Reklama

Reklama

Robert Langdon je expert na náboženskou symboliku. Během autogramiády své knihy v Paříži je policií požádán o spolupráci při vyšetřování vraždy hlavního správce Louvru, Jacquese Sauniera, se kterým se měl toho dne setkat. Saunier, kterého střelil albín Silas, totiž před smrtí popsal své tělo i podlahu kolem sebe podivnými symboly. Robert se je snaží kapitánu Fachovi vyložit, objeví se tu však policejní kryptoložka Sophie Neveu, která Roberta tajně varuje, že ho Fache hodlá zatknout za vraždu. Pomůže mu uprchnout a společně s ním se pustí po stopách Saunierových šifer. Vyjde najevo, že zavražděný muž byl dědečkem Sophie a podle všeho patřil k tajné organizaci Převorství sionské, která po tisíce let ukrývá a chrání tajemství svatého grálu. Mezitím Silas, který na pokyn biskupa Aringarosy a vlivné církevní organizace Opus Dei také pátrá po grálu, zjistí, že ho Saunier oklamal a svedl na falešnou stopu. Robert a Sophie uniknou kapitánu Fachemu, posedlému jejich zatčením, a podaří se jim získat da Vinciho šifrovací přístroj kryptex, ukrývající údajně tajemství grálu. Spojí se s britským historikem a milionářem Teabingem, se kterým pokračují do Londýna, kde je čeká nejedno nebezpečí, ale také šokující pravda o tajemství grálu. (TV Nova)

(více)

Videa (6)

Trailer 4

Recenze (1 467)

H34D 

všechny recenze uživatele

Jestliže jsou filmy jako Bournova trilogie nazývany akčními filmy pohybu, pak Šifra mistra Leonarda je kecací film pohybu. Postavy se neustále přemísťují, utíkají, odhalují stále větší podrazy ústící v konspirační teorie a u toho tu hubu ne a ne zavřít. To by samozřejmě nevadilo, kdyby scénář nebyl tak odfláknutý, rutinní a nevýjimečný, dialogy jsou většinou nezajímavé a postavy ploché bez výrazných charakterů. Neviním ani tak Howardovu režii, jako samotnou koncepci filmu - kombinace thrilleru bez pořádných koulí a náboženských průpovídek moc dobře nefunguje, neboť ty film neženou dostatečně kupředu. Přímo jako zpackanou práci bych to však neoznačil, je to "jen" lehce podprůměrné. 4/10 ()

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Predlohu som nečítal ale filmová verzia DaVinciho kódu ma istým spôsobom fascinuje. Zviesť dokopy oscarového režiséra, dvojoscarovú hereckú hviezdu podporovanú ďalšími uznávanými celebritami, špičkovú hudbu Hansa Zimmera a atraktívny príbeh podľa údajne údajne veľmi pútavého bestselleru a pritom natočiť len obstojný no zabudnuteľný dobrodružný thriller, yžaduje aj istú dávku umenia. Hoci je pravda, že ani Brownova predloha topiaca sa vo vykonštruovaných zvratoch a prekrucovaniu histórie výsledku nepomohla. Možno nabudúce, Anjeli a démoni čakajú... ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

