Režie:
Kevin MacdonaldScénář:
Jeremy BrockKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Atli ÖrvarssonHrají:
Channing Tatum, Jamie Bell, Mark Strong, Donald Sutherland, Douglas Henshall, Tahar Rahim, Denis O'Hare, Dakin Matthews, Ned Dennehy, Zsolt László, Pip Carter (více)Obsahy(2)
V roce 140 našeho letopočtu, dvacet let po zmizení římské deváté legie na severu Británie, přijíždí do Británie mladý římský voják Marcus Flavius, aby zde sloužil jako velitel posádky. Marcův otec byl velitelem deváté legie, která zmizela i s jejich symbolem, zlatým Orlem. Marcus věří, že vykoupí čest svého otce odvážným působením zde v Británii. O pár dní později Marcusova bdělost zachrání většinu mužů posádky, na kterou zaútočí keltské kmeny. Je vyznamenán za statečnost, avšak kvůli zraněné noze je propuštěn za služby. Později se Marcus dozví, že na severu Británie někdo symbol Orla deváté legie spatřil, a tak se rozhodne, že se vydá do neprobádaných končin za Hadriánův val. Doprovod mu dělá jeho o Esca, který Římany nenávidí, ale který je Marcovi zavázán, protože mu během gladiátorského souboje zachránil život. Po několika týdnech putování severskou divočinou se Esca a Marcus setkávají s Guernem, což je bývalý římský voják Lucius, který bojoval v řadách deváté legie pod vedením Marcova otce. Lucius sdělí Marcovi, že symbol zlatého orla ukradli Pomalovaní, což je jeden z nejkrutějších kmenů mezi Seveřany. Marcus i Esca dojdou až k Pomalovaným, kterým Esca řekne, že je synem náčelníka, který prchá před Římany, a že Marcus je jeho otrok. Díky tomu je Esca kmenem Pomalovaných přivítán a přijat. Esca po pár dnech Marcovi pomůže v noci tajně přepadnout válečníky, kteří hlídají Zlatého orla... (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (588)
Historická dobrodružná věc, jaké se bohužel už netočí, bez bombastického zachraňování světa, luštění skrytých hieroglyfů na Deklaraci nezávislosti a bez přemoudřelých akčních ženštin. Chlapské přátelství, rodinná čest a čelení překážkám. Jé, to byl balzám na duši. Nebál bych se to skoro přirovnat ke vztahu Aubreye a Maturina v Master and Commander, i když na jednodušší úrovni (předloha je pokud vím určená mládeži). Kromě až moc naivního konce, kde se na pomoc přidávají legionářští důchodci za životní jistoty mě fakt potěšilo, že někdo má odvahu přijít s takhle staromilsky pojatým filmem, ozdobeným vynikající kamerou. Samozřejmě se člověk neubrání srovnání s nedávným Centurionem, vedle kterého Orel vypadá jako jeho pokračování. Nicméně přístup Macdonalda a Marshalla je jiný, Marshal je úspornější a soustředí se čistě na živočišný boj několika vojáků o přežití, Macdonald si vedle hrdinského úkolu víc všímá okolní přírody, více pracuje s psychologií a mění atmosféru scén. Úvodní Testudo - lepší želvičku jsem ještě neviděl. Škoda, že je film PG-13, tím ztrácí v živelnosti, když by k tomu prostředí naopak sedělo řádně zemité řezání v protikladu k digitální krvi ve sračkách typu 300. Na závěr - Orel i Centurion jsou dle mého srovnatelně dobré filmy, každý ovšem trochu jiný. Oba mi ovšem padly do nálady. P. S. zcela se ztotožňuju se salahadinovým komentářem. ()
„Žiadny muž by nemal prosiť o svoj život.“ Oproti CENTURIONOVI Neila Marshalla (ktorý je v podstate prequel k ORLOVI DEVIATEJ LÉGIE, keď sa to tak vezme) vsadil režisér PÁDU DO TICHA a POSLEDNÉHO ŠKÓTSKEHO KRÁĽA viac na príbeh a postavy, než na krvavú akciu. Napriek odlišnému prístupu k podobnej zápletke je to však paradoxne nakoniec približne rovnako priemerné, ako solídny, ale v konečnom dôsledku nevýnimočný CENTURION. Ústredná dvojica Jamie Bell & Channing Tatum tomu dosť dáva, výprava je krásna. Akcie je však málo a je to, čo tu je, je dosť slabé. Scenár je plný banálneho klišé a na snímke je poznať slabší rozpočet. Viac v mojej recenzii na Recenzie.org. ()
ZTRACENÝ OREL, ZTRACENÁ ČEST. ZTRACENÁ ČEST, ZTRACENÉ VŠE..... /// Hned po úvodní solidní bitvičce s praktickou ukázkou práce ve formaci TESTUDO mi ukápla ,,slinka“ radosti (z toho plyne ponaučení, že slintat se má až na konci). Bohužel Marcus utrpěl zranění a s ním zřejmě i scénárista.... – ne..., není to až taková katastrofa. Jen má teď víc času a tak vezme otroka a vydá se získat ztracenou čest rodiny, ztracenou s takovým kusem železa, kterej znamená čest, vítězství, úspěch a ŘÍM. A díky (nebo bohužel?) tomu zase my poznáme něco ze života v Británii té doby. Chlapci putují, potkávají pocestné a tak nějak se pořád něco děje. Jen to není žádný kruťácký drama. Mám tyhle pohádky rád. Je fajn, že se točí. Ale historickou událost z toho dělat nebudeme. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím co udělat s manželkou před příchodem legionářů. 2.) Nechápu proč nacházím těla s usekanýma chodidlama. 3.) Dodnes jsem si myslel, že nejlepší maratónci jsou Pheidippides nebo Křováci. . /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ * ()
První třetina jednoznačně nejlepší. Nástup k jednotce, hraniční pevnost, všudypřtomná mlha a kosa... O tomhle období něco vím a stále musím obdivovat tu civilizaci, která podobné pevnůstky či zimní tábory měla skoro až na našem území... Tady u u nás bubáků se měnila v zemnici slepice za hrnec, a tam už měl důstojník rozpis služeb jednotlivých vojáků v pevnosti a hřál se v místnosti s vymakaným horkovzdušným vytápěním :-)) V Rakousku se našel svitek, kde si žena jednoho z důstojníků stěžuje kámošce do Říma, že je v Austrii kosa a že už se těší až toho jejího muže zase přeloží do Itálie :-)) Na hranici s Britanií to muselo být ještě o řád hustčí! - Zpět k filmu. - Od nápadu udělat single záchrannou misi pro zástavu kamsi do barbarské Britanie za Hadriánův val, se z filmu stal sice krásný, avšak pouze etnograficko-přírodopisný snímek zachycující kmeny pastevců a nádherné scenerie hor, jezer, divokých hvozdů a zelených luk. Cesta zpět s naháněči byl standard a ničím neohromila. Závěr se ZZ Top legionáři a rádoby morální políček synáčkovi římského politika mne dokonce iritoval. A poslední věta snímku - ,,tak co dál?", mu definitivně sebrala čtvrtou hvězdičku o které jsem uvažoval. Takovéhle kecy očekávám v Kobře 11 nebo Xeně, tady to zamrzelo. Proč si to jen tak podělali... Ano nabízí se srovnání s Centurionem i Pojídači mrtvých. Jsou to snímky tematicky , i prostředím podobné. I přes drobné výhrady však snímek doporučuji zhlédnout. U mne je to za 3 orly. * * * ()
Sahat římským náckům na ptáka se nemusí vždy vyplatit! Když jim k tomu ještě nafiletujete tatínka, mohou to vzít osobně a sveřepě se vydat vyhladit kmen modrých, punkových eskymáků, kteří vypadají, jako by se zrovna vrátili z kolonizace Pluta. Škoda, že se film po kulantním úvodu změní v turistického videoprůvodce Skotskem s přístupností PG13. Dvanáctileté děti by době internetového porna a brutálních ťamanských omalovánek mohly utrpět vážnou újmu na psychice a v honbě za vyššími zisky začíná být Holywood pěkně anemický. A tak ač se Římani s divokými britskými kmeny píchají mečíky a sekají hnusně vypadajícími sekyrkami ostošest, krve by se v nich nedořezal a když si náhodou někdo poškrábe gladiem kolínko, kamera zděšeně čumí do zdi, což takový relativně temný film degraduje na úroveň dalšího pokračování Heryho Potrata. Navíc procpat v prvním století za Hadriánův val afroameričana, žida či asiata by bylo skutečnou scénáristickou výzvou, a tak tvůrci alespoň naplnili homosexuální kvótu Billym Eliotem v roli nedomrlého synka strašlivého náčelníka Britů. To už ho rovnou mohla hrát Hermiona! ()
Galerie (108)
Zajímavosti (20)
- V nebezpečných scénách za Channinga Tatuma zaskakoval slovenský herec a kaskadér Vladimír Furdík. (Geralt z Rivie)
- Natáčelo se ve Skotsku a Maďarsku. (Taninaca)
- Předlohou snímku byla kniha "Orel Deváté legie" z roku 1954 od oblíbené britské spisovatelky Rosemary Sutcliffové, jejíž jméno je spojováno s dobrodružnými a historickými romány pro děti. (Conspi)
Reklama