Reklama

Reklama

Klíče od pevnosti Boyard

(pořad)
  • Česko Pevnost Boyard (více)
Soutěžní / Dobrodružný / Komedie / Rodinný
Francie, 1990, 370x57-136 min

Scénář:

Claire Barré

Hudba:

Paul Koulak

Účinkují:

Olivier Minne (moderátor), Jean-Pierre Castaldi (moderátor), Sophie Davant (moderátor), Patrice Laffont (moderátor), Tomer Sisley, André Bouchet (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Tuto původně francouzskou televizní hru, založil spisovatel Jacques Antoine (on sám je tvůrcem 150 různých show), jež získala celosvětově mnoho úspěchů a to i díky vytvoření mnoha mutací, ale hlavně díky záměru, že zakládaná družstva věnují výhru zpravidla na dobročinné účely. Samotná hra existuje přes dvacet let a odehrává se ve skutečné historické stejnojmenné pevnosti Boyard, která se nachází mezi ostrovy Aix a Oleron u západního pobřeží Francie. Samotná soutěž tvoří hned několik kategorií, které se v průběhu let mění. Ale základní tři části těchto kategorií zůstavají. Jedná se o bojování o klíče, bojování o indicie a v neposlední řadě pak o dobývání zlatého pokladu, tvořící zlaté mince -boyardy. V samotné hře, šestičlený tým zdolává fyzicky i psychicky náročné disciplíny (jako je: bungee-jumping, kluzká horolezecká šikmá stěna, skleněné rourové bludiště, či hledání klíče v neprůhledných nádobách, plné nejrůznější havěti či neznámého nánosu), což je opravdovou výzvou. Disciplíny se konají za zavřenými dveřmi v místnostech po celé pevnosti, kde je vždy jiný obtížný úkol, za účelem získání sedmi klíču a tak následného odemčení brány na nádvoří pevnosti, vedoucí ke klecovému trezoru. Trezor navíc hlídají rozdovádění tygři. (Výjímkou byl pouze rok 1990, kde tým musel získat až 18 klíčů.) Pro každý test obvykle jeden až dva kandidáti vstoupí do místnosti, kde mají omezený čas na získání klíče jakožto odměnu. Čas (přibližně 2-3 minuty, v závislosti na hře) se vždy počítá na přesýpacích hodinách u každé místnosti, obsahující modrou tekutinu a ostražitě jej na monitoru střeží, čtyři ze zbytku družstva, přičemž šestý z týmu se připravuje na jiný úkol. Jakmile se stane, že soutěžící vyčerpá daný čas k získání klíče, musí urychleně opustit místnost, jinak je v místnosti uvězněn a následně odveden do cely, do které ho strčí Kebule ve sklepních prostorách pevnosti. Poté se tým rozeběhne a připojí ke svému již připravenému kolegovi, aby i on mohl vstoupit a bojovat v časovém limitu o klíč. Takto se členové týmu střídají, až do získání posledního klíče v základním časovém horizontu pětačtyřiceti minut. Tým doprovazí usměvavý Pačes a Paklíč, který vybojované klíče i indicie shromažďuje. Klíč také může získat jeden ze soutěžících, po vyslechnutí a následném správném zodpovězení hádanky, nahoře ve věži, kterou mu předloží otec Fura. Při špatné odpovědi, Fura klíč vyhodí z okna do moře, kde jej pracně musí vylovit jiný z týmu často kapitán družstva. Setkáme se také v případě vysvobozování s panem Krysařem, který zajatým soutěžícím nabídne na výběr, buďto černou anebo bílou krysu, která se po umístění do středu v krysím bludišti, musí dostat do otvoru s červeným či černým označením, podle toho, jak uvězněný soutěžící vybere. Poté jej případně Kebule, může pustit z vězení a soutěžící se mohou utkat v druhé neméně těžké části, totiž hledání indicií. Při hledání indicíí se čas měří již jen stopkami a to až do konce stanoveného času celé soutěže. O několik let později, ještě přibyla další kategorie, kde se soutěžící po nalezení plného počtu klíčů, sestupují do nejnižší temné místnosti v pevnosti, kde se promění na tzv. 'lovce času' a jednotlivě se po jednom utkávájí u připraveného stolku a snaží vyhrát nad 'velmistry boyardu' pro získání co největšího času v pokladnici. Pokud si soutěžící v předposlední části, při hledání indicíí jsou jistí, že dokáží sestavit tzv. 'Finální slovo' dostaví se na náměstí před odemčenou nikoliv otevřenou bránu vedoucí k trezoru a zazvoní na kovový zvon. V tom okamžiku Felindra jinak zvaná 'tygří žena' zažene tygry do klece a brána se otevře. Poté se soutěžící rozmístí a stoupnou si jednotlivě na písmenovou šachovnici, na všechna potřebná písmena finálního slova (na zbytek potřebných písmen se umisťují dělové koule), čímž slovo tzv. vytočí. Pak již jen zazní od průvodce celého pořadu: Felindro, otoč tygří hlavou! A je-li finálové slovo správné, soutěžící nabírájí v klecovém trezoru maximální počet boyardů a vynáší je ven, dokud se brána nezačne pomalu zavírat. V případě, že není dostatek indicíí na uhodnutí finálního slova a blíží se konec celé soutěže, nastává tzv. obětování se soutěžících. Strčí ruku do tlamy v podobě hlavy tygří sochy a v ní je uvězněn. Vytáhne jen spoutanou ruku a předá indicii k doplnění hádanky, sám se tak nebude podílet na nošení boyardů. Obětování se, nastává taktéž i v případě nedostatků nashromážděných klíčů v první části hry, tito hráči jsou uvězněni v kobce do konce celé hry. (CANNIBAL)

(více)

Recenze (409)

Chater 

všechny recenze uživatele

Nikdy nezapomenu na to, když jsem se zatajeným dechem očekával, co bude v místnosti na soutěžící čekat. Když to byla stěna s úzkou římsou, jenom se si povzdechl: Ájé, to bude další chycený... Když byl v místnosti zápasník na kladině, nebo si dávali páku, mocně sem fandil. A když byla indicie napsaná na Ariadně, tak sem se chytal za hlavu, když se ten chobot ztratil někde v labyrintu!! ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Kurňa českou i slovenskou napodobeninu mám už ohodnocenou i okomentovanou a tuto francouzskou – u níž jsem strávil dost času v mládí ještě ne. Tak to bylo samozřejmě potřeba napravit, protože u tohoto soutěžního pořadu jsem se vždy skvěle bavil - otec Fura byl skvělý (ne jak náš Rosák), Pačes s Paklíčem jakbysmet, soutěže řádně těžké a soutěžící se opravdu zapotili při získávání indicií a klíčů k pokladnici. ()

Reklama

Junglista 

všechny recenze uživatele

Klasika (určitě nejen mýho) dětství. Dneska sem náhodou zmerčil jeden díl na Coolu a celej nadšenej sem očekával starší díly s Patricem Lafontem a Sophií Davant... dočkal sem se vola hrajícího na rádobyvtipnýho protivu a platinový blondýny s výstřihem až po pupík. Njn, už to neni co bejvalo, ale to z hodnocení vynechám a nechám si v paměti starší díly s myšlenkou dne otce Fourata. ()

duklak2 

všechny recenze uživatele

Na tuto soutěž jsem málem zapomněl, a to by byla ostuda. Vzpoměl jsem si až jsem našel na internetu úvodní znělku, která je velmi povedená a občas si ji broukám. Vzpomínám rád na trpaslíky Paklíče s Pačesem a toho vousatého otce Fura, který vypadá, že mu je lehce přes 100 let :-). Prostě výborná soutěž. Spolu s Hrami bez hranic má nejoblíbenější. ()

MissJ 

všechny recenze uživatele

No bez hudby Paula Koulaka by hodnocení (i nostalgie) bylo poloviční, ta tomu dodává správnou šťávu (L'Homme De La Tour...mňam). Hodnotím původní série s Patricem Laffontem (můj idol z dětství^_^), jiný neznám. Úkoly v zatopeném sklepení, Ariadnina nit, kluzká stěna nebo umělohmotná roura...a pamatujete si piráta, kterýho hrál šermíř Jan "Žába" Lukeš? Staré díly jsou k nenalezení, tak aspoň dneska okoštnu britskou verzi, o které jsem se právě dozvěděla. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (34)

  • Soutěžních úkolů, které tvůrci připravili, je velké množství. V průběhu natáčení jednotlivých sezón soutěže se část z nich měnila a doplňovala, přičemž některé nejstarší historické úkoly z roku 1990 zůstaly i po dvaceti letech nezměněné. (FIBO)
  • So stavbou pevnosti začali v roku 1801 za vlády Napoleona, ako obranná pevnosť ale nemala zmysel, lebo v tom čase delá nemali veľký dostrel a vzdialenosť medzi ostrovmi Aix a Oléron bola príliš veľká, aby blokovali prejazd. Nasledujúce ťažkosti pri stavaní základov (kamenné bloky museli byť inštalované na piesočnaté morské dno pri odlive, kde by mohli ešte klesnúť ku dnu vlastnou hmotnosťou) spôsobili prerušenie stavby v roku 1809. Výstavba pokračovala v roku 1837, za vlády Ľudovíta Filipa I., po obnovení napätia v Spojenom kráľovstve. Opevnenie bolo dokončené v roku 1857, s dostatočným počtom miest pre 250 vojakov. V čase dokončenia stavby pevnosti sa však dostrel diel výrazne zväčšil, takže pevnosť sa stavala zbytočne. V roku 1913 bola pevnosť opustená, následne neudržiavaná pevnosť pomaly chátrala a rozpadala sa do mora. (Raccoon.city)
  • V pořadu nikdy neuvidíme západní stranu pevnosti. Na této straně se totiž nachází moderní plošina, jejímž zobrazením by pevnost přišla o kouzlo, které se pořad snaží budovat. (JP84)

Reklama

Reklama