poster

Kovář z Podlesí

  • Slovensko

    Kováč z Podlesia

    (Slovensko)
  • anglický

    The Blacksmith from Woodham

Animovaný / Fantasy / Komedie / Rodinný

Česko / Slovensko, 2013, 85 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • salalala
    *

    Dost šílená pohádka, která selhává snad po všech stránkách. Příběh tady de facto neexistuje, protože nedává ani elementární smysl, postrádá logiku a postavy se tedy chovají dost hloupě. Že budou digitální triky špatné, jsem čekal, takže mě to tak nepřekvapilo (u scén s drakem je bohužel dost vidět, že herci se koukají úplně jinam). Délka devadesáti minut se jeví místy nesnesitelná, protože se několik scén cyklicky opakuje a nejsou moc vtipné ani zajímavé. Něco jako strach o postavy tu absolutně neexistuje. Proč se co děje, jsem přestal řešit po pár minutách, protože to nemělo smysl. Jediným důvodem, proč dávám jednu hvězdičku, jsou herci, kteří se snaží, co mohou (zejména Polívka je spolehlivý, ale oba "dětští" představitelé s ním drží krok), ale to je tak vše a samozřejmě to nestačí. Víceméně ztráta času a myslím, že to neuspokojí ani děti, protože ty některé věci nepochopí a jiné je zase nebudou bavit. Takhle opravdu ne a nechápu, jak tohle může být finacováno z peněz poplatníků. Už v průběhu filmu prostě nevíte, co sledujete a po skončení se to vytratí z hlavy okamžitě. 20%(30.4.2013)

