví, stále ale tisíckrát lepší než nechvalná dvojka Stewart + Pattinson, navíc dávám bonus za S. Ronan, na kterou se dá doopravdy dívat. Pokus o futuristický design se celkem vyvedl, jen bych příště doporučil, aby autoři nesprejovali vše "futuristické" stříbrnou metalízou - obyčejné věci nastříbrno nejsou budgetovou náhradou za technologii budoucnosti. Celkový dojem: 75%, po zralé úvaze se přikláním ke 4 z 5.

    • 16.4.2013  21:52
    Proces (1962)
    ****

    Welles je dokonalý, tentokrát se mu podařilo úžasně vystihnout (takřka vymalovat) typickou Kafkovskou atmosféru. Ponurost, zmatení, strach, očekávání, úzkost, šílenství - to vše namixoval v dostatečné míře tak, že je divák po zhlédnutí náležitě a správně "vyžvejkán". Perkins byl dokonalou volbou pro nevinného leč uvědomělého třicátníka, který by i rád za svůj život bojoval, ale nemá s kým. Člověk získává pocit, že hlavním konfliktem je vlastně anonymita systému vs. nevinnost jednotlivce a psycho-nálada jenom více a více deptá. Místy nudný děj snad ani nelze filmům s knižní předlohou vytýkat. Co mě ale zklamalo, byl výbušný konec. Abych to uzavřel: Proces si nepustíte kdykoliv, ale když už se do něj trefíte tou správnou náladou, litovat nebudete...

    • 9.4.2013  17:24

    Tohle je hodně zajímavé dílko. Design, příběh, kamera ani herci (když pominu Willise) nic moc. Přesto to ale dohromady dává hezkou podívanou. Myslím, že je to hlavně díky zajímavému mixu vlastností konkurenčních filmů. Začínáme jako Indiana Jones, pokračujeme jako Minority Report, pak to nabírá trochu romantiky, odlišuje se po vzoru Blade Runnera a končíme starou dobrou Willisovskou střílečkou jako vystřiženou z Die Hard a záchranou planety, která je tak divná, že si jí ani nezasluhuje. Zajímavý je i výkon Milly Jovovich, které se povedlo naprosto dokonale zahrát lead chick bez jedné souvislé věty.

    • 9.4.2013  17:15
    Avengers (2012)
    ****

    Není špatné, mohlo ale být lepší (a dosáhnout na 5 hvězdiček). Mám vlastně problém jenom se scénářem, vše ostatní je dobré. Kamera i herci na jedničku. Jen ten příběh: trochu s patosem, trochu takový, jak si asi Američan může představit zotročení Německa superpadouchem. Přesto má film i své světlé momenty. Stark perlí jednu úžasnou hlášku za druhou, Thorovi i Cpt. America se podařilo podat solidní výkony. Hulk s Rennerem jsou trochu neteční a stojí divně stranou. Black Widow pózuje více než bojuje, proti ní ale nic nemám. Špatný není taky čestný bad-ass Samuel Jackson. Podtrženo sečteno, není to vůbec špatné. Je to ale pro mainstreamové diváky, nic pro znalce a absolutní začátečníky...

    • 6.4.2013  16:23

    Tarantino jako vždycky nezklamal, filmu se po řemeslné stránce nedá vůbec nic vytknout. Krásná kamera, dokonalý soundtrack, super herci a k tomu všemu ještě typický Tarantinovský pohled na svět, který známe ze všech jeho dřívějších filmů. Příběh je úžasně scénáristicky vyvážený, má spád, a nikdy se mi nestalo, že bych se u filmu nudil. Nemám, co říct, než: "jen tak dál!"... A ještě jedna dobrá poznámka nakonec. Řekl bych, že tenhle film (stejně jako každá Tarantinovka) není pro všechny - pokud jste ale začali u Kill Billa, a líbil se vám, tohle si taky určitě zamilujete.

    • 15.3.2013  22:44

    3 hvězdičky za nápad a úžasné CGI. Jinak se obávám, že to je dvouhvězdičková zábava. Samotný příběh je klasický lovestory nesmělého mladíka s Kirsten Dunst, který je ale tak natahovaný, vytěžovaný a překrucovaný, že to snad už uměleji ani nejde. Bohužel to celkem efektivně zkazí veškerou námahu designerů, filmařů a herců, která je opravdu znát. A ještě abych nezapomněl, přidávám drobné mínus za zuby Timothy Spalla.

    • 4.1.2013  20:09
    Bídníci (2012)
    *****

    Nejsem sice nijak příliš orientován na muzikály ani na romantiku, tento film mě však na začátku chytl, pevně držel a nepustil až do konce. Režisér Královy řeči, hvězdné obsazení a herecké výkony jsou bez diskuze jednou ze záruk této adaptace - byl jsem ale příjemně překvapen, když jsem zjistil, že Wolverine a Gladiátor umí taky celkem slušně zpívat (tím bych rád utišil i další zlé jazyky, které tady fňukají o tom, že si zašli na muzikál a ono se tam zpívalo). Kromě toho se vše vesměs drží Hugova originálu, který poskytuje úžasný příběh. Hudba je taky původní a zde bych rád vypíchnul, že se spolu se zpěvem herců dá opravdu poslouchat. Ačkoli to nejsou žádní zpěváci, orchestrální podklad je klasický a neochvějný a nikde není příliš slyšet žádný kiks. Filmových efektů pomálu, nikde mi ale nic nechybělo, ani sem příliš nic velkolepého nečekal, jen sem tam člověk rozpozná nějakou tu zelenou obrazovku. Vyvrcholení bylo epické, emocionální i lidské - celkově dotažené do dokonalosti. A dovětek byl ještě lepší (neodpustím si odkaz na "šťastné" zakončení Titaniku, kde si všechny zemřelé postavy ve snu Rose navzájem hezky zatleskají). Kromě toho taky nemohu zapomenout na komickou dvojku Beatrix LeStrange a Borata, kteří to čas od času pořádně rozjedou. Příjemně mě překvapila Samantha Barks, která se, ačkoli vytažena z divadelního prostředí, na stříbrném plátně zabydlela rychle a dodává celku alespoň podle mě třešničku na dortu. Kdybych to měl shrnout, film na mě opravdu zapůsobil tak, jak to dokázalo jen málo ostatních. Hooper se vypracovává k dokonalosti a nejen díky němu je celé dílko krásně vyvážené i osobité. Díky Hugovi příběh nepostrádá myšlenku a rozmanitost. Vše má spád a zapadá do sebe jako hodinky. Herecké obsazení nemohlo být lepší. Prostě paráda!

    • 18.12.2012  18:40
    Kuma (2012)
    *

    Už nikdy víc. Tento film postrádá jakýkoliv náznak herectví a promyšleného scénáře. Většina postav buď až směšně přehrává nebo je herecky tak pasivní, že nastavuje kameře turecký poker face, v němž mimochodem podle mého trumfnuli i Kristen Stewart. Zasazení a téma je originální, příběh ale trpí patologickou předvídatelností a chronickým nedostatkem vyhranění. A když už se zdá, že by se na předpovědi v obecenstvu dalo sázet ve velkém, scénárista zřejmě svůj omyl vytuší a otočí kormidlem tak nekvalifikovaně a nesmyslně, že se z toho citlivější diváci už nevzpamantují. Výsledkem celé této směsi je rakouský paskvil, který střídá postavené nudné záběry s jednou nebo dvěmi vygradovanými násilnickými scénami, které pateticky odděluje vypravěčskými fade-outy do černé. Při každém z nich jsem doufal, že přijdou závěrečné titulky. Doufal jsem ale dlouho marně, protože tento "výtvor" není jen špatně zpracovaný, ale je taky natáhnutý až do neúnosné míry. A dovolím si citovat souseda: "Měl jsem pocit, že mi jde IQ dolu s každou další vteřinou." Podtrženo sečteno, šikovný střihař by z toho udělal půlhodinový díl do telenovely a navíc by od toho nikdo nic nečekal. Tímto bych si dovolil varovat všechny, co to ještě neviděli. Nechoďte na to, jenom vyhodíte peníze!

    • 11.11.2012  18:28
    Skyfall (2012)
    ****

    Zajímavé. Hodně lidí tento film tento film vidí jako dva styly sešité dohromady. Já vidím vcelku funkční kombinaci, která rozhodně nemá jenom dvě podoby. Čas od času je to sice nechvalně známá "Craigovština", to bylo ale omezeno na minimum. Craigův Bond se v průběhu tří filmů změnil a z toho odřeného kovboje, který Bonda nikterak nepřípomíná, se stala vcelku příhodná napodobenina Brosnana nebo Conneryho, ne však dokonalá - k tomu má dost daleko. V každém případě, film je celkem strhující. A mě na jeho konci čekal celkem tvrdý okamžik prozření. Uvědomil jsem si, že Brosnanův Bond s Judi Dench jako M, kterého jsem tak dlouho zastával a opěvoval, není tím původním. Rozhodně je mu blíže než výkon Craiga, ale o to tu nejde. Craigovo éra zde nepůsobí jako pokus o dalšího konečného Bonda. Spíše jako překlenovací období, které se Bondova dobrodružství snaží zasadit do správných kolejí. Nebudu prozrazovat úplný konec, postačí ale říci, že Skyfall svému slibu dostál a kromě toho, že nabídne poutavou zápletku (ne)bondovky, jeho vyústěním se stane stará dobrá flemingovská rutina - M/Bond/Moneypenny se vším, co k tomu patří.

    • 19.10.2012  10:22
    Bojovnice (2011)
    **

    Nic moc. První čtvrtka plná nenávisti, druhá přetéká pochybnostmi, třetí přinese odhalení a ta poslední vůbec nezasytí. Německá kinematografie s Wnendtem v čele opět dokázala, jak surrealisticky a kontrastně dokáže vyplnit hodinu a půl prostoru. Není to můj šálek kávy...

    • 15.10.2012  19:40
    Looper (2012)
    ****

    Akční sci-fi pro milovníky časových serepetiček a složitých konstruktů. Jestli se rozhodujete pouze na základě Gordon-Levitta a Willise, tak nedostanete, co očekáváte. Levitt už není takový jako v Inception (kde se mi líbil), a Willis, od kterého byste čekali Johna McClane po sto dvacáté třetí, se spíš snaží vytvořit postavu, která bude mít s Levittem něco společného. Pokud jste jako já, tenhle film oceníte jen tehdy, až dáte hlavní protagonisty stranou a začnete se soustředit na samotný příběh a jeho okolnosti. Ani blíže nespecifikovaný stroj času, pípací žabičky nebo divně narovnaná upilovaná brokovnice totiž tuhle věc neženou dopředu. Film rozhodně není špatný. Trpí ale, jako většina akcí, na příliš silném kontrastu mezi honičkami a nicneděláním. Na druhou stranu, místy najdete hezké scenérie, zajímavé vychytávky, extrémně originální část o dospívání Levitta, až se z něj stane Willis (s černými vlasy vypadá fakt divně), nebo třeba pár typicky willisovských gagů (u jednoho jsem měl pocit, že si tak trochu hraje na terminátora). Kameře a režii asi nevytknu skoro nic (až na ten přílišný kontrast). Dá se na to dívat a působí to přirozeně, to mi stačí. V každém případě, zajímavá věc. Ale Forresta Gumpa to fakt netrumfne. 4/5

    • 2.8.2012  20:24

    Pecka každým coulem... Na svého předchůdce sice nemá, je ale lepší než jednička. Bane není jako chaotický Joker, ale spíš hodně robustní záporácký buldozer s velkou výdrží a vtipným hlasem. Zezačátku jsem měl pocit, jako když přeskakuje deska na gramofonu - z linie do linie, bez jakéhokoliv smyslu či vyššího principu. Celá zápletka ale postupem času nabývá na rychlosti takřka exponenciálně, až nakonec gramofon přeskakuje tak rychle, že se vám v určitou chvíli dají všechny části skládačky dohromady. Vyvrcholení je zajímavé, ale očekávatelné. Mě konkrétně během filmu padli do oka herci z Inception - člověk takovou sebranku jen tak nezapomene (pozn. aut. myšleno v dobrém). Režisérsky dobře zvládnuté, scénáristicky chvalitebné (pár jizviček by se našlo). Jinak mě trochu mrzí, že i Nolan musel sáhnout po archetypu sexy kočky v upnutém oblečku, aby udržel divákovu pozornost (ne, že by se mi Anne Hathaway nelíbila; beru to spíš jako znak kýčovitého pozlátka moderního holywoodu). Celkem: 5* s odřenými prsy.

    • 4.7.2012  23:51
    Alpy (2011)
    ***

    Nic komerčního, tohle je pravá filmařská ujetina. Celkem mě překvapilo, že tohoto počinu jsou schopni zrovna Řekové. Nicméně, musím předestřít, že tento film skýtá pro diváky i mnoho dalších překvapení. Kdo je tedy vyhledává a rád se nechává vykolejit, je zde na správném místě. Já se přiznám, že jako konzervativnější člověk jsem byl poněkud zaskočen. Tři hvězdičky za originální nápad (za zbytek dvě). [KVIFF 2012]

    • 4.7.2012  23:45

    Překvapivě dlouhý, nikoliv však nudný snímek. Jemně netradičně uvozen a proložen hudební overturou, jejímž účelem je naladit diváka do správné nálady. V celém filmu se objevuje příjemný britský i "arabský" humor, který prakticky vyvažuje unylejší nebo naopak bojovnější scény. Druhá část je ale na můj vkus trochu méně zábavná. [KVIFF 2012]

    • 2.7.2012  22:55
    V mlze (2012)
    ***

    Tady něco visí ve vzduchu, a není to smrt ani utrpení. Na tomto snímku mi nevoní především ruský k smrti nudící styl střihu a vyprávění. Scény, kde na sebe protagonisté mlčky zírají, jsou střídány pouze okamžiky, kdy s někým bojují. Nevím, ale doufám, že ruský film má na víc než na napůl polykané dialogy a ohlušující přestřelky... [KVIFF 2012]

    • 2.7.2012  22:48

    Dobrý, místy vtipný, ale i vážný dokument v lehkém stylu. Situaci líčí věrohodně, fakta ale podává přirozeným způsobem, který člověka očistí od starostí a příjemně naladí. [KVIFF 2012]

    • 2.7.2012  22:43
    Práskač (1962)
    ***

    Jemně překombinovaný snímek. [KVIFF 2012]

    • 1.7.2012  23:18
    Domov (2011)
    ***

    Dom přináší zajímavý kontrast. Jednak nicneříkající mrtvou step, jednak skomírající ale početnou rodinku, která uprostřed ní přežívá desítky let, a v neposlední řadě nestabilní prvek mafie, který přitáhne syn - zločinec. Na pár místech pobaví lehkými a nevtíravými situačními gagy, jinde zase zaujme střetem osobností. V každém případě, konec stojí za to, a ačkoliv je Dom v tomto ohledu trochu zvláštní, mně se líbí. [KVIFF 2012]

    • 1.7.2012  23:10
    Samuraj (1967)
    ****

    Gangsterka jako ze staré školy, ale přesto působí trochu jinak. Každopádně, stojí za výlet do kina. [KVIFF 2012]

    • 1.7.2012  23:08
    Poupata (2011)
    ***

    Přinejmenším zajímavé. Nic moc se neděje, všichni se potácí od nikud nikam a čas od času někdo umře. Proč mám pocit, že tady chybí nálepka "inspirováno skutečnými událostmi"??? [KVIFF 2012]

    • 1.7.2012  02:47

    Řemeslně dobře zpracovaný, upoutá vizuálem a hlavně krásnými protagonistkami Miny, Lucy a Tanyi. Lekačky i krvavé scény jsou podle očekávání vyváženě strašidelné a hlavně neočekávatelné (což je na dnešní dobu celkem vzácnost). Příběh ale kvůli kvalitní porci hrůzy vůbec nezůstává pozadu... V mém pohledu jeden z mála novějších Drákulů s velkým D. [KVIFF 2012]

    • 21.12.2011  22:46
    Equilibrium (2002)
    ****

    Matrix + Orwell 1984 = Equilibrium (to je tak vše)

    • 8.7.2011  22:10
    Pouta (2009)
    ****

    Hodně zajímavý totalitní thriller. Už po cca 10 minutách na člověka začnou z plátna působit pocity bezmoci, beznaděje a bezvýchodnosti života pod neustálou podrobnou kontrolou státu. A na konci si člověk oddychne, že to byl jen film - ale pak si uvědomíte, že tohle bylo před lety doopravdy... Výsledek: hluboké zamyšlení. [MFFKV 11]

    • 8.7.2011  22:04
    Modrý pták (2011)
    *

    Tento pomalý a pro diváka téměř nekonečný sled modrých záběrů, na nichž se čas od času možná i něco pohne, mě moc nezaujal. Musím se přiznat, že kromě originality zpracování a místy vložených scén s "africkým humorem" by nebylo na tomto filmu co hvězdičkovat. Ale zato se u toho krásně spí... [MFFKV 11]