Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (504)
Formálně i obsahově neskutečně vytříbená podívaná. Minghella vytěžil ze skvělého námětu snad maximum, skvěle rozpracovává charakter labilního hrdiny a svým přístupem vkládá Damonovi do rukou takovou moc, že ten je schopen jediným pohledem a jediným činem tvrdě zarazit diváka do sedadla a donutit ho, aby to jeho doslova svinské počínání sledoval až do konce bez jediného mrknutí. Výborná retro atmosféra a kulisy prosluněné Itálie ozdobují už tak precizní výpravu, jejíž pozvolná plynulost a více než mrazivá gradace je dle mého ukázkou geniálně zvládnuté filmařiny. Všemu nasazují korunu herci, kteří jsou i ve vedlejších rolích naprosto nepřehlédnutelní a jedineční. Matt Damon excelentní v každém pohybu i gestu, byť v první polovině ho možná ještě překonává fenomenální Jude Law. Závěr je sice moc protahovaný a dlouho nastavovaný, ale konečná pointa udeří s takovou silou a elegancí, že nelze nic namítat. S denním odstupem přidávám pátou hvězdičku, která vyspělost filmu v rámci CSFD jediná dostatečně vystihne. ()
Nejvíc gay film ve kterém nikdo není gay. Aspoň ne otevřeně, latentní jsou tu úplně všichni. A ten hlavní z toho má taková traumíčka, až svou identitu touží zapřít úplně ve všem. Nebo je u něj jeho latentní homosexualita taky jen přetvářkou, stejně jako všechno ostatní, opojení oportunismem, exhibice manipulativnosti. Za chlapeckou tváří skrytá zrůdně zlomená duše. Film po jejím povrchu klouže celou svou první třetinu, která tak nemá čím zaujmout, brutální ponor pod hladinu ho pak kompletně promění a zvedne na úplně jiný level. 8/10 ()
Videl som aj pôvodnú francúzsku verziu Highsmithovej predlohy s Alainom Delonom a rád uznávam, že Anthony Minghella mal právo nakrútiť remake. V pomerne komplikovanom príbehu majstrovsky odhalil temné stránky ľudskej mysle. Film je plný skvelých hercov, o Minghellovej skvelej réžii nemožno mať najmenšie pochybnosti a tak možno ako jedno z mála negatív uviesť iba občasnú stratu tempa. Absolutórium samozrejme patrí Mattovi Damonovi, ktorý vo filme stvárnil pána Ripleyho, ale inak je to Pán Herec. ()
První moje reakce po zhlédnutí Talentovaného Pana Ripleyho, kterého jsem si nahrál jenom díky Tylerovi (takže díky, kámo:)), byla: sakra, ten byl ale fakt talentovanej. Matt Damon je jako chameleón Tom Ripley skutečně výborný, a přes jeho nesporné sklony k psychopatii mu musíte fandit. Aby taky ne, když Jude Law hraje (a vzhledem ke svým hereckým kvalitám velice přesvědčivě) takovou špínu jako je Dickie a Philip Seymour Hoffman taky není týpek, kterého bych vzal do baru na panáka..pokud bych ho potom nechtěl v temné uličce zbavit nějakého toho kusu tkáně. Nevím jak, ale Anthony Minghella (podle svého zvyku v nadprůměrné stopáži) zkušeně převyprávěl samu o sobě velice poutavou story, a ještě k tomu dokázal, že se mi nelíbila Gwyneth Paltrow. Hudba? Opět Minghellův osvědčený amigo Gabriel Yared. 80% ()
Nevidel som zatiaľ TRULY, MADLY, DEEPLY, ale odhliadnuc od toho ostáva pán Ripley najrafinovanejším videným kúskom vo filmografii A.Minghellu. Toma Ripleyho mi bolo ľúto, štval ma, obdivoval som ho, nenávidel - a táto zvláštna ambivalentnosť je tak príťažlivá a filmársky zaujímavá, že každým jedným pozretím objavím vo filme niečo nové - a to mi príde ako obrovský kompliment smerom práve k režisérovi. Mimochodom, dokazom, že menej vie byť viacej, je herecký priestor a prejav G.Paltrow vs.C.Blanchett. Katka je jednoducho dokonalá. Na všetky zmysly zaberajúca vecička. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (23)
- Ve filmu je to opravdu Damon, kdo zpívá píseň "My Funny Valentine". (don corleone)
- Matt Damon dostal roli po svém výkonu ve filmu "Dobrý Will Hunting", kterým nadchnul Anthony Minghellu. Ten chtěl do té doby obsadit Toma Cruise. (don corleone)
- Z hlediska českého trikařského studia Universal Production Partners byl pozoruhodný vznik scény, v níž loď Queen Mary vplouvá do New Yorku. Slovy ředitele UPP Víta Komrzého ji "sice bylo možné složit z 'nějakých' záběrů, ale Minghella trval na autenticitě Manhattanu z padesátých let a kdesi v archivu dokonce našel dobový záběr přesně téhle scény. Ten nám poslali s tím, že ho máme 'vylepšit'. Ale ono to nešlo, protože kvalita archivního materiálu byla hrozná, takže jsme museli celou scénu vytvořit znovu. Nejdřív jsme si nafotili Queen Mary, která dnes kotví v kalifornských docích, a pak jsme začali shánět 'starý' Manhattan. Nejdřív jsme chtěli použít fotografie z různých 'image banks' z Londýna i z Ameriky, ovšem přestože šlo o mnohdy velmi drahé diapozitivy, byly do té míry nekvalitní, že jsme nakonec, už pod značným časovým tlakem, zjistili, že nám nezbývá než si Manhattan znovu nafotit. Je tam dodnes část starých domů, které jsme potřebovali, k nim fotograf navíc nafotil fasády jiných mrakodrapů a z materiálu, který přivezl, jsme na computerech podle fotografií 'vystavěli' starý Manhattan - něco jsme domalovali, něco přidali, něco upravili. Do popředí jsme pak umístili loď, vodu jsme natočili na Vltavě, dodělali k ní vlnky, a scénu jsme pak oživili ještě tím, že jsme na ulici natočili nějaké ptáky a ve Vršovicích pohybující se lidi, které jsme jako maličké postavičky naklíčovali na loď. Celá scéna vznikala v polních podmínkách, ale ve filmu nakonec je." (NIRO)
Reklama