Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Animovaný
  • Krimi

Recenze (3 042)

plakát

Robo Grigorov - Ona je Madona (1993) (hudební videoklip) 

To si tak člověk kdesi uprostřed mezi třicítkou a čtyřicítkou najednou vzpomene na první amerikánskou/pomádovou/rockabilly/ záležitost, kterou jako dítě slyšel (to ságo;)) a viděl (jak tam jdou po ulici a zpívají to "ona je madona", pak jsou v té tělocvičně a na konci jedou v autě:)), odkudsi z paměti mu vyplave jméno Robo Grigorov (od kterého si nevybavuje, že by někdy něco jiného slyšel), a za chvíli se nestačí divit. Divit tomu jak moc ten klip připomíná Rebely - a ejhle, ona je to Renčovina:) Že teď dává smysl, proč si to nějak podvědomě spojoval se Šakalími léty - protože stejné dobové zazsazení, kdy se policajtům oprávněně říkalo "švestky":) A údiv nejdůležitější - jak ho ta písnička pořád baví, i když mezitím zažil to "učení toho čo nie je v učebniciach" a takové ty věci;), viděl i Rebely, i Pomádu, i Šakalí léta, a slyšel spoustu muziky, a viděl jak se z Aňi Geislerové stala Anna Geislerová. Rád bych si myslel, že to je víc než čistá nostalgie:) Ale pokud mám hodnotit klip jakožto dílo z vesmíru filmového, dá se to vzít asi jen jako cosi hodné respektu k tomu jak tvůrci krátce po revoluci, bez zkušeností apod. přenesli na obrazovku ten unikátní pozitivní feeling, který si s onou dobou spojujeme jen díky humorným pasážím z Pelíšků apod. Jedna ulice, jedna tělocvična, houf herců a komparsistů, zrnitý obraz a nic moc světla raných devadesátek, a přesto něco, co si skoro třicet let pamatuju a co si budu teď asi zase trochu častěji pouštět pro lepší náladu;) 70%

plakát

Přátelé: Zase spolu (2021) (TV film) 

Pojďme si to říct na rovinu, v čem byl tenhle dokumentární večer lepší než jakýkoliv jiný sestřih několika různých rozhovorů s vloženými scénami ze seriálu? Nejsem fanoušek Jamese Cordena - v tom smyslu, že jsem s ním nic neviděl - takže mi bylo celkem jedno, jestli je tam on nebo nějaká jiná moderující mluvící hlava. Pro nadšené fandy Přátel jasná nutnost a obrovský doják, pro mě asi takhle - pár zajímavých informací, zajímavé vidět jak nikdo nemládne, a příležitost seznámit se s trojicí tvůrců Bright/Kaufman/Crane, která dala světu tento sice legendární, ale podle mě přece jen trochu přeceňovaný (a natahovaný) seriál. A vlastně ještě jedna věc - bylo to poprvé, co jsem viděl něco z Přátel bez geniálního českého dabingu:) Což ale nic nemění na tom, že je to dobře odvedená práce (ne jako ta, co odvádějí plastičtí chirurgové Courteney Arquette Nearqauette Cox a maskérka Jennifer Aniston), takže slušných 70%. A jsem přesvědčen, což ostatně v dokumentu také zazní, že Přátelé zvládli svůj závěr výborně, a nemá smysl pokoušet se je znovu křísit nebo prodlužovat. Nebo nedej bože restartovat :D

plakát

Strážci - Watchmen (2009) 

Původní komentář z r. 2010: Zack Snyder se zapsal do historie. Když ne filmové, tak rozhodně té comicsové, protože dokázal "nezfilmovatelné" Watchmeny zfilmovat nejlépe, jak to bylo možné, aby mu na ně ještě vůbec někdo šel. Což mě přivádí na myšlenku, že se musel zapsat i do historie filmu, protože dokázal sehnat prachy na taaaakhle dlouhý film s děsivě komplikovaným způsobem vyprávění děje, z něhož porůznu vyčuhují filozofické úvahy, explicitní sex, ještě explicitnější násilí a pěkně znepokojivé myšlenky, a to i přesto, že do něj sehnal takřka výhradně neznámé herce. Tito "nováčci" se režisérovi odměnili perfektními výkony (chtěl jsem jich pár vyjmenovat, ale pak mi došlo, že bych sem musel nasázet všechny výraznější role) a on jim zase tím, že z nich udělal tváře nesmrtelných postav legendárního brutálně komplexního grafického románu se smajlíkem ve znaku. Watchmeni jsou vizuálními orgiemi, to se dalo dovodit už z trailerů. Co je ale dost výrazným překvapením, to je hudba, a to jak original soundtrack od Tylera Batese (skvělé industriálně comicsové akční kompozice i lyrické a snové pasáže), tak především tarantinovsky dokonale volené písně - a k tomu skladba od Philipa Glasse. Sto procent jsem připraven dát režisérské verzi, kterou sprostí distributoři odmítli prodávat v ČR, takže pro všechny důvody, které ani nejde vypsat, ale z nichž můžu namátkou uvést dost časté mrazení v zádech při konkrétních scénách či slovech, a třeba i to, že i na několikátý pokus budete nacházet nové a nové detaily, které vás budou přesvědčovat o naprosté oddanosti tvůrců jejich práci pro větší slávu Alana Moorea (tedy pokud jste ho četli, silly me...pokud ne, budete nacházet jen další detaily svědčící o promyšlenosti toho všeho), teď a tady dávám devadesát procent - ovšem s tím, že velmi hlasitě rozhodně nedoporučuji každému divákovi, a rozhodně ne pro každou náladu. Tohle je totiž událost a ZÁŽITEK HODNÝ PLNÉHO SOUSTŘEDĚNÍ... A ODEVZDÁNÍ SE. Takhle se zkrátka nastavuje zrcadlo, a titulní píseň Boba Dylana je toho ironickým důkazem. O celém filmu však nejvíce platí jiná píseň - Unforgettable. Závěrem tedy ještě jednou číslem - 90%. A update z doby o víc jak dekádu poté - poté, co jsem viděl tříapůlhodinový Ultimate Cut nebo jaký to má oficiální název. Zůstávám na 90%, protože na kladech Watchmenů zfilmovaných Zackem Snyderem se nic nezměnilo. Ultimate Cut má do sebe vsazené Příběhy Černé Lodě tak, jak jimi byl "na pokračování" prokládán comics, a kupodivu to pro film nic dobrého nedělá:) Místo "Unforgettable" předělů dostanete vždycky kousek animáku, který sice není špatný, ale zbytečně to hlavní - a jediné důležité - dílo natahuje až přespříliš. Jinak jsou některé scény přidané (ale neřekl bych, že jsou zásadní), jiné jinak sestříhané a v jiné rychlosti (Komediantův pohřeb), a fanouškovi se to nemůže nelíbit, protože dostává víc toho, co ho kdysi vystřelilo na Mars. Za mě velká spokojenost, a Watchmeni díky svojí jinakosti zůstanou milníkem nejen comicsu, ale i comicsových filmů. 90%

plakát

Vykoupení - Zrození Kingdom Come: Deliverance (2018) 

Dokument o tom jak se rodila nejen jedna z nejvýraznějších her, které čeští vývojáři dali světu, ale i o vzniku samotného studia Warhorse. S odkazy do minulosti, zejména k Mafia: City of Lost Heaven;) Takže tu vedle mluvících hlav máme i dobové materiály, ze kterých si především moje generace může dobře uvědomit, jak je stará:) Je to informačně nabité, s řadou záběrů ze zákulisí vývoje, samozřejmě i něco (více čiméně uvěřitelných) historek páně Vávrových, to vše kvalitně natočeno a nastříháno i ozvučeno. A je tu také přidaná hodnota - a tou je příběh o tom, co to všechno stojí, dát dohromady svoji vizi... a pak se srovnat s tím, že se Vám jí z objektivních důvodů úplně nepodařilo dosáhnout, protože nežijeme v ideálním světě, ale máme své závazky, a byznys (i fanoušci, kteří jsou pořád zákazníci, ne že ne) je neúprosný. Dobře strávená hodina čtyřicet, a to bych měl asi dodat - i když jsem vývoj KCD sledoval a věnoval svůj čas i různým gamesplayům, nehrál jsem ze hry ani minutu, neb není mým pohárem vína;) Pro snímek o její tvorbě mám ale schováno 80%

plakát

Nebe s.r.o. - Doba temna (2020) (série) 

Podívejte, i génius jako Peter Jackson se přesvědčil, že když vezmete tři (šest, samozřejmě, Tolkien-Nazis) knihy a osekáte je do tří nadprůměrně dlouhých filmů, je to pecka, ale když jednu (o dost kratší) knihu roztáhnete na tři nadprůměrně dlouhé filmy, je to provar. A i když Simon Rich možná bude (aspoň se tak tváří jeho Wikipedie) už ve svém mladém věku velmi slušně etablovaný autor různých humorů, tak první - sedmidílná - řada Miracle Workers byla podle jeho románu, zatímco druhá - DESETIdílná - je podle jeho POVÍDKY. Uznejte sami, že to nevěstí nic dobrého:) Pak je tu ta nepochopitelnost faktu, že si seriál podržel své jméno, i když spolu obě jeho řady nemají vůbec nic společného kromě herecké čtveřice, která táhla řadu první. Slaboučká hlavní dějová linka by měla co dělat, aby uživila i těch sedm dílů, a i když herecké kreace jsou opět slušné, když není o čem hrát, zbývá v komedii jen humor. A toho se tu bohužel taky nedostává. Pokud tedy nepovažujete za humor to, že se reálie naší doby přenášejí do středověku, pod čímž si nicméně nepředstavujte sofistikovanosti jako byly auto nebo sekačka ve Flintstonech (ŠEDESÁT LET STARÝCH, boha jeho), ale třeba "talk show se šokujícím odhalením" nebo prezentaci "jako od Applu", při které se na sjezdu hovnoškrabů předvádí geniální nový vynález - suchý záchod, resp. díra do země. Co? On vážně napsal "hovnoškrabů"? Ano, napsal. Já to vlastně ještě neřekl - kolem profese "shitshoveler" (v jinak docela dobrých titulcích z dílny HBO právě "hovnoškrab") se točí naprostá většina děje, a díky tomu i "humoru", který se na vás sype... zkrátka tohle mi přišlo fakt slabé a ubohé, a pokud někdo poukazuje na "humor podobný Monty Pythonům a Svatému Grálu", tak mu to ze srdce přeju, ale myslím si, že buď toho ještě moc neviděl, nebo má místo mozku to, co tu Steve Buscemi nosí na lopatě. Vidíte? Taky dělám humory jako tvůrci tohohle skvostu:P Kdo si ještě vzpomene na deset let starou "fantasy" huličsko-klátičskou komedii Your Highness, tak ta chtěla stavět vtipy na tom, že někdo prostě ve scéně nějakého fantasy klišé mluvil jako dlaždič - jenže ony tam byly i jiné vtipy, a hlavně to docela slušně fungovalo jako fantasy příběh. Tohle nemá NIC kromě velmi pěkných kostýmů. Ale kvůli těm se na komedie nedíváme, že?;) Ačkoliv teď jsem trochu nefér - pravda je, že despotický král a jeho poskoci jsou docela vtipní, ale - a možná si řeknete, že jsem příliš náročný - jeden uchecht na epizodu je podle mě sakra málo:) Takže abych to uzavřel - nemá to tempo a často ani myšlenku (díl s kozou a soudem...), herci jsou sympatičtí a hezky okostýmovaní, ale kvalitní humor aby člověk lupou pohledal. Věnujte svůj čas něčemu lepšímu. 40%

plakát

Jeho temné esence (2019) (TV seriál) 

