Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Krimi
  • Western

Recenze (2 963)

plakát

Hezké chvilky bez záruky (2006) 

Lidská důstojnost, myslím lidská, nikoli mužská či ženská, veškerá žádná. V době, kdy už se spíš starám, aby si mě odnesla blažená smrt a nikoli ta truchlivá, je mi toto téma dosti ukradené. Už i proto, že příznakem blažené smrti je důstojnost. A to ještě nejsem zdaleka tak starý jako režisérka při natáčení tohoto filmu. Samozřejmě důstojnost není žádná konstatnta, ale proměnná v závislosti na času a stavu společnosti, jiná byla u stoiků a jiná u Jednoty bratrské, a jiná bude za sto let, pokud ještě něco, co se dá označit tímto slovem. Babička Chytilová (mám trochu trapný pocit vida čím se zabývá a čím by se měla) se pokusila vykydat z milostných chlévů kupky hnoje a navršit je na jednu velkou hromadu, proti čemuž ovšem nelze nic namítat filosoficky ani empiricky. Nicméně z toho zůstane stále jen kupa hnoje a nikoli nové paradigma. Podstatu (pseudo)problému zde vystihl Tomtomtoma: A pak je tu zdůrazňováno, že člověk skočí po hlavě i do špatného vztahu. A to jen proto, že nechce být sám. A to je opět věcí důstojnosti. A podobně i sv. Pavel: ... je lepší žít v manželství než se trápit (1K, 9). Ale ani jeden neříká, že by se mělo žít v podvodu, klamu, přelétavosti, lítosti, násilí a zanedbávání či týrání toho, kdo či co z lásky obvykle vyplyne.

plakát

Brigands, chapitre VII (1996) 

Ve státě nestátě Hrůzii není nic jistého, snad jen titíž lidé, kteří zaujímají různé funkce, od temného středověku až po dnešek a zřejmě a tak dále. Hrůzijské dějiny jsou samý zmat a zvrat, takže jsou obtížně sledovatelné a sotva pochopitelné. Iosseliani nám podává pomocnou ruku a dějiny hrůzijské země podává jako troj-paralelu. Tím nám ale - ne-hrůzijským ne-nevzdělancům - spíš podráží nohu... Film typu "vem si z toho, co chceš" sice blažil mé srdce, ale denervoval můj mozek, z něhož jsem nedostal jedinou kloudnou myšlenku.

plakát

Podivná nemocnice (1978) 

Bez Lema se v tom nevyznám. Jenže Lema já nečtu (každý si musí svůj čtenářský plán nějak zorganizovat). Musel bych ho začít číst, v což nedoufám, nebo si vybrat sám nějaký z příběhů, které tento filmařsky dokonalý film nabízí. Rozhodně si nevyberu ten, v němž se "skutečné projevují morální postoje lékařského personálu" (šokin). Sám pro sebe si (zatím) volím příběh o skupině (především) doktorů, kteří se úchýlili do psychiatrické léčebny, protože byli pro okupanty nepohodlní (árijští přěběhlíci, židé, narkomané) a snažili se "udržet si své blázny" (viz "léčebné metody"). Toto "spiknutí" naruší nejprve mladý doktor, který je zmítán stejnými pochybnostmi jako já. Kde je tedy vada? Zřejmě v prohlášení, že lékaři mají sloužit ne člověku, ale lidstvu (hrdina nakonec zachraňuje jediného člověka, který je již mrtvý). Také tím se vytváří spojitá nádoba nemocnice a okolního světa.

plakát

Das Stahltier (1934) 

Film studený jak ocel, ale tak to u propagačních filmů bývá. Ocelové pěsti a ocelové nohy, ocelová srdce, ocelová zvířata. Přestože se vracíme do minulosti využití parních strojů pro železnici, samotný film je o budoucnosti železnice (tam kde končí koleje, končí svět) a jejímu využití pro rychlé a objemné přesuny lidí a materiálu na dlouhé vzdálnosti. Pozdrav "Heil Hitler" je v této době již normou. Film končí oslavou "sto let od zprovoznění první německé železniční tratě Norimberk - Fürth" a zjištěním, že jízda vlakem už nikdy nebude nedělním dobrodružstvím, ale (mnohdy) brutální zkušeností.

plakát

Dědeček automobil (1956) 

Kouzlo tohoto filmu není příliš snadné rozpoznat, zvláště ne pro lidi štítící se vůně benzínu. Bezpochyby tu však je: Každý začátek je hezký. A každá nová nesobecká aktivita přináší i zájem žen. Navíc je třeba si uvědomit, že film nenatočil rutinní filmový režisér, ale všetstranný umělec, a že jeho tvůrčí vzepětí bylo v padesátých letech, pro umění ne příliš šťastných.

plakát

Záhadná paní Savageová (1997) (TV film) 

Poměrně jednoduchá divadelní hra, jakási pseudodetektivní dosti laciná humoreska. Téma, zpracování, herci, všechno na efekt. A jaký je ten efekt? Prostě efektní! - V jiných recenzích jsem četl: velmi lidský příběh, sám jsem tam mnoho lidského nenašel... jak by to posoudil Diogenes?

plakát

Dvě z Paříže (1988) (TV film) 

Maupassantovy povídky mají samy o sobě vizuální aspekt, stačí je jen trochu autorsky uzpůsobit. Pak z nich může být prostá veselohra (jako zde) nebo nábožensko-maravoličný traktát či vtipné porno. Režisér Háša si to moc nekomplikoval.

plakát

Slunce i v noci (1990) 

Nechť ti slunce svítí i v noci. Otec Sergej je ve své mnohoznačnosti obtížně zfilmovatelným tématem. Každá možnost je však oprávněná, pokud si podrží tolstojovského ducha (už od té Protazonovy z roku 1917). Tolstoj tu chtěl bez obalu říct, že cílem lidského života (bezpochyby i pod vlivem indického myšlení) není svaté odloučení, ale bezdomoví, pojem, který dnes už beze zbytku obsadili "nádražní bezdomovci". Tavianim se to povedlo i přes rozpor krásných obrazů a trápícího se ducha. Seregejovou specifickou vlastností byla jeho "šikovnost", ve smyslu touhy po dokonalosti, která se u něj projevuje nejen v jeho světském, ale i duchovním životě (vrcholem je uzdravení latentní nymfomanky). A právě tu Tavianiové akcentují excelentně. A to, že pracovali na základě geniální předlohy, jim práci rozhodně neusnadnilo.

plakát

Věra Lukášová (1966) (TV film) 

Možná je podivné strávit dva vánoční dny s Věrou Lukášovou, ale stalo se. Můžeme alespoň srovnávat: divadelní inscenace Jordánové je plošší a fádnější než Burianova filmová adaptace. Klára Jerneková dosahuje kvalit své předchůdkyně, Hrušínského pojetí role nezralého mladíka nám (díval jsem se se ženou) přišlo zdařilejší, podobně i role pana Lába v podání Ladislava Peška byla zde méně propracovaná a tím i přesvědčivá.

plakát

Věra Lukášová (1939) 

Sirotek Věra neurčitého věku, tak mezi 11 - 17 lety, na přesném věku nezáleží, přestože každý rok v tomto věku má nesmírnou váhu, by už nejspíš byla zapomenuta, stejně tak jako mnozí předváleční literáti, nebýt E.F. Buriana, jehož divadelní, hudební a režisérskou péčí, vzniklo drama a scénář, použitelný pro jeho i další filmové inscenace. Příběh emancipované "slečinky", která vzbuzuje nejen touhu, ale i úctu, u starých i mladých, by se mohl zařadit do literárního kodexu feministického hnutí. Tato Věra, nebo (jak si říká) El-víra, nebude čekat, až si její nápadník udělá průmyslovku a skončí vojnu; v té době bude sama buď na studiích nebo bude pracovat jako aktivistka ženského hnutí. Každopádně těžko, těžko byste hledali kluka v tomto věku, který by se myšlení mladé Věry Lukešové byť jen přiblížil.