Režie:
Roger CormanKamera:
Nicolas RoegHudba:
David LeeHrají:
Vincent Price, Hazel Court, Jane Asher, Nigel Green, Patrick Magee, Stanley Meadows, Bill Owen, John Westbrook, Robert Brown, Verina Greenlaw, Skip Martin (více)Obsahy(1)
Americký režisér a producent Roger Corman patří mezi legendární tvůrce hororového žánru. Během své dlouhé kariéry proslul schopností natočit osobitý hororový či fantaskní snímek za minimální náklady v rekordně krátkém čase. Začátkem 60. let Corman natočil význačný cyklus sedmi volně navazujících snímků inspirovaných povídkami Edgara Allana Poea. První filmovou adaptací tohoto literárního klasika se stal v roce 1960 snímek Zánik domu Usherů, který pro Cormana představoval první zkušenost s barevným širokoúhlým formátem a začátek dlouholeté spolupráce s charismatickým hercem Vincentem Pricem. Krátce na to následovaly snímky Jáma a kyvadlo (1961), Předčasný pohřeb (1962), Historky hrůzy (1962) a Havran (1963). Po přesunu produkce do Velké Británie v roce 1964 pak vznikla poslední dvě vrcholná díla Maska rudé smrti (1964) a Ligeina hrobka (1965). V Masce rudé smrti představuje Vincent Prince satanistického prince Prospera, krutého tyrana a nejbohatšího muže v kraji, který pustoší děsivá choroba zvaná rudá smrt. Zatímco vesničané umírají v děsivých bolestech, Prospero pořádá na svém hradě opulentní maškarní ples v domnění, že je zde před smrtící nákazou v bezpečí. Na maškarní ples se však dostaví tajemný host v rudé masce a začíná tanec smrti. Závěrečná taneční scéna představuje společně se satanskou mší nezapomenutelný vrchol Cormanova snímku, který vyniká nápaditou kamerou Nicolase Roega, jemuž se podařilo využitím dlouhých kamerových jízd a barevné symboliky vyjádřit barevnou koncepci literární předlohy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (80)
Reziser Roger Korman /Pit and the pendulum, Predcasny Pohreb/ natocil dalsi vyborny horor. Kulisy akehosi hradu - ci co to presne bolo - su vyborne, k tomu par efektivnych vrazd. Ako nejsem upir takze sa nevyzivam v potokoch krvi, len furt tvrdim, ze na strasidelnu atmosferu nestaci zhasnut svetlo, zatiahnut zavesy a pustit nervydrasajucu hudbu. Ani hovno mi to nestaci. Tuna ale je pritomna nielen vyborna strasidelna atmosfera, ale aj vyborna rezia a slusna hudba. Vincent Price bol samozrejme hororova legenda, a tak za pomoci Johna Westbrooka a Jane Asher stiha v pohode film utiahnut. Dialogy su vybrusene a ja ako hororovy funda som opat dostal pod nos kvalitnu hororovu jazdu "se vsim vsudy" : 85 % ()
Možná je to proto, že Maska rudé smrti (a Skokan) patří mezi moje nejmilovanější poeovky, možná mě tenhle film prostě jen nezastihnul v té správné náladě... ale nějak se to se mnou minulo. Poeova povídka je rafinovaný, precizně napsaný, atmosférický majstrštyk, zatímco Cormanův film je spíš roztomile blboučký než cokoli jiného. Nenudila jsem se, vysloveně špatné mi to taky nepřišlo a Vincent Price spasí ledacos, ale k téhle cormanovce se asi už vracet nebudu. ()
Mohlo by obdržet i pět hvězdiček. Směsice pohádkového koloritu, operetní kulisové inscenace, gotického hororu, podobenství se středověkými prvky i s nalíčenými ženami a příčesky 60. let. Roger Corman a jeho dílo, které má své naivní, lehce kýčovité kouzlo, zde navíc se snahou zabývat se alespoň trochu věčnou otázkou víry, zatracení, spásy, oběti i hedonismu... Nedosahuje sice tajemné gradace jako Jáma a kyvadlo či Zánik domu Usherů, ale fajnšmekr žánru tu nalezne všechny typické ingredience cormanovek. Já mám pro tahle "mistrovská béčka" 60. let s jasnými principy dobra a zla slabost... ()
Rozvleklá nuda. Zpočátku to ještě mělo jakous takous atmosféru, ale postupně i ta šla do kytek a nějaké logické chování postav jsem tady také příliš nepostřehl. Ta rádoby mladičká a naivní křesťanka, co má být jako panna ke všemu, vypadá žel spíše jako protřelá pracovnice domu s červenou lucerničkou (i když herečce v té době bylo 18), takže jí její naivitu, nevinnost a víru ani za mák nevěřím. Čímž celý ten pokus o konflikt víry a ďábla jaksi pozbývá jisté uvěřitelnosti v rámci žánru. V určitých jednotlivostech zajímavé, ale jako celek to nefunguje. ()
Corman jako ho známe a máme rádi - aneb gotický film (přímo jako horor bych ho neoznačil, spíše pochmurné a tajemné drama) hýřící pestrými barvami, skvostnými kostýmy, nádhernými výrazně nalíčenými ženami, tajemnými a charismatickými muži. Nechybí ani trpaslík a mladá tanečnice, stejně tak jako kladné postavy, o to více viditelné v kontrastu se všude hmatatelným zlem a temnotou. Film ve mně sice nevyvolal takové napětí a hrůzu, jak se to podařilo Edgaru Poeovi v jeho knižní předloze, ale přesto hodnotím kladně (vytknout se dá snad pouze přílišné teatrální vystupování herců, včetně hlavní postavy Vincenta Priceho, konec konců však i to patří k Cormanovým filmům). ()
Galerie (22)
Zajímavosti (13)
- Esmeraldu, manželku Hop-Toada, hrála Verina Greenlaw, která byla v té době ještě dítětem. Musela být předabována dospělou herečkou. (liquido26)
- Pro scény, kdy vězněná Jane Asherová běhá po zámku, byly postaveny 2 míle chodeb. (liquido26)
- Corman se rozhodl točit film v Anglii díky britským daňovým zákonům a vládním dotacím. (liquido26)
Reklama