Režie:
František FilipScénář:
Petr MarkovKamera:
Alois NožičkaHudba:
Zdeněk MaratHrají:
Jaromír Hanzlík, Hana Maciuchová, Milan Klásek, Petr Haničinec, Radoslav Brzobohatý, Alois Švehlík, Miroslav Vladyka, Jiří Adamíra, Robert Vrchota, Oldřich Vlach, Jiří Lír, Josef Mixa (více)Obsahy(1)
Čtverec mizení – co ta dvě slova znamenají, zůstává dlouho záhadou i kriminálnímu technikovi Šulcovi (J. Adamíra). Uslyšel je z úst sympatického Pavla Bláhy (J. Hanzlík), novopečeného poručíka pražské kriminálky, který po studiích na právnické fakultě řeší svůj první případ. Znají to všichni absolventi, to rozechvělé čekání na prvního pacienta, prvního klienta, první sólový koncert. Pohrává si s kartami, na tváři lehký úsměv, hluboko v srdci tréma. V hlavě jediná otázka: Bude to šestáková vloupačka? Nebo konečně pořádný případ? Netuší ještě, že „jeho“ mrtvola právě v té chvíli padá k zemi a řidič vozu, který srazil muže uprostřed liduprázdné ulice, ani nepřibrzdí, naopak s bravurní jistotou ujíždí z místa činu… (Česká televize)
(více)Recenze (49)
Název krimi příběhu zní jako nějaké zaklínadlo. Taky jsem přemýšlela, co to může vlastně znamenat. Nakonec byly všechny indicie postupně odhalovány, až se to všechno na sebe nabalilo jako sněhová koule. Hanzlík byl jako detektiv nemastný a neslaný. Nepomohly mu ani kouzelnické fórečky. To Jiří Adamíra byl úplně jiné kafe. Holt to byl polda se zkušenostmi ze staré školy. Ten konec všemu nasadil korunu. ()
Tak nejdřív jsem si říkala, přímočará nuda doprovázená klasickou osmdesátkovou filmovou hudbou. A k tomu hustý, hodně hustý obsazení. Ale zhruba tak od půlky se to celkem svižně rozjelo. Musím říct, že Hanzlík byl naprosto bezchybný a ostatní, sakra, též. A ta rozehraná závěrečná hra u jednoho stolu, ta byla strhující. Skvělé herectví! Takže nakonec odcházím s velice dobrým dojmem z této nenápadné TV inscenace. ()
Myslel jsem si, že téhle televizní klasice dám lepší dvě. Je to napůl studiový a takový přitroublý, za což rozhodně může ten Hajzlík. Nejdřív zruinoval záchranku a pak se dal ke kriminálce. Ale když nad tím přemýšlím, tak nejenže každá postava, krom křoví, je obsazena dokonce nějakým hercem či herečkou, ale oni, překvapivě, hrají. I Hajzlík! Škoda, že nehráli něco lepšího. Soundtrack asi (snad raději) nebude, protože během filmu to bylo nijaké a pak to přerazil Karel Černoch se srdcervoucím dojákem v okamžiku, kdy měl být záběr na vraha smažícího se na elektrickém křesle. Až zjistíte, kdo to byl, jistě pochopíte. Ne, nebyl to bohužel Hajzlík, ten detektiv vyrábějící si případy byl v jiným filmu, zapomněl jsem jméno. Je to zkrátka mdlý, celkem originální avšak křečovitý, průhledný a levný. Ale dobře zahraný. ()
Sledujeme sice mírně průměrnou klasickou televizní kriminálku let osmdesátých. Jenže s dobrými herci a při nenáročné stopáži se dá taková detektivka snést. Mladý Jaromír Hanzlík je správně zapálený a my se dozvídáme, jak se i v socialismu dá podvádět s auty moc šikovně. Příliš mnoho se čekat nedá. Přeci jen to odhalení vraha bylo alespoň trochu překvapivé. ()
Československá televizní kriminálka s výborným obsazením zabývající se vyšetřováním záhadné smrti učitele autoškoly přejetím automobilem. Úkolem najít pachatele byl pověřen poručík Bláha, pro něhož to byl první samostatný případ v jeho kriminalistické kariéře. V ústřední roli tohoto sympatického vyšetřovatele, jenž nalezl mimo jiné oblibu v kouzelnických tricích, se představil J. Hanzlík. Taktéž sympatického nadporučíka Šulce, Bláhova zkušeného poradce a konejšivou oporu, si zahrál J. Adamíra. Na druhé straně zákona se objevilo mnoho známých herců (R. Brzobohatý, P. Haničinec, A. Švehlík, M. Klásek), ve snímku hrající dlouholeté přátele, zabývající se v různých způsobech a možnostech automobilismem, dostávajíc se tak do nejužšího okruhu podezřelých v otázce předčasné smrti jejich druha. V zajímavé vedlejší roli se objeví mladý M. Vladyka, hrající výbušného a hysterického syna zavražděného Romana. Protože na snímku neshledávám nic převratného či výjimečného, myšleno v porovnání s díly podobného typu, lze televizní kriminálku zkušeného režiséra F. Filipa zařadit do obrovského pytle průměrných socialistických kriminálek, které však sleduji s neobyčejnou oblibou. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (5)
- Píseň „Kdo zůstal trochu kluk“, která zazní ve filmu, nazpíval Karel Černoch, složil Zdeněk Marat a textem opatřil Petr Markov. (sator)
- Taxikář (Oldřich Vlach) říká, že jezdí s „dročkou“ už 12 let. Slovo pochází z původního drožka, což byl na přelomu 19. a 20. století nájemný kočár tažený koňmi se stejnou funkcí, jako má dnes taxík. V Praze začaly jezdit tyto koňské taxíky již od roku 1856. Slovo s podobným významem dorożka se vyskytuji v polštině a v němčině je to die Droschke. (sator)
- Ve filmu zazní, že Bermudský trojúhelník je v Atlantiku, avšak není to tak docela pravda. Bermudský trojúhelník je oblast ležící mezi Miami na Floridě, Portorikem a Bermudami na pomezí Mexického zálivu a západního Atlantiku. Zahrnuje tak i část Sargasového moře a protéká jím Golfský proud. (sator)
Reklama