Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Sci-Fi

Recenze (4 011)

plakát

Tarzan (1984) 

Dobrodružná klasika z mého dětství, kde jsem měl vždycky rád hlavně první půlku a u druhé jsem se nudil. Film, který objevil Andie MacDowellovou a nastartoval hollywoodskou kariéru Lamberta (který ji utopil v béčkových filmech). A taky nejlepší, definitivní zpracování Tarzana. První půlka z džungle je bezchybná. Přes krásnou výpravu tu není ani stopy po nějaké idylce. Brutální, krvavé úmrtí jsou tu na každém kroku, opice se s lidským dítětem příliš nepářou a špinavý, nahatý John (slovo Tarzan ve filmu nepadne) se musí naučit ohánět. Jsou tu i další nebezpečná zvířata, krvelační domorodci. A samozřejmě bílý muži, kteří zabíjejí ze sportu, pro vědu nebo jen tak. A pak je tu druhá půlka, kde se z dobrodružného filmu stává pomalé drama, sledující (marnou) snahu udělat z opice anglického lorda. Pěkně natočené, skvěle zahrané, s několika nezapomenutelnými scénami (schody, otec), s notnou dávkou realismu i pesimismu co se týče lidstva. Ale přes všechny klady jsem se prostě v té druhé půlce mírně nudil, proto jen 4*.

plakát

Bounty (1984) 

Tak jsem se po dvou bezchybných starších verzích dostal obloukem k Bounty, která mě kdysi dávno totálně unudila k smrti. Chápu, že Donaldson chtěl natočit reálnější pohled a držet se historie, ale díky tomu téhle Bounty chybí jakékoliv drama. Hopkinsův Bligh tak není sadistický psychopat, ale slušný člověk, dokonce Christianův přítel, jen je trošku komisní a celkem oprávněně se po několikaměsíční flákárně na Tahiti snaží vtisknout posádce trošku disciplíny. A párkrát mu ujedou nervy, což vyváží hrdinskou plavbou zpět. Hopkins za svými předchůdci nezaostává.  Naopak Christian je jen zamilovaný mladík a je absolutně nijaký, což je vinou Gibsona. V životě jsem od něj neviděl tak matný a mdlý výkon (s výjimkou toho když brání Blighe). Přehrávají ho v menších roličkách Day-Lewis i Neeson, dokonce i stařičký Olivier ve svém posledním větším filmu. A až na pár scén se spolu prakticky nestřetnou, což proti starším verzím je obrovské zklamání. A i ten zbytek je průměr. Zajímavý soud, pár solidních scén, ovšem výprava slabší než v roce 1962, dovádění s domorodci nuda a i ta finální cesta je nezáživná. 3* si to zaslouží, ale víc ani ťuk.

plakát

Cesta do Indie (1984) 

Indie v roce 1984 podruhé, tentokrát ve vážnějším duchu než Vzdálené vrcholky hor. A také rozloučení s Davidem Leanem. Ten nezapomněl točit krásné obrázky, má tu pár pěkných davových scén, ale prakticky nic jiného. Hodinu a půl je to hezky natočený cestopis bez děje, poté se rozjede napínavé, ale absurdní soudní drama (obvinění bez důkazu) a pak ještě dlouhý dovětek. Nijaká hrdinka (postava i herečka), nalíčený Guiness jako indický mudrc a pár dalších zbytečných postav. Za co to dostalo Oskary nechápu - hudby jsem si prakticky nevšiml, Ashcroftová hraje starou dámu, jakých jsem viděl desítky. Kromě vizuálu nakonec hvězdičky hlavně za Victora Banerjeeho, jehož Aziz projde skvělou proměnou - z dětsky naivního obdivu ke všemu britskému přes kruté vystřízlivění a zahořknutí až po odpuštění.

plakát

Vzdálené vrcholky hor (1984) 

Historicko-dobrodružný film vzniklý jako sestřih TV seriálu. Nikdy jsem to neviděl, takže bez nostalgie, Indie mě příliš nebere (ani Sandokan). No a příšerně jsem se nudil. Na historický film ploché, na dobrodružný film nudné a ta romantika je prostě jak z nejbrakovější červené knihovny. Příšerně patetické scény a dialogy (čítankový dabing rozhodně nepomáhá) pronášené nehrajícím ošklivým Crossem a nehrající, ale aspoň pěknou Irvingovou. Až jsem si vzpomněl na Angeliku, ale tam ta romantika fungovala. Tady nefunguje, stejně jako dobrodružství, kterému chybí spád a jiskra. I akčních scén je poskrovnu. Za upalování, na TV slušnou výpravu a dobývání pevnosti které mě na chvíli probralo 2*, jinak mě to absolutně nechytlo.

plakát

Paříž, Texas (1984) 

Po zkušenosti s Jarmuschovým Podivnější než ráj jsem se děsil dalšího nezávislého dramatu, no naštěstí to dopadlo mnohem lépe, než jsem čekal. Herec desítek malých rolí Harry Dean Stanton se poprvé ujal hlavní role a zvládl svého tuláka se spoustou démonů famózně, slušní jsou i ostatní včetně Kinski, která ze sebe ve finále ždíme maximum. A film? Parádní začátek s chlápkem, který po 4 letech nemluví, nespí a nic si nepamatuje. Bohužel pak se to překlopí ve vztahovku, která je dost obyčejná a v mrtvolném tempu, čemuž pomáhá i táhlá vybrnkávaná hudba a brutální stopáž. Finální rozhovor v kabince "co se stalo" mě rozsekal, přinutil zvednout hodnocení a odboural výtku ohledně párování 58letého Stantona s 23letou Kinski (ono je to na nesmyslnosti vztahu starého chlapa a mladé holky postavené). Ale stejně si nemyslím, že je to nějaký echt úžasný film, za mě slabší 4*. A upřimně, chudák ten kluk, ten bude potřebovat v dospělosti pěkně drahou terapii.

plakát

Podivnější než ráj (1984) 

Vypadá to že Jarmusch bude dalším z mých "oblíbených" režisérů. Tohle narozdíl od debutu už připomíná film, jinak je to úplně stejně o ničem. Statická černobílá kamera, nulový děj, tři naprosto nezajímavé postavy vedou povětšinou naprosto nezajímavé debaty v nějakém pokoji... ovšem pozor! Vedou je v New Yorku, Clevelandu a Miami, kam se přesouvají v autě (tady asi ta road movie). Jako bonus trojice absolutních neherců. Někde jsem četl, že Jarmusch chtěl natočit definici ubíjející nudy a prázdnoty... no gratuluju, povedlo se mu to dokonale.

plakát

Zamilován (1984) 

On a ona po tisící a prvé. Pár náhodných setkání ve vlaku, vyměněné knížky, první polotrapné povídání když nevíte pomalu co říct a zanedlouho pocit, že je Vám s někým hezky, máte se o čem vykládat a na toho druhého se těšíte. Oba jsou obyčejní, nijak mladí ani atraktivní, mají doma partnery se kterými to funguje a mají spoustu výčitek. První pusa padne skoro po hodině filmu, první pokus o sex skrečuje ona díky výčitkám. Zkrátka taková obyčejná, pěkná, civilní romantika která se rodí z blízkosti a přátelství. A funguje to přesně a hlavně ne díky geniálnímu scénáři nebo režii, ale díky hercům. Streepová je přesně tou pomalu stárnoucí, nijak atraktivní ženou v domácnosti, která si s přicházejícími city neví rady a De Niro po všech mafiánech hraje úplně obyčejného chlápka od vedle ve středních letech, co se najedou ptá "vypadám já vůbec dobře?". Zkrátka pěkný film, který tu byl tisíckrát, ale v takovémto podání mi to vůbec nevadí.

plakát

Řeka (1984) 

Za oknem povodeň, ve filmu taky povodeň... Řeku jsem každopádně kdysi viděl při shánění starších filmů s Gibsonem, celkem to ušlo, což odpovídá i dnešnímu pohledu. Námět je megaklišé z westernů - bohatý farmář chce zlikvidovat drobné farmáře, hrdinovi navíc ještě leze za ženou. K tomu scény z těžkého života zemědělců, které jakoby vypadly z českých budovtelských filmů, naprosto zbytečná dějová linie se stávkokazy v továrně a celkově mě podobné vidlácké náměty neberou. Co zbývá? Občasný potetický záběr (srnka), pěkná Williamsova hudba, povodňové scény a herci. Spaceková je přesně ta udřená farmářská žena, jak si ji člověk představí a Gibson hraje umanutého mezka, který svoji farmu brání proti všem (krásná finální scéna). Takže slušný průměr na 3*

plakát

Harry a syn (1984) 

Paul Newman v 80. letech už nepatřil k tahounům těch největších trháků, ani už nehrál své věčně mladíky. Naopak točil menší filmy a tady snad poprvé hrál vzhledově i povahově dědka. A hrál jako vždy skvěle, navíc po delší době dotáhl do filmu svou ženu Joanne Woodwardovou, která taky hrála víceméně babču a taky skvěle. V menší roli klasik Brimley a výrazný štěk tu má zatím stále "začínající" Freeman. Potud OK. Jenže námět "vztah otce a syna" je z principu tak trochu o ničem, navíc ten Newmanův dědek se mění místy ze svojského samorosta na totálního kreténa (ta krabice byla přes všechny čáry). A syn věčný snílek neschopný si udržet práci je zas hraný totálně nehereckým šampónkem. Výsledkem je, že mě ani jedna z postav nijak nepřirostla k srdci a prostě víc jak za 3* to není. SPOILER! Navíc to skončí špatně...

plakát

Hotel New Hampshire (1984) 

Irwingův Svět podle Garpa se mi moc líbil, ale tohle mě nesedlo. Podobný styl - lehce bizarní rodinka, lehce komediální, spoustu známých herců. Vycpaný pes, mrtvý děda, odbyté znásilnění mě znejistily. No a od příjezdu do Vídně se to mění ve vodopád absurdit - hotel s teroristy a děvkami, revolucionář pornograf, "ošklivka" Kinski skrývající se v kostýmu medvěda, třináctiletá holka co neroste. K tomu podivná úmrtí, které nikoho moc neštvou. A navíc tu kámen šuká cihlu (ovšem erotiku nečekejte). SPOILER vrchol je když si po dlouhém toužení konečně zalezou do pokoje brácha a ségra a stráví tam celý den... fuj. Už jsem jen čekal s kým si zašuká ta třináctka. KONEC SPOILERu. Takže přes příjemnou režii a herce jsem koukal na nenormálně chovající se postavy a sled nesmyslů a celé mě to obrovským obloukem míjelo.