Pominu-li argumentační pomýlenost tvrzení některých kritiků, že "film je dobrý, protože vše, co je na něm špatné, bylo už v knize," musím s nimi navíc nesouhlasit. Snímek se vůči knize stylisticky i narativně vymezuje a jakákoliv podobnost vychází spíše z povrchního srovnání příběhů. Nadsazený akcent předlohy totiž nahradil akcent mysticizující, což radikálně mění vyznění a žánrový příběh je reprezentován bezmála jako náboženský obřad, v němž není primární informace samotná, ale proces jejich zdánlivého podávání. __ Jakkoliv je literární předloha z mnoha důvodů výrazně problematická (= blbá), je evidentně psaná s jistým hyperbolickým nádechem. Inscenuje tak velká konspirativní odhalení či (pseudo)seriózní setkání odborníků stejně okázale jako žánrově determinované scény bičování, neustálých úniků, rituálních vražd nebo řešení zašifrovaných zpráv. Střídání těchto dvou diskurzů tvoří společně s atraktivním vnímáním historie feministickou optikou tvoří formální dominantu knihy… __ Příznačné pro obměnu narace a stylu je už úvodní sekvence, v níž postava A honí po Louvru s pistolí postavu B, aby z ní dostala nějaké informace a pak ji zabila. V knize je situace inscenována jako žánrová a narativně ustavující. Subjektivní popisy pocitů a myšlenek postavy B tvoří klíčová čtenářská vodítka pro uchopení následujícího děje. Filmová podoba týž scény je natočena hlavně prostřednictvím dlouhých detailů na obrazy na zdech, které jakoby nezúčastněně (a s nimi i divák) shlížely na anonymní muže pod sebou. Finále scény film nakonec rozmělní v nesmyslné a kontraproduktivní paralelní montáži se scénou následující. __ Nahrazení žánrovosti a narativity falešným mysticizmem nakonec filmu umožňuje pod rouškou transcedence ohladit všechny ideologické hrany předlohy, takže v něm nejsou velká tajemství, zásadní konspirativní odhalení, proticírkevní pasáže, feministické čtení minulosti a ve výsledku ani žádné postavy, tvořeny v knize především reprezentací výše zmíněného. Vznešená inscenace ničeho zpomaluje čas, postavy mluví pomalu, šifry samotné jsou ve výsledku marginální a ačkoliv hrdiny neustále někdo honí, vždycky je dost času na dlouhý dialog (např. scéna, v níž padouch ve stínu počká, než si dopovídají, a teprve potom zaútočí). __ Nejpodivnější "vyprazdňující" modifikací však prošlo trojí finále, jež v knize vychází z řady vodítek v předchozích pasážích. Ty však snímek postrádá a inscenuje "první" finále jako moment zásadní spirituální katarze, kdy kamera ve spirálách za doprovodu burácivé hudby oblétá hrdinu, před nímž z prostoru nesmyslně vystupují digitální objekty (ačkoliv implicitně jde o prostou logickou dedukci). Podobný model pak film aplikuje v posledních minutách, kde je ještě intenzivnější, protože musí zakrýt absurditu celé scény, když hrdina největší tajemství odhalí náhodou při holení. Výsledkem je hvězdně obsazený hollywoodský blockbuster, který tradiční narativní model (už sám o sobě v knize hrozně nefunkčně uchopený) zcela vyprázdnil a nahradil falešnou mystikou (korelující s otravně "sugestivní" hudbou). () (méně) (více)

Tosim 

všechny recenze uživatele

Bublina splaskla. Nebo ne? Já jsem to udělal chytře: začal jsem číst knihu těsně předtím, než jsem měl jít na film. Za čtyři dny jsem se dostal do poloviny (čte se to rychle) a právě proto mě první půle filmu nudila. S druhou půlkou už to bylo lepší, ale také žádná sláva, navíc scénář (debilní dějové zvraty, zbytečná doslovnost) sráží skoro úplně všechno, což nemohu říct o režii, která mi tak strašlivá nepřipadla. Nejpodstatnější je ovšem fakt, že ten snímek je neuvěřitelná blbost (třeba umělecká licence, obraz, se bere jako vodítko k historii, po čemž se ovšem nesmíme divit Brownovi), ale to tady bylo řečeno již mockrát, takže nebudu zbytečně rozebírat už proprané, snad jen, že i některé věci v knize lze (i bez znalostí symolololololologie) odhadnout a nejlepší, nejněžnější, velice smířlivý a vlastně jediný okamžik, který se mi na filmu líbil, byl ten, kdy Langdon poklekne. 50%. No a to už by snad, Ježíši (ale ten je v tom ještě víc nevinně spíš by se slušelo zvolat "Browne!"), mohlo stačit, ne? ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Nejočekávanější film tohoto Roku. Nebudu zakrývat velké Zklamání. Knihu sem nečet, takže sem nevěděl jaké dějové zvraty a „Pravdivá“ „Historická“ „Fakta“ (rozuměj „Geniálně Ulítlé“ „Rádobypodložené“ „Kecy“) mne čekají, a musím uznat, že kdybych na film šel pod Vlivem "Něčeho", pravděpodobně bych se valnou část filmu docela nahlas řehtal. I takhle sem se několikrát Blbě (podotýkám, že HODNĚ BLBĚ uchechtnul) Po řemeslné Stránce filmu není co vytknout. Je zvládnut velice zručně, byť místy naprosto nevýrazně a bez jakéhokoliv rukopisu. Scény jsou především v první půlce dost tmavé, možná až nezdravě, občas mžouráte a snažíte se postřehnout, co se vlastně na plátně děje, ale to se zas tak moc často nestává. Vizuální forma často zachraňuje, co se dá, zvlášť u scény otevírání te malilinkaté skříňky, kdy Tom Hanks Stojí, kouká do Blba, kolem lítak Planetky a vy si říkáte: „Jé..To je krásný.. To je moc krásný.. a vo co tu kurva vlastně de?“ Herci se celkem snaží, byť Andrey Tautou má především vypadat krásně (taky že vypadá), Paul Bettany se má především tvářit Zle (s čímž nemá nejmenší problém) a Jean Reno má bejt přesně takovej, jakého ho známe v rolích samotářských komisařů (Film je vůbec hodně podobnej Druhým Purpurovým Řekám, ale je samozřejmě mnohem lepší) a Alfred Molina má jen minimum prostoru. Tom Hanks podává velice vágní výkon, troufám si říci, že jeden z jeho „Nejstandardnějších“ a Největším Plusem po herecké stránce tedy zůstává Ian McKellen, který je prostě famózní. Co se scénáře týče, film bude asi velice věrnou kopií knihy, byť v tomto směru nemohu hodnotit. Vadilo mi neustále vysvětlovaní a objasňování (navíc se kolikrát vlastně nic neobjasnilo ani nevysvětlilo), a jak sem byl pravil, celá ta teorie o tom, CO vlastně je ten Svatý Grál mě opravdu hodně pobavila. Až po tud je to tedy tak na slabé 3 hvězdičky. Jsou tu ovšem eště 3 Věci, které filmy vyzdvihují z těžkého průměru na lehký nadprůměr. 1) AUTA! Ano.. Auta Všechny záběry, ve kterých jsou Auta jsou jakýmsi podivným způsobem úžasně dynamické, je z nic cítít napětí, akce, a sou natočeny naprosto fantasticky, byť se jedná třeba jen o jednoduché záběry, typu „5 Peugeotů přijíždí na prostranství před menší rezidenci“ a scéna, v níž Sophie, sedíc ve SMARTíku, velice umně kličkuje po zadu ucpanou Pařížskou dopravou, je výborná. 2) HUDBA! Hans Zimmer složil opět něco úžasného a především v poslední části filmu jeho hudba skutečně vynikne v celé své síle, čímžto se dostáváme k bodu 3)a to že tyto POSLEDNÍ 3 MINUTY jsou skutečným vrcholem, ke kterému film celou dobu, byť pomalu, místy lehce nudně, a velice Polopaticky směřuje. Tyto poslední 3 minuty jsou naprosto FANTASTICKÉ, a už jenom kvůli nim stojí za to na Šifru Mistra Leonarda zajít, protože takové mrazení v zádech v kině jen tak nezažijete. Ve výsledku se tedy jedná o docela slušný dobrodružný Trihller, který ovšem nemůžete brát vážně, protože to už za vás udělali Tvůrci filmu, i jeho knižní předlohy. Od Největší Bomby tohoto roku, od letošního Nejočekávanějšího titulu jsem ovšem čekal Mnohem MNOHEM víc, než jen slabší 4 hvězičky. Škoda () (méně) (více)