Výborně, po víc jak dekádě jsme se dočkali toho, že někdo dal HDM prostor, který potřebují. Hodnotím po dosud hotových dvou sezónách, a začnu tím nejdůležitějším - Serafina Pekkala zahraná Rutou Gedmintas je tu skoro stejně skvělá jako filmová verze, které vdechla život Eva Green;) :) Ale vážně - nečekal jsem, že už od začátku bude seriál takhle temný. Dětské lehkosti bytí, kterou jsem si představoval, že uvidíme asi tak do odjezdu Romunů na sever, odpovídá jen asi první epizoda - pak rychle a intenzivně "přituhne", a jiné už to nebude. Nebo možná bude, ve třetí řadě, až... ale to by byl samozřejmě spoiler;) Každopádně lidé ani daemoni tu neumírají ani trochu hezky, a Bolvangar fakt "stojí za to" v tom nejhorším slova smyslu... Čímž se dostávám k tomu, že tleskám veškerému obsazení - jediný můj problém, který je čistě osobní, je, že mi Lyra strašlivě připomíná Filipa Cíla:) A dokonce bych neřekl, že je hlas zdejšího Iorka Byrnisona nějak méněcenný oproti tomu, který mu ve Zlatém Kompasu propůjčil Sir Ian McKellen. Tady zase máte Kaisu s hlasem Davida Sucheta;) Naprosto strhující je postava Máti Costové (Anne-Marie Duff), druhá mateřská figura - ta ústřední - je mi zatím velkou záhadou. Záchvaty zuřivosti a sebepoškozování paní Coulterové moc nechápu, ale mám dobré důvody věřit, že nám je tvůrci ještě vysvětlí. S doporučeními počkám, protože by to nebylo poprvé, co závěrečná řada dobrý seriál dokonale zabila, že?;) Ale s pomocí boží (yes, pun intended;)) to klapne. Připravené je to skvěle, od dokonale zlovolného Magisteria přes následováníhodného Lorda Asriela až po drobnosti jako ztvárnění Jeskyně. Opravdu se těším, až se poprvé ukáží mulefové, a zajímalo by mě, jestli dojde i na Gallivespiany, nebo to už bude moc i na zjevně štědré fondy BBC a HBO, které se rozhodly tuhle zářnou ukázku britského kulturního dědictví přivést "do televize" se vší parádou. Teď už nezbývá než vyčkat, až se (možná už letos napodzim?) znovu ozve ta strhující úvodní melodie a rozjedou se titulky plné Prachu;) Zatím pevných, ale ostražitých 80%.

plakát

Láska bolí (2011) (TV seriál) 

Mám to letos v seriálech docela pestré - viděl jsem velmi dobrý kus, který ještě není dokončený (His Dark Materials). Dva kusy, co totálně promrhaly svůj potenciál a u kterých jsem se uchechtl jednou za deset minut (Avenue 5, Miracle Workers). A jeden, který je skvělý, ale má všeho všudy jen osm epizod. Tím jsou právě Love Bites, které zabily problémy s produkcí (mj. naprostá změna konceptu), termínové kolize obsazených herců a hereček, ale také (prý) osobní záležitosti showrunnerky Cindy Chupack, a ve finále nelítostné potřeby televize NBC, které chcípl jiný seriál, a tak jako výplň použila tenhle... A je to škoda veliká převeliká, protože tady můžete vidět, jak to vypadá, když scénář píše někdo, kdo přemýšlí o logice děje, a má smysl pro humor. Tři miniepizody každého dílu jsem vždycky zlehka provázané, a plné vtipů jazykových, situačních, vztahových, ale taky drobných i větších zamyšlení (druhý díl o rodičích, co přijedou navštívit svého gay syna a jeho přítele, je GE-NI-ÁL-NÍ:) ). A to obsazení je naprosto lahůdkové. Uvidíte spoustu známých seriálových tváří, mj. nepostradatelné hvězdy Zlatých Sedmdesátých, Barneyho mámu i snoubenku, sexy as hell novinářku z House of Cards, "urostlého" sympoše z Hrdinů a Alias, ale i nové a velmi schopné tváře. A co je hlavní - uvidíte je hrát něco, co nešustí papírem, a má to svůj jasný směr. Abych to s těmi superlativy nepřeháněl, asi dva příběhy mi přišly trochu "meh", ale vždycky to bohatě dorovnaly ty ostatní. Za mě velká, velká lítost, že se neurodilo víc dílů (zvlášť když hlavní linka jasně měla teprve začít), a moje vřelé doporučení. 90%

