Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Sci-Fi

Recenze (3 917)

plakát

Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediů (1983) 

Komerčně nejúspěšnější film roku 1983 a excelentní zakončení moji nejoblíbenější sci-fi ságy. Návrat Jediho v první půlce razantně uzavírá všechno co natropil druhý díl - Jabbu Huta, Bobbu Fetta, únos Hana a později Leiy a také osud Yody. A v druhé půlce přímočaře bez odboček spěchá k rozhodující bitvě nad planetou Endor, kde se staví nová Hvězda smrti a kde čeká Lukův otec Darth Vader a také císař Palpatine, doufající že Luka dostane k temné straně Síly. Má to spád, ale nechybí tu pár scén objasňující vztahy Luka, Hana a Leiy i strhující psychologická hra mezi Palpatinem, Darth Vaderem a Lukem na konci. Nechybí tu pár pěkných monster (Raknor, Sarlac), lokací (opět Tatoine, Dagobah, lesnatý Endor) a efekty laserů, lodí či souboje na světelné meče jsou na rok 1983 neskutečně sexy. Chybičky? Našly by se - chaotická vznášedlová bitva v poušti. A nebo Ewokové... můj bratr vždycky tvrdil, že to není sci-fi ale pohádka a co se týče Ewoků, tak ti plyšáci to opravdu táhnou někam do pohádky. Na druhou stranu když je člověk sleduje jak se s klacky a kameny vrhají statečně na obrněné vojáky a roboty, tak jsou výtky zapomenuty. A finální půlhodina se strhujícíci akcí na třech frontách, spoustou zvratů a překrásným vyústěním nabízí tolik emocí, že to pro mě nikdy v životě žádná jiná sága nepřekoná. Miluji Star Wars v této podobě a kdyby další filmy nevznikly, ani by mě to nevadilo... rozhodně ne nová trilogie, která jedním úderem zničila to, z čeho jsem měl dlouhé dekády radost. Každopádně bez větší konkurence jednoznačně sci-fi roku 1983.

plakát

Gándhí (1982) 

Pův. komentář 7.4.2009: Veliký film o velikém člověkovi, jinak se to nedá říct. Do shlédnutí filmu jsem o Gándhím v podstatě nic nevěděl, po skouknutí si člověk musí nutně položit otázku, jak na tom vlastně svět je. Všude člověk vidí zlo, války, terorismu, za svobodu se bojuje se zbraní v ruce a vypadá to, že to ani jinak nejde. A kdybych nevěděl, že Gándhí byl skutečná postava, nejspíš bych si řekl, že to je pěkná blbost - ale film se drží podle různých článků, co jsem si přečetl docela věrně skutečného života tohoto muže. A ukazuje nám, že všechno se dá dělat i jinak. Gándhí je člověk, za kterým bych dokázal bez váhání jít a vůbec se nedivím tomu, co dokázal. Jeho přesvědčení, odhodlání a víra v lidské dobro je tak silná, že probudí něco i v tom nejtvrdším cynikovi. Zajímalo by mě, jestli by takový muž dokázal dneska totéž - strhnout takhle masy, obrátit je k dobru, jestli by dnes vůbec ještě šlo. Co se filmu týče, má všechno co může film mít - hluboce lidský příběh, strhující životopisné drama, klasické téma boje za svobodu, Kingsleyho, který Gándhího nehraje, který jim je. Překrásnou výpravu, kameru, kostýmy, hudbu a téměř každá scéna stojí za zapamatování. Jestli mě něco nejvíce dostalo, tak to byli lidi, kteří bez obrany, bez šance na úspěch pochodovali proti vojákům do solnovaru. Nebo Gándhího slavnou větu - jsem křesťan, muslim, hindu, žid - v této větě se skrývá nesmyslnost všech náboženských válek. Nebo... ale ne. Tohle prostě musíte vidět, tohle je opravdu velkofilm se vším všudy, velkofilm jak má být, velkofilm který nemá chybu. EDIT 2024: Není co dodávat. Neskutečná filmařina o neskutečném člověkovi, životní role skorodebutujícího Kingsleyho a obrovský smutek na člověkem, který strávil celý život (ne)bojem za svobodu Indie, aby se v jejím závěru musel koukat jak se propadá do pekla náboženských válek. Drama roku 1982 a na 100% nejlepší film toho roku, který si zasloužil všechny Oskary včetně toho hlavního.

plakát

Rambo: První krev (1982) 

John Rambo, praotec hrdinů kosících nepřátelé po desítkách a akčních řezničin 80. let. A přitom první díl je úplně jiný. Rambo není superhrdina, ale psychicky zdeptaný válečný veterán. Má za sebou děsné mučení, všichni jeho kamarádi jsou mrtví, nesežene práci. A v jednom vidlákově si na něm chladí žánu místní poldové vedení odpudivým šerifem - zatčení pro potulku, ponižování, pár ran obuškem. Není divu, že mu hrábne a začne se s poldama hrát v lesích a horách na vojáky. Není to akčňák "kill em all", Rambo tu skoro nestřílí a snaží se nezabíjet. Spíše lesní survival, ale i tak strhující, plný akce i když jiné a s nezapomenutelnými scénami (skok do stromů a šití, závěrečný teror ve městě a zlomený proslov). Krásná písnička Dana Hilla It´s a Long Road, Stallone ještě bez muskulatury ale zato hrající, slizký Dennehy a otcovský Crenna jako plk. Trautman. Nesmrtelná klasika a akční film roku 1982. PS: Opět první dabing z VHSky je nejspíše nenávratně ztracený a s ním i spousta hlášek :(

plakát

Poslední jednorožec (1982) 

Poslední jednorožec je mlhavou vzpomínkou na dětství, kdy jsem tuhle kreslednou pohádku určitě viděl. A je to překrásná pohádka plná magie ať už filmové nebo skutečné. Poslední jednorožec hledá další svého druhu, které měly být zahnány ďábelským Rudým býkem do moře na rozkaz šíleného krále. Jsou tu kouzla, mýtické nestvůry, zajímavé postavy které prochází nějakým vývojem (neschopný čaroděj, milenka zbojníka, zamilovaný princ); v průběhu filmu dochází ke zvratu (jednorožec se mění v dívku a čelí lásce). Je to krásně nakreslené a hraje tu krásná hudba od kapely America. A titulní song Last Unicorn (pravda ve verzi In-Mood ft. Juliette) je jednou z mých nejoblíbenějších "neznámých" písniček. A prostě mám rád jednorožce... proto nemůžu jinak než 5*. Animovaný film roku 1982.

plakát

Barbar Conan (1982) 

Barbar Conan, další film který psal historii. Jednak po řadě menších či větších kravin nastartoval kariéru největšího akčního hrdiny všech dob božského Arnieho, dále odstartoval kult svalnatých drsňáků a nakonec pevně zabetonoval základy fantasy žánru v 80. letech. Přitom ten film nebyl v dětství moji srdovkou, oproti jiným fantasy mě to přišlo málo akční, nebyly tam příšery, magie atd... Nu po letech můžu hrdě dát 5*. První Conan je vskutku epický. Ne akcí, byť ta je brutální a surová, ale přijde až v poslední půlhodině. Rozhodně ne dialogy - Arnie ani ostatní toho moc nenamluví. A ani v nadpřirozenu či efektech to není - nadpřirozeno je spíše na pozadí, mluví se o něm, ale nikdo ho moc nevidí (ale je tu - čarodějnice, obří had, duchové). Je to v atmosféře. Nevím jak to průměrný Milius dokázal, ale na dvě hodiny mě opravdu přenesl do pravěké doby, kdy se civilizace rozpadly, kdy král vládne malému městu a nemá moc se postavit veleknězi, kdy k přátelství či lásce navždy stačí jen pár slov a kdy víra v pohanské bohy je víc než vše ostatní - a ta zaniká se smrtí svého boha. Drtivá většina té epiky sice tkví v Poledourisově geniální hudbě, ale čert to vem. Postavy které si zamilujete (statečný zlodějíček Subotai, otřískaná bojovnice Valerie) či budou budit respekt (děsivý Tulsa soudce), pár solidních herců (J.E. Jones, von Sydow, Mako), nezapomunetelné scény (obří kolo, pěst velbloudovi, hadí šíp) a Arnie v životní formě. Fantasy roku 1982.

plakát

E.T. - Mimozemšťan (1982) 

E.T. volá domů aneb jak Spielberg jedním filmem určil směřování prakticky celých osmdesátek. Protože jsem jsem to viděl až někde v těžké pubertě, film mě kdysi úplně nezaujal a až postupem času jsem propadl jeho kouzlu. On je to totiž absolutní kýč, doják a v první řadě dětský film. Je tu malý kluk, který se sám a později s pomocí malé sestřičky a staršího brácha stará o mimozemšťana co vypadá že neumí do pěti napočítat, učí ho pitomosti, schovávají ho před mámou. Je to rodinné, občas vtipné s postupně dávkovanými "wow" scénami (telekineze, léčivý prst, nezapomenutelný let na kole). Až někde za půlkou se z toho stává sci-fi - objevují se vojáci, kteří mu chtějí pomoc, ale zabíjejí ho, E.T. pomalu umírá a spojením ohrožuje i klučinu a děti se ho zoufale snaží vrátit domů. Kýč jak prase, ale 100% úpřimný, kde prostě všechno funguje. Sympatické děti, nádherně ošklivý mimozemšťan, gradující děj, dojetí, napětí, humor, překrásná Williamsova hudba, skvělá honička na konci a pár solidních efektů. Pojď... zůstaň... jo musím uznat, že u toho konce mě slzička ukápla. Asi nejslavnější film roku 1982 a samozřejmě sci-fi roku 1982.

plakát

Ragtime (1981) 

Ragtime další z velkých filmů roku 1981, které jsem nikdy neviděl a moc jsem se těšil. Hned od začátku jsem si všiml jaká je to úžasná filmařina. Režisér zachytil počátek 20. století famózně - auta, velocipédy, kočáry, vybavení domácnosti, oblečení, to jak lidi vypadají, jak mluví a přemýšlí, zkrátka do posledního detailu to opravdu vypadá jak kdybyjste skočili v čase o 100 let zpátky. Kamera zachycuje opulentní bály i špinavé ulice New Yorku, hraje stará hudba včetně krásného ústředního motivu. Jen to první půlku byla spíše taková 4* mozaika osudů - středostavovská rodina se stará o černošské dítě a jeho matku, které chce černošský pianista zpět. Mladík se zakouká do lehkomyslné rozvedené ženy, jejíž manžel v žárlivosti zabil sochaře. Pouliční kreslíř zakládá kinematograf. V dobových dokumentech sledujeme další dění. Jeden z těch malých příběhů je černošský pianista čelící rasistickému "vtipu" hasičů marně se snaží dovolat spravedlnosti. A kupodivu se z toho stává nejen hlavní příběh a obžaloba rasismu, ale strhující obléhací thriler, za což musím přihodit pátou hvězdu. Netrpím žádnou falešnou českou hrdostí, ale Forman byl opravdu světový režisér, klobouk dolů co dokázal s partou v podstatě neznámých herců, jedním béčkařem (Dourif) a jedním hercem kterého vytáhl z 20letého důchodu (Cagney). Že tohle nedostalo žádného z Oskarů (výprava, kamera, kostýmy) je ostuda!

plakát

Dobyvatelé ztracené archy (1981) 

Indiana Jones a Dobyvatelé ztracené archy jsou asi největším a nejzásadnějším filmem roku mého narození tedy 1981. Tady prostě všechno funguje na 100%. Drsný, cynicky-sarkastický hrdina, rázná holka, nepřátelé nacisti v čele s odpudivým gestapákem a zrádným archeologem. Pátrá se tu po něčem velkolepém s nadpřirozenou mocí (Archa úmluvy), střídají se tu exotické lokace (Asie, Blízký východ). Je to vtipné, dobrodružné, s velkolepou výpravou, nechybí romantika. Akční scény mají draj (honička s náklaďáky), humusácké scény fungují (hadi, kostlivci). Nechybí tu pár pěkných pastí na začátku, ikonické scény (balvan, zastřelení šermíře), ikonický look hrdiny, nesmrtelná hudba a vše je zakončené ve smršti efektů nadpřirozeným finále (Bůh se nasral :D). A přitom tu mimo Forda prakticky nikdo nehraje - Rhys-Davies, Freeman, K. Allenová byli spíše třetiřadé hvězdy, ale tady fungují znamenitě. To podstatné je jak ovlivnil filmový průmysl. Bez Indyho by nevznikla dobrodružná vlna 80. let a desítky filmů i mnohem později (Mumie). A co teprve hry - ty všechny adventury čerpající z tohohle stylu vyprávění, Lara Croft a série Tomb Raider, Uncharted atd.. Samozřejmě dobrodružný film roku 1981 a troufám si říct, že si Indy možná zasloužil i Oskara za nejlepší film i když je to tzv. lehčí žánr.

plakát

Pevnost Apačů v Bronxu (1981) 

Pův. komentář 28.2.2009: Troufám si říct, že Pevnost Apačů v Bronxu je jedním z nejlepších policajtských filmů a že jsem jich viděl. Vznikl v roce 1981, kdy ještě žánru vládli tvrdí ostřílení borci z ulice a nechybí mu žádné klišé, ale svoji syrovostí, realističností a všedností práce jde daleko za ně. Paul Newman jako unavený polda Murphy stojí proti zločinu v Bronxu. Už dávno si zvykl přehlížet drobné zločiny, s nástupem nového kapitána má být však vše jinak. Ve filmu je pár scén které se jen tak nezapomínají - obléhání policejní stanice je super, při chladnokrevné vraždě mladého kluka mi zatrnulo - tak zbytečnou smrt jsem dlouho nikde neviděl. Následný konflikt se svědomím je perfektní, stejně jako celý vztah Murphyho s mladou ošetřovatelkou. Nedá mi to a postesknu si - Pevnost je film z doby, kdy se ještě točily pořádné policajtské filmy, který člověk bez problémů uvěřil, i když byly pravděpodobně nereálné. Nejsou tu žádné filtry, zpomalovačky, střihy, cool zvraty, ultra záporáci. Jen pár policajtů a zločinců, kteří dělají svůj byznys. A tak se mi to přesně líbí. PS: A ještě si rejpnu. Zajímalo by mě, jak dlouho by v tomhle světě vydrželi dnešní CSI "cool detektivové". Chachá. EDIT 2024: Není moc co dodat. Syrový, hnusný, reálný, plný mrazivých scén, příšerně smutný. Před 15 lety jsem na to koukal z filmovýho hlediska, dnes si říkám, že by to takhle nikdo nenatočil, nebylo by to politicky korektní. Na druhou stranu se nedivím, že to pustili komunisti u nás, to se to nastavovalo zrcadlo. Pusťte bratry domů... dopředu mě bylo jasné, že to bude krimi/thriller roku 1981.

plakát

Šílený Max: Bojovník silnic (1981) 

Mad Max 2 je legendární postapo film, prakticky zakladatel žánru. Ano i před tím byly filmy po nějaké apokalypse, ale Mad Max 2 nastolil pravidla a vizuál, který inspiroval filmy skoro dvě další dekády a bez kterého by nevznikly nejlepší hry všech dob - Fallout 1-2. Kožené a jiné ulítlé obleky, pouštní vozítka, "městečko" ze šrotu, oblek, auto a pes hrdiny - kde by bez toho byli ve Falloutu Nájezdníci, městečka (Junktown), Zakladatel/Vyvolený? Co dál? Nezapomenutelné postavy jako Divoké dítě s bumerangem, Gyrokapitán či Humungus pán, pokračující rozpad světa kdy civilizace kvůli vyhoření zásob benzínu prakticky skončila, ale ještě neproběhla jaderná apokalypsa. A psychicky zdeptaný Max, který chce jen benzín a svatý pokoj, ale nakonec musí zkusit provézt náklad benzínu z osady obležené nájezdníky. Překvapivě to je celkem laciné (poušť a jedna osada ze šrotu) a ne zas tak akční, ale film vše dohání postavami, psycho hudbou, nervní kamerou a dlouhou brutální honičkou na konci kde umírají hodní i zlí opravdu hnusnými způsoby. A ještě drtivá pointa na konci (která zpětně dává smysl). Zkrátka klasika, Gibsonova cesta ke slávě a sci-fi roku 1981.