Režie:
Tom HooperScénář:
David SeidlerKamera:
Danny CohenHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Colin Firth, Helena Bonham Carter, Derek Jacobi, Geoffrey Rush, Richard Dixon, Jennifer Ehle, Ramona Marquez, David Bamber, Michael Gambon, Guy Pearce (více)Obsahy(2)
Po smrti otce, anglického krále Jiřího V. (Michael Gambon) a skandální abdikaci krále Eduarda VIII. (Guy Pearce), je Bertie (Colin Firth), který celý život trpí vadou řeči, nečekaně korunovaný králem Jiřím VI. Země stojí na prahu 2. světové války a zoufale potřebuje silného vůdce. Proto králova žena Alžběta (Helena Bonham Carter), budoucí královna matka, domluví svému muži setkání s excentrickým terapeutem řeči Lionelem Loguem (Geoffrey Rush). Po tuhém začátku se tito dva ponoří do neobvyklého způsobu léčby a časem mezi nimi vznikne nenarušitelné pouto. S pomocí Loguea, rodiny, vlády a Winstona Churchilla (Timothy Spall) král překoná koktání a pronese zásadní řeč v rádiu, která inspiruje anglický lid a spojí jej ve válečné bitvě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (6)
Recenze (1 928)
Nádherná kamera a výprava (prechádzka po zahmlenom parku s kuželovými stromami je estetickým orgazmom), brilantní herci, handicapovaný hlavný hrdina (so srdcervúcou plačúcou scénou), milujúca manželka, a keď ide do natuhšieho, tak booster naliehavosti v podobe nástup Hitlera k moci... Proste čistá rainmanova duša vo vznešených anglických kulisách Merchanta a Ivoryho, neboli ďalšia sázka na oscarovú istotu, hoci tentoraz skutočne dobrosrdečná a úprimná. Nebuďme však sentimentálni - Tom Hooper „iba“ perfektne zužitkoval všetko, čo ho naučili na škole a čo ho naučil zlatý Hollywood a zlaté Anglicko, a nevniesol do svojho diela žiaden autorský otlačok, ani nič nikam neposunul. Preto som držal palce osobitejším, odvážnejším a progresívnejším umelcom Fincherovi a Arronofskemu... ()
Srovnání s letošním Fincherovým trhákem chápu pouze v souvislosti s oscarovými nominacemi, ale jinak není fér. Každý z těch filmů funguje docela jinak, přestože oba by šlo při troše fantazie zařadit pod škatulku "konverzační drama". V případě King's Speech mám nicméně trochu problém vyrovnat se s tím, že ten film není ani vyloženě "britsky komorní" ani "hollywoodsky velkolepý" - stojí někde mezi a nejsem si úplně jistý, zda mu to ve všech situacích prospívá. Filmu jednoznačně dominují postavy - herci, které jsou ale často umisťované do poloprázdných a poměrně rozsáhlých interiérů (občas se dokonce nacházejí daleko od středu záběru, na samé straně, nebo v rohu), nebo v druhém extrému jejich obličej vyplňuje většinu plátna. Dá se říct, že tím Hooper zdůrazňuje izolovanost monarchy od tehdejší společnosti, ale občas to zase vypadá, že si jen nedal příliš práce z mizanscénou. Je potřeba říct, že The King's Speech skutečně nejvíc ze všeho táhne dvojice Firth - Rush a pokud byť jeden z nich na scéně chybí, film tím poměrně znatelně trpí. Narážím hlavně na ona hluchá místa s mocenskými čachry v královské rodině, která jsou zajisté potřeba, abychom plně pochopili jednání hlavního hrdiny, ale místy působí trochu jako vata. Závěrečné minuty ovšem plní vše, co mají - široké úsměvy i dojetí jsou zaručeny a zlatá soška pro Firtha zrovna tak. ()
Králova řeč je opravdu skvělý film a herci si Oscary určitě zasloužili.... ovšem Nejlepší film a režie... za co? Co se režie týče, tak je sice zvládnuta na jedničku, ale nevidim zde žádný invenční přístup (narozdíl od Social Network). A nejlepší film? Hmmm.. ne. Ale tím nechci kvality tohoto kousku nijak zpochybňovat (jinak bych asi nenapařil full-house, že jo), jenom chci naznačit, že většina členů akademie by měla raději jít do důchodu :) ()
Brilantní režie Toma Hoopera, který vše naservíroval na hladinu filmařiny v celé své kráse. Rush byl velmi příjemným doplňujícím tempem díla a Hoopera nechal svým výborným výkonem jak chladnou klapku, tak dotek na srdci při pomoci krále v nejtěžších chvílích života. Výprava mohla vyhrát cenu - tak jako kamera. Ve scénáři bych se přiklonil k Fincherovi (Sociální sít'). Celý film na mě působil velmi příjemně a ze dne na den mi ještě připomíná lehkost, která mě po celou dobu doprovázela. ()
Technicky a herecky brilantní (Firth jde po Oscarovi, Rush se porve s Balem), ale za srdce mě dvouhodinový inside look do života královského koktače ani na chvíli nechytil, přičemž po závěrečné řeči celé Británii jsem si řekl jen "hmmm, to bylo jako ono?" Další oscarový kandidát, na kterého si za pár týdnů vzpomene jen pár filmových historiků... ()
Galerie (126)
Photo © Speaking Film Productions Ltd 2010 / Laurie Sparham
Zajímavosti (41)
- Vulgarity užívané Bertiem (Colin Firth) během svých seancí vedly komisi MPAA ke klasifikaci R. Producenti bratři Weinsteinovi se několikrát odvolali, ale byli odmítnuti. Nakonec se rozhodli sestříhat film pro americká kina tak, aby získal označení PG-13. K oscarové komisi však šla původní R verze a tím pádem je Králova řeč od roku 2005 další v řadě R filmů, které vyhrály Oscara za nejlepší snímek. (Othello)
- Colin Firth byl na Oscara za hlavní mužský herecký výkon nominován již v roce 2009 (Single Man), ale „sebral“ mu ho Jeff Bridges za svůj výkon ve filmu Crazy Heart. Po roce se situace opakovala: Firth a Bridges se opět utkali v boji o prestižní sošku, tentokrát však Jeff s rolí z filmu Opravdová kuráž neuspěl právě ve prospěch Colina. (Othello)
- Colin Firth (Jiří VI.) si s koktáním musel poradit sám, ačkoli je jeho sestra logopedka. „Nenaučí vás mluvit špatně,” zažertoval Colin. (Coldrex)
Reklama