Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Horor
  • Akční
  • Sci-Fi

Recenze (2 704)

plakát

Za rozbřesku (2006) (TV seriál) 

Nasledováno všech 13 dílů. Day Break jsem vždycky chtěl vidět kvůli mému milovanému námětu časové smyčky a udělal jsem si radost. Detektiv Hopper je zatčen za vraždu státního zástupce Garzy, uvězněn, z vězení odveden neznámými zabijáky, kteří mu pustí jak zabili jeho ženu a uspí ho - a probouzí se ve stejný den. Day Break je trošku něco jiného než jsem čekal, časová smyčka funguje zvláštně - zranění které hrdina utrží zůstávají a některé postavy po projití katarzí změní svůj přístup. Především je ale pouze jako prostředek k odhalení naprosto monumentálního spiknutí, které by hrdina neměl jinak šanci v životě odhalit. Jsou tu skvělé postavy, z nichž každá skrývá nějakou špínu z minulosti. Nechybí stará vražda řešená otcem a jeho známí z minulosti, zkorumpovaní poldové i politici, gangy, kostlivci ve skříni členů rodiny i sboru. Je to v podstatě policajtský krimi/thriler s občasnou říznou akcí, tedy něco na co nejsem zvyklý, proto mi to v půlce přišlo příšerně překombinované. A světe div se, on ten příběh na konci začne dávat smysl, jednotlivé dílky zapadnou do posledního, vše se vysvětlí, odhalí a uzavře a dobře dopadne. Když si přidám sympaťáka v hlavní roli a spoustu známých herců/hereček z jiných seriálů (Bloodgood, Prattová, Baldwin, Pillegi, Beaver, Franklin), nečekaných 5* je na světě.

plakát

101 dalmatinů (1961) 

Tyhle starý disneyovky prostě fungují. Štěňata jsou natolik roztomilá, že okouzlí i zatvrdlé cynické srdce a vrátí mě do dětských let. Páníček a panička jsou taky fajn, na druhé straně jsou dva pitomci Kašpar a Horác, kteří jako by byli předobrazem dvojice ze Sám doma a ultimátně ďábelská Cruella De Vill. Je to svižné, vtipné, roztomilé (já vím opakuji se), napínavé a nádherně retro nakreslené (Londýn, starý zámek). A některé scény jsou prostě dokonalé. Například sledování westernu v televizi nebo psí telegram, který probudí celý Londýn :). 101 hvězdiček dát nemůžu, tak aspoň těch 5*.

plakát

Spartakus (1960) 

Já jsem Spartakus! Legendární scéna, která byla variovaná snad v x různých filmech či seriálech. Spartaka jsem viděl kdysi dávno jako dítě, ale nepamatoval si prakticky jedinou scénu. A není to úplně čistých 5*. Když si film srovnám s o rok starším Ben Hurem, tak Spartakus nenabízí zdaleka tak promyšlený příběh, historii si upravuje a zklamalo mě, že na třihodinový film je tu jen jedna válečná scéna, která má sotva pár minut. Spartaka táhnou jiné věci. Samozřejmostí jsou skvělé davové scény, výprava, kamera, kostýmy. Je obdivuhodné, že Kubrick, který pár let předtím točil poloamatérské béčka dokázal něco takového ukočírovat. Je tu rovněž nečekaně superhvězdné obsazení - kromě Douglase se tu ve výrazných rolích objeví Olivier, Laughton, Ustinov, Curtis, Lom a i Jean Simmonsová měla celkem dost odehráno. A především je tu kontrast - čistota a jednoduchost Spartakova příběhu, který s armádou otroků chce jen svobodu. A oproti tomu intrikující Římani - senátor Gracchus který chce republiku a neštítí se ničeho vs. k diktatuře nakročený Crassus, slizký vůdce školy Batiatus a z povzdálí vystrkuje růžky mladé Caesar. O 5* rozhodla úplně poslední scéna, která mě naprosto rozsekala SPOILER - Varinia přináší ke kříži umírajícímu Spartakovi jejich dítě a řekne mu, že jsou svobodní. KONEC SPOILERu. Každopádně v nulové konkurenci historický film roku 1960.

plakát

Kdo seje vítr (1960) 

Stejně jako Kramerův Útěk v řetězech instantní klasika. Podle námětu, hodnocení a formy soudního dramatu jsem tušil, že budu nadšen a nespletl jsem se. Jen jsem netušil, jaké to bude psycho. Někde v roce 1925 je učitel v malém městečku obviněn z kacířství či rouhačství - dovolil si totiž učit evoluci. Do města přijíždí věhlasný právník a náboženský fanatik, aby ho žaloval, celý zbytek USA se městečku vysmívá a jedny noviny vysílají rovněž věhlasného právníka jako obhájce. A začíná souboj dogmatické, fanatické víry, fundamentalistického výkladu bible versus pokrok, vědecké poznatky, právo myslet. A je to fantastický zážitek - ač to ze začátku vypadá na frašku plnou hlášek, v průběhu stání jsem zíral na neskutečný fanatismus žalobce, faráře i spousty lidí, kteří pochodují s pochodněmi, šibenicí a rádi by upalovali. Připomíná to čarodějnické procesy středověku, soudce zamítá veškeré vědecké důkazy a obhájce drtí žalobce na nesmyslech z bible. Nahoru to táhnou hlavně perfektní postavy a jejich herci, ať už vedlejší - překvapivý Kelly v roli cynického reportéra, tak především ty hlavní. Křehce vypadající Tracy s neskutečným drajvem vs. odpudivě fanaticky až karikovaně působící March. Do morku kostí mrazí vědomí, že 90% filmu je podle skutečnosti, že podobné nesmyslné zákony platily až do roku 1968. Že podobný fanatismus vidíme ve stále se šířícím islámu a že i dnes už je zase spousta věcí, které se nesmí učit ani říkat.

plakát

Elmer Gantry (1960) 

Přehrabování se v old school klasikách je taková sázka do loterie, někdy nevyjde ani jedno číslo a někdy člověk má štěstí na nečekaný jackpot. Elmer Gantry je přesně takovým jackpotem. Titulní hrdina je ožrala, děvkař, tulák a neúspěšný podomní prodejce. Umí však mluvit a strhnout lidi, zná bibli a tak se přifaří k jedné potulné církvi. A začíná neskutečná jízda. Gantry se sestrou Sharon dokáží zfanatizovat lidi, ať jsou ve městě či na vsi, nechybí tu "zázraky", plamenné proslovy, ale ani tvrdé vyjednávání, troška vydírání, vysmívání se evoluci či vláčení ateistického novináře špínou bulváru. Na vrcholu s davem fanatiků táhnou městem a "zavírají" nelegální bordely či hospody. Člověk pochybuje, že se to opravdu odehrává ve 20. století, ale stačí se podívat o kus dál na islámské země a tenhle "středověk" je stále k vidění. Každopádně ač z toho chvílemi mrazí, film má neskutečný draj a Lancaster podává opravdu životní výkon hodný Oscara. I vedlejší ženské role jsou zajímavé včetně menší roličky pro tehdy populární zpěvačku Patti Page. Kdybych měl něco vytknout, tak depresivní dojezd po pádu na konci, který navíc končí zbytečně tragicky pro postavu, která si to nezasloužila. Ale hvězdičky za to strhávat nebudu, byl to perfektní film. PS: Hned jsem si u filmu vzpomněl na výstižný song a hlavně klip Genesis: Jesus He Knows Me.

plakát

Sedm statečných (1960) 

Legendární Sturgesův westernový opus magnus jsem i přes svoje stáří a faktu že jsem westernům nikdy moc nefandil mockrát viděl. Naposled tak před 15-20 lety a od té doby se nezměnilo nic. Je to pořád ta stejná fantastická podívaná. Jednoduchý příběh o vesnici sužované bandity, která si najme sedmičku pistolníků svádí k bezduché akční blbině, ale není tomu tak. Každý z kovbojů má unikátní osobnost, někdo má své démony, jiný touží po slávě a další celou dobu hledá neexistující bohatství. Chápat lze i vyděšené vesničany a nakonec i toho Calveru, který shání pro své lidi jídlo a zbraně jediným způsobem co umí. Sturgesovi vyšlo naprosto všechno - drsňácké hlášky střídají vtípky a ty zase poměrně hluboké úvahy. Nesmrtelný Bernsteinův hudební motiv, který nedostal ani Oskara provází celým filmem. Z dnešního pohledu má hvězdu vedle hvězdy, ale přitom Buchholz, Vaughn, Coburn, Wallach, Dexter začínali, Bronson a McQueen do té doby hrály štěky a jedinou vůdčí hvězdou je tak Brynner. Nezapomenutelné scény (Bronson odhánějící děti) a když dojde k akci, je naprosto špičková, mrtvoly padají jak na běžícím páse a nechybí ani krev. Spolu s Psychem a řekněme Spartakem jeden z nejklasičtějších filmů svého roku, o to více překvapí nenominace na Oskara i poměrně slabé výdělky. A samozřejmě western roku 1960.

plakát

Hellboy (2019) 

Další úlet z oldies filmů do současnosti s bráchou a naprostá trefa do černého! Kdo by to řekl - není tu Perlman, je to restart a na ČSFD to má 55%, to musí být sračka? Není! Od Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic tu nebyla tak brutální a krvavá záležitost, s naprosto vynikajícím sprostým dabingem, kde hláška střídá hlášku a parádní scéna brutální scénu. Hellboy je stále stejně brutální hláškující a vraždící hovado, krvavé scény strkají do kapsy všechny horory za posledních x let a triky (peklo!) jsou fantastické. Ano je to přepálené béčko, ale já se bavil jako už dlouho ne. Zombíci, artušovská legenda, nechutní duchové, obři, artušovská legenda, naprosto skvostná baba Jaga a jako třešnička na dortu Milla Jovovich v roli pěkně nasrané a všemocné čarodějky, která dává vzpomenout na podobně krvavou a přepálenou sérii Resident Evil. Bavil jsem se dokonce více než u původních Hellboy a už kvůli těm pablbům co tu dávají div ne odpad dávám 5*.