  • Sandiego
    ***

    Kritický humbuk, který se strhl kolem této nové pohádky a označil ji za nesmyslnou podivnost, selhávající v nejzákladnější schopnosti vyprávět a "udržet nit", osobně vnímán jako dosti nemilý omyl. František Fuka si zakládá svoji kritickou "osobitost" na tom, že co nejpodrobněji sleduje děj a hledá sebemenší skulinku, kde dramaturgovi či skriptce něco uniklo. Tím dokazuje jen to, že je velmi pozorným divákem, který se ale bohužel zajímá o naprosté malichernosti a ne o podstatné rysy zhlédnutých filmů. Zde jeho přístup, který lze těžko označit za plnohodnotnou kritiku (naštěstí vše probíhá v rámci blogu, takže není třeba s pojmem kritika tak doslovně pracovat), ovšem příliš na místě není. Zatímco Fuka vše vidí skrze neprůstřelné zákony logiky a racionalismu, Kovář z podlesí a jeho svět prostě na tyto návyky moderní západní civilizace nehrají a dobře si to uvědomují. Vezmeme si třeba Fukův útok na mechanismus, skrze nějž byly zaklety tři houbové víly. Ano, tento proces neodpovídá přírodním zákonům tak, jak se s nimi každodenně setkáváme a nedá se vysvětlit psychologicky/sociologicky/matematicky/anatomicky a bůhvíjak jinak. Je třeba ale vzít v potaz, že jde o zkazku, která nejprve ožívá skrze stylizované obrazy Laterny Magiky, a je povídačkou, které věří jen na první pohled naivní Bětka. Jenže hlavní osobitost světa Kováře z Podlesí tkví v tom, že v něm dávné povídačky a pověsti náhle začnou ožívat, stávat se skutečností a postavy se s tím musí nějak vyrovnat či spíše smířit. Zajímalo by mě, co si František Fuka myslí například o staletých příbězích o bílých paních, které fungují na stejném principu, nad nímž se nikdo nepozastavuje, i když je holým nesmyslem. To, s čím se první kritiky musely střetnout a v čem selhaly, byla nutnost vyrovnat se s velmi otevřenou fantazií, která absorubuje dobové vnímání světa. Kovář z podlesí bere v potaz nutnost vesničanů najít si k novým jevům iracionální vysvětlení, v němž hrály roli pověry a stále bujná představivost a tento velmi zajímavý aspekt v absurdní nadsázce rozvíjí a nachází tak řadu vděčných situací. Vyprávění má tedy dosti hluboký a obhajitelný smysl - sice je netradiční a vybočuje z tradičních motivů daného žánru, věnuje více prostoru popisu osobitého světa než dějovým peripetiím, ale rozhodně není slepencem bez ladu a skladu, bez kontinuitního vývoje. Zápletka je natolik jednoduchá a přímočará, že i přes vkládání prapodivných vynálezů, bytostí, historických odkazů i pomrkávání na dospělého diváka vyprávění nevybočuje z nakročené cesty a zachovává základní přehled o dění a motivacích postav, neustále směřuje k závěrečnému sepjetí několika dějových linií. V tomto ohledu je vidět péče dramaturga, který se dokázal vyrovnat s netradičním Göblovým přístupem. Ten totiž občas brání rozvoji zápletky a uchyluje se k ornamentálnímu popisu. Podle mě je hlavní slabinou snímku právě určité "drhnutí" a nevyrovnaný rytmus: rozhodující situace jsou často postaveny na dlouhém a poměrně statickém dialogu v jediném prostředí (i přes střihy na rozpohybované loutky, malebné detaily architektonicky a výtvarně pozoruhodných kreací), a tím je kraden prostor pro bohatší rozvíjení motivu putování, kterému jaksi schází "dobrodružnost" a spíše je podáno v zkratkovitých situacích, čímž trpí i charakterizace postav. Göbl zde odhalil "spisovatelské střevo" - užívá si dialogů, slovních her, vtipných pointací a průpovídek, avšak tato slovní přeplněnost zastírá menší schopnost fabulace, vytvoření vděčnějších i dramatičtějších situací, které by utáhly pozornost a občas trochu popohnaly někdy až příliš "pohodové" tempo. Této pohádce tedy ve zkratce jaksi chybí "krev v žilách", což je vidět i na pojetí postav (proslule líný kovář, civilní působení ústředního páru jako téměř současné mládeže, která si s ničím moc neláme hlavu a nedává okázale najevo své city, bodře filosofující drak). Naštěstí pocitu dotírající nudy zabraňuje precizní a vskutku pohádková výprava, působivě zvolené exteriéry, nadmíru vydařené animované vložky a především profesionální triky z dílny UPP. Tahle pohádka může být sice dějově chudá, ale vizuálně tak rozhodně nepůsobí a každou chvíli nabízí nějakou "atrakci". Ve srovnání s Troškovou Čertovou nevěstou či dalšími pohádkami z poslední doby je vidět markantní rozdíl i přes obdobnou výši rozpočtu. Takto poctivým přístupem nakonec vzniká plnohodnotná atmosféra, dojem uzavřeného světa umocněný zmíněným podložím "jiného vnímání". Nakonec musím konstatovat, že i když Kovář z podlesí z hlediska fabulace a lehkosti vyprávění zůstává ve stínu pohádek Anděl páně či Čert ví proč, je co se týče svéráznosti a "pohádkovosti" nejprogresivnějším porevolučním počinem. Proto otevřete oči a mysl a nestavte proboha tento pozoruhodný počin na roveň nových troško-magnusovských výtvorů!(15.5.2013)

  • hippyman
    *

    V Podlesí, zdá se, zlevnili drogy... 20% za pár nápadů a rekvizity.(28.2.2015)

  • Madsbender
    *

    Som rozčarovaný a úprimne rozhorčený, že po tak dlhej dobe vyčkávania a trpezlivého pozorovania diania okolo Göblovho filmu dočkal som sa tak nevýrazného a nezmyselného výsledku. Už sa vlastne ani nedivím, že sa krátko po uvedení rozhostilo ticho a ja sám som naň zabudol. Pritom už samotný nápad so zapojením nevšednej animácie a lámaním zovšednelých rozprávkových idiómov zdal sa byť ambicióznym a zábavným... 10%(1.1.2015)

  • Master19
    *

    Výborná kamera, vymazlené kulisy, dokonalé kostýmy, pěkná animace a... taková slátanina. Velká škoda, že vložené peníze a zápal nebyly přetaveny v něco jednoduchého a úderného. Tahle patlanice je eintopf ze všeho možného a vůbec nedrží při sobě.(18.11.2014)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace