Režie:
J.J. AbramsScénář:
J.J. AbramsKamera:
Larry FongHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Joel Courtney, Kyle Chandler, Jessica Tuck, Elle Fanning, Ron Eldard, Noah Emmerich, Gabriel Basso, Ryan Lee, Zach Mills, AJ Michalka, Riley Griffiths (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Skupina dětí se rozhodne natočit film o zombie. Když v noci točí na opuštěné železniční stanici, do projíždějícího vlaku narazí auto a vlak vybuchne. Děti katastrofu přežijí a v troskách auta najdou těžce zraněného učitele místní školy. Ten je z místa vyžene za pomoci pistole a se slovy, že pokud něco někomu řeknou, vojáci zabijí jak je, tak i jejich rodiny. Děti utečou ve chvíli, kdy se na místě neštěstí objevují první vojáci. Druhý den se otřesené děti dohodnou, že film dotočí, ale že nikomu neřeknou, že byly na místě neštěstí. Mezi chlapcem Joem a dívkou Alice vzniká náklonnost, které však brání jak otec Alice, tak i otec Joea. Otec Joea totiž obviňuje ze smrti své manželky, Joeovy matky, právě otce Alice. Joeova matka zahynula při jakési nehodě v místní továrně ve chvíli, kdy vzala za opilého Alicina otce směnu. Ve městě se začnou dít podivné věci. Mizí elektronické přístroje a ztrácejí se lidé, a to včetně šerifa. Ve městě se objevují vojáci, kteří s podivnými přístroji propátrávají okolí. Město a jeho okolí trpí výpadky proudu. Joeův otec Jack brzy zjistí, že vojáci provádí jakousi podivnou „pěší operaci“, a tak na velícího plukovníka jako zástupce šerifa udeří a chce znát odpovědi. Místo nich ho však vojáci zatknou. V té době se věcně opilý otec Alice pohádá s dcerou a vyhodí ji z domu. Následně, když mu dojde, co provedl, ji pronásleduje v aute po městě. Dojde k autonehodě, při které Alice unese neznámý tvor. Když se Joe dozví, co se stalo, je rozhodnut dívku najít. Tou dobou začínají vojáci pod záminkou požáru evakuovat město. Joe se vrací v doprovodu ostatních chlapců do města a tady se uprostřed chaosu a boje vojáků s příšerou snaží dívku najít... (TV Prima)
(více)Videa (23)
Recenze (1 188)
E.T. podle Abramse mě baví víc než Spielbergův E.T., protože víc tlačí na děj, horor a linie s natáčením amatérského filmu partou děcek je dost zábavná. Miluju filmy ohlížející se za dětstvím (STůJ PŘI MNĚ, NAVŽDY SPOLU...) a filmy o filmařích (AMERICKÁ NOC, ŽIVOT V OBLOUZNĚNÍ...), takže tady SUPER 8 hned dvakrát zasáhla cíl. ()
Kam kráčí Hollywoodský blockbuster, když už ani spasitel současného blockubuster Abrams nedokáže udržet tu napínavě dobrodružnou atmosféru až do plačtivého finále? Ať už je super osmička upřímnou poctou kdečeho, tak dokáže být ve většině ohledech neodolatelně neotřelá, kdy většinu žánrových motivů (např. rodiče svému synkovi nevěří, protože je ještě na takovéhle věci příliš malý) buď zcela odbíjí nebo zcela ignoruje. I přes to všechno se tajemná atmosféra ke konci vytrácí a na místo ní se do konce dobelháme na autopilota. To už dechberoucí podíváne umí točit jen Cameron, nebo je současný blockbuster definitivně mrtvý? Nebo jsem jen prostě vyrostl. ()
Krásna audio-vizualizácia počas celého filmu spojená v kombinácií s akčným žánrom sú určite hlavným článkom úspechu tohoto filmu. Ak má človek rád temnejšiu a mysterióznu atmosféru, tak ho film vtiahne do deja bez najmenších okolkov. Taktiež mi neprekážali ani deti, ale radšej by som privítal dospelejšiu generáciu ktorá by sa na toto hodila asi trošku viac, ale v konečnom dôsledku 90%........................... Soundtrack Michael Giacchino: 1. Super 8 [1:44] ,2. Family Matters [0:28] ,3. Model Painting [0:39] ,4. Acting Chops [0:40] ,5. Aftermath Class [5:52] ,6. Thoughts of Cubism [0:48] ,7. We'll Fix It in Post-Haste [0:43] ,8. Productions Woes [0:34] ,9. Train of Thought [0:35] ,10. Circle Gets the Cube [1:05] ,11. Breen There, Ate That [1:11] ,12. Dead Over Heels [0:48] ,13. Gas and Go [1:33] ,14. Looking for Lucy [0:48] ,15. Radio Haze [1:06] ,16. Mom's Necklace [1:33] ,17. Shootus Interuptus [2:33] ,18. Thoughts of Mom [1:40] ,19. Woodward Bites It [1:53] ,20. Alice Projects on Joe [2:28] ,21. Neighborhood Watch/Fail [4:44] ,22. The Evacuation of Lillian [3:39] ,23. A Truckload of Trouble [0:57] ,24. Lambs on the Lam [2:39] ,25. Woodward's Home Movies [2:39] ,26. Spotted Lambs [1:35] ,27. Air Force HQ or Bust [1:03] ,28. World's Worst Field Trip [3:35] ,29. The Siege of Lillian [2:56] ,30. Creature Comforts [10:07] ,31. Letting Go [5:15] ,32. Super 8 Suite [5:51] ,33. The Case [3:28], ()
Zatímco české multiplexy terorizuje senilní "Saxána" mají diváci možnost si dvěma filmy připomenout, že dříve se mainstreamové snímky pro děti či rodiny dělaly trochu jinak. Vedle přímého flashbacku v podobě "Lvího krále" převedeného do 3D, přináší J.J. Abrams reminiscenci filmů 80. let. V souvislosti se "Super 8" se hodně mluví o Spielbergově "E.T.", při čemž si kritika neodpustí poznamenat, že originál, k němuž se domněle měl současný film upínat, je dramaturgicky sevřenější a scenáristicky stabilnější. Jenže "E.T." prostě byl výjimečný, ale zdaleka není jediný dětský film osmedesátkového stylu, kde tvůrci k dětem na plátně i před ním přistupovali jako k myslícím bytostem, jejichž svět je stejnou mírou utvářen rozjívenou fantazií i strachem a traumaty. Spíše než k Spielbergovi má "Super 8" blíže k filmům Joa Danteho "Gremlins" či "Badatelé"; obzvláště s druhým jmenovaným vykazuje spoustu podobností. Abrams sice nevytvořil žádný nový kult či milník, k němuž by se vztahovala historie, ale stejně jako Danteho filmy má i jeho počin potenciál stát se pro malé diváky srdcovou záležitostí. Přes všechen mediální humbuk okolo pocty či kopie titulů z 80. let "Super 8" nesklouzlo do poznávacího kvízu pro zasvěcené. Naopak zůstává soběstačným retro dílem, které se straní citací či aluzí (fakt, že má jeden hrdina pokoj vlepený filmovými plakáty zde není klíčem k dešifrování díla či prostitutkovským pomrknutím po fandech, ale prostě prostředek profilace postavy). Z hlediska neanimované rodinné produkce rozhodně "Super 8" v dnešní době představuje výjimečně kvalitní počin a historicky se řadí mezi hrstku těch, které dokáží uhranout. Sice tentokrát není fantaskní rovina tolik dominantní, ale zato zde zůstává důraz na dobrodružství, které lze zažít bez toho, aby člověk musel narazit na mimozemšťana; stačí vzít rodičům kameru. Je otázkou, do jaké míry může retro vyprávění oslovit děti doby mobilů a online her, ale jelikož se nezdá, že by je vyloženě lákaly filmy zasazené do dneška, nebude snad ani "Super 8" mít žádný startovní handicap. ()
Do závěrečné třetiny na hranici geniality. Dokonalá upomínka na 70s/80s tvorbu páně Spielberga, v níž se skloubí nejen dobový feeling s moderním snímáním (byť již notně recyklovaným), ale i rodinné drama (fantastické děti v hlavních rolích) s hororovým sci-fi (atmosféra jak z Insidious), do čehož navíc neodolatelně brnká Giacchinův "williamsovský" soundtrack. Jenže pak dojde scénáři i režii dech (zkratkovitost úplně rozhodí rytmus), na spočítání logických děr nestačí prsty, otěže převezme ušmudlaný patos a divák zjistí, že ho mimozemská entita (stejně jako všichni s výjimkou ústřední partičky děcek) a její osud absolutně nezajímá. A finále, seč věrné "tradici", je podpásovkou typu pointy z Války světů. Možná až příliš zklamaných 7/10, jimž malinko přidává dokonalost titulkové "zombiárny". A Elle Fanning je skvostná herečka. [Artis Kino Wien] ()
Galerie (45)
Zajímavosti (23)
- V Charlesově (Riley Griffiths) pokoji si můžeme všimnout plakátů k filmům Halloween (1978) a Úsvit mrtvých (1978). (pan Hnědý)
- Záběry pro první trailer byly natočeny kameramanem Wallym Pfisterem samostatně v dubnu 2010, několik měsíců před natáčením filmu, které začalo v září 2010. Kameramanem filmu byl Larry Fong. (Pod)
- Tržby ze severoamerických kin činily 127 milionů amerických dolarů, součet těch celosvětových dosáhl 260,1 mil. (NIRO)
Reklama