Režie:
Tim BurtonKamera:
Bruno DelbonnelHudba:
Danny ElfmanHrají:
Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Helena Bonham Carter, Eva Green, Jackie Earle Haley, Jonny Lee Miller, Chloë Grace Moretz, Bella Heathcote (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Rodina Collinsových bojuje s podivným prokletím, které je po celé generace pronásleduje. Rozhodnou se přestěhovat z Anglie do Ameriky, kde chtějí začít nový život. O dvacet let později je jejich syn Barnabas mocným mužem, který vystavěl velké město a vybudoval panství Collinwood. Jeho báječný život končí v okamžiku, kdy zlomil srdce krásné čarodějce Angelique. Ta proklela jeho rod, zabila Barnabasovu lásku a jeho samotného proměnila v upíra. Poté jej nechala zaživa pohřbít v rakvi, kde byl uvězněn téměř dvě stě let. Když se konečně probudí, najde venku velmi odlišný svět roku 1972 a ve svém kdysi velkolepém sídle poslední zbytky rodu Collinsových. Barnabas je odhodlán vrátit své rodině zašlou slávu, kterou však maří při každé příležitosti jeho bývalá milenka. (TV Nova)
(více)Videa (14)
Recenze (1 357)
Režisér Tim Burton a herec Johnny Depp mi už nejeden krát pripravili silný, strhujúci, fascinujúci divácky zážitok. "Nožnicovoruký Edward", "Ospalá diera", "Charlie a továreň na čokoládu", "Sweeney Todd" to sú tituly, ktoré sa mi asi nikdy neomrzia . Ich dlhoročná spolupráca je dokonalou symbiózou, ktorá vždy bravúrne funguje. Tak tomu je aj v prípade nevšedného vampire snímku "Temné tiene". Jedinečná režisérska poetika Tima Burtona a bezhraničná herecká genialita Johnnyho Deppa ma znova uchvátila a plne pohltila. ***** ()
Pamatuju doby, kdy mě Tim Burton dokázal chytit za srdce a očarovat filmem, který měl jen zlomek rozpočtu Temných stínů. Něco je zkrátka špatně, jakkoliv americké studio poskytlo známému režisérovi exkluzivní podmínky a na plátně se vyskytuje množství špičkových hvězd včetně Burtonových oblíbenců Johnnyho Deppa a expartnerky Heleny Bonham Carter. Potenciál by tu byl, ale s výjimkou sex-appealem nabité Evy Green nic nefunguje tak, jak bych si představoval. Mimochodem, řadím se k těm mužům, kteří by na pozici hlavního hrdiny dali bez váhání přednost démonické čarodějce před nanicovatou Bellou. Celkový dojem: 55 %. ()
Máte li doma ospalou díru, potažmo mrtvou nevěstu či snad příliš velkou rybu, musíte prostě mít k Timovým filmům hezký vztah. I mně se docela líbí. A tento nebyl výjimkou. Čaroskvostná výprava, galerie všemožných pochybných existencí a introvertních psychotiků, fantaskní kreaturivita a jako obvykle hluboká Deppka a Hele Banán, hrající jako o život! Hvězdu navíc si určitě zaslouží balzamovači Pfeiferky, kteří by svou dokonalou prací jednoho téměř zmátli tak, že by na ni v jejich čtyřiapadesáti klidně i vlezl. A na závěr jedna poznámka k žižkovským slintáčkům a skvělým maďarským spisovatelům: Evka Zelená je jako bloncka odporná jako prdel Víta Bárty a nezachrání to ani ty její katalogové, luxusní oje! Mějte trochu sebeúcty! ()
Myslel jsem, že ta nuda na začátku byla schválně, aby to pak dostalo ty správný grády, ale ten kýbl další nudy, co následoval, byl k posrání. Takový paskvil! Šlendrián scénáristický, ta šmíra upatlaná, prach a bída. Hnus. Co k sakru tam dělaly všechny ty postavy? Motaly se, motaly. Ale málo! Dramatično se jim polámalo. Strýko Fester se snažil, ale málo! Čarodějné nalíčení se polámalo. Vlkodlačí týnejdžerka - mám fakt problém to vůbec vyslovit - a všude kolem samá deus ex machina. Ten scénárista se snad z těch Adamsovic spratků na prázdninách v Bradavicích asi úplně pomátl. Nic nefungovalo. Strašně se to vleklo a kde mělo být nějaké drama, stalo se jen velké zív. Nepochopeno. Vůbec. Pracuji na důsledném zapomenutí. Snad ne druhý díl? To je vtip. ()
Galerie (123)
Zajímavosti (48)
- Ve scéně, která se odehrává na večírku, se objeví i slavný americký rockový zpěvák Alice Cooper, který mimo jiné hraje v rockové kapele Hollywood Vampires spolu s hlavní hvězdou filmu Johnny Deppem (Barnabas). (ČSFD)
- Ve chvíli, kdy se Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddard) dozvěděla, že Tim Burton chystá filmovou adaptaci seriálu Dark Shadows (od r. 1966), okamžitě mu zavolala, jestli by pro ni neměl nějakou roli. (R´Hell)
Příčinou přeplácanosti, kterou lze ignorovat nejdéle do finále ve stylu „neboť nevíme, jak to elegantně utnout, raději všechno podpálíme“, není nadbytek postav. Jít jenom o komické figurky, jejichž výstřední chování bude generovat doprovodné vtipy, nechť jich je třeba dvakrát tolik. Problém spočívá ve snaze nabídnout každé z postav důstojný prostor, ve stručnosti objasnit, v čem tkví její problém a jak jej hodlá řešit. I to by se jistě dalo na ploše dvou hodin vyřešit. Se scénářem, který jednotlivé dějové linie prováže a odůvodní například, proč titulková sekvence (která by dle mého konzervativního přístupu měla být směrodatná) slibuje, že budeme do tajemství rodů Collinsů zasvěcováni nezúčastněným pohledem návštěvnice zvnějšku, ačkoli se hlavní hvězdou večera vzápětí stává pobledlý elegán. ___ Cíle protagonisty i ostatních víceméně jenom tušíme, než aby byly zřejmé z toho, co ony bytosti konají. Každou chvíli je kladen důraz na jiný motiv, čemu se podřizuje jednání postav. Barnabáš zřejmě prahne po pomstě, proč na ni ale na chvíli nezapomenout, když se nabízí možnost obohatit film pár lascivními záběry Evy Green, přesněji jejích nohou a jejího výstřihu. Podle stejné logiky – máme atrakci, teď ještě vymyslet, jak ji napasovat do děje – byly do Temných stínů včleněni duchové, zelené zvratky, Chevrolet Impala nebo Alice Cooper. Vše jakoby v autonomních epizodkách, bez vnitřního řádu, bez organičtější provázanosti. ___ Vinou vyprávěcí nesevřenosti jsou dobré dvě třetiny filmu akorát vyčkáváním, kdy se věci konečně dají do pohybu. Tvůrci nedokáži skrýt, že předlohou byla dvanáct set epizod trvající mýdlová opera, tedy dílko z televizního žánru, jehož modem operandi je nekonečné rozřeďování ničeho. ___ Burton pravděpodobně chtěl na plátně oživit dobu svého dětství tak, jak ji optikou outsiderského dítěte sám vnímal. Tím by byla objasněná tabuizace bezpochyby pozoruhodného politického kontextu, protože v deseti letech vás víc zajímá Scooby-Doo než bombardování Kambodže. Není to ale omluva pro degradaci goticky přestylizovaného vizuálu ve snadno obchodovatelnou značku. Hlavně, ať to vypadá „burtonovsky“ a ať to kamera v dějově nepodstatných, ale barevně vyladěných záběrech hezky prodává. Výborně prodejným produktem je rovněž nalíčený, nepřirozené pohyby vykonávající Depp. Netřeba, aby jeho upíra charakterizovaly jiná gesta a jiné grimasy než několik tuctů filmových upírů před ním nebo aby trousil opravdu vtipné hlášky, úplně postačí vymyslet dostatek situací, v nichž bude působit jako ryba vylitá z akvária, což je další z Burtonových mechanicky opakovaných trademarků. ___ Nepatřičnost se bohužel netýká jenom situací, v nichž se ocitá Barnabáš. Scény vhodné pro seriózní gotický horor, případně veletragickou romanci dělají společnost scénám hraničícím s exploatačním brakem nebo parodií. Někdy se přechod od komického k vážnému dokonce odehraje v rámce jedné scény (posezení s hipíky). Nejistota, co přijde v příštím záběru, nachází paralelu v nejistotě, jak vlastně vnímat Barnabáše (jít ještě hloub, jde o odraz nejistoty celospolečenské, charakteristické pro léta sedmdesátá stejně jako pro dnešek). Chvíli je to legrační panák, následně se zachová jako regulérní hororové monstrum, s nimž při nejlepší vůli nelze sympatizovat. ___ Temné stíny díky/kvůli tomu neodpovídají pohádkovému rozdělení rolí na dobré a zlé. Nejde už přitom o burtonovsky převrácený fantasy svět, kde dobrými jsou ti tradičně zlí. Matoucí skutečnost, že dobro ani zlo nemá jasné vymezení a stálou podobu, je projevem nedostatečné autorské kontroly. Nad filmem, který by bez uspěchaného konce možná obstál jako seriálový pilot, ale sám o sobě jen lákavým povrchem odvádí pozornost od kostry vyprávění, jejímž jediným smyslem není nic víc než tu pohlednou kůži nést na trh. 60% Zajímavé komentáře: NinadeL, Vitason, ScarPoul () (méně) (více)