Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Animovaný
  • Akční

Recenze (1 855)

plakát

Tajemství smrti slečny Neznámé (2016) 

Žánr horor mi k srdci nikdy moc nepřirostl, než jsem tedy poznal, co může tento žánr znamenat v rukou precizních tvůrců z Japonska, nicméně i na počet oblíbených hororů z krajiny vycházejícího slunce mi stačí jedna ruka. Dlouho jsem žádný pokus o strašení diváka nezhlédl a po velmi pozitivních reakcí jsem si natěšeně film kolem jedné v noci pustil. Pro mě tedy nestoudný kýč. Scénář a celý vývoj je v podstatě směšná fraška, opírající se o všemožné hororové klišé. Strašně tajemný obsah žaludku překrásné nebožky, staleté čarodějnické rituály a pochopitelně zombie, bez kterých dnes točit horor snad ani nelze. V hodnocení mě utvrdilo i vyloženě trapné family drama, které je také součástí tohoto legračního filmu. Jestliže je toto pro zdejší hororové fanoušky jeden z nejlepších filmových zážitků poslední doby, nemá zřejmě žádnou cenu, abych tento žánr v podání západních tvůrců někdy v brzké době opět pokoušel.

plakát

Okurkový hrdina (1963) 

Další nezvratný důkaz tvůrčích možností šedesátých let. Jediný režisérův film. Silně šedesátkový, velmi roztomile ujetý, taková letní párty v doprovodu free jazzových tónů. Jedny z prvních skladeb Luboše Fišera také nádherně podtrhují celkovou uvolněnosti i jistou dávku filmové alternativy, jež v sobě tento snímek nepochybně má.

plakát

Advent (1956) 

V rámci československé kinematografie padesátých let, pro filmaře bezpochyby v jedné z nejtěžších dob, nám soudruh režisér Vlček nabízí excelentně zrežírované a sehrané drámo, na které dokonce dostal od kolegů straníků barevný materiál. Osobně bych raději uvítal obraz černobílý, nicméně v podstatě nic, ani chvílemi nucený dialekt či lehounce ukvapený závěr (i po stránce režijní), mi nemůže plný počet pokazit. Nádherný exteriér drsné beskydské krajiny i velmi silné drama, prokládané jemným humorem malého Ogara__ "Však cigáni kůří od čtyř let a uděné maso déle vydrží..."__mohlo být inspirací pro slovenské tvůrce, jako byli Zachar či Ťapák, vyprávějící nám o podobně nelehkých, v některých případech až tragických, osudech obyvatel pod Tatrami. Nadprůměrná režie, scénář i herectví. Pro mnohé zúčastněné tvůrce nepochybně životní záležitost.

plakát

Punk's Not Dead (2011) 

Punk vs. balkánský nacionalismus aneb pohled na národní kulturní úpadek, ze kterého je ovšem stále možné ždímat prachy. Ačkoli byste s touhle partičkou v jednom autobuse jet zřejmě nechtěli, jejich přirozené lidsko-kamarádské smýšlení bez ohledu na to, z kterého koutu Balkánu kdo pochází, může být pro mnohé inspirací. Hudba nepochybně spojuje, i když v tomhle případě jen několikataktová, uřvaná a vlastně nikoho nezajímající. Boří monotónní prázdnotu všedních dní, je klíčem k věčné mladosti, vždyť ke štěstí nám stačí někdy jen doufat...těšit se. Taky pivo a tráva. Alternativní nádech, civilní herectví, "nezúčastněná" režie a propojenost žánrů zde funguje natolik dobře, že si jen s obavami představuji film s podobnou tematikou v současném českém provedení. [Filmový Klub Citadela-Litvínov]

plakát

Professor Mamlock (1961) 

Vlna politicko-společenského uvolnění, jež dala možnost filmovým tvůrcům od Československa na východ točit alespoň několik málo let zcela svobodně, se vynikajícím způsobem přelila i na západ od nás, konkrétně k jednomu z nejabsurdnějších výjevů a projevů myšlení armádně nejsilnějších mocností světa. K Berlínské zdi. Film pojednávající o jiné vlně, jež přinesla do kulturně i vědecky bohatého národa primitivní násilí, jako formu uplatňování moci, nenávist, zlo a hlavně nucený antisemitismus, jenž je zde velmi efektním způsobem vyobrazen v postavě dr. Inge Ruoffové. Solidární nacistky. Pod náporem nastalé situace ovšem celá společnost ohýbá hřbet a poslušně ukazuje prstem na viníky. Po filmu Die Mörder sind unter uns, pro mě již druhé, excelentně zrežírované drámo, pohrávající si se svědomím německého národa. I když tentokrát lehce narudlé, neb hrdinnost zde vyobrazených oddaných komunistů, je přece jen trochu tlačená. Také jejich boj proti nacistickému zlu, v kontrastu se zlem stalinistickým, které se ve stejnou dobu valilo přes Evropu východní, může být pro současného diváka lehce rušivý prvek. Ve výsledku se ovšem jedná o velice slušné psychologické drama, které podrobně a s filozofickým nadhledem rozebírá krizi lidských hodnot, jež zasáhla nejen Německo na začátku třicátých let minulého století.

plakát

Omar (2013) 

Každodenní život i obraz silně romantického vztahu, jenž ve finále naplňuje tragické atributy krajiny, ve které se vše odehrává, je zrežírován skutečně velmi slušně. Nicméně určitá tuctovost až kýčovitost děje, měnící zdařilou akci i přetěžká rozhodnutí hlavních postav v pravou chvíli v klasicky zamotanou palestinskou telenovelu s revolučně laděným pozadím, mě k vyššímu hodnocení jednoduše nepustí. Láska, vlastenecká čest i lidská hrdost...zrada. V mých očích zbytečně žánrově přehlcené.

plakát

Ivan Hrozný I. (1945) 

Vytrvale temná, silně dramatická atmosféra, podpořená detailním dobovým prostředím, výbornými záběry a zdařilými dialogy, zastiňuje jinak přehnaně teatrální herectví, které se vyhýbá snad je vynikající Ljudmile Celikovské. Komorní historické drama, ale i velkolepá podívaná.

plakát

Zázrak v Miláně (1951) 

Rozhodně jeden z nejoptimističtějších filmů, které jsem mohl zatím zhlédnout. Plný lidských zázraků. Komediální nadsázka i dostatečná dávka absurdity velmi povedeně kontrastuje s dramatickou, drsnou realitou, ve které se vše odehrává. Totó___milý a usměvavý človíček s nelehkým osudem, ale nevyčerpatelným nadšením pro život, soucítící s každým kolemjdoucím, má-li tedy čas, a rozdávající radost i naději...tajná přání, jejichž snadné naplnění může ovšem člověka změnit. Přirozenou pokoru náhle střídá nenasytnost a každodenní životní skromnost je potlačena touhou po všem, co mají jiní. Tento rozkol zůstává ve filmu jaksi nedořešen a proto mi závěr přišel lehce ukvapený a nedotažený, nicméně celkově se jedná o velmi povedenou, morálně zábavnou podívanou s velmi milou hudbou a skvělým herectvím.

plakát

Průlom (1946) 

Dosti bídné herectví, takové nejisté...nejen např. Marvan byl vskutku velmi podivný. Stejně je laděn i celý příběh, zobrazující až příliš okatě nabubřelou rozmařilost i přirozenou hloupost obecních zastupitelů a zároveň nuzný život tvrdě pracujících havířů se srdcem a svědomím na pravém místě. Nesmí chybět nucený sňatek, i když srdce již dala jinému, hrdinné zadostiučinění a nakonec zasloužené potrestání všech zlých. Téma, které se v československé kinematografii objevuje vícekrát, je pro mě v tomto případě zpracováno průměrně.

plakát

Banovič Strahinja (1981) 

Nakonec jsem v sobě našel plný počet pro tento dosti výjimečný film, jenž svou dobu vyobrazuje s velkou úctou a precizností. Strahinja, srbský sokol, hrdinný mládenec, jehož jméno se v jisté části Balkánu skloňuje možná víc než u nás Žižka s Husem dohromady. Velká škoda, že srbský národ, krom vyznávání jména, nepřevzal i Strahinjovy charakterní vlastnosti či jeho postoj k mravním zákonům lidským, jak sobě i světu, žel přírodo, v minulosti dokázal. Osobně ovšem věřím, že v Srbsku žijí i "Strahinjovi" lidé, vyznávající hodnoty založené na cti a svědomí, převážně a hlavně vůči sobě samému. Podobně přetěžká dilemata řeší ve filmu hned několik postav, nicméně základem takto laděného dramatu je (ne)rozhodování a (ne)konání Strahinjovo a především jeho ženy Andji. Každodenní život pod tíhou otrocké víry, dohledem svého Boha a v boji proti hříchu, který je nutné bez milosti, krutě a především dle zákona trestat. Zákonu se nikdo protivit nemůže, matka, otec i bratr, tě nechají bolestivě a nelidsky trpět, tedy až do chvíle, kdy se v člověku ozve svědomí...vůle k svobodnému myšlení i činům...tedy hřích.___"Bože, nerozumím světu, který jsi stvořil!"___. Dokonalé herectví všech zúčastněných, velmi silný příběh, vyvíjející se do posledních minut a stejně laděná, ničím nenarušená atmosféra, jejíž součástí je i v podstatě dokonalé podchycení lidské morálky a myšlení své doby.