Režie:
James GrayScénář:
James GrayKamera:
Darius KhondjiHudba:
Christopher SpelmanHrají:
Charlie Hunnam, Robert Pattinson, Sienna Miller, Tom Holland, Angus Macfadyen, Ian McDiarmid, Edward Ashley, Clive Francis, Aleksandar Jovanovič (více)Obsahy(2)
V roce 1906 se britský badatel Percy Fawcett (Charlie Hunnam) poprvé vydává do Amazonie. Během několika expedic pod záštitou Královské geografické společnosti podplukovník Fawcett a jeho asistent Henry Costin (Robert Pattinson) zmapují dosud neznámé území v Bolívii. S pomocí domorodců se vydávají proti proudu Rio Verde. Výprava čelí kanibalům, nemocem, nekonečným dešťům a nedostatku potravin, ale Fawcett se nevzdává. Hluboko v srdci pralesa nachází důkazy o existenci neznámé, velmi vyspělé civilizace. V Anglii sklízí Fawcett jen posměšky ze strany vědecké obce, která jeho ztracenou civilizaci nazývá pouhými divochy. Ale Percyho odhodlání a posedlost najít bájné město Z, je stále silnější. S podporou své oddané manželky (Sienna Miller) se v roce 1925 Percy, společně se synem (Tom Holland) a věrným přítelem Costinem, znovu vydávají do hluboké džungle... (Bioscop)
(více)Videa (5)
Recenze (493)
Velmi dobrý životopisný film reflektující skrze hlavní postavu tu překrásnou dobu, kdy svět byl ještě obrovský a nekonečný, čekající na své prozkoumání, plný tajemství a nebezpečí, na dobu velkých cestovatelů, explorerů, dobrodruhů a velkých objevitelských cest i selhání všeho humánního v institutu světové války... Na vrcholy žánru tenhle film nemá, Mise, Aguirre, hněv Boží či třeba experimentální Objetí hada jsou po umělecké stránce o nějaký ten level výše, ale přesto má Tajemné město Z svou sílu, která je ukryta především v dramatičnosti...film Jamese Graye je čistokrevné drama příběhu jednoho posedlého muže a jeho nezdolné vůle... Povedená exkurze do doby, v níž vodní toky byly nejčastější - a mnohde spíš jediné - dopravní tepny... ()
Obsah snímku zní opravdu skvěle a dost jsem se před zhlédnutím podivoval nad nízkým hodnocení. Po zhlédnutí se podivuji nad hodnocením taktéž. S tím rozdílem, že snímek považuji za lehce nadhodnocený. Jedná se bezesporu o hodnotnou výpověď, která divákům dokáže nastínit, kterak probíhaly dříve dobrodružné výpravy a kolik nástrah se vázalo ke zmapování neprobádaného území. Filmem diváky provází příjemný hlas Hunnama, a dokonce jsem zahlédl první roli Parkinsona, kdy jsem neměl chuť si během filmu podřezat žíly. Na snímku mi nejvíce překážel střih, absolutně to za celou stopáž nikam negraduje a nikam se neposouvá. Zcela chybí jakýkoli záznam cesty. Hrdinové se někde objeví, chvíli tam pobudou a zase se vrátí do nudné civilizace. S absencí veškerých emocí. Celé je to spíše o nepříliš zajímavých společenských poměrech v Británii, než o cestách samotných, které mohly ze snímku udělat vynikající záležitost. Velké zklamání a hodně slabé dvě hvězdy. ()
Když se z úkolu stane životní cíl tak silný, že o tom dokáže vzniknout poutavé dobrodružné drama, aneb ještě stále existují historické příběhy, které jsou hodny zfilmování. Stopáž je tak slušná, že film stihne plynule přecházet hned z několika expedic zpátky do Anglie a naopak a stihnout ještě náhled na bitevní pole 1. světové války. Zatímco příběhově uplyne více než 20 let, touha hlavního hrdiny po nalezení bájného města Z roste až do samotného finále. Na závěr nutno říct, že jsem dlouho ve filmu neviděl tak příjemné herecké obsazení a hezké lokace bez digitálních efektů. ()
The Lost City of Z je složité k něčemu přirovnat. Občas jsem si vzpomněla na knihy Josepha Conrada, kde je důraz kladen na mysterii a ničivou sílu přírody; občas se mi vybavilo There Will Be Blood, které se také zaměřuje na lidskou posedlost; občas jsem si říkala, jak nezvyklé je vidět v kině film, kde vykreslení místa a času je důležitější než vykreslení člověka, který se jím pohybuje. The Lost City of Z nikam nepospíchá, a jak kamerou, tak i vypravěčským stylem místy působí dojmem, že ho natočil někdo v sedmdesátých letech a pak ho omylem zapomněl v archivu. A snad i proto mě tolik chytlo za srdce. ()
Ač jsem zpočátku měl pocit, že se dívám na film zpracovaný po vzoru snímků z poloviny minulého století, tak postupně jsem jej začal vnímat jako něco, co by klidně mohl natočit Werner Herzog. Ona tvrdohlavost, umanutost a zarputilost hlavního hrdiny byla neuvěřitelná. Jít přes překážky a obětovat vše pro dosažení vytčeného cíle se stalo pro Fawcetta jediným smyslem života. Pomalejší tempo dodalo snímku mysteriózní nádech a některé scény, především indiánský obřad, evokovaly Coppolovu Apokalypsu. Spojení obrazu a hudby dostávalo až magický rozměr. - Chtít něco znamená mít více, než mám. - Což nemusí platit jen pro hmotné statky, jak dokládá i tento příběh. Angus Macfadyen se natolik ponořil do své role, že z něj antipatie doslova sálaly. Malé cameo pro Franca Nera a Pattinson znovu dokazující, že umí být více než jen upír. ()
Galerie (99)
Zajímavosti (17)
- Charlie Hunnam byl v době natáčení o 20 let mladší než skutečný Percy Fawcett v době poslední výpravy. (Kaufman)
- Robert Pattinson shodil během natáčení 16 kg. (M.B)
- Malá pověšená hlava v čase 1:14:45 je takzvaná „smrštěná hlava“ - Tsantas. Jde o fenomén domorodých kmenů Jižní Ameriky. Pokud válečník zabil nepřítele, stáhl jeho kůži z hlavy a ramen a po týdenní proceduře vaření, sušení a šití se neporušená kůže i s vlasy a víčky smrskne na velikost pěsti. Válečník ji pak pověsil u vstupu do svého obydlí a při slavnostních příležitostech ji nosil pověšenou na krku. (cze.Oi)
Reklama