Reklama

Reklama

Kůň

  • Slovensko Kôň
Trailer

Obsahy(1)

Zakřiknutý učitel Dušička nemá právě nejlepší životní období. Prožívá krizi s přítelkyní, která ho chce vlastnit. Má problémy ve škole, kde ho nutí změnit způsob jeho výuky. Trápí se se sousedy, kteří mu vnucují měšťácké principy. A k tomu všemu najde na Vánoce u sebe doma živého koně. Situace je o to absurdnější, že bydlí v bytě ve druhém patře činžáku. Dušička netuší, jak se k němu bělouš dostal, čí by mohl být a už vůbec si neví rady s tím, jak se ho zbavit. Jenže přítomnost cirkusového šimla se stává nejen zdrojem bizarně komických situací, ale i katalyzátorem jeho vztahů. Dušička poznává skutečnou tvář lidí, kteří ho obklopují. Protože ve vyhrocené situaci všichni ztrácí své masky. Začíná chápat, že okolí ho nutí ke kompromisům, které se mu příčí. Uvědomuje si, že se nechává manipulovat okolím a postupně schází z cesty, kterou si v mládí vybral. (Bioscop)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (58)

vladosvk86 

všechny recenze uživatele

Ano! zaujimavy slovensky scenar , konecne nieco nove kreativne od slovenskej tvorby.Prijemne sa nato pozeralo,netlacilo sa velmi na pilu. Zo vsetkeho troska- ci uz od absurdnutosti az po romantiku. A hlavnej hereckej postave davam palec hore-budem si ho viac vsimat. Za mna tato premiera na RTVS cez Stedry vecer vyborny tah! ()

mira007 

všechny recenze uživatele

Slovenská absurdní komedie Martina Šulíka o učitelovi, který o Vánocích najde ve svém obývacím pokoji živého koně. takže celý bytový dům má haló. Nemůžu tomu upřít odvážný nápad, technické a herecké kvality, ale mne ten hořký humor k zamyšlení nějak minul. Je to lepší než Šulíkův předchozí film Muž se zaječíma ušima (2020), intelektuální úchylárnu na kterou tady odkazuje posterem v obýváku. Výborný Daniel Fischer. ()

Reklama

Psice 

všechny recenze uživatele

Jako, kdyby se Martin Šulík vracel tímto snímkem k poetice Zahrady. Šulík si nemohl vybrat příhodnější dobu pro „konání zázraků“, než tu vánoční. Vždyť to je čas velkého očekávání - příchod světla a naděje. Co ale v tom filmu dělá ten kůň? Vnímám jej jako symbol duše, která touží po svobodě. Kůň slouží hlavnímu hrdinovi jako zrcadlo – vidí v jeho očích cirkus, tvrdou drezuru, a přitom by byl nejraději, kdyby měl  volnost a mohl pobíhat v krajině. Dle jungiánského výkladu pohádek je kůň symbolem bytostného Já, které volá jedince k individuaci. ~ Teprve ve chvíli, kdy se vnitřní konflikt hlavního hrdiny zhmotní v podobě koně (už ho nemůže více přehlížet), získá odstup a možnost náhledu – pozoruje, jak se druzí ke koni vztahují. Uvědomí si, že vlastně neví, co cítí ke své současné partnerce - ta jej bude milovat, až se změní k jejímu obrazu. Zároveň mu vyčítá, že s ní nechce založit rodinu, byť má (jako učitel) k dětem kladný vztah. Následně se ukáže, že je jeho partnerka sama pro takovouto úlohu ještě nezralá, protože je stále „tátova holčička“. Je zjevné, že hlavní hrdina musí udělat při konfrontaci s jejím otcem něco jinak – vzepřít se, zabojovat, bouchnout do stolu … ukázat, kým skutečně je a co si přeje. Jakmile učiní tento rázný krok, přijde změna – do jeho života vstoupí nová žena, která ho přijímá takového, jaký je. A kůň? Ten dostane tolik vytouženou svobodu, i když vrhá svůj stín ... ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

U filmu Kůň jsem měl trochu pocit, že nápad předčil zpracování. Počáteční námět totiž zle nevypadá. Jenže pak jakoby tvůrci nevěděli jak dál. Nedozvíme se přesně, jak se zvíře do bytu v paneláku dostalo aniž by si toho kdokoli, dokonce majitel bytu všiml. Hlavní čtyřnohý hrdina se mezitím stravuje pouze s mrkví a nikdo mu nic jiného nepřinese. Stejně prazvláštně proběhne odvedení. Na zvláštním problému se ale ukazují lidské charaktery v domě. Dokonce přijde policie, ale nový majitel kopyta koni do hader nezabalí. Ovšem nikdo další si pak už nestěžuje. Taky mě překvapilo, že na Slovensku si krom Silvestra pouštějí ohňostroje i při Štědrém dnu. Snímek jako celek působí příjemně a dá se na něj v klidu koukat. Jak už to u podobných filmů bývá, nový přírůstek náhle u hrdiny vyřeší spousty dilemat a přivede ho k novým obzorům. Na druhé straně je plný nelogických a nevysvětlených záležitostí. Když je ale divák překoná a neřeší, je to celkem fajn film. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Šulík mě dokáže vždycky mile překvapit. Takhle od pohledu se to sice moc nezdá, ale vypadne z toho dobře napsaná a rozehraná hříčka, jejíž absurdní námět naštěstí vystačí na celou svoji stopáž a dokáže být zároveň jak vtipný, tak i vážný. Je to také tím, že se tu Šulík snažil promyslet každou situaci a každou postavu, takže jakmile se někdo objevil na scéně, hned mě začal zajímat jeho/její/jejich pohled na celou situaci, u které by si asi nikdy nikdo nepředstavil že ji zažije. Bavilo mě to všechno sledovat a zároveň mě potěšilo, že to celé došlo k dobré pointě, která sice je ovlivněná tím, že se to odehrává na Vánoce, ale příliš sentimentální mi rozhodně nepřišla, naopak, spíš jsem ji takovou a v téhle podobě ocenil. Ten scénář je prostě povedený a i na tom zdařilém vypointování je to znát. Jen mě překvapilo, že to celé působí spíš jako televizní film, který sice je skvěle natočený, ale svým zasazením převážně do jednoho bytu a málem Šulíkovy typické formy mi to nepřipadá jako zrovna kinofilm. Zajímavé ale je, že u nás se do kin dostal, zatímco Slováci to odvysílali na Štědrý večer v televizi, takže je to možná jakýsi hybrid mezi obojím? Netuším. Každopádně se mi to líbilo, je to velice příjemné na sledování a opět jsem si potvrdil, že Šulík rozhodně je nejlepším současným slovenským režisérem, na jehož každý další film se můžu těšit, ať už tu schytá jakékoli hodnocení. Jo, a btw, potěšil mě i ten plakát Muže se zaječíma ušima, který má Dušička v bytě :-) Slabé 4* ()

Galerie (30)

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama