poster

Špinavý trik

  • USA

    American Hustle

  • slovenský

    Špinavý trik

Krimi / Drama

USA, 2013, 138 min

  • Superpero
    *****

    Majstrštyk. Ze začátku jsem se na to sice nemohl vůbec soustředit, kvůli tupé a pupku Christiana Balea, ale pak jsem si zvyknul. Tam jsou prostě divný všichni. Amy Adams furt tasí kozy, Jeremy Renner vypadá, jak antigravitačně naondulovanej Elvis a Bradley Cooper má pornotrvalou. Každopádně O. Russel umí točit hrozně živočišně. Úplně cejtíte, jak se tam ten korpulentní Bale potí a jak je Cooper nadrženej. Bylo to napínavý a vtipný zároveň, až mi to režijní sebejistotou připomělo filmy od Scorseseho. Vždycky, když už myslíte, že to nemá čím překvapit, tak Jennifer Lawrence udělá nějakou psychopatickou věc, nebo se tam objeví Robert De Niro a má to furt větší a větší grády. Já se každopádně nejvíc gebil, když Bradley Cooper v prostřihu mlátil svýho nadřízenýho.(28.12.2014)

  • Matty
    ***

    „Some of this actually happened.“ Nadsazený úvodní titulek dobře upozorňuje na slabiny i silné stránky Russellova žánrově neukotveného filmu. Ne, nebudeme vás obeznamovat s procedurálními podrobnostmi ústředního švindlu. Kdoví, jak to tehdy vlastně bylo. A ano, stejně jako to, co uvidíte, také Hollywood je jednou velkou hrou na pravdu. Takže budeme sami sobě hodně nastavovat zrcadlo a jiné odrazné plochy a od úvodní scény (příprava na výstup) upozorňovat na performativní rozměr podvodnického „řemesla“. Čili ne fakta a takové jejich dávkování, které by vytvářelo napětí a očekávání, ale sebereflexivní hříčka, bezezbytku patřící hercům. Kvůli upozadění průběhu operace ve prospěch vztahů mezi postavami, které popírají a znovunalézají vlastní identitu, není, co by vyprávěcí konstrukci drželo pohromadě a diváka ve střehu. Trhavý rytmus vyprávění můžeme chápat jako snahu přizpůsobit formu množství vypravěčů, jejich různým povahám a cílům (a hereckým projevům, protože téměř každý herec je naladěný na jiný žánr), osobně jej ale vnímán jako důkaz Russellovy režisérské nedisciplinovanosti, jakkoli zapříčiněné právě přílišnou důvěrou v herce. Podobně i manýristické využívání některých stylistických postupů (prudké nájezdy kamery) nebo samoúčelné zapojování dobové hudby svědčí o tom, že Russell řemeslo sice zvládá a ví, jak natočit „cool“ scénu, ale režíruje nekoncepčně. Záměny identit, žánrů, rytmu a vypravěčů jsou zprvu zábavné a film díky nim nepostrádá švih. Nadbytek obrazů a slov, jež v zásadě tvrdí stále totéž (a tvrdí to mnohem přímočařeji než třeba Preston Sturges v nestárnoucí The Lady Eve, ke které by zřejmě měla odkazovat postava Amy Adams) ale vinou beztvaré režie a bezvýznamné zápletky omrzí mnohem dříve než třeba ve Vlkovi z Wall Street, jenž se díky koncentrovanější a koherentnější naraci jeví jako výrazně kratší film. Před úplným odmítnutím a rychlým zapomenutím film, jak už se u Russella stává zvykem, zachraňují herci. Bradley Cooper a Jennifer Lawrence, jakkoli zábavní, se sice zapomněli přepnout z excentricky komediálního módu z Terapie láskou a obludná (s)exploatace těla Amy Adams postavu Sydney zbytečně zplošťuje a ubírá jí na ambivalentnosti, ale minimálně Christian Bale už pár let nevypadal tak špatně a nehrál tak dobře. 65%(21.1.2014)

  • Enšpígl
    ***

    Film jako celek je jak adidas bez pruhů, největší svaly má v jednotlivých scénách a hereckých výkonech. Christian se tady vypjal a předved jeden z nejvtipnějších minimalismů vůbec a ta jeho blonďatá manželka by mohla tu svou blbost vystavovat, protože co slovo to perla. Bobyho desetiminutovka potěšila, ale ve stínu pod fíky bych zkrátka sledoval radši jiný filmíky.(22.1.2014)

Nastala chyba při přehrávání videa.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace