Recenze (25)
Mrtví neumírají (2019)
Veselá metafora post-obamovské Ameriky, jako forma apokalypsy, umně představená Jarmushovým týmem, zatímco on vše pozoroval očima Toma Waitse z blízkého lesíku.
Půlnoční mše (2021) (seriál)
Ze začátku převažoval dojem, že jde hlavně o netradiční a filmařsky poctivou mysteriózní sérii z prostředí amerického venkova. Od Twin Peaks přes první Temný případ mně tenhle setting moc baví. Ale brzy se ukázalo, že se režisér v prvé řadě vypořádává se svou zkušeností s katolickou církví a obecně s jakoukoli formou tradičního křesťanství hledající základ v Bibli. O tom je celá jeho metafora izolovaného ostrova v zajetí vzpomínek na staré dobré časy a jeho v jádru dobrých obyvatel, kteří podléhají kamufláži falešného náboženství, za nímž stojí jen světloplachá démonická jednotka. Přes všechny hodiny, které jeho protagonisté stráví meditacemi nad podstatou člověka, dobra a zla v zrcadle biblického učení, je Flanaganova metafora naivně zkratkovitá, demagogická a když se nad tím zamyslím, tak i progresivně hujerská. V podstatě jde o podobnou věc jako u Jarmushovy novinky Mrtví neumírají. Ten hází přes rámeček zombie béčka metaforu celé současné americké společnosti, nejen křesťanů, a naštěstí se nesnaží jako Flanagan psychologizovat. Jde na to naopak přes trapný humor a to mě bavilo. Flanagan se bohužel i přes katedrální scény, chóry, dojetí a hry s podobenstvím o temnotě a úsvitu, nedostal nijak dál než Jarmush. Zmizelo mu při tom potěšení z filmu jako kouzelné fikce, protože se chtěl stát hlavně režisérem-klazatelem. Vyloupl se dryáčničký „opus“, který má místy své kouzlo a hrozně záleží, jak moc ujedete na tom, co vám režisér míchá do mešního vína.
Tři vteřiny (2019)
Je to supr.
Cizinec (2020) (seriál)
Je zajímavé, jak jde něco, co je tak dobře napsané, zahrané - zkrátka zábavně a umně hněteno osm dílů, totálně sundat posledními pěti deseti minutami. Nechtělo se mi tomu věřit. Asi jako tibetská mandala vysypávaná několik dnů z barevného písku do úžasných ornamentů a nakonec to ti mniši rozfoukají. No, nevím, jestli tohle byl záměr i tady. Ačkoli jsem hned zezačátku rezignoval na požadavek uvěřitelnosti, tak to byla příjemná napínavá zábava. Tedy až na ten úplný závěr, za ten jde jedna hvězdička rozhodně dolů. Achjo. A ještě jedna věc. Název by měl být v češtině spíš Neznámá. Jako Stranger je v celém seriálu vždy označovaná jen ta holka z plakátu, takže rozhodně ne nic v mužském rodě.
Temná tvář Brooklynu (2019)
Krásný, krásný vzkříšení noiru. Kupodivu a Iff! Edward do toho dal hodně (jako fakt hodně) a všechno tu funguje, šlape jak hodinky v naoko táhlém rytmu jazzu řezaného tourettem. A právě ten, spolu s padesátkovou kadencí newyorského žargonu, tomu dává tu správnou nervní krimi špónu (trochu jak v Uncut gems ). Psycho tik a jemná aktualizace sociální kritiky bílých mužských technokratů na radnicích jsou snad jedinými aspekty, kterými celá věc vybočuje z klasické výstavby noiru. Díky bohu se tu nikdo nesnažil nic zrychlovat a jinak dobově přizpůsobovat trendům. Je vidět, že všichni, kdo se na tom podíleli, to dělali s maximální láskou a pokorou. Ostatně je to i doporučený přístup pro diváka - ono se vám to vrátí, IF!
Birds of Prey (Podivuhodná proměna Harley Quinn) (2020)
Počáteční naděje jdou rychle do kytek. Přichází nuda u trapné, nevtipné, nenapínavé kvazi akce. Dokonce Margot vypadá, že jí v křeči praskne žilka, jak se snaží to celé uhrát se ctí. Bojové scény zoufale nevěrohodné a těžkopádné, sex appeal tu má snad jen McGregor. No fun at all :(
Království zombie: Ashin ze severu (2021)
Krása. Korejci jsou mistři rovnováhy a po dvou vynikajících sériích ani tento spin-off neztrácí nic na kvalitě. Funguje jako plnohodnotný samostatný film. I když jsou styl scénáře, etno rámec i gradace příběhu jiné než u obou sérií, krásně s nimi ladí. Kromě úvodní horor scény, celá první třetina funguje jako kupodivu zábavný a přitom precizní historicko-etnografický úvod, aniž by měl divák pocit, že se nudí (podobná věrnost realitě do nejmenších detailů se vidí snad jen u Jména růže a Andreje Rubleva). Je ovšem filmovou slastí sledovat, jak se dívenka, která dlouho nepůsobí jako klasická hlavní postava, mění z pozorovatele – osudem drceného dítěte a zdánlivě pasivní ženy na okraji – v legendární zosobnění pomsty. Žánr filmu se tu obrací z historického dramatu v thriller a horor jatka, kterým vévodí ženský Rambo nekromancer. Korejci jsou mistři kamufláže a je fascinující, jak dokážou zabalit do zombie-hororového kabátku hluboký vrstevnatý film, výborně napsané postavy a herecké výkony, které jsou v západní produkci s takovou kinematografií neslučitelné. Film jde sledovat i jako úvod k celému seriálu, ale postava Ashin, odkazující k spíš k mýtu o Krysaři než ke skutečném člověku, dává tušit, že třetí série bude jiná. A právě proto se na ni těším.
Umění špionáže (2021) (seriál)
Na jednu stranu zajímavý seriál, ale zároveň velmi jednostranný, nevyvážený a po celou dobu nenápadně proplétaný cílenými politickými komentáři. Vše viděno optikou dobrých USA a zlých mocností na východě. Masivní špionská a diverzní historie USA jakoby neexistovala (třeba špiónská kauza z Německa 2014, nebo akce CIA v půlce světa) Ke své škodě se seriál zabývá většinou již medializovanými aférami, o kterých bylo vše někde řečeno. Průmyslová špionáž u přátel, infiltrace na Blízkém východě, budování krycích organizací – nic... Vše jen dobrodružně černobílý scénář a la James Bond, s průběžným morálním hodnocením různých států. Hořký pocit, že jde o záměrnou agitaci pod rouškou infotainmentu, to celé úplně shazuje.
Spojenec (2006)
Není to špatný. Spike Leemu to tady ještě jde a neplete si svou roli s rolí politruka. Čiší z toho radost z filmového řemesla. Hodně věcí je tu šikovnou iluzí, hrou s divákem, třeba hlavní morální otázky na pozadí příběhu, což vůbec nevadí. Vším se prolíná i mírná komediální linka. Celé to není nijak hluboké, ale je to fajn film. Zábavný. Není to špatný.
The Prom (2020)
Bolelo