plakát

Squadron: A Star Trek Fan Production (2021) (TV seriál) 

Zkušenost "realizačního týmu" stoupá, a Squadron je na poměry fan filmů Star Treku velmi slušné dílo. Bohužel se nemůžu ubránit dojmu, že kvalita hereckého výkonu hlavního hrdiny - kapitána/kontraadmirála Nansena - je o něco níže než se podařilo předvést kapitánce Shelbyové v Tajemné Odysee. Ale Squadrons má zase o třídu vyšší kvalitu scénáře, a hlavně postavu kapitánky T'Plur (režisérku snímku Terezu Junovou). Nejen její (napůl) monolog ve vrcholné scéně je vynikající. Jen si nemůžu odpustit znovu tu poznámku o zipech, zvlášť když už má kameraman potřebu udělat detail výložek, tak si nejde nevšimnout bimbajícího se přívěsku, který je navíc už lehce oprýskaný:) Ale to nic nemění na tom, že Squadron můžu vřele doporučit všem fanouškům Star Treku, tedy samozřejmě hlavně TNG/DS-9. 80%

plakát

Tajemná odysea (2019) 

Eodeon řekl spoustu toho, co jsem chtěl říct také, takže jen ve stručnosti - ano, na fan projekt slušné herecké výkony, kamera také zajímavější než bývá zvykem, jen v jednom záběru, kde máme detailní možnost si prohlédnout zátylek jedné postavy, než kamera přejede vpravo, aby zabrala hovořící druhou postavu, mi cukly koutky:) Shodneme se i v tom, že porušení časové směrnice je tu pojato trochu moc lehce, a já osobně ještě přidám údiv nad tím, že tvůrci potřebovali ausgerechnet postavu Data. Jednak je to podle mě zbytečné, ale hlavně Data je herecky přece jen složitější, než může leckterý fanboy očekávat, a podle toho to tady také vypadá:) I když ona ani (pozdější) admirálka Shelbyová není žádný nazdárek, její představitelka zvládla svoji úlohu víc než dobře, jak se na hlavní hrdinku sluší. A přidala i jeden velmi podařený vtípek;) Byl jsem velmi spokojen, a za těchto vstupních podmínek jsem ochoten leccos vnímat kladněji než jindy... a třeba prohlásit, že ty zipy, co se posádce houpou pod krkem, jsou roztomilé:) Velmi solidních 70%.

plakát

Patriotka: A Star Trek Fan Production (2019) 

Jednohubka o dvou místnostech a jedné animaci, se slušnou myšlenkou i provedením, když přihlédnu k tomu, že jde o ryzí fan projekt. Oceňuji to vytažení temnějších, a tedy mainstreamově nepříliš vděčných, rovin závěru DS-9, i když zlom ohledně - jak to říct bez spoileru - získání svědectví asi, mi přišel trochu moc šestákový. Tajemnou Odyseu hodnotím o něco výš, a Squadron ještě o další trochu, ale myslím, že bychom to do červené zóny dotáhnout měli. 70%

Reklama

Reklama