Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Pohádka
  • Krimi
  • Akční

Obsahy (252)

O létající červené řepě

O létající červené řepě (1986) (TV film)

Napadlo vás někdy, jak je možné, že pohádkové krasavice nestárnou? Že jsou bez „práce“ už po staletí pěkné, ačkoli víme, kolik úsilí stojí půvab například filmové hvězdy? Miloslav Doubrava a Kateřina Krejčí odhalili toto tajemství a napsali o něm příběh. Film je dalším z řady moderních pohádek s kosmickou čarodějnicí a dalšími postavičkami známými z jůheláckých magazínů. Ježibaba v naší pohádce už není zlá jen tak pro nic za nic, ale jde škodit kvůli penězům. Vlastní totiž krámek se zkrášlovadly – takovou pojízdnou parfumerii pro princezny. Jenže ty právě její služby nepotřebují, když se o jejich krásu starají dědeček s babičkou, jež pěstují speciální zkrášlovací sny, a Šamšula, který je nosí až k postýlkám Popelky, princezny se zlatou hvězdou, Růženky a všech ostatních.

Zebra

Zebra (1985) (TV film)

Známá televizní herečka se přestěhuje do podnájmu v jedné strašnické vile, kterou obývá podivná rodinka. Ačkoliv už sama rodina milující nejrůznější převleky by stačila na pořádnou porci zábavy, autorka a režisérka muzikálu Vlasta Janečková stvořila pro další zpestření děje ještě domácí strašidlo – zebru Hermínu. Jsme přece ve Strašnicích a ty mají název od toho, že se tady odjakživa strašilo. V každém domě bývalo nějaké strašidýlko. Na naší vilku zbyla Hermína, která si vzala za cíl včas odradit každého podnájemníka.

Tajemství kojence

Tajemství kojence (1982) (TV film)

Příběh svobodné matky vychovávající dceru Báru. Mladý muž Karel má pocit, že se kojenci Báře nedostává vší potřebné péče a rozhodne se „případ“ ohlásit na sociálním odboru. Přijde s magnetofonovým páskem, na němž má nahráno žvatlání kojence a tvrdí, že si dítě stěžuje na svůj osud. Nastává složité šetření, při němž se jako podstatné ukáže, že Karel sám trpí nedostatkem lásky své matky. Inscenace pojednává o závažném a zásadním problému lidského života a tím je vztah matky a dítěte, jehož základy vznikají už v křehké duši kojence, která je pro nás vlastně věčně nepoznaným tajemstvím.

Čas na hodinách

Čas na hodinách (1982) (TV film)

Zlaté hodinky, které věnovali dělníci legendárnímu obhájci svých práv Josefu Hybešovi k sedmdesátým narozeninám, jsou svěřeny Josefu Juranovi v čase, kdy ukazují hodinu z nejtěžších v historii našeho národa, v čase tragických dní mnichovského diktátu. Právě v té době se odehrává epizoda ze života komunistického poslance a senátora Josefa Jurana. Není to však jenom čas zrady. Již v samém lůně tragédie doby se rodí s každým dalším dnem, s každou další hodinou – budoucnost. A právě ono vědomí naprosté sounáležitosti časů a bojů přítomných s budoucím osudem národa, to je pro muže, který drží v ruce památku na svého velikého učitele, ukazatel nejdůležitější.

Tranzit

Tranzit (1983) (TV film)

Drama zachycuje období těsně po zhroucení Francie v roce 1940, kdy neobsazený jih země zaplavila vlna uprchlíků, kteří se v politicky i lidsky vyhrocené atmosféře vlastně už podruhé pokoušeli zachránit před terorem gestapa. Působivý psychologický příběh dvou mužů usilujících o jednu ženu, v mnohém podložený skutečnými událostmi.

Nádherná města

Nádherná města (1983) (TV film)

Mládí je doba otevřená emocím a citům. Všechno je velké a krásné a životní sny nemají břehy. Když k těmto obvyklým pocitům provázejícím dny mladosti přičteme ještě radostnou atmosféru po skončení druhé světové války, máme prostředí, ve kterém se pohybují hrdinové televizní inscenace. I když sní o budoucnosti, jejímž symbolem je architektonicky dokonalé město, které jeden z nich vymýšlí, jejich současný život v sobě nese i pečeť minulosti. A protože se příběh odehrává bezprostředně po skončení války, jsou to mnohdy stopy tragické. Dívka Marie se vrací z koncentračního tábora. Přes noc dospěla, přehodnotila své názory na lidi, poznamenala jí i smrt otce a najednou ji motivace i chování její bývalé lásky připadají nedozrálé a nepochopitelné. Ale ani doba oficiálně vyhlášeného míru není ještě zdaleka dobou klidu. I na radostné dny současnosti padne dlouhý, doznívající, leč smrtelný stín války.

Skály mé vyprahlé země

Skály mé vyprahlé země (1982) (TV film)

Diplomat jedné jihoamerické země ve Stockholmu je zcela nečekaně povolán do vlasti, vláda ho jmenovala guvernérem provincie Calamára. Nastupuje cestu s rozpolcenými pocity. Prožil dlouhá léta v Evropě a hmotná i duchovní bída většiny jeho spoluobčanů ho děsí. Cítí však také povinnost jim pomoci. Ačkoli jeho předchůdce byl před několika dny zavražděn, a není to první případ, neobává se o svůj život. Smýšlením je humanista, věří, že chystaná pozemková reforma vyřeší nejpalčivější problémy, i začínající povstání. Je to jen věc dohody, oběma stranám jde přece o povznesení země! Ostatně vraždí se jen politici a on je úředník, národohospodář. Na letišti se setkává se svou budoucí sekretářkou Danicou, mladou ženou, vyslanou, aby ho doprovodila do nového působiště. Ta ovšem nesdílí jeho názory, stejně jako vzdělaný a inteligentní kapitán Barrera, šéf policie...

Rohanův princip

Rohanův princip (1983) (TV film)

Do vývojového oddělení nastoupil inženýr Rohan brzy poté, když se na svém původním pracovišti pokoušel prosadit řadu racionalizačních, někdy i dost riskantních pracovních postupů a zlepšovacích návrhů, s nimiž jeho nadřízení vždy plně nesouhlasili. Takže si řada z nich vlastně oddechla, když byl z rozhodnutí podniku přeřazen. Ani na svém novém působišti to však nemá inženýr Rohan zdaleka jednoduché. I zde se najdou lidé, kteří nejsou nakloněni přílišnému novátorství, bojí se riskovat, příliš si váží svých vysezených židlí, v nichž se cítí bezpečně.

Cestou k vítězství

Cestou k vítězství (1982) (TV film)

Televizní inscenace přivádí na obrazovku tři příběhy, které nám přiblíží frontovou cestu příslušníků 1. československého armádního sboru v SSSR. V jednotlivých příbězích vynikají vysoké morální vlastnosti příslušníků našich jednotek, vysoká odpovědnost, lidskost a touha po vítězství. Scenárista Miloslav Broumský a režisér Zdeněk Kubeček, dvojice, která již spolupracovala na seriálu Velitel, tentokráte našla zajímavého prostředníka mezi televizními diváky a hrdiny inscenace – mladého redaktora vojenského časopisu, který píše reportáž o dělostřelcích.

Tak se ptám - Svatební let

Tak se ptám - Svatební let (1982) (epizoda)

Na podnikové schůzi ROH v jednom šroubárenském závodě zní tato slova: „Když budeme říkat ‚bližší košile než kabát‘, tak musíme vědět, že ta naše košile, co je bližší než kabát, to je právě vzduch, který dýcháme, voda, kterou pijeme, stromy, které nám vracejí kyslík. Prosím vás, mysleme na to.“ Říká je Honza Ducháč pocházejí z jižních Čech od Třeboně, který se rozhodne po vojně zůstat a žít na severu. V jednom okresním městě, kde to s přírodou nevypadá zrovna růžově, ale právě proto se rozhodne za ni bojovat. Nevyhrává vždy, ale nebojí se říkat svůj názor a hájit jej. Chodí s Mirkou a její otec se o budoucím zeti vyjadřuje: „Nebudeš to s ním mít lehké. Ten potřebuje pořád někde vítězit. Jenomže on nebude pořád jenom vítězit. Ale vždycky to bude potřebovat.“

Má dáti, dal

Má dáti, dal (1982) (TV film)

Mladá učitelka Klára má silně vyvinutý smysl pro odpovědnost a ráda dělá pro své nejbližší dokonce víc, než by bylo její povinností. Brzy si všimneme, že se značně liší od své prosté, ale dosud ještě žensky přitažlivé matky. Dokonce si o ní myslí, že svůj život po všech stránkách prohrála a nedovede pochopit, jak se z něho ta stárnoucí žena dovede radovat a nabízet svůj úsměv a toleranci druhým. Kláru má upřímně rád její chlapec Mikloš, který se hned na počátku příběhu stává třetím členem její malé rodiny. Rozumějí si a on jí beze zbytku věří. Ale jak se to v životě stává, každý člověk si své budoucí štěstí představuje trochu po svém...

Žofka z Janovic

Žofka z Janovic (1984) (TV film)

Příběh velké všeobětující lásky mladého učitelského pomocníka ke krásné záhadné "Žofce z Janovic" se odehrává v šedesátých letech devatenáctého století na šumavských hranicích. Malebné a baladické místo děje předurčuje tragický osud hrdinů, tíživá sociální situace tehdejších obyvatel Šumavy měla své důsledky nejen v oblasti vzdělávání a životní úrovně, ale odrazila se i v jevu, v těchto místech obzvláště výrazném - v podloudnictví a pašeráctví.

