Režie:
Terry GilliamScénář:
Richard LaGraveneseKamera:
Roger PrattHudba:
George FentonHrají:
Jeff Bridges, Robin Williams, Mercedes Ruehl, Paul J. Lombardi, David Hyde Pierce, Amanda Plummer, Ted Ross, Kathy Najimy, Harry Shearer, Dan Futterman (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Arogantní a sobecký rozhlasový diskžokej Jack Lucas se dostane do těžké deprese, když zjistí, že nepřímo zavinil smrt několika lidí. O tři roky později pracuje ve videopůjčovně, jejíž majitelka Anne Napolitanová se o něho stará. V jedné ze svých sebevražedných nálad je u Manhattanského mostu zachráněn Parrym, bývalým profesorem historie, který živoří na pokraji společnosti. Parry se chová jako blázen. Ve svých představách je ohrožován zlověstným Rudým rytířem a snaží se přesvědčit Jacka, že jeho úkolem je získat Svatý Grál, schovaný v domě miliardáře Carmichaela. Když Jack zjistí, že Parryho manželka byla mezi obětmi, za jejichž smrt se cítí zodpovědný, snaží se bývalému profesorovi pomoci. Seznámí nesmělého Parryho s dívkou jeho snů, osamělou sekretářkou Lydií. Po první schůzce s Lydií je Parry přepaden několika násilníky a končí v nemocnici. Jack, který dostal novou chuť k životu, se chce vrátit ke své bývalé práci. Navštíví Parryho v nemocnici a nalezne ho v katatonickém stavu. Jediný způsob, jak ho zachránit, je přinést mu Svatý Grál. Jack se v noci vydává do miliardářova sídla jako lupič... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (349)
Forgive me, Terry, že jsem tenhle Tvůj vynikající snímek tak dlouho přehlížel. Pochválit si zaslouží všichni herci (v hlavních i vedlejších rolích), režie a typická gilliamovsky fantaskní stylizace (není to sice takovej úlet jako třeba Brazil, ale pár scén, kde se v tomhle směru vyblbli, se zde najde). Jeden vážnej problém ale s Králem rybářem mám. A to poslední půlhodinu, která ten film v mých očích prostě degraduje. Telefonátem, v němž se Jack dozvídá, co se stalo po té nezapomenutelné večeři, to klidně mohlo skončit. Sice by se tím úplně změnilo vyznění celého snímku, ale já osobně bych byl mnohem spokojenější. Respektuju, že se tvůrci uchýlili raději k takovému závěru, k jakému se uchýlili, ale určitá pachuť zklamání z něj tím ze mne nezmizí. ()
Ten magický svět filmu je přeplněný samým klišé. Padouch se čtyřiceti dírami od samopalu v břiše křičí při pádu z mrakodrapu. Homosexuál je vždy zženštilé něco, co vypadá jako muž a chová se jako žena, nebo ideální chlap, pro kterého by se všechny ženy z vesnice rozkrájely. A nebo bezdomovec, který je hlavním hrdinou filmu, je vždy roztomilý a poťouchlý dobrák. To platí i pro snímek Král rybář, ale za tento fakt a ani za to, že postavám často pomáhají hodně zvláštní náhody se na tento film nemůžete zlobit, protože ten film je naprosto strhující, kouzelný, upřímný a dojemný a sám nevím co mám začít chválit jako první. Tak začnu základem v podobě velice chytrého scénář, který si hodně pohrává s postavami a zároveň dovoluje rozjet Gilliamovi jeho vizuální finesy (ohnivý rytíř, tančící nádraží). Navíc se tu všichni herci předhánějí v tom, kdo bude hrát lépe. Takže nebudu nikoho vyzdvihovat a vyseknu velkou poklonu hlavní čtveřici. Král rybář si i přes trošičku delší stopáž plné hodnocení právem zaslouží, protože je to společně s Poslední křížovou výpravou nejlepší filmové putování za svatým grálem :-) ()
Dvakrát jsem se v průběhu svého života pokoušel shlédnout tenhle film. Abych neměl pocit, že jsem o jeho pochopení nepřišel, tak jsem si ho i nahrával na HDD, ale vzdal to a vymazal. Nelíbí se mi jednak příběh, jednak R. Williams. Kdysi právě on a další podobně mě nesympatický herec přetočili po americku komedii "Otec a otec", a bylo to jako když amatéři se pokouší být vtipní, a pro mě důkaz, že kdo to neumí zahrát, tak prostě je to hrozné, zatímco fr. herci a filmový štáb to udělal nadčasově, obdivuhodně. Ten rozdíl je tak markantní, že mě to zaskočilo, neb předtím jsem si myslel, že když je dobrý scenář, tak je nemožné ho zkazit. Král rybář je jistě trochu i o humanitě, a přece je málo přesvědčivé, že by jedna dvojice vyvinula tolik aktivity pro spojení a vytvoření páru a štěstí jiných, těch, co jim životní osud nedopřál žít "normálně". Podivný slaďák, kde je pro mě přeslazeno! Proč mi R. Williams jako herec nesedí? Protože moc tlačí na pilu, protože přehrává, protože to není mistr ala P.Richard. ()
Smutno-smiešny komik Robin Williams nikdy nebol moja krvná skupina, ale musím uznať, že mu postava bláznivého Parryho sekla ako uliata, pre mňa jednoznačne jeho najlepšia rola. Dejová linka ma síce moc neoslnila, hlavne prostredná časť často inklinovala k nude, ale spôsob natočenia, herci ako aj všetko okolo, pôsobilo veľmi príjemným dojmom. Tak sa mi zdá, že Terry Gilliamovi sa opäť raz podarilo z minima vyťažiť maximum. 70/100 ()
Konečně: na mém javorovém televizním stolku přibyl nový zářez, neboť jsem byl dychtivým svědkem dalšího skvělého filmu Terryho Gilliama. Tento režisér dokáže se svou režijní taktovkou hotové zázraky, a nejinak tomu bylo i v případě tohoto kouzelného dramatu. Co na tom, že pointa vyjde najevo hned po první zmínce o kouzelném grálu, když se na to celé tak pěkně dívá. Jeff Bridges s culíkem mi sice moc nesedne, ale o to více se hodil do role arogantního člověka, který "nesnáší lidi". Robin Williams pak jako roztomilý bezdomovec přímo srší energií a elánem, a ti dva se skvěle doplňují. Stopáž uteče jedna radost, a docela teď koulím oči: to měl film opravdu 137 minut? Nepřišlo mi to, jak jsem se dobře bavil. Velmi mě překvapily (u Gilliama? Ale kdeže...) fantasmagorické vsuvky, a pohádkový konec s nočním zlodějem me dokázal rozesmát samotným svým diváckým požitkem a kouzelným vyzněním. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (11)
- Natáčení probíhalo v Los Angeles a New Yorku. Natáčelo se od 21. května do 16. září 1990. (Tygrys)
- Bílé tričko s obrazem baseballového hráčem, které na sobě měla postava Jeffa Bridgese, herec už dříve obléknul ve filmu Strach (1989) a později také ve snímku Big Lebowski (1998). (Bounded)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. září 1991 na Benátském IFF. (Varan)
Reklama