Režie:
Anton CorbijnScénář:
Andrew BovellKamera:
Benoît DelhommeHudba:
Herbert GrönemeyerHrají:
Philip Seymour Hoffman, Rachel McAdams, Willem Dafoe, Grigorij Dobrygin, Homayoun Ershadi, Nina Hoss, Daniel Brühl, Herbert Grönemeyer, Mehdi Dehbi (více)Obsahy(2)
V hamburské islámské komunitě se jedné noci objeví neznámý muž na pokraji smrti. Napůl Čečenec, napůl Rus, který má u sebe 500 dolarů a tajné informace o milionovém kontě v jedné soukromé bance. Jeho identita zůstává záhadou - je Issa terorista nebo oběť špinavých praktik mezinárodního zločinu? Když vyjde najevo, odkud pocházejí peníze na účtu, jeho život bude opět v ohrožení a začnou se o něj intenzivně zajímat všechny tajné služby. (Forum Film CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (466)
Od majstra špionážnych thrillerov Johna Le Carrého,ešte majstrovskejšie spracováva režisér Anton Corbijn+kameraman Benoit Delhomme v neistej,súbežnej,vygradovanej pointe,vzdávajúcej Hold starým klasikám zo 70 rokov,kde herecký ansámbel v podaní nebohého velikána P.S.Hoffmana,ktorého charakter postavy Gunthera Bachmanna je podobný tomu skutočnému.Celú pozornosť strháva na seba P.S,a keď je na plátne,tak z neho nespustíte oči.Dopĺňajú ho obstojne Rachel McAdams a Willem Dafoe,ktorí odohrajú klasicky,čo je v ich silách,P.S ešte o niečo viac... Od začiatku do konca,extrémne pomalý,napínavý snímok,kde som práve do poslednej sekundy nevedel ako to skončí a scéna,ktorá to ukáže,je excelentným vysvetlením... PS:P.S.Hoffman urobil jednu zásadnú,fatálnu chybu,a to,že podľahol drogám... ()
Musím povedať, že tento film ma celkom prekvapil. V niečom pozitívne, v niečom zase trošku negatívne. Je pravda, že príbeh je občas trošku nudný a chýba tomu trošku dych, ale má to strhujúci záver, ktorý skutočne zaútočí na tie správne miesta. Plus, a verím, že tu budú so mnou mnohí súhlasiť - "Vďaka za Phillipa Seymoura Hoffmana v tomto filme" . Je jednoznačne najlepším hercom a zvláda svoju postavu skvele. Presne ten typ role, kde si ho človek predstaví. Má adekvátne množstvo sympatií a antisympatií, ktoré potrebuje. A je veľká škoda, že už nie je medzi nami. Ale okrem toho mám pocit, že ostatní sú okey, vizuálne je to okey, atmosféra je okey a aj postavy sú celkom okey. Neviem čo viac by som dodal. S výnimkou Gunthera je všetko v tomto filme podľa mňa okey. Rozhodnite sa sami. Hodnotenie: B- ()
„Tieto kecy chcete viesť?“ Mne sa to vlastne dosť páčilo, ale neviem prečo a mám podozrenie, že mnohé veci, ak nie väčšinu, som nepochopil. Výborne chladná, neosobná atmosféra, celkom zaujímavé postavy (samozrejme v čele so strašidelne nekompromisným Philipeom Seymoureom Hoffmanom). Zaujímavá realistická alternatíva k špionážnym hi-tech trilerom (clancyovky, Mission: Impossible, 007). Takto nejako to vyzerá v skutočnosti. ()
Škoda, že Holanďák Anton nezahodil foťák dřív. Už Američan byl dobrý tak, že ani sami Američani si při své zpupnosti o sobě tolik nemyslí, no a Nejhledanější muž je v tom bordelu filmů o tajných operacích, terorismu a vůbec zločinu všeho druhu jako koště, co si mete vlastní cestu. Zkrátka je jako holka, kterou nenajdete v žádném katalogu, ale stejně ji chcete. Neváhej a toč, Antone! ()
Pomalý, atmosférický a kvalitní autorské počiny 70. let připomínající mix špionážního thrilleru a artfilmu (málo redundantní syžet, méně zřetelné motivace, nevyplněné vyprávěcí mezery). Informace nejsou pro lepší srozumitelnost několikrát opakovaný, mezi jejich prvním a následujícím výskytem (stvrzujícím jejich důležitost) někdy uběhnou desítky minut (Seven Friends) a stejně dlouho trvá, než dojde k jejich vsazení do širšího kontextu (např. rodinných vztahů - Jamal). Podstatné je často řečeno jenom v narážce nebo jsou vodítka umístěna někde v zadním plánu jednoho z dlouhých, precizně komponovaných záběrů s malou hloubkou ostrosti (například nápověda, jak celý film skončí, přichází s předstihem několika minut). Vzhledem k častému umisťování podstatných objektů mimo střed rámu, záleží na každém přerámování a pozici všech figur v mizanscéně. Scenárista přitom oproti předloze distribuci informací zpřehlednil a do centra dění zřetelně umístil jednu postavu (ačkoli jsem na základě knihy čekal, že protagonistou bude Brue). Zvýznamnění Bachmanna, muže, který by měl mít věci pod kontrolou, ale tak docela nemá, nahrává ústřednímu tématu bezmoci (ve vztahu k nepřehledné post-9/11 síti organizací zajišťujících národní bezpečnost). O osobním životě Hoffmanovy postavy je nám přitom paradoxně přímo sděleno nejméně, čímž je posilován zavádějící dojem, že zatímco on může autoritativně sledovat a poslouchat kohokoli, sám je sledovatelný (a manipulovatelný) jen obtížně. Obrázek o jeho charakteru a momentálním duševním rozpoložení si musíme složit z mnoha náznaků přítomných v dialozích a zejména v mizanscéně (sklenice alkoholu a cigareta definičními znaky). Náznaky jsou to přitom ještě méně určité než v knize (vztah s Frau Freyovou). Postavy dokonce vedou dialogy o prostředích, v nichž se cítí dobře a která je charakterizují (Annabel není příjemná luxusní restaurace, Bachmann je štamgastem v zaplivané přístavní hospodě). Corbijn vytěžuje noirové prostředí zabetonovaného velkoměsta s řekou, z jejíchž temných hlubin hrozí na povrch vylézt nejedno nemilé překvapení (z vody jako kdyby se v úvodním záběru vynořil také Issa). Pojetí Hamburku jako města, kde je věčně noc a prší je k našemu překvapení převráceno ve zdrcující závěrečné scéně, odehrávající se za jasného bílého dne. Dominující barvy exteriérů, interiérů i šatů postav (žlutá s modrou nebo zelenou) jsou stejně nevlídné a odtažité jako čistě profesionální vztahy mezi postavami, z nichž většina žije bez rodin i bez budoucnosti (o čemž hovoří Bachmann s Jamalem) a mají-li nějaké romantické ideály, v průběhu filmu o ně přijdou. Bachmann díky Hoffmanovu excelentnímu výkonu, korunovanému jedním z vůbec nejpůsobivějších odchodů ze scény, funguje jako autentická lidská osobnost i jako zosobnění univerzálního pocitu ztráty kontroly, důvěry a svobody. Závěrečný zvrat nepřichází odnikud, ale je nenápadně budován po celý film, jehož vyprávění je ve skutečnosti méně komunikativní, návodné a přehledné, než se jeví, neboť na jednu z dějových linií, nakonec tu směrodatnou, upozorňuje pouze mimoděk, jako kdyby neměla hrát významnější roli. Finále bourá naši představu o tom, kdo udává tón, kdo manipuluje koho kterým směrem. Po stránce řemesla a důslednosti, s jakou hájí (a nakonec obhajuje) své málo vědoucí, málo komunikativní vyprávění, nelze Nejhledanějšímu muži nic vytknout. Srovnatelně náročný, ale vděčný divácký zážitek jako Jeden musí z kola ven. 90% Zajímavé komentáře: ORIN, ScarPoul, MessiáŠ, maddy, F.W.Colqhoun () (méně) (více)
Galerie (31)
Zajímavosti (6)
- Týždeň po premiére filmu na filmovom festivale Sundance zomrel hlavný predstaviteľ P. S. Hoffman. Tento film bol zároveň aj jeho posledným, kde si zahral v hlavnej úlohe. (MikaelSVK)
- Do hlavnej ženskej úlohy Annabel Richter boli zvažované herečky Amy Adams, Carey Mulligan a Jessica Chastain. (m.a.t.o.)
- Jeden z producentů filmu Stephen Cornwell je synem autora předlohy Johna le Careé, jehož skutečné jméno je David John Moore Cornwell. (Dr Lizal)
Reklama