Režie:
John CarpenterKamera:
Dean CundeyHrají:
Kurt Russell, Lee Van Cleef, Ernest Borgnine, Donald Pleasence, Isaac Hayes, Season Hubley, Tom Atkins, Charles Cyphers, Harry Dean Stanton (více)Obsahy(1)
New York budoucnosti je obrovským vězením, místem, kde si zločinci vytvořili svět s vlastními zákony. Právě sem se zřítí letadlo s prezidentem USA, jenž se stane rukojmím těchto lidí. Na jeho záchranu se vydává zkušený veterán Snake Plisken. Jeho mise nebude nijak jednoduchá a půjde mu o život! (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (2)
Recenze (392)
Problem je, ze jsem nejdriv videl Utek z L.A., kterej me perfektne bavil a jelikoz ma skoro polovicni hodnoceni nez tohle, cekal jsem nakou pecku. A ona se nedostavila. Pribehove to je stejny jako druhej dil, jenze dvojka se bere vic s nadhledem, tohle se jeste bere celkem vazne, je tu min akce a Kurt prakticky nehazi zadny hlasky. Takze i kdyz to je docela slusny becko s perfektnim obsazenim, proste me to buhvijak nebavilo a nema to vlastne nic moc co nabidnout. ()
Snake Plissken je drsný týpek, ktorý si žije podľa vlastných pravidiel. Vojnový veterán, čo chce mať svätý pokoj. Je však prinútený zúčastniť sa nebezpečnej misie. Musí zachrániť život amerického prezidenta, ktorý sa stal po nehode jeho lietadla, rukojemníkom zločineckého gangu v New Yorku. Toto veľkomesto je jedným veľkým hermeticky uzavretým väzením pre najhorších vyvrheľov z celej Ameriky. Vládne tam anarchia, násilie a kriminalita. Z takéhoto ťažkého prúseru musí Snake vytiahnúť prezidenta USA. *** ()
Tenhle film mne naprosto minul. Nikdy jsem jej neviděl, jen jsem o něm často četl a slyšel. Po tom, co vyšel v trafikách na dvd jsem jej s radostí shlédl a byl jsem vyloženě nadšen. Carpenter mi opět dokázal, že je PAN režisér... Spolu s Halloweenem (1978) či Mlhou (1980) se jedná v podstatě o nadčasový film, technicky dokonale zvládnutý, atmosférický, napínavý a celkově prostě nadmíru kvalitní. Osobně nemusím moc filmy s tématem postapokalyptických vizí, ale tento mi vyloženě (podobně jako série Mad Max 1 - 3) sedl. Už samotný "vizual" filmu je úžasný. Špičková kamera zabírá každý záběr jako obraz. S každým záběrem jako by si tvůrci vyloženě detailně vyhráli, ty detaily jsou opravdu úchvatné. Použití zastaralé počítačové grafiky (vektorů ...) příjemně nostalgicky "zašimrá". Pomalý a dosti neurčitý rozjezd, kdy Russell pobíhá po NY je výborný sám o sobě, divák si může aspoň vychutnat to prostředí. Pak se film samozřejmě rozjede až začne být napínavý na samé hranice. Kurt Russell je zde skutečný tvrďák, moc toho nenamluví, ale vyloženě mu člověk musí fandit od začátku do konce. Opravdu nádherný film, bavil jsem se od začátku do konce. ()
John Carpenter predostiera v podstate jeho klasické béčko s tradične deravým a debilným scenárom, hlúpymi dialógmi, jednoduchou hudbou a afektovanými hercami. A ako tradične všetko funguje. Carpenterovské synťáky pískajú do rytmu ultimatívneho Kurta Russella, ktorý okamžite stúpa do nebies akčného filmu. Hlavným mínusom je minimum akcie a plazenie sa pod potenciál, ktorý námet a postava Snakea Plisskena ponúka. No dialógy a herci sú tak dokonalo dementní, že nie je možné nebaviť sa. Takéto filmy sa už ale (bohužiaľ) netočia... ()
1988-zločinnost v USA vzrostla o 400%..., 1991- vzniká policie spojených národů...., 1997 z New Yorku je nejstřeženější uzavřená věznice (cesta vede pouze tam, nikoliv zpět)... jeden prezident (D. Pleasence) velící (téměř) celé Americe, jeden „Vévoda“ (I. Hayes) velící té horší části (Manhattanu) a čtyřiadvacet hodin mající Snake resp.Plissken na prezidentovu resp. svoji záchranu. Čistokrevné B-čko jako řemen se všemy klady (i zápory), absencí (plnohodnotného) scénáře, za to s celou řadou kultovních scén (za všechny- ikonická- Lee Van Cleef na mostě), snovým hereckým obsazením, v čele s K. Russellem coby Plisskenem (nakonec jsem rád, že C. Eastwood odřekl) a typickým (pro tu dobu) synťákovým (minimalistickým) hudebním doprovodem linoucím se napříč celým snímkem. Byť osobně dávám (ve spolupráci s „panem nízkorozpočťákem“ J. Carpenterem) přednost (věčně žíznivému polárníkovi) Kurtovi s lahví J&B po ruce, než (válečnému veteránovi) s páskou přes oko, ručím vám za to (i s přihlédnutím k mizivému rozpočtu a s tím spojeným „porodním bolestem“), že si snímek nemůžete nezamilovat. Mě čapnul (za koule) přesně od momentu 19,18,17,....následně přikoval ke křeslu, udržel mě tam i při automobilové honičce (btw, takhle vytuněnou káru resp. světla jako má zdejší chief „Vévoda“ nepřehlédnete ani na noční (zasekané) D1-čce, za to vám ručím) a pustil až se závěrečným (ironickým) finále aneb konce, ty vždy (John) uměl. P.S. pusťte si bonusy (rozhovory, „film o filmu“) a ručím vám za to, že pod 80% nepůjdete. P.P.S. pánové, komu z vás se podaří (po celou dobu trvání snímku) koukat A. Barbeau do.... očí, ten má u mě láhev Tulamorky a karton doutníků grátis. Já to (ne)vydžel (ani) 0,5sec...... Zasloužený (časem prověřený) KULT. ()
Galerie (130)
Zajímavosti (35)
- Policisté ve filmu používají pušky M16A1. Zbraně měli sundány hlavňové rukojeti. (Redix)
- Výbava Snake Plisskena ve filmu se skládala ze samopalu MAC-10 s tlumičem, pistole Colt Anaconda s optickým zaměřovačem a 3 hvězdic. (Redix)
- John Carpenter mal priateľa, ktorý poznal jedného chlapa z Clevelandu, ktorý sa volal Snake Plissken a všetci si o ňom mysleli, že bol mŕtvy. Carpenter sa rozhodol použiť toto meno vo filme a to vysvetľuje, prečo všetci vo filme počuli, že je Snake mŕtvy. (matt6)
Reklama