tomtomtoma

tomtomtoma

Tomáš Janda

okres Plzeň
tupé zívání

17 bodů

Moje komentáře

<< předchozí 1 2 3 4 18 36 53 70
    • 27.12.2014  20:31

    Filmy o mezilidských vztazích patří k mým nejoblíbenějším. Touha, chtíč, sex a láska jsou tím nejdůležitějším, co žene většinu lidí vpřed. A někdy je sráží. Je to nejsilnější hnací motor, který nás nejvíce naplňuje, uspokojuje, zrazuje, zraňuje a poškozuje. Bojujeme, utíkáme, podvádíme, krademe, loudíme, slibujeme, vyhrožujeme, vydíráme. Vše ve jménu lásky, za kterou se schovává touha a chtíč. Tento film mě svým zobrazením plně uspokojil. Navíc, když partnerské vztahy narážejí na překážku v podobě maloměšťácké morálky, zvyků a pokrytectví. Juliete (půvabná a zajímavá Brigitte Bardot) je mladá dívka s temperamentem, touhou po životě a ženskou krásou tvarů. Její smyslnost a divokost rozpaluje touhy a chtíče, rozehřívá srdce a zatemňuje hlavy. V ruku v ruce s tím ovšem vyvolává také žárlivost, závist a falešné moralizování. Přitom chce žít, ne jen přežívat. Michel Tardieu (dobrý Jean-Louis Trintignant) je fascinován ženskostí a živočišností. Dodává mu odvahy a překonává svůj vrozenou stydlivost, aby bojoval za svůj cíl, který před ním odhalil svou krásu a navždy jej pohltil. Michelův starší bratr Antoine (Christian Marquand) je samolibý floutek, který si rád bere to, co chce. Je přitahován živočišností ženy, ale nedokáže v žádném případě překonat svoji vrozenou maloměšťáckou pokryteckou morálku. Bere, ničí a vysmívá se. Eric Carradine (Curd Jürgens) je velmi bohatý muž, toužící vlastnit nejpůvabnější dívku městečka Saint Tropez. Je to pokušitel, který může nabídnout vše. Není ovšem zcela bez zábran a projevuje se u něj lidská soudnost. A tak se roztáčí nádherný kolotoč milostných vyznání, soupeření, slibů a důkazů. Živočišnost vítězí, pokrytecká morálka křičí a život se prožívá. Z dalších rolí: nejmladší z bratrů Tardieuových, bezprostřední Christian (Georges Poujouly), obezřetná matka bratrů pod vlivem vrozené morálky (Marie Glory), a Julietina zatvrzelá pěstounka paní Morin (Jane Marken). Pro takové ženy nejraději trpíme. Et Dieu... créa la femme. De soleil, les vagues de surf sur l'océan et le parfum enivrant de la lavande.

    • 17.8.2009  20:20

    Přepsáno v červnu 2018. ...a neuveď nás v pokušení je na prvním místě melodramatem. Obrazové kompozice rámují náladu okamžiku, prodloužená gesta melancholie se srdceryvně loučí s němou érou ve fascinaci gest. Puritánská mravokárnost je trnem v oku filmovému poselství. Dotýká se sexuality, nerovnosti třídní i genderové. Důvěřivost cudnosti se shlíží v ideálu romantismu a úděl je přijímán s vnitřním přesvědčením osudové předurčenosti. ...a neuveď nás v pokušení je morálním dilematem s patetickým prožitkem. Hlavním vrcholem milostného trojúhelníku je Kate Cregeen (zajímavá Anny Ondráková), okouzlující dcera hostinského přístavní krčmy. Věneček se odevzdává v romantickém světonázoru v moc osudu. Zaznamenání pozornosti vlnění flirtu se mísí s tělesným chtíčem v rozechvěném mravenčení a vyvolenému osudu se kráčí vstříc navzdory všemu. Vnímá se pouze světlo na konci tunelu. Dopad tíže vlastního svědomí, dobrovolná zřeknutí se všech hodnot a beznaděj v pokrytectví morálního očekávání ztrácí v prázdnotě duše poslední zbytky sil lidské vůle. Druhým vrcholem je Philip Christian (zajímavý Malcolm Keen), kultivovaný mladík se společensky významnou předpokládanou budoucností. Romance je morálním dilematem přátelství, předsudků a společenských dogmat. Třídní nerovnoprávnost je zhoubou společenského uznání, osobní rovina je cynicky drásavější pro vlastní intimitu. Třetím vrcholem je Pete Quilliam (příjemný Carl Brisson), dobrosrdečný chudý rybář a Philipův nejlepší kamarád. Bezelstnost je odzbrojující ve své bezbranné otevřenosti. V hlavě je místo pouze na jediný životní sen a za ním se kráčí s úsměvem na rtu a s neochvějnou vytrvalostí. Z dalších rolí zaujme ochraňující otec Kate a zachmuřený krčmář Caesar Cregeen (Randle Ayrton), ...a neuveď nás v pokušení se sice otírá o prostředí společenské morálky, ale nejvýraznější tváří filmu je stále melancholické melodrama. Hitchcockovo rozloučení s dobou němého filmu.

    • 13.6.2012  21:38

    Další příjemně zábavné a lehké pokračování příběhu fantazie pro děti. Další film sestříhaný z původního seriálu v českém prostředí a s německou reálností. Malá holka na konci letních prázdnin Lucie Krausová (roztomilá Žaneta Fuchsová) a její dva nerozluční kamarádi z modelíny, Velkej oranžový (hlas Josef Dvořák) a Malej zelený (hlas Jiřina Bohdalová), se napáchají hodně roztomilých a provokativních zlomyslností na nejedné nic netušící oběti a na osobě toužící po pomstě za své ponížení. Aby nakonec byla modelína vrácena do obchodu, protože jak se výchovně říká: krást se nemá! Z dalších postav: starostliví Luciiny rodiče (Daniela Kolářová a Jaromír Hanzlík), nechápající bláznivé sledy událostí, hodný Luciin dědeček (Jiří Pleskot), vracející modelínu zpět do obchodu, aby ji hned vzápětí koupil zpět, pomstychtivý Osvald Richter (dobrý Michael Hofbauer), který je ale po výchovné lekci Formeláků již jenom Luciiným dobrým kamarádem, Osvaldova maminka (dobrá Hana Maciuchová), mající sen o velké hudební budoucnosti svého nezbedného syna, Formeláky zesměšnění prodejce zeleniny (František Filipovský), prodejce Party Jamese (Jiří Datel Novotný) a pumpař (Jiří Lábus), sebevědomý profesor hudby Hartman (dobrý Jiří Hrzán), pobavený společným výstupem Osvalda a Formeláků, a hromada zasmolených opravářů lednice (Karel Augusta), elektriky (Pavel Zedníček a Karel Effa), televize (Václav Lohniský), oken (Evžen Jegorov) a vody (Ladislav Křiváček). Příjemně zábavné gagy, dětská fantazie, vycházející z opuštěnosti, satirické, hravé, zlobivé. Příjemný závan dětství.

    • 14.1.2010  19:02

    Příjemný akčnější drama, kde jde o řízení náklaďáků, o přátelství, o zradu, a v první řadě o peníze. Rocco (výtečný Jean-Paul Belmondo) využívá šanci k zbohatnutí a zmocňuje se nového kamionu, za jehož náklad mu někdo nabízí 100 tisíc dolarů. Tak vezme svoji lásku Pepu ( ohnivá Andrea Parisy) a jede přes poušť. Za ním je vyslán jeho nejlepší přítel Brouk (svérázný Lino Ventura), má za to slíben velký balík peněz a také sám doufá ve zmocnění se nákladu. S ním se sveze John Steiner (Reginald Kernan), původní šofér nového kamionu ze kterého se vyklube Peter Frocht, nájemný zabiják v subsaharských státečkách najímaných na převraty. A začíná působivá honička, při které brouka několikrát vytáhne z bryndy dobrácký šofér Mitch-Mitch (Bernard Blier). Je to točené s nadhledem a i přes rozkmotření kamarádů v nehostinných podmínkách se zase sbratří, když Roccovi vyfoukne náklad jeho milovaná snoubenka. Velmi napínavé a zajímavé drama při sledování, čeho všeho jsou lidé schopni pro pořádný balík peněz. A to vše s příjemným humorem.

    • 22.10.2016  00:51
    105% alibi (1959)
    ****

    Kriminální drama bez ideové propagandy a s účinnou atmosférou napětí i zdařile povedenou psychologickou hloubkou. Díky tomu jde o příjemnou zábavu, která vtáhne do děje každého, kdo se sugestivním prostředím napětí nechá vést až ke zdárnému konci. Hlavní postavou příběhu je pedantský kapitán Veřejné Bezpečnosti Miloš Tůma (příjemný Karel Höger), který se musí zorientovat v nepřehledné situaci neupřímnosti a zatajování významných skutečností všech podezřelých, z nichž nikdo nemá čisté svědomí. Jeho věrným společníkem je horlivý nadporučík Veřejné Bezpečnosti František Líbal (Josef Bek), který v každém podezřelém vidí pachatele. Důležití a vykreslení jsou podezřelé osoby. Prvním je vedoucí hotelu Černá růže Alfréd Batysta (František Vnouček) s křečovitou bezstarostností při účetní nesrovnalosti. Druhým je bohémský úředník Karel Antoš (dobrý Otto Lackovič) s bohémskou machinací výherního losu. Třetím je Karlův kamarád Jirka Brož (dobrý Josef Vinklář) s pocitem viny, lidského selhání a zrady. Čtvrtým je vrchní číšník Josef Neumann alias Kici (velmi dobrý Vladimír Menšík) s žoviální a upřímnou nechápavostí. Z dalších postav: Tůmova sekýrovaná sekretářka a pracovitá seržantka VB Jindřiška Hůrková (Eva Kubešová), svědomitý laborant a poručík VB Kavenda (Miloš Vavruška), osamělá a nedočkavá prodavačka z bufetu Majka Válková (velmi zajímavá Dagmar Zikánová), překvapená Kiciho milá Eva Zelinková (Jana Štěpánková), opilec, filuta a účetní revizor Restaurací a Jídelen Ferdinand Zelinka (dobrý Eduard Kohout), či Karlova sestra, Jirkova milá a všímavá pošťačka Jana (půvabná Zuzana Fišárková). Prostředí, atmosféra i herecké výkony jsou na jedničku. Samotný kriminální příběh není složitý, napne a důstojně pobaví.

    • 3.8.2010  16:36
    12 opic (1995)
    *****

    Příjemně napínavé sci-fi drama plné půvabné fantazie. A o snaze zachránit zemi před nevyhnutelnou katastrofou, kde je budoucnost v minulosti a naopak a kde dochází k paradoxu, když je hlavní hrdina v dětském věku přítomen své vlastní smrti. James Cole (dobrý Bruce Willis), vězeň v roce 2025, dostává šanci na propuštění po splnění zvláštního úkolu. Pomáhá mu, i když ze začátku ne dobrovolně, psychiatrička Kaithryn Railly (půvabná Madeleine Stowe). Občas u hlavních hrdinů dochází k pocitu, že jsou blázni, navíc když je jim to vnucováno přítomným okolím. Nakonec dochází k nevšední romanci, kde splnění úkolu je otázkou zachování lidského druhu a života na povrchu Země. Blázni jsou ve skutečnosti jiní: Jeffrey Goines (zajímavě nevšední Brad Pitt), který je ale vcelku neškodný a zle zatapí pouze svému slavnému tatínkovi Dr. Goinesovi (Christopher Plummer), ale zvláště Dr. Peters (David Morse), který se jeví normálně, ale je bláznem vskutku nebezpečným ve své skutkové podstatě. Pak bych viděl další rovinu filmu, které se snímek dotýká. A tím je relativita svobody člověka ve společnosti, kde neschází mnoho, aby byl člověk umístěn do vězení, nebo do blázince. A jednotlivec nemá šanci se domoci žádné nápravy a skutečné spravedlnosti, natož svobody. Krásně zábavný a napínavý film.

    • 27.10.2017  01:27

    12 úkolů pro Asterixe patří k tomu nejzábavnějšímu z populární animované filmové série. Plnění zadaných úkolů polobožských hrdinů je svižné a s hravou přirozeností si utahuje i z nešvarů současnosti. Reklamní podbízení konzumní společnosti dostává nejeden políček, ovšem těžko se hledá konkurence k bizarnímu střetu s nepřehledně nesrozumitelným a přesyceným aparátem zakleté říše byrokracie. Surrealismem se brodíme k příšerám, šibalská lest nenajde účinnou zbraň ani v závěrečném střetu uvnitř cirku a kocháme se absurditou všeho možného. Závěrečné karnevalové veselí může připomínat Felliniho a poražená strana nachází sladká odškodnění v náruči Kleopatry i na ostrově Rozkoši. Čeho více lze s nepřemožitelnými Galy dosáhnout? Zábava, smích, odreagování v důmyslné formě a podání.

    • 29.12.2010  17:31
    13. revír (1946)
    ****

    Kvalitní temná detektivka, ve které se několikrát změní běh událostí, podle toho na co postupem času přichází policejní revírní inspektor Čadek (dobrý Jaroslav Marvan). Všichni ti kdo jsou napojeni na pražskou galérku nemíní spolupracovat, mlží a říkají záměrně nepravdu. A to i v případě, kdy jim samotným jde o život. S představiteli zákona se zkrátka dobrovolně nespolupracuje. Františka Brabcová, neboli Fróny (dobrá Dana Medřická) se pokoučí o nový způsob života, ve kterém by nepřekračovala hranice zákonosti svých skutků, ale minulost a rodinné vztahy ji brzy dohánějí. Její otec, kasař Karta (Ladislav H. Struna) se rozhodne předejít ohrožení svého života a tak je dlouho považován za mrtvého. Fantom Kočka (Jan W. Speerger) není nikdy jasně vidět. Řádí ve své touze po pomstě, i když se nakonec ukáže pravý opak, neboť ve jménu Kočky vystupuje hned několik postav. Však jde o život a o peníze. MUDr. Karel Chrudimský (Vilém Pfeiffer) je dobrovolně nedobrovolně zatažen do hry, neboť touží pomoci Fróně. Matka Klouzanda (Ella Nollová), hospodská, a Wang-liová (Blanka Waleská), milenka Karty, neváhají ve prospěch mužů velmi svérázného chování. Z dalších postav stojí za zmínku ještě číšník Jindra (Vladimír Hlavatý), komisař dr. Barák (Miloš Nedbal) a detektivové Draboch (Vladimír Řepa) a Pobožný (Otto Rubík)- Je to napínavé, temně přirozené, s vlekou spoustou dějových zvratů. A i když je to trochu naivní, je to poutavé a smutné ve své marnosti o nápravu.

    • 19.10.2014  14:44

    Učitelské řemeslo může být velmi náročné a deprimující. Obzvlášť pokud učíte dospívající mládež, vzešlou ze společenských vrstev, kde dokazování mužnosti je každodenní nutností a prestiží. Narušování výuky může každý řešit svým vlastním způsobem. Oficiálním kázeňským přestupkem, přehlížením, rezignací, domluvou, příkladem. Nebo za použití drsnějších metod ve stylu oko za oko, zub za zub. Nadšený středoškolský učitel Trevor Garfield (zajímavý Samuel L. Jackson) se nemíní vzdát své profese, kterou považuje za své poslání. Obhajuje svůj prostor profesní, životní i partnerský nápaditě, osobitě a drsně. Učitelka Ellen Henry (Kelly Rowan) přináší romantickou zápletku. Student Cesar Sanchez (Clifton Collins Jr.) představuje největší překážku. Snaží se zachovat své vnímání života, nic jiného nikdy ani nepoznal. Učitel Dave Childress (John Heard) je typem zvrácenosti systému, který nic systémově neřeší, ale pouze zneužívá a využívá. Studentka Rita Martinez (Karina Arroyave) je symbolem víry a naděje, která je okolím srážena ve své snaze, ale s pomocí odolává a vytrvává. Z dalších rolí: ředitel školy Garcia (Tony Plana) a problémoví studenti Benny Chacon (Lobo Sebastian), Stevie Littleton (Jonah Rooney) a Larry Hyland (Jack Kehler). Život může být v určitých kruzích drsný a formuje nás k podobnému chování. Myšlenka filmu je vynikající, leč provedení mě příliš nestrhlo.

    • 28.10.2009  22:12

    Přepsáno v květnu 2018. 2001: Vesmírná odysea je postavena snad až překvapivě vysoko v žebříčku oblíbenosti, neboť v žádném případě není filmem pro běžné každodenní použití. Stanley Kubrick stvořil ve spolupráci s Arthurem C. Clarkem velkolepou filmovou báseň, právě zde filmařský guru ukázal největší měrou svůj jedinečný cit pro umělecké zpracování a jeho audiovizuální harmonická choreografie nevtíravě předkládá filozofické náměty k hlubšímu zamyšlení. Vesmírná odysea s pedantskou obsesí komponuje unikátní zážitky, zarathuštrismus se svým dualismem je zaklíněn v souladu životního toku hlubokého vesmíru. Zvuk, barva, nálada, otáčivý pohyb vpřed, celkové rozložení, doprovodná hudba, každá část je symbolem a samostatnou myšlenkou a vše dohromady je osobitou alegorií a vizí budoucnosti a životního řádu. Unikátně zhmotnělá představa. Futuristická účelnost nikdy zcela nezkrotí fluorizující odlesk hvězdného svitu do ochočeného područí, zemské fyzikální zákonitosti jsou upozaděny ve prospěch vyšší jsoucnosti, jsme zbaveni pravidel času, lidské perspektivy i pozemské představy transcendentna. Jsme vrženi mimo prostor a exaktní vnímání života do meziprostoru jsoucnosti, nemáme k dispozici žádnou známou hodnotu, je to halucinogenní záblesk povznesení a dosažení nirvány, tělesná existence je okovem a přežitou konstantou. Otázky zasypávají pojem myslící bytost, jež by v etické rovině byla srovnatelná s člověkem, dávají návod ke zkoumání. Nietzsche se svou zvídavou filozofií je základem stvoření Kubrickových představ a myšlenkových pochodů se samovolně rozbíhají do různých stran, hladově se proplétají a hledají údaje základních impulsů. Ranná minulost je mementem a každý úsek má několik rovin výpovědí a ještě více otázek. Symbolismus proplétá všechny dimenze a nechává prostor pro osobní proměnný prožitek. Nejbojovnější postavou postmoderního hororu je Dr. David Bowman (Keir Dullea), bdící člen hledající expedice, vyslaná na Jupiter. Páteřním bodem je supermoderní počítač HAL 9000 (jedinečný hlas Douglase Raina), pověřený hlavním dozorem a objekt nejvznešenější filozofické polemiky. Výraznou postavou je Dr. Heywood Floyd (William Sylvester), hlavní koordinátor utajovaného tajuplného objevu, který minulost pojí s budoucností. K výraznějším postavám patří také Dr. Frank Poole (Gary Lockwood), druhý bdící člen jupiterské výpravy. Z dalších rolí zaujme zvědavý Dr. Andrei Smyslov (Leonard Rossiter), opičí objevitel prvního civilizačního krůčku (Daniel Richter), či kosmické stevardky (Edwina Carroll, Penny Brahms, Heather Downham, Maggie d'Abo a Chela Matthison). Kapka lidského sémě se zvídavě rozhlíží po lůně vesmíru, ani pokrok neodstraní lidské neduhy a odvrácenou stranu podstaty. 2001: Vesmírná odysea je ojedinělou akusticko-vizuální orgií, pokládá neodbytné otázky, klíčovou dírkou nahlíží na systém komplexního dualismu a v duši zanechává nesmazatelnou stopu extáze.

    • 30.4.2012  00:07
    21 gramů (2003)
    *****

    Velmi zajímavě udělaný film, pro který je forma uspořádání tou nejsilnější zbraní. Různě poskládané časové linie, kdy je příběh každou chvíli v jiné části příběhu, jsou poskládány jakoby nahodile. A přesto pomalu a neúprosně odhalují další střípky a zákoutí celého příběhu a všech jeho nuancí. Jedna nešťastná událost, která ovlivňuje zásadním způsobem život několika lidí. Paul Rivers (dobrý Sean Penn) se smiřuje se skutečností, že ho již brzy navštíví konec života. Získává naději, která se však ukazuje marnou, a tak chce na sklonku života vykonat spravedlnost. Sveřepě jde za svým cílem, když přijímá určitou představu za své poslání, aby na jeho konci přišlo konečné vykoupení. Jack Jordan (skvělý Benicio Del Toro) se snaží jít po legální straně života pomocí pevné křesťanské víry. Stává se však viníkem nešťastné události, která do jeho nitra přináší nesnesitelné pocity viny. Snaží se o vykoupení dobrovolným vyhnanstvím a odloučením od rodiny, ale smíření se do jeho duše nedostává. Minulost ho dohání a krutě mu připomíná jeho viny. Cristina Peck (dobrá Naomi Watts) se dostává do začarovaného kruhu životní deprese a zklamání po ztrátě celé své rodiny, ze kterého nemá dostatek psychických sil se dostat. Jejímu bolavému srdci nepřináší ztracené štěstí ani touha po pomstě a cesta zpět do normálního života je stále plná bolesti a nástrah. Z dalších rolí: Paulova manželka Mary (Charlotte Gainsbourg), která touží po dítěti se svým mužem, Jackova manželka Marianne (Melissa Leo), která se odchodem manžela stává další obětí nehody, reverend John (Eddie Marsan), který se snaží zbloudilé ovečky navracet do normálního života a do náruče boží, a Cristinin manžel Michael (Danny Huston), který i s dětmi tragicky umírá. Silný příběh o životě, smrti a vině člověka.

    • 16.3.2011  23:25

    Jedna z výrazných klasik na poli východosijského bojového umění s jednoduchým dějem, zaleženým na pomstě proti cizácké tyranii. Mladý student Liu Ju, později San Te (Gordon Liu), se nejdříve podílí na jakési odbojné činnosti. Po odhalení jejich uskupení, které je brutálně potlačeno, utíká do šaolinského kláštera, aby se naučil všemocné kung-fu. Po pěti letech tvrdého tréninku je mu pak umožněno vykonat svou vytouženou pomstu. Navíc zakládá novou, 36. komnatu, kde se učí světský lid obraně proti cizáckému vpádu a rozpínavosti. Příběh je jednoduše naivní. Bojové scény, tréninkový dril na získání reflexů a učení samotného boje se zbraní, i beze zbraně, jsou uchvátné svou hravou choreografií. Tím připomíná spíše tanec, posvátný obřad, než boj o život. Navíc nejvyšším stupněm boje kung-fu je neboj. A cesta k němu probíhá hlavně přes změnu myšlení.

    • 30.11.2015  23:09

    Moderní western s dobrou atmosférou, slušným výkonem herců, napětím i občasným vtipným nadhledem. Ale. Nemám Mangolda najetého, abych posoudil, zda si v těch neuvěřitelných zvratech libuje, snad až perverzním způsobem. Samozřejmě ve svém příběhu splňuje základní pravidla dějové linky s tím překvapujícím posledním a konečným obratem hlavního hrdiny. Jenže to u něj potom trochu divně páchne a kazí to celkový obraz jinak dobrého filmu. Spojené státy byli v devatenáctém století divokým krajem, život jedince neměl žádnou cenu. Mrtvoly se kupily na obří hromady nedobrovolně a leckdy snad i dobrovolně. Svištící kulky kosí řady nepřátel, přihlížejících i přátel s neobyčejně radostnou vytrvalostí. Jen některým, jak už to tak bývá, se vyhýbají. A dostat jednoho zločince do vězení může být nezapomenutelný zážitek na celý život pro lidi celého státu. Hlavní postavou je zvláště nebezpečný desperát Ben Wade (zajímavý Russell Crowe), který je odhodlán bojovat o svůj život proti mnohonásobné přesile i s pouhým párátkem v ruce. Má styl, charisma i inteligenci na přežití za každé situace. Jeho protivníkem je rančer Dan Evans (Christian Bale), ochotný se pro blaho své rodiny zaprodat téměř všem. Ale jeho hlavním hnacím motorem je znovuzískání úcty v očích svého syna. Z dalších rolí: dopívající Danův syn William (Logan Lerman), toužící po akci a plnohodnotném přijetí do světa dospělých, ctihodný a bohatý zástupce železniční společnosti Grayson Butterfield (Dallas Roberts), toužící po demonstrativním a zákonném potrestání zločince, Benova pravá ruka a strážný anděl Charlie Prince (Ben Foster), toužící po uznání od svého velitele, tvrdý zástupce zákona Byron McElroy (Peter Fonda), toužící po legálním udržování spravedlnosti i pomocí sadismu, dáma za barem Emma Nelson (Vinessa Shaw), toužící po silném muži, zvěrolékař Potter (Alan Tudyk), toužící po lidskosti, elegantní Danova žena Alice (Gretchen Mol), toužící po bezpečnosti své rodiny, a samolibý floutek Tucker (Kevin Durand), toužící způsobovat příkoří při každé vhodné příležitosti. A tak se příběh žene vpřed přes otevřenou krajinu, přes indiánské území, přes staveniště železniční tratě, přes město až k železniční stanici. Krupobitím kulek, v potocích krve a se smrtí v sedle i v botách. Zábavné to ale je.

    • 23.3.2016  17:02

    Hovořit o zobrazení těžkého života za komunismu pod vedením Nicolae Ceaușescua, je více než zavádějící. Jde o osobní drama, které má s komunistickým Rumunskem společný pouze čas příběhu. Navíc nejde ani o dramatický příběh osoby, která pod vlivem okolností přistupuje k morálně kontroverznímu činu. Je to především o přátelství, o pomoci a o krajních mezích, za které jsme ochotni vstoupit, když se snažíme pomoci. A z tohoto důvodu je to přínosné filmové dílo s příhodnou atmosférou, která dokáže vtáhnout do běhu děje. Hlavní postavou je mladá vysokoškolská studentka Otilia (zajímavá Anamaria Marinca), která začne zcela automaticky a přirozeně pomáhat své kamarádce. Při této pomoci je dohnána k mezní hranici. V tomto jediném okamžiku pro ní končí čas života v bezstarostnosti. Tato událost jí dovádí k úvahám o životě a vlastním směřování nastoluje otázky. Otiliina kamarádka a spolužákyně Gabriela Dragut (zajímavá Laura Vasiliu) je postavena k psychicky náročnému rozhodnutí i provedení. S úlevou a ze strachu přenechává zařizování okolností řešení problému na své kamarádce. Život přináší bolestivá rozhodnutí, kdy můžeme mít pocit, že není jiného východiska. Výraznou postavou je andělíčkář Viarel Bebe (zajímavý Vlad Ivanov), který sice pomůže, ale neváhá při této pomoci využít i zneužít okolnosti, které mu nahrávají do karet a vytahuje jeden trumf za druhým. Z dalších rolí stojí za zmínku již jen student Adi Radu (Alexandru Potocean), přítel Otilie, který se především domáhá svých partnerských práv. Morální dilema je značná zátěž pro psychiku lidí. Občas nás řešení problému přivádí za samou hranici myslitelného. Tato zkouška může znamenat vystřízlivění i výrazné poznamenání do dalšího života.

    • 16.4.2018  12:31

    Mám štěstí, že jsem postižen slabostí pro Truffautovu estetickou poetiku vyjadřování. Filmovou podobu Bradburyho knižní předlohy 451° Fahrenheita si vychutnávám s uvolněním, a nedráždí mě některé nedostatky, vyjmenovávané ostatními uživateli. Výtvarná podoba podporuje stav odosobnění, pocity a prožitky jsou unifikované dle platného a vyžadovaného klíče uspořádání společnosti. Herecké vedení vnitřní i vnější prázdnotu zvýrazňují. Vše je podřízeno k navození stísněné atmosféry totalitního režimu, bezvýchodnost skličuje a krotí individualismus. Připodobnění vytvořeného stavu s nebezpečím prázdnoty konzumu vítám s povděkem. Kniha není hlavním atributem, je symbolem. Za nejdůležitější moment považuji vylíčené prostředí při hledání pohnutek a snahu o pochopení daného politicko-společenského prostředí nesvobody. Paralely k životu lze sledovat i v současnosti. Posunutí funkce požárníků je chytře zvoleným sarkasmem. Závěr je idealisticky optimistický a věří v možné osvícení lidského druhu. Bez víry by zůstala jen nicota. Hlavní postavou chmurné vize budoucnosti je Guy Montag (dobrý Oskar Werner), spořádaný člen společnosti s profesní důležitostí při udržování veřejného pořádku i potlačování podvratných tendencí. Bez zamyšlení a polemizování lze vykonávat jakoukoli práci, ale ve chvíli kdy se pod kůži začnou zarývat otázky a nahlédne se pod pokličku příčin a důsledků, otřese to celým důvěrně známým světem. Jedinec je bezmocný v bezpráví a zmatený rozum nepřestává vycházet z údivu. Interní svoboda je nejvyšší ztracenou hodnotou. Pozoruhodná Julie Christie ztvárnila dvojroli manželky Lindy a upřímné učitelky Clarissy. Dvě protilehlé polohy napomáhají vyniknout rozpolcenému vnitřnímu stahu Montaga. Jedna strana je vyprázdněně poslušná, druhá nahlodává svědomí všetečnými otázky, které pomalu a vytrvale rozdupávají dosavadní jistoty i vyžadovaný životní styl. Výraznou postavou je Beatty (zajímavý Cyril Cusack), kapitán hasičů a Guyův nadřízený, hlídající a zkoušející loajalitu schopného chráněnce. Pochybnosti nestrpí. Z dalších rolí: Guyův režimu věrný kolega Fabian (Anton Diffring, též v roli opatrného ředitele školy), s Clarissou spřízněná ochranitelka knih (zajímavá Bee Duffell), vůdce knižní alternativy a Život Henryho Brularda od Stendhala (Alex Scott), anonymní udavač v lehkém morálním dilematu (Charlie McFadden), či Lindiny pravověrné kamarádky Doris (Ann Bell), Helen (Caroline Hunt) a Jackie (Anna Palk). Film 451° Fahrenheita je stylizovaná podívaná, hlavním artiklem je vylíčené odosobněné prostředí a spotřební prázdno, pochybnosti a varování. Nebezpečnost konzumu je postupem času viditelná hlasitěji a hruběji. Bradbury s Truffautem na ni už tehdy reagovali s prozíravým odhodláním a dokonale stylizovanou vizuálně transcendentální podobou.

    • 15.3.2012  01:12
    5x2 (2004)
    *****

    Zajímavý příběh jednoho páru v pěti obrazech důležitých svojí citovou hloubkou. Od úplného konce a rozpadu přes nevšední návštěvu, narození syna, romanticky vypadající svatbu až k počátku jejich seznámení. Marion (dobrá Valeria Bruni-Tedeschi) a Gilles (dobrý Stéphane Freiss) v důležitých fázích jejich vztahu: nervózní neurvalý a osvobozující konec, znepokojivá návštěva s rozpravou o nevěře, neschopnost Gillese vhodné a povzbuzující reakce při těžkém zrodu jejich společného potomka, Marionina zvířecky hříšná svatební noc a sladké seznámení na italském pobřeží. Z dalších rolí: Gillesův homosexuální bratr Christophe (Antoine Chappey), jeho mladý přítel Mathieu (Marc Ruchmann), s velkou chutí do života, Marioniny škorpící se rodiče Monique (Françoise Fabian) a Bernard (Michael Lonsdale), americký amant na jednu noc (Jason Tavassoli), a Gillesova původní přítelkyně Valérie (Geraldine Pailhas). Příběh vztahu, který snad byl předurčen ke svému konci již od samého počátku, i když si to nikdy v tu správnou chvíli neuvědomíme.

    • 9.12.2014  23:36

    Je to zajímavý povídkový soubor. Hravý a úsměvný. Některé pasáže jsou zábavné, jiné přinejmenším zaujmou divákovu pozornost. Samozřejmě sedm tvůrců znamená sedm rozdílných stylů práce. Některé sednou více, jiné méně. Sedm pohledů na život v bývalém karibském ráji. Z jistého pohledu je to ráj stále přetrvávající. Navíc kde jinde se dá jezdit ve starých majestátních autech americké výroby? A kde se dá bydlet v zašlé perle koloniálního Španělska? Dobré až nadprůměrné příběhy jsou La Fuente - Neděle od Laurenta Canteta a Dulce amargo - Sobota od Juana Carlose Tabía. Skutečnému životu se přibližují nejvíce. I když se satirickým nadhledem až bizarních situací. Ale jaké jiné situace mají nabízet příběhy ze španělsky mluvících zemí? Ale každá překážka se dá překonat, či obejít. A z výsledku je nutné se radovat. Diary of a Beginner - Čtvrtek od Elia Suleimana upoutá svým provedením a poskládáním obrazů. La tentación de Cecilia - Středa od Julia Medema je baladou lásky. Co také jiného by mohl Medem nabídnout, když je v tom nejsilnější. Jam Session - Úterý od Pablo Trapero pobaví svým Kusturicou. A pak je tu ještě El Yuma - Pondělí od Benicia Del Tora a Ritual - Pátek od Gaspara Noého. Nadhled, odlehčení satirou a sarkasmem, příjemné.

    • 3.1.2010  18:40
    8 1/2 ženy (1999)
    **

    Film, kde se po smrti manželky a matky sbližují otec Philip (John Standing) a jeho syn Storey (Matthew Delamere) Emmenthalové, bohatí lidé, kteří nacházejí cestu zapomění a útěk ze všední nudy v životě plným sexuálních radovánek a orgií a pořídí si malý harém: japonskou gamblerku Šimatu (Annie Šizuka Inoh), která od nich nakonec pod výhružkou získá síť heren v Japonsku, Mio (Kirina Mano), která che být ženštější a ženštější, až z toho umírá, bývalá služka Clothilde (Barbara Sarafian), která nakonec na sebe vezme vinu dlužnice, ale sama hodlala otrávit Philipa, bývalá defraudatka a nyní zbožná žena Griselda (Toni Collette), která nakonec utíká do kláštera, Beryl (Amanda Plummer), která měla ráda prasata a koně a svobodu, japonská tlumočnice Kito (Vivian Wu), velmi plodná Giaconda (Natacha Amal), kterou kvůli její vysoké plodnosti posílají letadlem do Jižní Ameriky, půlžena Giulietta (Manna Fujiwara) a Palmira (Polly Walker), jediná žena, která tam chtěla přijít sama a která jako jakýsi živel burcoval ostatní ženy proti otci se synem. Všechno nakonec končí smrtí Philipa. Film, kde se smysl života nachází v sexu.

    • 14.3.2012  21:24
    8 žen (2002)
    *****

    Velmi příjemná a kvalitní filmová hra s napínavou kriminální zápletkou, humorným nadhledem, ženským šarmem a smyslností a překvapujícím koncem. A ani ty tance se zpěvy až tolik nevadí tomu krásnému hereckému koncertu. Vánoce jsou svátky klidu a míru, ale také zákeřné vraždy. Při hledání pachatele vyplouvá na povrch nejedno tajemství, nejedna záhadná minulost, nejedna skrytá touha a chtíč. Marcel (Dominique Lamure) je zavražděn, aby pod tíhou skutečností spáchal konečnou sebevraždu. Jeho žena Gaby (dobrá Catherine Deneuve) ho chtěl opustit s jeho finančním partnerem. Její sestra Augustine (skvělá Isabelle Huppert) Marcela uháněla a její panenskost a neustála rozmrzelost skrývala nepřeberné množství toužebného chtění. Jejich matka (Danielle Darrieux). lakomá stará paní, hrající svoji nemohoucnost, se přiznává k dávné vraždě svého manžela, kterého nemilovala a z toho důvodu i nenáviděla. Marcelova sestra Pierrette (elegantní Fanny Ardant) svojí smyslností svádí muže i ženy, aby podléhala prohnanosti nenapravitelných svůdníků. Kuchařka a hospodyně domácnosti Chanel (Firmine Richard) chce především ochraňovat svojí lásku Pierette. Služebná Louise (smyslná Emmanuelle Béart), Marcelova milenka, je odvážnou sexuální labužnicí, která přistupuje na nejednu roli. Starší dcera Suzon (mladicky půvabná Virginie Ledoyen) je se svým nevlastním otcem Marcelem těhotná. Mladší dcera Catherine (Ludivine Sagnier) vidí svého milovaného otce ještě dětsky romantickým zrakem a ostatní ženy jako původkyně jeho neštěstí, její rafinovaná kamufláž se však vymkne její kontrole. Muž jako nenasytný chlípník a zároveň oběť zištnosti jeho chlípných choutek a rodinného života. Zajímavé, zábavné, napínavé, humorné.

    • 22.11.2015  19:26
    8. míle (2002)
    ***

    Kvalitně udělaný film s banálním a klišovitým příběhem o cestě ven z chudinské čtvrti amerického velkoměsta. Nemohu říci, že by mě zajímala hudební produkce Eminema a rapu jako celku. Rap nepovažuji za životní styl a rapery považuji především za pozéry, kteří se snaží vystupovat jako drsní gangsteři a s velkým křikem plivají na všechno kolem sebe. Život v chudinské čtvrti není nejsnadnější a určitě jsou jedinci stále sráženi dolů svým okolím při snahách o vymanění se z tíživé a depresivní situace. Hlavní postavou je Jimmy 'B-Rabbit' Smith (Eminem), který se s opovržením dívá na svět kolem sebe, uvědomuje si vychloubačné a zbytečné řeči svých přátel a postupně se stylizuje do nejtvrdší postavy, která vše zvládne svojí vlastní hrdou cestou. Jistě, při takovém uvědomění, už měl být dávno pryč ze situace, díky níž pohrdal všemi ve svém okolí. Další postavy: Rabbitova zoufalá matka Stephanie (zajímavá Kim Basinger), neschopná správného rozhodnutí, Rabbitův nejlepší kamarád David 'Future' Porter (Mekhi Phifer), snažící se popostrčit kamarádův talent, Rabbitova známost Alex (Brittany Murphy) se svojí vlastní vizí cesty ven, Rabbitova parta přihlouplých a neškodných kamarádů Cheddar Bob (Evan Jones), Sol George (Omar Benson Miller) a DJ Iz (De'Angelo Wilson), vychytralý Wink (Eugene Byrd), snažící se přiživit na každé cestě nahoru, líný přítel Stephanie Greg Buehl (Michael Shannon), Rabbitova malá a nevinná sestra Lily (Chloe Greenfield), či hvězda konkurenční rapové skupiny Papa Doc (Anthony Mackie). Těžké životní podmínky, které formují naše dospívání a kroky do života, nechci zlehčovat. Ale tenhle romantizující pohled na těžkou cestu vzhůru rapové hvězdy není pro mě tím, co bych náležitě ocenil. A především tomu uvěřil.

    • 23.8.2017  23:52

    Krvežíznivé akční thrillery, a tím je i film 9 hráčů se smrtí, nejsou mou oblíbenou zábavou. Základ myšlenky je podnětný, ale její provedení je čistě žánrové. Ocenění si zaslouží vnímavost pro obrazové kompozice, svou skladbou nejpřiléhavěji dotvářejí potřebnou atmosféru. I v průběhu děje můžeme zaznamenat několik bravurně zvládnutých zapeklitostí, ale podstata vlastního žánru je dominantní i svazující. Hvězdou filmu je otec Duffy (Dennis Hopper), přirozená autorita. Spoléhá na lidskost a spravedlivě mravní zakořenění. Hlavní ženskou postavou je Lea (půvabná Kelly Brook), skromně vystupující tanečnice. Její prioritou je přečkání životní apokalypsy v ústranní a bez pozornosti ostatních. Největším padouchem je Francis (zajímavý Hippolyte Girardot), hudební skladatel. Neúspěch v tvůrčím oboru dokáže rozvíjet všechny lidské vlastnosti, potřebné k přežití v nesmlouvavé džungli kapitalistického prostředí. Nejsebevědomější postavou je Claire Leevy (půvabná Susie Amy), známá tenistka. Propíraná popularita se často obrací k lahvím lihovin a boj o úspěch nezná slitování. Nejméně zajímavou postavou je Shona (Morven Christie), mladá dívka s kriminální minulostí. Nejpragmatičtější postavou je Max Roy (zajímavý Peter Capaldi), úspěšný módní návrhář. Dostatečná zásoba potravin je jeho jediným upřednostňovaným cílem. Nejrozporuplnější postavou je Al B (Ashley Walters), rapový zpěvák uvězněný v prudérnosti rasové nesnášenlivosti. Ušlechtilým hrdinou je Jay (Raffaello Degruttola), policista se stálým pocitem společenské zodpovědnosti a důrazným udržování práva a pořádku. Společenstvo uzavírá Cynthia (Julienne Davis), submisivní Francisova manželka. 9 hráčů se smrtí neklame tělem a chce být pouze žánrovou záležitostí. S tímto vědomím nemůže výsledek nikoho překvapit. A nic na tom nemění ani ukázkově cynický závěr. Fascinace násilím je pochopitelná pro filozofické úvahy. Jako součást zábavy u mě způsobuje znechucení.

    • 18.12.2017  04:56
    A Dairy Tale (2004)
    ***

    Mlékárenská povídka z ranče Kousek Nebe o třech prasátkách, nové pojetí slečny Caloway, je blbůstkou. Roztomile půvabná, žravá, nonkonformní.

