Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Celovečerní debut nejmladšího českého režiséra Matěje Chlupáčka vypráví příběh dospívající dívky Jolany, která je předmětem sexuální touhy svého nevlastního otce. Problémy v rodině nedokáže řešit, ztrácí schopnost komunikace i se svými kamarády a stále více se propadá do uzavřeného světa svých představ. Doma hru na šťastnou rodinu hrát nedokáže, svět venku ji vysává, má strach, ale submisivní erotické hry zároveň neodmítá. Neúnosnost situace a řada dramatických okolností doženou hlavní hrdinku až do nevěstince, kde se její postavení dále vyhrocuje. Ale je otázka, co Jolana vlastně chce? Není útěk do snů lepší než drsná okolní realita...

Čerstvost pohledu začínajícího filmaře, který nepracuje v zaběhnutých vzorcích, se ve filmu Bez doteku kloubí se zkušeností již protřelých profesionálů štábu. Výsledkem je snímek s ojedinělými režijními prvky, který se nebojí nabízet divákům spíše otázky než odpovědi. Zároveň disponuje přesnou výtvarně dokonalou kamerou a uvěřitelnými hereckými výkony, které filmu dodávají až mrazivou věrohodnost. Režijní debut nejmladšího režiséra ve střední Evropě nelze přehlédnout. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (140)

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Český pokus o "hlavolamový film", u něhož je divákova energie spotřebována na pochopení logiky stylu a logiky vyprávění, za což je mu na oplátku dán pouze nejistý pocit "uhodnuté pointy". Na přemýšlení o motivech postav a smyslu jejich jednání se už energie nedostává a vlastně k nim ani není poskytnut materiál, protože potřebné detaily jsou potlačeny ve prospěch stylu (zjevný problém nedostatečné kontextuality, která je přebita propracovanou - a poměrně zdařilou - vyprávěcí koncepcí). Téma dívčí sexuality či sexuálního zneužívání se zde ale nijak neřeší (sex je zde použitý pouze jako efektní prostředek a záminka k zápletce), osobní problémy Jolany jsou kompenzovány především prostřednictvím snových sekvencí, které sice mohou naznačovat, proč film dopadne, jak dopadne (plakát k filmu může být chápán jako takový částečný spoiler), ale kontext moc nerozšiřujou. Tou největší slabinou jsou však naprosto příšerné, neuvěřitelné, umělé dialogy, navíc zahrané špatně, neprofesionálně až ochotnicky. Dle mého rozumu je Bez doteku film (budoucího) inženýra, ne umělce; film inženýra nolanovského typu, který umí zajímavě stříhat a má jasnou představu o tom, jak zkomplikovat jednoduchou zápletku, ale neumí napsat přirozený duchaplný dialog a příběh se silným emocionálním dopadem (jak by to dovedl umělec buñuelovského typu, na kterého je zde marně odkazováno). ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Možná, že autoři měli dobrou snahu něco sdělit, ale nepovedlo se to. I když distributor láká na drama o sexuálním obtěžování, pravda je někde úplně jinde. Tohle se řeší asi prvních dvacet minut a pak vše skončí bez jakéhokoli výsledku a řešení. Scénář bohužel absolutně nefunguje a zoufale nudí. Postavy postrádají motivaci a věci se tu dějí bez vysvětlení. Absolutně jsem nepochopil, co chtěl autor sdělit, což je zásadní problém. Proč postava Hádka miluje Vítů, ač ji viděla jedinkrát v životě? Jak je možné, že hlavní hrdinka kdysi dělala v "bordelu" a my se to dozvídáme oklikou a vůbec to sem nepasuje? A co se stalo s nevlastním otcem? Co má znamenat linie s "duchem"? A tak bych mohl pokračovat dál. Dramaturgie tu zkrátka nefunguje a nezakryje to ani talent Matěje Chlupáčka, který dovede scénu dobře postavit, nasnímat, sestříhat a dodat jakous takous atmosféru, jenže to prázdno tu je prostě dál. O samoúčelných a zbytečně násilných sexuálních scénách raději pomlčím. Jediné, co stojí za zmínku, jsou herci, kteří sice nemají co hrát (s výjimkou fantastického Malého, který slizouny umí), přesto ždímají z ničeho maximum. Ať už mluvíme o Tereze Vítů, Marianu Rodenovi nebo Kryštofu Hádkovi - všichni jsou velmi dobří a dělají, co to jde. Od slabého hodnocení to ale nezachrání ani oni. 30% ()

Reklama

Litsarch 

všechny recenze uživatele

Přišlo mi, že někdo chtěl divákům tímto snímkem říci hrozně moc, ale naprosto to pak neuměl podat. Nemohu říci že jsem nepochopil o co ve filmu šlo. Pochopil, ale už jsem nechápal proč to bylo podáno tak jak bylo. Pro mě i tak krátká stopáž byla díky podání filmu neskutečně dlouhá, plna strohých, až smutně hloupých, dialogů. Nijakých hereckých výkonů a hudby. Je pro mě smutné, že valná většina diváků si z projekce tohoto filmu zapamatuje jen 2 věci: Že to bylo natočeno nejmladším režisérem v Evropě a jaké má Tereza Vítů vnady. ()

Beznoh 

všechny recenze uživatele

Není to zas tak zlý, jak hodnocení ukazuje. Mě se ten film vážně líbil a chtěl jsem dát i 4. Je to hodně poutavý super soundtrack, atraktivní prostředí a rozhodně originální pojetí, v tomhle ohledu se to vyrovná světovým měřítkům, alespoň z mého pohledu. Jenže tomu chybí jakási celistovst děje, ucelenost a domyšlení celého příběhu, asi je to tak naschvál, aby měl divák místo k polemice s ostatními a k přemýšlení, ale já tohle na filmech moc nemusím, protože ta dějová linie je pro mě stěžejní. takže u mě je to za 3... ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Jako povídka by tenhle film vypadal dobře, jenže u filmu se musí pracovat ještě s herci, zvukem a obrazem a ne jen se slovem. Tohle je problém tohoto příběhu, který je ve své podstatě silný, ale v podání mu něco schází. Marian Roden nehraje špatně, ale jeho scény jsou někdy křečovité. Tereza Vítů je mladá, krásná a odvážná, což film potřeboval. Jsem rád, že je v současnosti herečkou Jihočeského divadla. Bohužel ve filmu "Bez doteku" je zbytečně moc výplně. Slušela by mu výrazně kratší stopáž. Na divadle by to jako experiment vypadalo zajímavěji. Konec bohužel vyznívá do prázdna. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Film za dobu promítání v českých kinech navštívilo 5 440 diváků. (Hal_Moore)
  • Matěji Chlupáčkovi bylo během natáčení pouhých 17 let, přesto si získal naprostý respekt všech členů štábu. (Luzzi)
  • Původně měla hlavní roli ztvárnit jiná mladá herečka. Tereza Vítů se však režisérovi líbila více a na poslední chvíli byla hlavní role přeobsazena. (Luzzi)

Reklama

Reklama