Reklama

Reklama

Ragtime

Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa.  Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Notně průměrně vystavěné drama, které spoléhá opět na silnou a rebelující osobnost, a aniž by si kladlo lokální či malé nároky, se zároveň snaží řešit palčivé a věčné společenské problémy. Bohužel se celá struktura rozpadá do pěkně malovaných obrázků, které trochu postrádají pospolitost a i ta výsledná mozaika působí ušmudlaným dojmem. Solidní dobové reálie podtrhují výborné kostýmy a zastiňuje minimum hudby, tudíž se o atmosféře nedá opravdu říct, že by ji byl divák schopen nasávat plnými doušky. Řemeslný standard, který je emocionálně chladný stejně jako vztah, který jsem si utvořil k protagonistům během průměrně zašmodrchaného vyprávění... ()

sud 

všechny recenze uživatele

Když se řekne, že nějaký film je o hovně, většinou to znamená něco jako o ničem. Ovšem výjimka potvrzuje pravidlo a tou víjimkou je "Ragtime". Je o hovně a zároveň o něčem. Zobrazuje rasistickou Ameriku počátku 20. století bez příkras a zároveň bez zbytečných emocí. O hlavní postavě se de facto mluvit nenechá, poněvadž těch předních je několik a mají přibližně stejný prostor. Ač se to někomu nezdá, Doctorowova předloha je to pravé pro Miloše Formana. Ovšem až po své první třetině. Příběh o typicky Formanovském hrdinovi (tj. osamocenému jedinci, který se vymiká z davu a svádí marný boj proti všem) začíná až ve druhé třetině. A jsem toho názoru, že první třetina knihy a první hodina filmů jsou jakoby odjinud, je zde několik dějových linií a hodně postav, jejichž osudy se po čase protnou a dají prostor silnému příběhu. První hodina připomíná stylem vyprávění spíše Felliniho či "Den kobylek", skutečný "Ragtime" začíná až, no až s tím hovnem :-). Pan Forman ji měl shrnout maximálně ve dvaceti minutách a honem se vrhnout na Walkerův příběh. Z herců bych jistě pochválil Howarda E. Rollinse Jr., jenž byl v roli černého rebela Walkera výtečný. "Ragtime" je skvělý film se silným příběhem, za který se ani pan Forman nemusí stydět (i když se jedná o jeden z jeho slabších). 100 minut by tomu slušelo mnohem víc. 80%. ()

Reklama

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Je zvláštní jak některé filmové verze literárních bichlí očešou příběh o co můžou a stovky stránek odvypráví za pár minut a naopak některé filmy dlouho vyprávějí útlý román o několika desítkách stran. Té stopáže jsem se hodně obával, nakonec to nebylo tak hrozné, i když ta neskutečná délka šla trošku cítit a místy to bylo trochu rozvleklé. Pár minut méně by bylo příjemnější. Trochu mne také mrzelo, že se z celého románu filmová verze nakonec scvrkla jen na kritiku rasismu. Což je sice prospěšné, ale kniha je přece jen o něčem více, není kritikou jen rasismu, ale celé té doby se vší svou pompézností, přehnanou ctí a pokryteckou morálkou, což film vystihuje jen ve svém začátku (a během těch úvodních několika desítek minut jsem si jej zařadil k filmům, z nichž se mi dělá psychicky nevolno). Také mne mrzelo, že filmová verze zcela vypustila postavu Emmy Goldman, přesně té postavy, která do historie zasáhla hned několikrát, ale mainstreamové a obecné dějiny ji zcela opomíjí. Jak jsem byl rád, když jsem na ni v románu narazil, jak jsem byl nasraný, když jsem zjistil, že ve filmu není. Potěšující je obrovská záplava mladých herců, které známě spíše z jejich pozdější tvorby. Velmi potěšil Samuel L. Jackson nebo Mary Steenburgen (která věkem strašně krásní). Krásné na tom všem je, že tohle není příběh o příběhu, o událostech, je to příběh o lidech, krásný příběh o lidech i se vším tím špatným, co lidský život přináší. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Silné téma, nádherná retro výprava a architektonická stylizace a vtahující druhá polovina, která komplexní příběh zužuje na prostorově omezený rasový konflikt. Jenže ve vší snaze o komplexnost příběh zkrátka nepůsobí vůbec soudržně - motivy se spíše vidlemi hází jeden přes druhý a zcela mi uniká, proč vlastně musela vypovídat první třetina o tom, o čem primárně vypovídala. Forman měl našlápnuto na další skvělý film, leč skončil u působivé dobové skládačky s nevyrovnaným tempem a občas haprující návazností scén. Rozhodně však potěšili stařičký James Cagney a mladý Sam Jackson, který měl stejný hlasový projev snad už od školky. 70% ()

Lynn 

všechny recenze uživatele

Forman skvěle přesvědčuje, že je režisérem světového formátu. Velice věrně a výstižně zachycuje realitu Ameriky 20.let i s jejím pohledem "na věc". Pohledem, který přetrvával ještě velmi dlouho... až do příchodu Martina Luthera Kinga, černých tygrů, květinových dětí a vůbec myšlenkové revoluce 60. let. Tandem Forman - Ondříček je zárukou barvité podívané, herci se do svých postav převtělili na výbornou. Ragtime sice nikdy nezaznamenalo takový divácký úspěch jako Přelet nad kukaččím hnízdem nebo Amadeus, ale o to víc stojí za to mu těch 155 minut života věnovat. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • Zrádnou fází vzniku filmu se ukázal být střih. Miloš Forman později vzpomínal: "Při stříhání každého filmu přijde chvilka, kdy vzývám ďábla a nabízím mu svou duši za nový pár očí. Když člověk totiž žije s filmem rok, začnou ho najednou i ty nejlepší scény otravovat. Všechno mu připadá fádní a nudné a v tu chvíli je vítaná každá změna, a to i změna k horšímu, jen proto, že cokoli jiné se mu náhle zdá svěží a lepší. Pokud člověk o tomhle nebezpečném psychologickém mechanismu neví, může se zbytečně připravit o dobrý materál a dobré nápady. Při Ragtimu můj mladý hlavní střihač nikdy ani nazapochyboval o mém rozhodnutí a nikdy se mi nepokoušel oponovat vlastními názory. Prostě jen slepě vykonával mé pokyny. Mám stříhání moc rád, ale potřebuju mít proti sobě ve střižně tvůrčího protivníka, jinak je to pro mě nádeničina. Sama ta práce je stereotypní, člověk se věčně nimrá s tím samým, počítá okýnka, přehazuje záběry, a to pořád dokola. Snažil jsem se střihače uspokojit, zbavit ostychu a trémy, ale nepovedlo se mi to. (...) Proto byl pro mě střih u Ragtimu tou nejhorší fází." (NIRO)
  • Natáčelo se od 4. srpna do 19. prosince 1980. Točilo se ve státech USA – New York, New Jersey, Connecticut a v Anglii. (Varan)

Související novinky

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

07.11.2012

Přijďte dát divácký dárek Miloši Formanovi k osmdesátinám, které letos oslavil. V kinosále Městské knihovny v Praze se bude od 7. do 13. prosince konat Forman Festival, kompletní retrospektiva této… (více)

Reklama

Reklama