Galerie (70)

Zajímavosti (57)

  • Tvůrce seriálu 24 hodin (od r. 2001) Joel Surnow se domníval, že příběh knihy "Šifra mistra Leonarda" by byla skvělou zápletkou pro třetí sérii seriálu. Surnow požádal svého šéfa, producenta Briana Grazera, aby získal práva na zfilmování knihy. Autor knihy Dan Brown ale neměl v úmyslu nechat adaptovat svou knihu do televizního seriálu, a tak jejich nabídku odmítl. O několik měsíců později zaplatila společnost Sony Pictures za práva na zfilmování knihy 6 milionů amerických dolarů a najala Briana Grazera jako producenta. (imro)
  • Kvůli postavě vražedného mnicha Silase (Paul Bettany) se sněhobílou pletí snímek pohoršil americké sdružení albínů. "Od roku 1960 jde o 68. snímek s démonickým albínem," konstatoval šéf organizace Michael McGowan. (Divočák)
  • V roku 2008 sa filmom inšpiroval 25-ročný muž, ktorý sa v rímskom kostole pokúsil dobodať 68-ročného kňaza Caina Calitriho. (Raccoon.city)

Související novinky

Na mladého Hana Sola dohlédne Ron Howard

Na mladého Hana Sola dohlédne Ron Howard

22.06.2017

Hollywoodem tenhle týden otřásl odchod Phila Lorda a Chrise Millera od sólovky Hana Sola. Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy je propustila měsíc před koncem natáčení, jelikož se jejich vize začala… (více)

Koho čeká Inferno s Langdonem?

Koho čeká Inferno s Langdonem?

19.02.2015

Šifru mistra Leonarda ani Anděle a démony nepotkaly moc příznivé ohlasy. Po finanční stránce ale oba filmy mocně zabodovaly, takže není divu, že uvidíme pokračování. V adaptaci dalšího románu Dana… (více)

Toma Hankse čeká Inferno

Toma Hankse čeká Inferno

27.08.2014

Pokud znáte knižní tvorbu Dana Browna, mělo by vám být z nadpisu všechno jasné. Šifru mistra Leonarda a Anděly a démony bude na velké plátno konečně následovat další dobrodružství symbologa Roberta… (více)

Symbol je ztracený, ale našel režiséra

Symbol je ztracený, ale našel režiséra

22.10.2011

Ron Howard, který natočil Šifru mistra Leonarda a Anděly a démony, se na třetí langdonovku vykašlal kvůli adaptaci westernové fantasy Stephena Kinga „Temná věž“. Tu mu ale studio Universal nakonec… (více)

Reklama

Reklama