Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Berlín, 1942. Friedrichu Weimerovi je sedmnáct a právě ukončil školu. Pochází z chudých poměrů, přesto však sní o tom, že v životě něco dokáže. Jediné, čemu se intenzivně věnuje, je amatérský box. Šanci dostává v okamžiku, kdy se setkává s chápavým Voglerem, který sdílí jeho boxerskou vášeň a učí na elitní nacistické střední škole Nationalpolitische Erziehungsanstalt (Napola). Ten zajistí, aby tam byl Friedrich přijat, a stává se jeho mentorem. Friedrichovým novým přítelem se stává syn vysoce postaveného nacistického pohlavára Albrecht Stein - citlivý mladík, který před ním neskrývá své pochybnosti o ideologii, kterou si ostatní studenti nechávají bezmyšlenkovitě vtloukat do hlavy. V každodenní konfrontaci s tvrdým a námitky nepřipouštějícím drilem se Albrecht stále zřetelněji dostává do konfliktů. Friedrich pochopí, že kamarád si svůj osud zvolil i za cenu sebezničení. Rozhodne se, že využije posledního zbytku svobody, který mu osud nabízí, a pokusí se žít čestný život. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (258)

Brouk 

všechny recenze uživatele

Jak mimořádně zajímavé je sledovat práci filmařů zvláště dekoratérů Pak je Berlín na Praze 8 kousek od Florence, tělocvična je rovněž v Praze (Sokolovna na Pavláku); elitní škola se nachází na jednom „nejmenovaném“ hradu v Česku, oblíbeného hlavně u tvůrců pohádekPro zajímavost – za druhé sv.války byl v Bouzově (onen nejmenovaný hrad) od roku 1939 uhnízděn přepadový oddíl SS nikoli elitní škola. Místo děje (žádný kvapík to zas není) jsem napoprvé pak chvilkami sledoval kdo, kde, kdy a jak z českých herců si střihne nějakou tu roli. Např. poznat Ljubu Krbovou (ve své roli otočenou zády) podle šíje, vlasů, hřbetu pravé ruky a části pravé tváře je taky kumšt :-) BTW Karel Dobrý se snad taky těch „uniforem“ hned tak nezbaví Já vím, film Napola je fikce opřená o skutečnou realitu a kdybych se nezajímal o literaturu faktu a zvlášť o II.sv.válku a nástup fašismu, neměl bych asi tomuto snímku co vytknout. Skutečnost v elitních školách plných řádně zpracovaných prověřených rekrutů z potomků vyvolených a rovněž řádně prokádrovaných rodičů je trochu jiná. Na sentiment a ohleduplnost moc prostoru nebylo Proto mi nějak „neštymovalo“, kde se vzala v 17ti-letém hlavním hrdinovi (jeho spolužácích též), který je víc jak 10 let od nástupu Hitlera přímým účastníkem raketového vzestupu režimu a úspěchů Hitlerovo Německa a navíc kdy příběh je situován přesně do doby, kdy Německo stojí pomyslně na samém vrcholu, tj. v roce 1942 ta síla nepodlehnout tlaku a opojnému pocitu být vyvoleným a vzdorovat systému a pod všudypřítomnou, nutno přiznat promakanou Goebelsovou propagandou Nevím nevím, v elitních školách byli Ti „nejnejnej“ specialisté pedagogové (obrazně), nejvěrnější a nejzavilejší stoupenci AH drtivou většinou v uniformách SS, aby next power generation byla opravdu elitní Měl jsem místy mlhavý, sotva postřehnutelný pocit, že mi někdo chce skrz tento film sdělit, že v SS byli i normální „lidé“, ne jen sadisti, hovada, kariéristé a všehoschopná monstra ale jak říkámje to takový mlhavý pocit, leč mě osobně rušil. Napola je nadprůměrný film, s výtečnou kamerou a hudbou, jen by tam sentimentu, ohleduplnosti a citu vzhledem ke skutečné realitě méně Jenže to by potom zase ten příběh vyzněl jinakach jo ()

Šandík 

všechny recenze uživatele

Rozhodně velmi silný film, který ukazuje zrůdnost nacistického režimu v plné nahotě, a to přesto, že se prakticky celý odehrává v prostorách vojenské akademie. K jeho silným složkám nepatří pouze výborně zvládnutá režie, kamera či zvuk, ale také perfektně zvládnutá psychologie. Dokonce i ona zmíněná a mnohými kritizovaná smrt v jezeře nevyznívá sama o sobě nikterak nepravděpodobně, spíše je jen až příliš "zpocitněna" a snově zvizualizována. Podobné je to ovšem s oním závěrečným zápasem. Je sice natočen velmi obratně, ale právě proto má divák pocit nepřiměřeného citového vydírání. Právě v těchto dvou místech by asi bylo vhodnější neždímat emoce, nezastavovat čas, ale nechat realitu surově a neefektně proběhnout... 8/10 Zajímavé komentáře: Faye, Malarkey, Dudek, Lynn, Legas, flanker.27 ()