O neopětované lásce

O neopětované lásce (1982) (TV film)

Herečka kočovné divadelní společnosti putuje už čtrnáct let od štace ke štaci. Jeviště jsou si všude podobná, stejně jako pokoje pronajímané i s nábytkem. Stále častěji si už ani neuvědomuje jméno města, kde právě na stěnu rozvěsila věnce se stuhami, svědky své slávy. Larissa Antonovna je stále ještě krásná, jenom si svou minulost začíná idealizovat. Až jednou, v Jekatěrinburgu, pochopí, že je to příznak stárnutí. Ale vlastním hrdinou té velké neopětované lásky je ten, který ji jako stín všude doprovází. Petr Torsujev, muž, který všechno opustil, všechno obětoval, aby jí mohl sloužit. Doslova. I tím, že kolem ní vybudoval a teď stále obtížněji uchovává klamná zdání úspěchu a smysluplnosti života. Jejího i svého vlastního.

Přízrak

Přízrak (1970) (TV film)

Příběh důstojníka Ivanoviče, který zneužil prostoty hostitele statkáře Trusockého a udržoval s jeho ženou milostný poměr. Po smrti Natálie ho Trusockij stále vyhledává, aby ulevil své osamělosti, a Ivanovič nenajde odvahu přiznat se ke zradě na přátelství. Silný psychologický příběh lásky a zrady prolínaný retrospektivními vzpomínkami.

Detektiv Martin Tomsa - Nechte maličkých

Detektiv Martin Tomsa - Nechte maličkých (1996) (epizoda)

Tomsa pátrá po sedmnáctiletém chlapci. Pátráním ho pověří jeho matka, jejíž vztah k synovi je značně problematický. Tomsa poznává celý bizarní okruh lidí blízkých zmizelému Ivanovi. Jsou to lidé bez citu a skrupulí, kteří myslí jen na své zisky a pohodlí. Tomsa je přesvědčen, že právě oni mají chlapce na svědomí. Ale jak jim to dokázat?

Posedlost

Posedlost (1982) (TV film)

Ústřední postava hry, člověk "posedlý" prací, je člověk morálně zdravý a dobře připravený na odpovědnou práci projektanta. A to nejen skutečnou vysokou školou, ale hlavně "vysokou školou života". Sledujeme ho od chvíle, kdy přijíždí na staronové působiště, aby pomohl prosadit a realizovat projekt sídliště. Projekt, s nímž ne všichni souhlasí a k jehož realizaci bude potřebovat hodně energie.

Přicházejí bosí: Nezralost

Přicházejí bosí: Nezralost (1981) (TV film)

Dva lidé - muž a žena - v letech, kdy rozmarům mládí začíná už odzvánět, sociálně zabezpečení, společensky dobře zařazení, žijí vedle sebe všední dny svého manželství, dny, jejichž vztahová skořápka dostává pomalu, ale jistě povážlivé trhliny. Společný čas místo aby upevňoval vzájemný vztah, jej rozleptává jakousi podivnou všedností opakování, stereotypů - a místo důvěry, vzájemné úcty, prohlubujícího se pochopení, narůstá nedůvěra, antipatie a nakonec touha uniknout za každou cenu. Autoři snímku se snaží najít odpověď na otázku, proč tolik manželství končí rozvodem.

Vůně domova

Vůně domova (1981) (TV film)

Když vylítnou mladí z hnízda, zůstane po nich stesk a prázdno, které ničím nenaplníš. Pocítil to Cyril Kadlec, když se mu vdala dcera. Ani žena, ani matka mu ji nedokázaly nahradit. Teprve Jelka, studentka na prázdninové praxi ve sloučeném družstvu, kterému předsedal, ho dokázala vyburcovat z nostalgie. A tak v živém dialogu s mládím konfrontuje Kadlec svoje názory, postoje, rozhodnutí. Jelka ho ctí, ale i kritizuje. Jejich vzájemný vztah se oběma stává životní oporou, vnitřně je obohacuje. Jak už to bývá, vesnice má oči všude, a tak lidem neujde, že " ti dva spolu táhnou za jeden provaz". Tereza, Cyrilova žena, začne žárlit. Dvoudílná hra volně na motivy stejnojmenného románu Vladimíra Pazourka nám představuje vesnici sedmdesátých let se všemi jejími protiklady.

Velké malé vody

Velké malé vody (1981) (TV film)

Příběh mladého inženýra, který prosazuje ekonomičtější energetické využití malých vod stavbou automatických pilířových elektráren. Naráží však na stanovisko projektového ústavu, který preferuje velké investiční celky. Námětem pro napsání TV hry se stalo vládní usnesení z roku 1981 o energetickém využití malých a středních vod.

Premiéra

Premiéra (1990) (TV film)

Premiéra je původní televizní hra Jiřího Bednáře, která volně navazuje na jeho hru Pot, lesk a potlesk. Oba příběhy byly napsány před listopadem 1989 a poskytují dílčí svědectví o tom, jak se minulá doba projevovala na divadelní tvorbě.

Reklama

Reklama

Reklama