Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televizní zpracování jedné z nejslavnějších her evropské dramatické literatury o nenaplněných snech tří sester Prozorovových, živořících na provincii a toužících odjet do Moskvy. Společně žijí v jedné domácnosti s bratrem Andrejem (I. Racek). Tento chytrý a nadaný muž se nechal příliš ovládat čtyřmi ženami svého života, sestrami – nejstarší Olgou (V. Zinková), učitelkou, později ředitelkou školy, prostřední bezdětnou Mášou (B. Bohdanová) a nejmladší Irinou (G. Vránová) – a manželkou Natašou (V. Chramostová). A nakonec rezignuje i na vědeckou kariéru. Nenaplněný zůstává rovněž milostný vztah mezi Mášou a podplukovníkem Veršininem (J. Bek)… Jako málokterý autor dokázal Anton Pavlovič Čechov zachytit ubíjející všednost, která pomalu, ale neúprosně drtí životy jeho postav… (Česká televize)

(více)

Recenze (3)

rivah 

všechny recenze uživatele

Marthos to popsal v úplnosti. Dodat lze jen to, že jde o výklad předválečné generace. Dnes už je to jiné, živější a méně upjaté. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Živé mrtvoly. Hra plná nadějí, snů a hořkých zklamání, tento opus magnum slavného ruského dramatika, stále přitahuje nové generace režisérů i diváků. Televizní inscenace ze šedesátých let pod vedením nekompromisního Karla Nováka, jedné z nejvýznamnějších osobností českého divadla vůbec, zvýraznila nejen méně známý, přesto výtečný Fikarův překlad, ale především postavy, i to, jak se jejich úvodní nadšení začne proměňovat v sled deziluzí a tvrdých procitnutí. Novák, který tehdy působil v pražském Divadle E. F. Buriana, obsadil do hlavních rolí převážně členy tamější scény, své favority, na něž se mohl spolehnout a jimž důvěřoval – Blanku Bohdanovou, Violu Zinkovou, Ilju Racka či Josefa Větrovce. K nim připojil ještě Gabrielu Vránovou, která svou Irenu, nejmladší ze sester, vybavila nejen půvabem a bezbrannou křehkostí, ale i melancholickou skepsí, s níž nechává mizet za obzorem své sny o šťastném životě v Moskvě, Vlastu Chramostovou, jejíž přerod z prvu upejpavé, trochu směšné nevěstinky v nesnesitelnou, frivolní saň je otiskem bezcharakterní sobeckosti, Vladimíra Hlavatého, jehož Čebutykin, starý vojenský felčar, muž zdevastovaný kořalkou a cynismem, bloumá domem Prozorovových jako přízrak dávných křivd, nastavujíc tím zrcadlo pokrytecké morálce, a Josefa Beka v roli zkroušeného Veršinina, člověka zklamaného a zklamávajícího, neschopného vymanit se z bludného kruhu zraněných citů a vášní. Novákova inscenace, navzdory zhoršené kvalitě obrazu, je dílem stále živým, schopným proniknout i do duše současného člověka. A budeme všichni vědět, proč žijeme, proč trpíme... ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama