Režie:
Zack SnyderKamera:
Larry FongHudba:
Tyler BatesHrají:
Billy Crudup, Malin Åkerman, Carla Gugino, Patrick Wilson, Jeffrey Dean Morgan, Jackie Earle Haley, Matthew Goode, Matt Frewer, Stephen McHattie (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Anglický komiksový scenárista Alan Moore bývá považován za jednoho z nejschopnějších a nejvšestrannějších autorů. Legendární komiksový tvůrce se proslavil tituly jako V jako vendeta nebo Bažináč, ale za jeho přelomové dílo bývá považována komiksová minisérie Strážci (v originále Watchmen), kterou vytvořil s kreslířem Dave Gibbonsem v roce 1986. Strážci se setkali s nadšeným kritickým přijetím a představují milník v moderním pojetí komiksového žánru. Alan Moore vytvořil temný mnohovrstevnatý příběh, v němž dekonstruoval superhrdinský mýtus a současně reflektoval tehdejší ohrožení jadernou válkou. Spletité mnohovrstevnaté vyprávění odehrávající se v zároveň v časové souběžnosti i minulosti využívalo všech možností komiksového média a dlouho zaznívaly domněnky, že předlohu nelze převést na stříbrné plátno. Filmové adaptace se nakonec ujal režisér Zack Snyder, který si předtím vydobyl renomé adaptací komiksové verze řecké historie 300: Bitva u Thermopyl. Děj Strážců se odehrává v alternativní historii Spojených států amerických v roce 1985, kdy naplno zuří studená válka a svět se ocitá na pokraji jaderné zkázy. Zápletka se zaměřuje na příběhy jednotlivých superhrdinů během vyšetřování vraždy jednoho z nich – Komedianta. Nekompromisní Rorschach za jeho smrtí vidí rozsáhlé spiknutí, které má zlikvidovat nebo zdiskreditovat bývalé superhrdiny. Ti už dávno nejsou považování za ochránce lidstva, ale živoří na okraji společnosti. Rorschach se je pokusí zmobilizovat ve snaze zabránit jaderné katastrofě. Jejich cílem by mělo být strážit lidstvo. (Česká televize)
(více)Videa (10)
Recenze (2 106)
Tenhle film může mít spoustu přívlastků. Je efektní, vizuálně vybroušený, komiksově přepjatý, stylově akční. Je to bombastická podívaná, která mi připomíná naši spartakiádu nebo ještě spíš zahájení olympijských her v Pekingu. Bohužel já měl vždycky radši divadla malých forem a podobná show, kde se nějak vytrácí myšlenka na úkor efektní akce, na mě nedělá dojem. Je to přestylizované, nelogické a studené. Jde o určitou poctu komiksu, ovšem zrovna tomu, který mě nikdy nebral, tzn. jeho superhrdinské části. Jedná se přesně ten typ produkce, kde mi přijde, že se hrdinové filmu strašně nadřou, aby se dopracovali k banálnímu cíli. Vždycky si vzpomenu na scénu z prvního Indiana Jonese, kde domorodý bojovník sáhodlouze šermuje mečem před udiveným Indiana Jonesem, aby ten nakonec vytáhl pistoli a s výrokem "Jdi do hajzlu" dotyčného zastřelil. Mám na mysli např. scénu, kde zlosyn vpadne do bytu své oběti, dlouhou dobu s ním mlátí o všechny kusy nábytku v pokoji, přerazí s ním stůl, aby ho nakonec prohodil speciálně tvrzeným sklem na vozovku místo aby vytáhl bouchačku a střelil. Je to sice efektní, ale neuvěřitelně pitomé. Strážci jsou přesně ten druh filmu, kde je styl a efekt vším. Celkový dojem: 60 %. Nelituju toho, že jsem Strážce viděl, ale vracet se k nim v budoucnosti nehodlám. Příznivci blockbusterů si mohou klidně přidat dvě hvězdičky. ()
Zack Snyder byl zrozen k točení videoklipů a dravých akčních nátěrů, nikoliv pro mnohovstevnaté adaptace geniálních komiksů, v nichž se toho děje tolik, že by na to nestačila ani trojdílná minisérie - dekonstrukce superhrdinů jako bezproblémových zastánců pořádku, anti-jaderná agitka, bizarní glosa společnosti, etc.. Přidejte si k tomu odvážné komponování komiksových okének, do posledního detailu promyšlený příběh, psychologii a hlavně "poselství"... Zack Snyder všechna zmíněná (i nevyřčená) pozitiva předlohy vzal, ořezal a vypadl mu z toho sterilní polotovar, na němž je poutavá pouze postava Rorschacha a vyleštěný vizuál, jenž ve spojení se stylizací místy připomíná dílo hodně velkého fetišisty. Snyder zdatně opisuje přímo z Mooreova komiksu, skládá mu holt s každou vteřinou, ale jelikož ani po třech filmech neví, jak pracovat s dějem a postavami, rozpadá se mu celá ambiciózní freska pod rukami. Z celé sebranky (super)hrdinů je zajímavý akorát ten největší psychopat (Rorschach), a to z toho důvodu, že se v jeho případě nadmíru povedl casting, je dobře zahrán a jako jediný pochopen. Z ostatních se stali buď machističtí násilníci a idioti, filozofující měkoty, až na problémy s erekcí nemotivovaní důchodci či modelkoidní primadony s IQ tykve. A zoufale mdlý Matthew Good je skutečně špatný "joke". Snyder skládá za sebe okénko po okénku, vytváří poměrně hezké koláže, podbarvené vynikajícím soundtrackem, ale jakmile dojde na emoce a posunování děje kupředu, tápe jako prvák na filmové škole. Nesmyslně si se světem Watchmenů občas pohraje za pomoci scenáristického brku (zvýšení síly všech postav nechápu jako nedomrlý konec, jenž původnímu komiksovému, byť silně nefilmovému, nesahá ani po kotníky), jindy svou neúnavností pokud jde o snímání ve slow-motionu a i ty triky mu občas létají všude možně, jen ne tam, kde by měly. Alan Moore může být ve své kobce opět spokojen. Měl totiž opět pravdu. Watchmeny zfilmovat nejde. Ne s režisérem jako je Snyder, jenž nejdříve vidí efektní pozlátko a pak teprve myšlenky, bez nichž to tentokrát vážně nejde. Nebo vy snad máte rádi, když místo pizzy s pěti sýry dostanete tu se dvěma a ještě se vám nikdo neomluví? 5/10 ()
Snímek, který mě občas rozesmál (třeba tou reklamou na pivo ;-), chvílemi jsem se ošíval nad kostrbatě podanou angažovaností (dlouhý Nixonův nost byl doufám záměr), no a v golbále si myslím to, že i člověk méně poznamenaný komiksem si tenhle filmový pohled na komiks, braný trošku z jiné strany, může v klidu užít. ()
Teda, to je ale překvapení! Čekalo se, že Snyder legendární a komplexní comics zploští na efektní podívanou, a on překlopil celou románovou strukturu do divácky velmi nekomfortního filmu. Nevím, jestli se i tentokrát bude chtít Alan Moore distancovat od filmové adaptace, ale opravdu by nemusel: nezmizí tu nic podstatného a ani se nekonají nežádoucí významové posuny. Pořád jde o filozofické dílo se silným politickým podtextem, které superhrdinskou tematiku jen používá k dialogu o obecnějších problémech. __________ Znamená to, že se 1) film nejspíše většině lidem, co nečetli comics, nebude moc líbit, protože je obtížné orientovat se spletitém vyprávění; 2) lidem, co četli comics nedávno, bude asi trochu vadit, že film comics kopíruje velmi věrně a není v něm nic navíc; a 3) pravděpodobně se to bude velmi líbit těm, kteří comics četli již před nějakou dobou. ___________ Každopádně - veliký obdiv ve mě narůstal s každou minutou tohoto skoro tříhodinového kolosu. Skvělá vizuální stránka, dobře choreografovaná akce, výborně použitá hudba, adekvátní herecké výkony. Množství zpomalených záběrů se není třeba bát, protože jsou obvykle podbarveny komentářem (a čeští diváci budou rádi, že stihnou číst titulky a obrazy jim hned nezmizí před očima.)____________ Film je dokonce ještě o něco brutálnější než comics a na plátně vás bude hodně fascinovat velký, modrý, houpající se penis Dr. Manhattana. Dost velký pokrok v rámci Hollywoodu, kde ještě donedávna vadily i bradavky na kostýmech.:) __________________________ Otázka již tedy nezní: Dá se z Watchmenů udělat dobrý film? ale: Může být takhle složitý film komerčně úspěšný? ()
Výjimečný comics se velmi věrně otiskl na plátno. Nic víc, ale ani o moc méně. Film je samozřejmě trochu chudší, byť neoklešťuje Mooreovu vizi o žádné zásadnější myšlenky. Ale čte za vás, efektně zhmotňuje a rozhýbává a přitom občas něco málo vypustí a něco zjednoduší - vlastními podněty ovšem nepřispěje vůbec (nemluvíme-li o naleštěném videoklipovém zpracování). Filmovým Watchmenům nejvíc škodí že nemají svébytný dramatický tvar, jsou jen ekvivalentem předlohy, v níž podrobné pročítání kapitolu po kapitole nebylo tak úmorné a monotónní. Asi bych víc ocenil opravdovou "adaptaci", kdy stejný příběh zvládne strhnout na papíře i ve filmu. Tady nakonec jasně vítězí papír, film je jen sympatickým odleskem. ()
Galerie (236)
Zajímavosti (96)
- Jedním z filmů na Adrianově (Matthew Goode) TV stěně je Mutace (1980). (FilmFan24)
- Loď, s kterou hlavní hrdinové létali, je dokonalou replikou lodi z komiksové předlohy. I herci nad ní žasli. (beran-ek)
- Na castingu dal režisér Zack Snyder každému herci do ruky scénář a komiks. Herci si tak mohli přizpůsobit vlastní dialogy. (HellFire)
Reklama