Reklama

MATADOR 

všechny recenze uživatele

V první části neuvěřitelně vykreslená atmosféra doby a postav, která si zahrávala s maximálním hodnocením. Druhá už působí poněkud familiérně a nebaví, jak by mohla, trošku mě nudila. Přesto mě zaráží, jaké parády skrývá německá kinematografie, hlavně když vídím všechny ty marné seriály. Tohle je skoro noblesa, úžasná atmosféra! ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Že je ten film předvídatelnej, to je slabý slovo. Ten film prostě pochoduje po nalajnovaný čáře od první do poslední minuty jak člen Hitlerjugend. Já jsem možná blbej, protože třeba nechápu filmy od Lynche nebo od Kubricka, ale tady jsem hned od začátku naprosto přesně věděl, co z toho nakonec vyleze. Nicméně i tak to podle mě stojí za vidění, protože ten film prostě na ty necelý 2 hodiny zabaví. A to je hlavní. Docela mě překvapilo, když jsem zjistil, že režisér měl před timhle na kontě v podstatě akorát Holky to chtěj taky. Já teda proti týhle poněkud hloupý teen-komedii nic nemam, ale nečekal bych, že hned další jeho film bude vážný drama. Pro mě lepší 3 hvězdy. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Tohle bude spíše taková úvaha. Myslím, ze mnoho lidi dělá stejnou chybu, jako v případe filmu Pád třetí říše tvrzením, že Hitlera zobrazuje "příliš lidsky". Účelem práce není dokazovat, že Hitler své nestvůrnosti dával průchod každým činem (tak byl zobrazován třeba v některých starých sovětských filmech). Stejné je to s Napolou. Nelze zjednodušit nepochybnou zrůdnost vyučované ideologie tím, že bychom v každém záběru z učebny ukázali nechutného odporného lektora vřískajícího o světové zkáze a vítězství nacionálního socialismu. Nacisté byli dobří psychologové a věděli, že takové věci se musejí podsunovat postupně, okrajově až podprahově (v tom byl Goebbels mistr, jeho propaganda málokdy primo útočila na nepřítele, většinou se na to šlo oklikou). Pochopil jsem film opět jako snahu ukázat, proc může byt pro normální lidi přijatelné přijmout zavrženíhodné myšlenky i konfrontaci ideálů (právě ta obrazová dokonalost, pohled na sportovní těla...). Krásně je to vystiženo scénou, kdy Friedrich nadšené s úsměvem zpívá "Vlajku", aby byl vzápětí konfrontován s buzerací staršího studenta. Celkově musím říct, že film ve mně zanechal opravdu silný dojem jak z vizuálního zpracování (ech, kdy už se to naučí i naši tvůrci), tak z děje jako takového (například scéna vystřízlivění z bojového napětí po postřílení zajatců), a také z hereckých výkonů. Po formální stránce film připomíná snímky Leni Reifenstahlové. Záměr vidím v tom ukázat, jak něco co na povrchu vypadá krasně a čistě uvnitř může "smrdět". Ostatně takový Michael Bay, oblíbenec mnoha filmových fanoušků jistého vkusu, jde po formální stránce k Reifenstahlové mnohem mnohem blíž, a dělá to - stejně jako ona - proto, ze to hezky vypadá. Na rozdíl od Napoly ovsem neodliší třeba vnější dojem z krásné války, jak bychom ho mohli vidět v propagačním týdeníku nebo náborovém filmu (což i u nás krasně předvedl Renč :)) od skutečné reality (nejen smrt, ale zapařené nohy, špatné jídlo, buzeraci atd.). Moje přítelkyně po filmu probrečela celý den, a to už se mnou absolvovala ledasco. Kdosi film popsal jako takového zvráceného Foglara. Do jiste míry je to trefné, čili jak může byt touha po čestnosti, kamarádství, ochota se obětovat zneužita k něčemu takovému jako nacismus. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (21)

  • Na natáčení filmu Napola se podílel 150členný tým. (Rodriguez)
  • Celé natáčení Napoly trvalo 3 měsíce. Stříhání natočeného materiálu další 3 měsíce. (Rodriguez)
  • Původně chtěl Dennis Gansel film natočit s neznámými amatérskými herci v hlavních rolích, aby se divák mohl lépe ztotožnit s postavami. Bohužel se natáčení příliš vleklo, a tak musel nakonec sáhnout po profesionálech, jakými jsou Max Riemelt a Tom Schilling. (Elisebah)

Reklama

Reklama