    • 3.6.2009  18:54

    Vtipná inteligentní komedie. A dobrá hudba. Komedie s erotickým nábojem, jako obvykle s vtipným dialogem a trochou tajemna (Mistr Felix není nikde ukázán, i když je film jen o něm). A potvrdilo se mi, že kritiky se stávají lidé toužící po vlastní tvorbě, ale bez nadání a schopností. Že by proto ta zášť? V hlavní roli kritika Cornelia ztvárnil Jari Kulle. A je obklopen spoustou krásných žen mistra jako je Bibi Andersson, Harriet Andersson, Eva Dahlebeck a další.

    • 30.11.2010  20:29
    Absolvent (1967)
    *****

    Velmi výrazný film o mladíkovi s pochybností o své budoucnosti a životě vůbec, který najde zábavu ve schůzkách s vdanou ženou. Ale všechno má své následky, když se seznámí s dívkou, do které se velmi rychle zamiluje. Benjamin Braddock (skvělý Dustin Hoffman) je zmítaný pochybností a nechutí, žít život, který by si přáli jeho rodiče. Ale sám neví, co si počít a tak se jen poflakuje. Až do doby, nežse ho pokusí svést znuděná paní Robinson (skvěle krutá Anne Bancroft), pro kterou to byl útěk z té všeobímající všední šedi znuděného života Lepší vrstvy. I pro Benjamina to byl útěk, před jeho strachem. Ale pak se na scéně objeví dcera paní Robinson, Elaine (dobrá Katharine Ross), láska na první pohled, krutá msta zhrzené milenky a zoufalství a pokusy o navázání a získání sotva nabitého štěstí. Benjamin se ale nevzdává a přes svoji dotěrnou vytrvalost a mnoho nakladených překážek, nachází znova náruč své lásky Elaine, která s ním utíká z velmi slavnostního svatebního dne jejího života. Z dalších rolí stojí za zmínku zhrzený pan Robinson (Murray Hamilton) a Benjaminovo rodiče (William Daniels a Elizabeth Wilson), kteří se tak rádi chlubili úspěchy svého synka, který byl pro ně exponátem jejich úspěchů. Film o lásce , krutosti, chybách i odpuštění. S příjemným nadhledem, jiskřivě napínavou atmosférou a nádhernou hudbou Simona a Garfunkela.

    • 12.10.2009  21:37
    Accattone (1961)
    *****

    Nádherný pohled na italskou mužskou společnost, která je líná a k ženám krutá. Navíc ukazuje pohled na člověka, který práci neuznává, ale není to ani tak z postoje k životu, ale z jeho pohodlnosti a lenosti. Jedině, čím se dokáže živit, je, že posílá šlapat "své přítelkyně". Ale když ta není, dostává se opravdu do úzkých. Do určité míry si zachovává svoji hrdost, ale otázkou jestli to není spíše póza a nuda. Možná prožívá i lásku, ale není to schopen identifikovat. Pro ženu i zkouší pracovat, ale brzy to vdává a pak už jen nastává smutný, ale očekávaný konec. Franco Citti v hlavní roli Vittoria "Accattone" Cataldiho je vynikající. Je obklopen krásnými ženami. Nejdříve Maddalenou (Silvana Corsini), která pro něj šlape a vydělávámu, ale při pokusu se Accattonovi pomstít křivě přísahá a je zavřena. Potkává Stellu (Franca Pasut), dívku na první pohled křehkou, ale tvrdší než Maddalena. Pro ni chce změnit svůj život. Pokouší se o to, ale přítomna je zřejmě úplná absence víry, že je změna možná. Nedokáže se vymanit z okolního vlivu a způsobu dosavadního života. Smutná nadějný plamen zhasl dříve, než se stačil správně rozhořet. Neodsuzuje, spíše jen smutně předkládá skutečnost o skutečném životě na okraji, o kterém nemá většina ostatních ani ponětí.

    • 28.10.2014  00:44
    Adaptace (2002)
    ****

    Vlastně je to vynikající nápad, pokud se nám nedaří, neumíme, či nechceme pojmout příběh bez příběhu a vyprávět tradičním stylem. Je inovativní, když do výsledného celku zapojíme sebe sama. Nejen skrze postavy z příběhu, ale i všechny své pochybnosti, představy, krize a hledání. Propojování reality a fikce, spojování příběhu a úvahy, serióznost s rozkošnou sebeironií. Nejsilnějším článkem se tak stává scénář. A herecké výkony. Nicolas Cage je velmi dobrý ve své dvojroli scénáristy Charlieho Kaufmana a jeho dvojčete Donalda. Myšlenky létají a neodbytně bzučí v uších rytmem pochybností. V moři jedné i všech hlav se převalují vlny představ, reality a příběhu. Jedna přes druhou, bez předem určeného schématu, bez varování, živelně až výsměšně si pohrávají se slovy a stavem duší. A tak finále nemůže být ani jiné, podtrhává svou vlastní ironii a vlastní přístup a práci. A tak spisovatelka Susan Orlean (Meryl Streep) je nespokojenou stárnoucí ženou, nalézající své naplnění v náruči nekonformního zahradníka Johna Larocheho (zajímavý Chris Cooper). Nechybí zde ženy: produkční Valerie Thomas (Tilda Swinton), platonická Charlieho láska Amelia Kavan (Cara Seymour), servírka Alice (Judy Greer), nebo Donaldova přítelkyně Caroline Cunningham (Maggie Gyllenhaal). A nesmí se zapomenout na učitele scénáristů Roberta McKeeho (Brian Cox). Sjíždět se přírodou je nejpřirozenější. Ale i to nám může zatemnit mysl. Aneb všechno je jen o sexu a sexuálních představách. O nenaplněných touhách. O pocitu méněcennosti. O naději. O boji. O nepoddajnosti. A o originálním nápaditém přístupu.

    • 6.1.2013  23:55
    Adelheid (1969)
    *****

    Silné psychologické drama o vztahu dvou mladých lidí. O střetu mezi dobovou situací a touhou po normálním životě. Opět jsou v popředí obrazy, jejichž umně vytvořené kompozice mají hlubokou vypovídající příchuť složité atmosféry tehdejší doby. A opět s výraznou doprovodnou hudební kulisou. Opět ve výrazném poetickém charakteru způsobu zobrazení a vyprávění. Příběh je zasazen do období těsně po druhé světové válce, do oblasti, kde byli do té doby určujícím vlivem lidé německé národnosti. Doba, která byla poznamenaná minulostí i přítomností a všudypřítomným strachem, nepřála běžnému způsobu života. Byla to doba, která vyvolávala skutky páchané ze strachu, z nenávisti, z pomstychtivosti, z beznaděje, z frustrace, z vypočítavosti, ze sobectví, z nedorozumění, z přízemnosti, i z národnostních důvodů. A na tomto pozadí celkového chaosu a zmaru v oblasti všeobecné a rozsáhlé destrukce se rozvíjí složitý vztah dvou rozdílných lidí, kteří k sobě hledají cestu a přesto se vzájemně vzdalují a odcizují. Viktor Chotovický (skvělý Petr Čepek), poručík anglické armády, se po návratu do Čech stává správcem obrovského majetku zdejšího nejbohatšího Němce, jehož dcera Adelheid Heldelmannová (skvělá Emma Černá) pomáhá Viktorovi s prací v domě. Dva odlišní lidé s odlišnou minulostí i přítomností a budoucností, odlišným původem i životem, odlišnou řečí i způsobem současného vnímání světa. Jejich vzájemná cesta k tomu druhému není jednoduchá a je předem odsouzená k nezdaru, neboť všechny věci minulé, všechny předsudky i všechna očekávání jsou tak mocnou překážkou, kterou nejsou schopni vzájemně překonat. A tak přichází jen pudové vnímání a přijímání přítomnosti, která alespoň ve svých okamžicích může být důstojná a životu příjemná. Touha po normálnosti naráží na ničivost prostředí přítomnosti a nedávné minulosti. Marnost a beznaděj jsou hlavními atributy apokalyptické doby. Z dalších rolí: strážmistr Hejna (dobrý Jan Vostrčil), zodpovědný za správu oblasti, Adelheidinin bratr Hansgeorg Heidenmann (Zdeněk Mátl), který je na útěku z východní fronty, či gardisté Jindra (Pavel Landovský) a Karel (Lubomír Tlalka s hlasem Josefa Somra). Výrazný zážitek.