plakát

Ben Hur (1959) 

Poslední film roku 1959 a celých padesátých let a samozřejmě jak jinak oskarovka. Největší velkofilm dekády, film který kromě nejlepšího filmu získal dalších sošek a byl v roce 1959 nejúspěšnější v kinech. Film s vražednou stopáží 3:42 minut. A neusnul jsem, ani nezaklimbal, dokonce zapomněl na pár hodin na všechny své trable. Strašně fantastický zážitek. SPOILERY! Sledujeme příběh z počátku tisíciletí, z doby Ježíše Krista, ale úplně jiný. Příběh židovského šlechtice Judy Ben Hura, který se na začátku vítá se starým dětským přítelem a novým římským tribunem Messalou. A po prvních pár větách je jasné, že to skončí nepřátelstvím. Messala je tyran uznávající jen Řím a císaře, Ben Hur odmítá zradit své lidi a víru. Stačí jedna neopatrnost a život hrdiny se dostává na šílenou houpačku. Galeje střídají pocty v Římě, vítězství zoufalá touha zjistit co se stalo s rodinou, lásku čím dál větší nenávist k Římu, která neuhasne ani pokořením a smrtí jeho nepřítele. A Wyler jen tak na pozadí připomíná kdy se to odehrává - tu se objeví postava, tu narážka, slavný citát, aby ve finále udeřil příběh Ježíše naplno (který přitom není ani jednou vidět). A můžu říct, že ač ateista, pomalu jsem nedýchal. A Wyler kouzlí i jinde - naprosto fantastická výprava, statisti, kamera, hudba vytváří tu chudou izrealskou krajinu, bodrý arabský svět, otrocké galeje či pompéznost Říma. Postavy nejsou černobílé a mění se. Neznámí herci (kromě Hestona) jsou skvělí. A přitom jsou ve filmu jen dvě akční scény a ani jedna válečná. S troškou rýpnutí musím uznat, že bitva modýlků lodiček je fakt slabá. Zato neustále citovaný závod koňských spřežení je natolik fantastický, že by se neztratil ani v současném filmu - a brutalitou v něm režisér rozhodně nešetřil. Co víc napsat - historický film roku 1959, 100% nejlepší film roku a možná i celých padesátých let.

plakát

Někdo to rád horké (1959) 

Někdo to rád horké je jeden z mála takhle starých filmů, který nezískaly Oskara a přesto už jsem ho viděl. Bylo to přesně na Silvestra 1994 na Nově, bylo mi 13 a prd jsem tomu rozuměl, ale i tak jsem si po čtvrt století pamatoval bezvadnou komedii. No a o po letech můžu naplno ocenit genialitu filmu. Wilder totiž skvěle míchá žánry i postupy. Film se odehrává v roce 1929 a chvílemi opravdu připomíná snímky z 30. let, ovšem dívky jsou odhalené natolik jak to tehdejší cenzura dovolila a postavy pronáší neskutečné dvojsmysly. A zatímco prostředek je naprosto uvolněná převleková komedie plná srandiček, slziček, brebentění i romantiky, začátek je gangsterka jak vyšitá z 30. let se spoustou akce a střílení a konec zase chvílemi připomíná mix mezi gangsterkou a groteskou plnou honiček. Samotní gangsteři navíc nejsou ani vteřinu směšní, ale smrtelně vážní. Co dál? Neodolatelná Marilyn Monroe ve své nejlepší roli, která nádherně zpívá I Wanna Be Loved By You a naprosto nejvíce sexy líbačka, co jsem v tak starém filmu viděl. A samozřejmě dvojice Lemmon a Curtis, které díky vizáži pravých chlapů opravdu nepřipomínají ženy ani omylem, ale skvostně to uhrají. Převlekové scény, hlášky a dokonalé balení Daphe postarším milionářem s nesmrtelnou pointou a poslední hláškou "nikdo není dokonalý" Už je za tohle by to bylo 5*.

plakát

Cesta do středu Země (1959) 

Cesta do středu Země je přesně ten film, který bych jako dítě absolutně miloval. Klasická Verneovka, poměrně klasicky natočená, ve které sledujeme expedici do středu Země - profesor, vdova po jiném vědci, mladý student a islandský svalovec. A taky jedna kačena, která je pomalu nejsympatičtější postava expedice :) Ale držet palce budete i všem ostatním. Jistě, chtělo by to možná režiséra co by tomu dal větší spád, chvíli to trvá než se začne samotná expedice a ta je z většiny je bloudění mezi padesáti odstíny šutrů. Ale ta zvědavost na co hrdinové narazí a jak to dopadne funguje na 100% a je také odměněna - SPOILER skvěle udělaní obří ještěři a na konce ruiny Atlantidy. Na rok vzniku je to natočeno asi nejlíp jak to šlo a výsledkem je poctivý dobrodružný film podobný naší Cestě do pravěku. Proto si tentokrát rád nadhodnotím na 5*. PS: Po Ricky Nelsonovi v Rio Bravo je tu další 50s zpěvák Pat Boone v roli studenta a nebyl vůbec špatný.

Reklama

Reklama