Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (504)
Majstrovsky vymyslené, majstrovsky sfilmované. S citom a vysokou kvalitou je zachytená nielen psychológia postáv, ale aj atmosféra doby a obraz rôznych vrstiev spoločnosti. Síce človeku napadne, že v 50. rokoch už dávno ľudstvo poznalo tajomstvo odtlačkov prstov, ale inak je ilúzia dokonalá. Výborné herecké výkony ešte podčiarkujú skvele zrealizovanú víziu režiséra, ktorému môžem ďakovať aj za Anglického pacienta. ()
SKvelo natočený film od oscarového režiséra. Matt Damon je vynikajúci. Na začiatku milý, dobrý a pomaličky sledujeme jeho premenu v totálneho hajzla. Aj napriek si však stále zachováva svoje čaro. Jude Law by si zaslúžil za svoj výkon Oscara a nie len nomináciu. Moja najobľúbenejšia Cate Blanchet je milá postava na doplnenie a je mi ľúto, že nehrá viac. Výborná hudba, ktorá skvelo podfarbuje napínavý thriller. Skvelá práca s kamerou a režisérsky kvalitný film. Toto jednoducho musíte vidieť. ()
Ja celkom chápem, že točiť v Taliansku a hrať akúsi prapodivnú, sexuálne podfarbenú hru na mačku a myš mohlo byť na konci 90. rokov zaujímavé. Minghella má cit pre vykreslenie prostredia a istou rukou vedie charaktery ku každému jednému zvratu alebo komplikácií. Tie v rámci samotného príbehu fungujú a tým, že sa tam neustále niečo deje to má prímes žánrovej funkčnosti. Potešil skvelý Hoffman. Bohužiaľ mi tu Matt Damon strašne liezol na nervy. Mám obrovský problém stotožniť sa s nesympatickou postavou, ktorá má len šťastie. Viem, že je to účel, ale toto ma skrátka nechytilo. Posledných dvadsať minút mi už bolo celkom jedno, čo sa stane. Hoci stále oceňujem tých pár posledných scén. ()
Z počátku se příběh zajímavě rozvíjí, nic netušící divák má možnost sledovat vývoj podivného vztahu mladého Ripleyho (Damon) ke svému bohatému „příteli“ (Law). Mat Damon dokázal s neuvěřitelnou citlivostí vystihnout přerod všemožně nadaného, sympatického Ripleyho v bezcitné, sobecké monstrum schopné pohrávat si s životem jiných. Jenže ve chvíli, kdy k tomu dojde, kdy na palubu loďky ozářené příjemnými slunečními paprsky dopadnou první kapky krve, jakoby se tento tajuplný svět zhroutil. Z napínavé hry obklopené tajemstvím se stává celkem nudná thrillerová podívaná, která už po strádá vnitřní napětí první půle. A je to škoda. Přitom mladý Ripley je postava vskutku nosná. On se vlastně snaží uplatnit tím, co umí. Při pohledu na úspěšnějšího přítele, který se prostě jen narodil ve správné rodině, se Ripley pokusí na jeho životě aspoň přiživit, stane se parazitem, symbiontem, který ve chvíli osamostatnění začne žít vlastní život. Ten se samozřejmě začne hroutit, pečlivě budovaná maska se rozteče. Rovnováhu najde až v dalším upnutí se na někoho jiného. Mingella je režisér příjemného tempa, které zavání hodně starými filmy. Nikam se nežene, pomalu buduje atmosféru. To se mu však stává osudným (třeba i v Anglickém pacientovi), jako by nedokázal odhadnout okamžik, kdy přitlačit na pilu, jako by nedokázal udržet ono pečlivě budované tempo ()
Talent pána Damona je nespochybniteľný, Minghella sa vyžíva v pomalom plynutí deja a s precíznosťou nás kolíše v skvelom príbehu. V prvej polovici sú prvotriedne budované charaktery postáv, v druhej hodinke príbeh k sebe naberie thrillerovú stránku príbehu, dramatickosť stupňuje každou minútou, a rastie aj počet zvratov. To však neznamená hneď nástup vysokého tempa. Všetko plynie pokojne, chladne a miestami až patetická surovosť dodáva snímku nečakané zauzlenia a následné rozuzlenia so skvelým záverom. 80%. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (23)
- Opera, na kterou se nechal Tom Ripley (Matt Damon) pozvat, je „Evžen Oněgin“ od Petra Iljiče Čajkovského. Scéna souboje je mezi Oněginem a jeho velkým přítelem a básníkem. Souboj vyprovokoval cynicky Oněgin a také v něm vítězí a paradoxně zbytečně zabíjí svého přítele. (horskejvlk)
- Matt Damon zhubnul kvůli filmu asi 12 kilo. (don corleone)
- Matt Damon dostal roli po svém výkonu ve filmu "Dobrý Will Hunting", kterým nadchnul Anthony Minghellu. Ten chtěl do té doby obsadit Toma Cruise. (don corleone)
Reklama