Recenze (1 417)
Ostře sledované vlaky (1966)
Bezpečně a nepochybně česká povinná filmová "četba" a každý další rozhovor s Jiřím Menzelem o vzniku tohoto snímku mě jen utvrzuje v tom, že když se do díla pustí lidé se srdcem a citem k filmu na správném místě, tak se česká kinematografie může klidně zařadit ke světové špičce a neměla by se čeho bát. Pokud se ovšem českého filmu chopí...., ale raději no comment. Žebříčky hovoří jasně....
Robin Hood: Král zbojníků (1991)
Po letech už trochu ztrácí dech, ale prvoplán - tedy pobavit - stále plní dokonale. Je to hollywoodská, ale přesto více než snesitelná verze Robina Hooda a mě Morgan Freeman a Kevin Costner baví. Baví mě i ten souboj s tyčema, všechny ty letící šípy i ty rádoby silné a dnes notně naivní dialogy. Nicméně onen první zážitek z kina to už nepřebije a já mám tento film klukovsky dodnes rád a neslevím ani o chlup, byť by si možná dnes už pět hvězd nezasloužil. Ale je to mé subjektivní hodnocení a basta! :)
Amistad (1997)
Především z přesvědčení o pravdách nadřazených každodenním lidským omylům a z konzistence, kterou si chci uchovat při hodnocení filmů vracejících se k významných událostem civilizačních dějin dávám pět hvězd. I přesto, že se ve filmu vytrácí jindy Spielbergova jistota ve vyprávění a protahuje některé scény v délce nad míru únosnosti jinak nutného patosu, který je při vyprávění příběhu jako je ten o otrocích z lodi Amistad nezbytný. Francouzská revoluce, deklarace nezávislosti, ústavní pořádek, dělba moci a v neposlední řadě právo na svobodu a na život jsou nadčasová témata a byť se jich Spielberg v Amistadu nezhostil s nonšalancí jemu vlastní, přesto jde o působivý film. Jen málo lidí nebo spíše jen ty, kteří jsou hluší a slepí vůči historickým paralelám a opakujícím se historickým omylům může snímek nudit. Pro ty ostatní je to další doplnění děravých znalostí historie původu bohatství západní civilizace...
Pavučina snů (2003)
Bídný horor. Předvídatelný, nekvalitní, iritující. Vypnout a jít spát doporučuji spíše.
Válka světů (2005)
Zraje jak víno. Ten film je skvělý a vizuálně úchvatný a vtahuje nenápadně do děje, až bych ze sebe setřepával popel. Cruise opět hraje jak pán. 2023: Zlatý film. Pořád super. Takových vzniká jako šafránu.
Batman začíná (2005)
Je příjemný pocit vidět Ch. Balea, M. Cainea, L. Neesona, G. Oldmana, C. Murphyho, K. Watanabe, M. Freemana v tak silné adaptaci, kterou když jsem shlédl potřetí přeskočila v mých osobních preferencích před Spidermana, Hellboye i Sin City. To co Christopher Nolan od první sekundy provádí s hudbou, střihem a herci si nezadá s klasickými dramaty a jediné co Batmana sráží v objektivním hodnocení k zemi je jen to, že jde pořád o comics (i když hodně dobrý comics: Batman The Year One) a do jisté míry sci-fi, ale jestli Christopher Nolan natočí druhý díl minimálně tak dobře jako první, stane se Batman opět nejvyhledávanější comicsovou postavou. Btw. v titulcích je pod hudbou podepsaný jak J.N.Howard, tak H.Zimmer. Dle mého soudu - dodnes nejlepší comicsová adaptace, i díky civilnosti všech postav, i díky snaze o realističnost (absence nadpřirozena), ale hlavně díky hercům, hudbě, střihu, lokacím a v první řadě díky režisérovi a jeho vizi. Update 2021: Vize nepřekonatelná na roky dopředu. V traileru tehdy Batmanovi věnovali celých cca 10 vteřin, už tím Nolan jasně naznačil, že těžiště filmu bude jinde: https://www.youtube.com/watch?v=neY2xVmOfUM&ab_channel=MovieclipsClassicTrailers
Sedm let v Tibetu (1997)
Krásný skutečný příběh a nádherné scenérie, co víc si můžu přát, když se chci podívat na film, který se jmenuje Sedm let v Tibetu a který si nehraje na životopis Dalajlámy a nemá snahu mapovat ztrátu Tibetské nezávislosti. Film je příběhem o člověku, který nalézá sám sebe a vztah k okolnímu světu na pozadí vypjatých historických událostí a toto zvládli odvyprávět režisér, scénaristi i herci na jedničku. Jeden z mála filmů, kde jsem ochotný snést přeceňovaný přístup Johna Williamse k hudbě, tentokrát opravdu nepřehrává, protože ono je těžké masívy nejkrásnějšího pohoří na světě přehrát smyčci....:) Těším se zase někdy, až přijde nálada.
Seznamte se, Joe Black (1998)
Jeden z mých nejoblíbenějších filmů. Nikam nespěchá, všudypřítomná smrt mrazí a provokuje, Pitt s Hopkinsem hrají jako na divadelním jevišti a k tomu jim přihrává dobrá hudba. Scénáristé si s Brestem jistě spokojeně poplácali po zádech a dokázali, že ve filmu není třeba řvát, střílet, ječet a tlačit na pilu a slzy a přece může vzniknout nádherná romantika o pohádkovém životě, lásce, lidských chybách a nejistotě. P.S. Po letech bych zejména ty romantické scény uměl pokrátit, ale z hereckých výrazů Anthonyho Hopkinse ani vteřinu.
Podfu(c)k (2000)
Výborný Pitt, skvělá režie a hafo černého humoru, ze kterého se břišní svaly napínají na doraz:-))
Spy Game (2001)
Tonyho Scotta v této formě můžu a to každý rok svátečně aspoň jednou. Sice nakonec pointa stojí na dost primitivním řešení, ale ten cit pro průlety nad střechami a harmonie obrazu, hudby a zvuku Redfordova hlasu mi rozvibrovává takový ten senzor dobrého filmu co mám kdesi okolo žaludku. U Spy Game je mi prostě dobře.