    • 2.10.2017  02:28
    Advent (1956)
    ****

    Jarmila Glazarová uměla vylíčit rozpolcené postavení ženy v předsudcích a morálním pokrytectví společnosti. Ve Vlčí jámě si vzala na mušku maloměšťáckou morálku a Advent poodhaluje stav společnosti na venkově. Zdravý venkov nebyl zdaleka neporušený v čistotě smýšlení, pěstěný tradicionalismus byl svazující a neposkytoval žádnou možnost anonymní skrýše a úniku. Vladimír Vlček splnil stranické zadání, a naštěstí nejde o politickou ideologii, zručně. Kamera Jaroslava Tuzara věrohodně a dynamicky kreslí beznaděj, bezradnost i útrpné odevzdání. Syrovost se valí vpřed neurvale se škodolibým uspokojením, nečekaně útočí a podlamuje jakoukoli víru lidského ducha. Hlavní postavou životního dramatu je Františka Plesníková (dobrá Nina Jiránková), pohledné a skromné děvče z chudých poměrů. Půvab ve svěžím mládí přináší nápadníky, touhy a první nesmělé seznámení s erotickou zvědavostí a nedočkavostí. Příběh pečlivě dbá na její počestnost a vše nechává pouze na vůli zlomyslného osudu, živočišného chtíče, vytrvalého nátlaku rodiny a okolí. Téměř za každé situace je obětí a jediným hlasem, který dokáže vyburcovat zbytky lidské důstojnosti a zásadní odvahu, je mateřská láska. Hlavní mužskou postavou je Jura Podešva (velmi dobrý Gustav Hilmar), bohatý sedlák a chlípný postarší vdovec. Je svázán chorobnou lakotou a chtíčem. Ženy pro něj nejsou rovnocenným partnerem a krůček po krůčku rozpoutává psychický sadismus. Důležitou postavou je Rozína (dobrá Marie Vášová), Podešvova děvečka a souložnice. Ztrátu svého výsostného postavení nepřijímá a sama se stává iniciátorem nevybíravého slovního ponižování své nové sokyně. Nesnaží se nic skrývat a výsměšně si užívá svého postavení. Výraznou postavou je Metúdek (pozoruhodný Vojtěch Rosenberg), Františčin synek s bezelstným pohledem na život. Nechápe kroky své matky, byť jsou v dobré víře pro jeho světlejší budoucnost. Chce se nechat ovanout životem běžným způsobem, nikoli přes zlomení posledních zbytků lidské důstojnosti. Z dalších rolí: romantická vzpomínka minulosti, Metúdkův otec a dřevorubec Jan Gavrlík (zajímavý Otto Lackovič), nemile překvapená babka kořenářka Maryna (příjemná Zdeňka Baldová), naléhání stupňující Františčina matka a Metúdkova babička Plesnička (Jarmila Kurandová), laskavý nadlesní (Jaroslav Vojta), či jeho manželka (Milada Smolíková). I ve vztazích jsou rozhodujícím faktorem majetkové poměry, dobré srdce lidskosti není zapotřebí. Vyprávění je sugestivní a podkládá se prokreslenou chmurnou náladou. Submisivní pasivita může někomu vadit, ale nepohybuje se v nereálné rovině. Taktéž konec netoužil po kontroverzi a vykoupení je bez vinny. Advent je zručné drama, snad trochu nečekané pro svůj datum narození.

    • 16.11.2011  05:16

    Nenáročná, lehká a trochu naivní komedie o razmazlené dcerušce z bohaté rodiny, která dětinsky tvrdohlavě touží prorazit v advokátní praxi. Dílem neschopnosti prorazit v mužském světě, vysokým finančním nárokům a určitému druhu spiklenectví, se ale nakonec podvolí přání svého otce a stává se manželkou. JUDr. Věra Donátová (Truda Grosslichtová) se marně snaží o kariéru, ale jediného koho nalezne je zločinec Petr Kučera zvaný Tygr (Oldřich Nový), ze kterého se nakonec vyklube připravovaný ženich. Z dalších rolí: Věřin svérázný solicitátor (Václav Trégl), Věřininy rodiče (Růžena Šlemrová a Theodor Pištěk), vzteklý majitel koloniálu (Jaroslav Marvan), a Petrovi kumpáni Eman Pálený (Bedřich Veverka), Dlouhý Gusta (Ladislav H. Struna) a Franta Štístko (Bohuš Záhorský). Nenáročné, ale zabaví.

    • 20.12.2009  18:20

    Další úžasná bláznivá parodie na detektivky. Do Prahy přijíždí nejslavnější detektiv a snad nezničitelný hrdina Nick Carter (důvěryhodně ho ztvárnil Michal Dočolomanský, i když s hlasem Františka Němce), aby vypátral jedno zmizení velkého psa, což se ale dovídá až na místě. Nick je muž nevšední odolnosti, zručnosti a všelijakých vynálezů, které umí příhodně používat. K ruce má komisaře Ledvinu (báječný Rudolf Hrušínský), který se ze všeho nejraději cpe uzeninou a zapíjí to plzničkou, ale i tak dokáže pomoci, protože Nicka vyvádějí české reálie z míry. Nakonec se ukazuje, že za všim stojí nejprohnaněší lump na světě zvaný Zahradník (opět vynikající Miloš Kopecký), který se dal na dráhu zločinu prostřednictvím rostlin, aby se pomstil profesoru Albínu Bočkovi (roztomilý Ladislav Pešek), který ho v dětství nechal propadnout z botaniky. Ke své pomstě vypěstoval velmi masožravou rostlinu Adélu, která má nezřízený apetit. K ruce má celé komando padouchů (v čele všeho schopný Václav Lohniský, ale také půvabnou Olgu Schoberovou v roli Karin i když s hlasem Libuše Švormové). A do toho se Nick zamiluje do profesorovy dcerky Květušky (ještě štíhlá Naďa Konvalinková), která jeho cit opětuje a kterou musí zachránit, neboť padouši ji chtějí zneuctít. Nádherně hravá bláznivá parodie, která mě stále baví.

<< předchozí 1 2 3 4 18 36 53 70
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace